Vršnjačko nasilje među učenicima osnovnih škola na teritoriji opštine Ub
Abstract
Насиље међу децом у школама је проблем о којем се све више говори и истражује.
Чини се, да како се повећава број насилних ситуација у школама, међу вршњацима, повећава се и разноликост у врстама насиља које се дешава и начинима на која се она врше. Ученици су у својим делима све агресивнији и бруталнији, а развој науке и технике омогућава им да развијају нове начине електронског насиља, које раније није представљало проблем.
Вршњачко насиље подразумева широк спектар понашања којима се намерно и поновно чини насиље према другој деци, вршњацима. Оно подразумева и несразмеру моћи, при чему је насилник тај који је у тренутку насиља „моћнији“ у односу на жртву. Циљ овог рада јесте утврђивање распрострањености и карактеристика вршњачког насиља на територији општине Уб.
У оквиру уводних разматрања су описани проблем и предмет рада, уз истицање важности и оправданости теоријског и емпиријског изучавања вршњачког насиља у основним школама, као релативно учесталог понашања код ученика основне... школе.
У теоријском делу су обухваћене три теоријске целине. У оквиру прве су описани појавни облици вршњачког насиља у школама на територији општине Уб, као и нивои насиља у којима се они налазе, са посебним освртом на прописану врсту реакција која произилази као резултат присутности одређеног нивоа насиља. Друга тематска целинаобухвата објашњење проблема вршњачког насиља и његову заступљеност, као и време у којем се најчешће догађа вршњачко насиље и место на коме се догађа, уз посебан осврт на насиље које најчешће врше дечаци, односно девојчице.Трећа целина говори управо о свим факторима који утичу на појаву вршњачког насиља, почев од породице, родитеља и васпитања, преко друштва и окружења па све до медија и друштвених мрежа. Овај део је посвећен и последицама до којих доводи вршњачко насиље, а који се тиче интеракција са другим особама детета које је трпело вршњачко насиље, појаве лоших оцена, психичких проблема, али и склоност жртве психичког насиља да и сам постане насилник.
Истраживање је спроведено током 2018. године у основним школама на територији општине Уб, прецизније у основној школи „Милан Муњас“ Уб, основној школи „Рајко Михаиловић“ Бањани, основној школи „Свети Сава“ Памбуковица и основној школи „Душан Даниловић“ Радљево. Узорак су чинили ученици од петог до осмог разреда основне школе, оба пола, као и наставници предметне наставе. У свакој школи је изабрано по једно одељење из сваког разреда, методом случајног избора, и испитани сви наставници предметне наставе.
На тај начин, укупан узорак, пригодан по свом карактеру, је чинило 248 ученика, са приближно уједначеном структуром према полу и узрасту и 60 наставника предметне наставе.
Keywords:
вршњачко насиље / појавни облици вршњачког насиља / реакција на насиље / последице вршњачког насиљаSource:
2018, 2-71Collections
Institution/Community
rFASPERTY - THES AU - Jagodić, Jasmina PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4617 AB - Насиље међу децом у школама је проблем о којем се све више говори и истражује. Чини се, да како се повећава број насилних ситуација у школама, међу вршњацима, повећава се и разноликост у врстама насиља које се дешава и начинима на која се она врше. Ученици су у својим делима све агресивнији и бруталнији, а развој науке и технике омогућава им да развијају нове начине електронског насиља, које раније није представљало проблем. Вршњачко насиље подразумева широк спектар понашања којима се намерно и поновно чини насиље према другој деци, вршњацима. Оно подразумева и несразмеру моћи, при чему је насилник тај који је у тренутку насиља „моћнији“ у односу на жртву. Циљ овог рада јесте утврђивање распрострањености и карактеристика вршњачког насиља на територији општине Уб. У оквиру уводних разматрања су описани проблем и предмет рада, уз истицање важности и оправданости теоријског и емпиријског изучавања вршњачког насиља у основним школама, као релативно учесталог понашања код ученика основне школе. У теоријском делу су обухваћене три теоријске целине. У оквиру прве су описани појавни облици вршњачког насиља у школама на територији општине Уб, као и нивои насиља у којима се они налазе, са посебним освртом на прописану врсту реакција која произилази као резултат присутности одређеног нивоа насиља. Друга тематска целинаобухвата објашњење проблема вршњачког насиља и његову заступљеност, као и време у којем се најчешће догађа вршњачко насиље и место на коме се догађа, уз посебан осврт на насиље које најчешће врше дечаци, односно девојчице.Трећа целина говори управо о свим факторима који утичу на појаву вршњачког насиља, почев од породице, родитеља и васпитања, преко друштва и окружења па све до медија и друштвених мрежа. Овај део је посвећен и последицама до којих доводи вршњачко насиље, а који се тиче интеракција са другим особама детета које је трпело вршњачко насиље, појаве лоших оцена, психичких проблема, али и склоност жртве психичког насиља да и сам постане насилник. Истраживање је спроведено током 2018. године у основним школама на територији општине Уб, прецизније у основној школи „Милан Муњас“ Уб, основној школи „Рајко Михаиловић“ Бањани, основној школи „Свети Сава“ Памбуковица и основној школи „Душан Даниловић“ Радљево. Узорак су чинили ученици од петог до осмог разреда основне школе, оба пола, као и наставници предметне наставе. У свакој школи је изабрано по једно одељење из сваког разреда, методом случајног избора, и испитани сви наставници предметне наставе. На тај начин, укупан узорак, пригодан по свом карактеру, је чинило 248 ученика, са приближно уједначеном структуром према полу и узрасту и 60 наставника предметне наставе. T1 - Vršnjačko nasilje među učenicima osnovnih škola na teritoriji opštine Ub EP - 71 SP - 2 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4617 ER -
@mastersthesis{ author = "Jagodić, Jasmina", year = "2018", abstract = "Насиље међу децом у школама је проблем о којем се све више говори и истражује. Чини се, да како се повећава број насилних ситуација у школама, међу вршњацима, повећава се и разноликост у врстама насиља које се дешава и начинима на која се она врше. Ученици су у својим делима све агресивнији и бруталнији, а развој науке и технике омогућава им да развијају нове начине електронског насиља, које раније није представљало проблем. Вршњачко насиље подразумева широк спектар понашања којима се намерно и поновно чини насиље према другој деци, вршњацима. Оно подразумева и несразмеру моћи, при чему је насилник тај који је у тренутку насиља „моћнији“ у односу на жртву. Циљ овог рада јесте утврђивање распрострањености и карактеристика вршњачког насиља на територији општине Уб. У оквиру уводних разматрања су описани проблем и предмет рада, уз истицање важности и оправданости теоријског и емпиријског изучавања вршњачког насиља у основним школама, као релативно учесталог понашања код ученика основне школе. У теоријском делу су обухваћене три теоријске целине. У оквиру прве су описани појавни облици вршњачког насиља у школама на територији општине Уб, као и нивои насиља у којима се они налазе, са посебним освртом на прописану врсту реакција која произилази као резултат присутности одређеног нивоа насиља. Друга тематска целинаобухвата објашњење проблема вршњачког насиља и његову заступљеност, као и време у којем се најчешће догађа вршњачко насиље и место на коме се догађа, уз посебан осврт на насиље које најчешће врше дечаци, односно девојчице.Трећа целина говори управо о свим факторима који утичу на појаву вршњачког насиља, почев од породице, родитеља и васпитања, преко друштва и окружења па све до медија и друштвених мрежа. Овај део је посвећен и последицама до којих доводи вршњачко насиље, а који се тиче интеракција са другим особама детета које је трпело вршњачко насиље, појаве лоших оцена, психичких проблема, али и склоност жртве психичког насиља да и сам постане насилник. Истраживање је спроведено током 2018. године у основним школама на територији општине Уб, прецизније у основној школи „Милан Муњас“ Уб, основној школи „Рајко Михаиловић“ Бањани, основној школи „Свети Сава“ Памбуковица и основној школи „Душан Даниловић“ Радљево. Узорак су чинили ученици од петог до осмог разреда основне школе, оба пола, као и наставници предметне наставе. У свакој школи је изабрано по једно одељење из сваког разреда, методом случајног избора, и испитани сви наставници предметне наставе. На тај начин, укупан узорак, пригодан по свом карактеру, је чинило 248 ученика, са приближно уједначеном структуром према полу и узрасту и 60 наставника предметне наставе.", title = "Vršnjačko nasilje među učenicima osnovnih škola na teritoriji opštine Ub", pages = "71-2", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4617" }
Jagodić, J.. (2018). Vršnjačko nasilje među učenicima osnovnih škola na teritoriji opštine Ub. , 2-71. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4617
Jagodić J. Vršnjačko nasilje među učenicima osnovnih škola na teritoriji opštine Ub. 2018;:2-71. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4617 .
Jagodić, Jasmina, "Vršnjačko nasilje među učenicima osnovnih škola na teritoriji opštine Ub" (2018):2-71, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4617 .