Приказ основних података о документу

dc.creatorOstojić, Milica
dc.date.accessioned2022-06-22T12:12:16Z
dc.date.available2022-06-22T12:12:16Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4609
dc.description.abstractЈезички поремећаји код деце карактеришу се успореним или поремећеним развојем језика због недостатка или непостојања капацитета за развој језичких способности или губитка већ стечених језичких способности. Поремећаји у језичком развоју код деце сврставају се у групу специфичних поремећаја развоја језика. У ову групу спада читав низ поремећаја међу којима су најзначајнији специфични језички поремећаји или развојна дисфазија. Термини специфични језички поремећаји и развојна дисфазија користе се за означавање поремећаја у језичком развоју код деце чије су комуникацијске способности знатно испод њиховог когнитивног развоја. Код деце са развојним језичким поремећајима појављују се сметње на плану разумевања, употребе и изражавања језика. Сметње се могу испољити у једној или у свим областима језичке структуре: фонологији, семантици, морфологији, синтакси и прагматици. С обзиром на то да поремећаји разумевања језика код деце са специфичним језичким поремећајима нису толико упадљиви као поремећаји у продукцији, они су мање истраживани у литератури. Стога је за предмет овог рада одабрано испитивање способности разумевања на различитим нивоима језичке структуре, а у циљу ближег одређивања природе дефицита у разумевању код деце са специфичним језичкм поремећајем. Имајући у виду учесталу појаву промена електроенцефалографских активности, посебно нас занима однос разумевања језика и ЕЕГ налаза у овој групи деце. Узорак је чинило 10-оро деце са уредним ЕЕГ налазом и 10-оро деце са измењеним ЕЕГ налазом. У испитивању су коришћени следећи тестови: тест три слике, „Токен“ тест, басна „Корњача и зец“је коришћена за процену разумевања дискурса. Резултати овог истраживања су показали да деца са поремећајем у језичком развоју и променама у ЕЕГ налазу имају веће дефиците у рaзумевању речи у поређењу са децом која имају поремећај у језичком развоју и уредан ЕЕГ налаз. Дефицити на плану разумевања дискурса и реченица (граматике) се уочавају и код деце са поремећајем у језичким развоју која имају уредан ЕЕГ налаз, као и код деце са поремећајем у језичким развоју која имају измењен ЕЕГ налаз. Међутим, треба имати у виду да су деца са уредним ЕЕГ налазом ипак била успешнија на оба наведена задатка у поређењу са децом која су имала измењен ЕЕГ налаз. Закључено је да промене ЕЕГ могу да утичу на разумевање поједних аспеката говора.sr
dc.description.abstractLanguage disorders within children are characterised by the slow or disturbed development of language, due to a loss capacity to develop linguistic abilities or loss of already acquired language abilities. Disorders in language development within children are classified into a group of specific language developmental disorders, which includes a series of disorders, among which the most significant are specific lingual disorders or developmental dysphasia. Terms specific language disorder and developmental dysphasia are used for marking disorders in language development within children whose communicative abilities below their cognitive development. Problems with understanding, using and expressing language are appearing among children with development language disorder. These problems can appear in one or in all of the language structures areas: phonology, semantics, morphology, syntax and pragmatics. Disorders in understanding language among children with specific language disorders are not as prominent as disruptions in production, therefore, they are less inquired in the literature. For subject of this paperit was chosen to examine ability of understanding on different levels of linguistic structure. The goal is closer determination of nature of the deficit in understanding within children with language development disorder. Bearing in mind the frequent occurrence of changes in electroencephalographic activity, we are particularly interested in the relation of language understanding and EEG findings in this group of children. The sample was consisted of 10 children with a regular EEG finding and 10 children with altered EEG findings. In this research following test were used: three pictures test, „Тoken“ test and story “Turtle and the rabbit” was used for assessment of discourse understanding. Results of this research show that children with language development disorder and altered EEG findings have higher deficit in word understanding comparing to children with language development disorder and regular EEG findings. Deficits in discourse understanding and sentence understanding (grammar) are noticeable within both, children with language development disorder with regular and altered EEG findings. However, should be kept in mind that children with regular EEG had better performance on both tasks, comparing to children with altered EEG. It can be concluded that alterations in EEG can affect understanding of certain aspects of speech.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.titleUticaj EEG nalaza na sposobnost razumevanja govora kod dece sa poremećajem u jezičkom razvojusr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage52
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4609
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу