rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Odnos fonološke svesnosti i promena eeg aktivnosti kod dece sa pormećajem u jezičkom razvoju

Authorized Users Only
2018
Authors
Arsić, Milena
Master Thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Фонолошка свесност је део металингвистичке свесности која се може дефинисати као способност индивидуе да размишља о језику, манипулише његовим структурним карактеристикама, као и да сам језик третира као објект мишљења, а што је у супротности са коришћењем језичког система за продукцију и разумевање исказа (Tunmer, Herriman & Pratt, 1984, prema Kodžopeljić, 1996). Основни циљ истраживања био је да се утврди однос фонолошке свесности и промена електроенцефалографских активности код деце са поремећајем у језичком развоју. У овом истраживању испитано је седморо деце са поремећајем у језичком развоју и уредном ЕЕГ активношћу и седморо деце са поремећајем у језичком развоју и измењеном ЕЕГ активношћу. Процена фонолошке свесности извршена је помоћу теста гласовне анализе и синтезе и испитивања слоговне анализе и синтезе коришћењем десет двосложних и тросложних речи за састављање речи од слогова и десет двосложних и тросложних речи за растављање речи на слогове. Резултати су показали да пост...оје разлике у свим аспектима фонолошке свесности између деце са поремећајем у језичком развоју и патолошким ЕЕГ налазом и деце са поремећајем у језичком развоју која имају уредан ЕЕГ налаз. Ове разлике су најуочљивије у способности гласовне синтезе, док је способност слоговне синтезе најразвијенија како код експерименталне тако и код контролне групе. Када се упореде резултати у зависности од пола може се закључити да су девојчице статистички значајно боље од дечака.

Phonological awareness is a part of the metallinguistic consciousness that can be defined as the individual's ability to think about language, manipulate its structural characteristics, and to treat the language as an object of thought, which is contrary to the use of the linguistic system for the production and understanding of statements (Tunmer, Herriman & Pratt, 1984, according to Kodžopeljić, 1996). The main goal of the research was to determine the relation of phonological awareness and changes in electroencephalographic activities in children with developmental disorders. In this study, seven children with disorders in language development and neat EEG activity and seven children with a disorder in language development and altered EEG activity were examined. The assessment of phonological awareness was performed using a test of voice analysis and synthesis and analysis and synthesis syllable using ten dissyllable and word of three syllable for compiling words from syllables and... ten dissyllable and word of three syllable for disassemble words to syllables. The results showed that there are differences in all aspects of phonological awareness between children with developmental disorders and pathological EEG findings and children with developmental disorders with a proper EEG finding. These differences are most noticeable in the ability of voice synthesis, while the ability of syllable synthesis is most developed both in experimental and control groups. When comparing the results according to sex, it can be concluded that girls are statistically significantly better than boys.

Keywords:
фонолошка свесност / поремећај у језичком развоју / електроенцефалографске активности / phonological awareness / language development disorder / electroencephalographic activity
Source:
2018, 1-46
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4607
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4607
Collections
  • Master radovi / Master`s thesis
Institution/Community
rFASPER
TY  - THES
AU  - Arsić, Milena
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4607
AB  - Фонолошка свесност је део металингвистичке свесности која се може дефинисати као способност индивидуе да размишља о језику, манипулише његовим структурним карактеристикама, као и да сам језик третира као објект мишљења, а што је у супротности са коришћењем језичког система за продукцију и разумевање исказа (Tunmer, Herriman & Pratt, 1984, prema Kodžopeljić, 1996).
Основни циљ истраживања био је да се утврди однос фонолошке свесности и промена електроенцефалографских активности код деце са поремећајем у језичком развоју. У овом истраживању испитано је седморо деце са поремећајем у језичком развоју и уредном ЕЕГ активношћу и седморо деце са поремећајем у језичком развоју и измењеном ЕЕГ активношћу. Процена фонолошке свесности извршена је помоћу теста гласовне анализе и синтезе и испитивања слоговне анализе и синтезе коришћењем десет двосложних и тросложних речи за састављање речи од слогова и десет двосложних и тросложних речи за растављање речи на слогове. Резултати су показали да постоје разлике у свим аспектима фонолошке свесности између деце са поремећајем у језичком развоју и патолошким ЕЕГ налазом и деце са поремећајем у језичком развоју која имају уредан ЕЕГ налаз. Ове разлике су најуочљивије у способности гласовне синтезе, док је способност слоговне синтезе најразвијенија како код експерименталне тако и код контролне групе. Када се упореде резултати у зависности од пола може се закључити да су девојчице статистички значајно боље од дечака.
AB  - Phonological awareness is a part of the metallinguistic consciousness that can be defined as the individual's ability to think about language, manipulate its structural characteristics, and to treat the language as an object of thought, which is contrary to the use of the linguistic system for the production and understanding of statements (Tunmer, Herriman & Pratt, 1984, according to Kodžopeljić, 1996).
The main goal of the research was to determine the relation of phonological awareness and changes in electroencephalographic activities in children with developmental disorders. In this study, seven children with disorders in language development and neat EEG activity and seven children with a disorder in language development and altered EEG activity were examined. The assessment of phonological awareness was performed using a test of voice analysis and synthesis and analysis and synthesis syllable using ten dissyllable and word of three syllable for compiling words from syllables and ten dissyllable and word of three syllable for disassemble words to syllables. The results showed that there are differences in all aspects of phonological awareness between children with developmental disorders and pathological EEG findings and children with developmental disorders with a proper EEG finding. These differences are most noticeable in the ability of voice synthesis, while the ability of syllable synthesis is most developed both in experimental and control groups. When comparing the results according to sex, it can be concluded that girls are statistically significantly better than boys.
T1  - Odnos fonološke svesnosti i promena eeg aktivnosti kod dece sa pormećajem u jezičkom razvoju
EP  - 46
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4607
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Arsić, Milena",
year = "2018",
abstract = "Фонолошка свесност је део металингвистичке свесности која се може дефинисати као способност индивидуе да размишља о језику, манипулише његовим структурним карактеристикама, као и да сам језик третира као објект мишљења, а што је у супротности са коришћењем језичког система за продукцију и разумевање исказа (Tunmer, Herriman & Pratt, 1984, prema Kodžopeljić, 1996).
Основни циљ истраживања био је да се утврди однос фонолошке свесности и промена електроенцефалографских активности код деце са поремећајем у језичком развоју. У овом истраживању испитано је седморо деце са поремећајем у језичком развоју и уредном ЕЕГ активношћу и седморо деце са поремећајем у језичком развоју и измењеном ЕЕГ активношћу. Процена фонолошке свесности извршена је помоћу теста гласовне анализе и синтезе и испитивања слоговне анализе и синтезе коришћењем десет двосложних и тросложних речи за састављање речи од слогова и десет двосложних и тросложних речи за растављање речи на слогове. Резултати су показали да постоје разлике у свим аспектима фонолошке свесности између деце са поремећајем у језичком развоју и патолошким ЕЕГ налазом и деце са поремећајем у језичком развоју која имају уредан ЕЕГ налаз. Ове разлике су најуочљивије у способности гласовне синтезе, док је способност слоговне синтезе најразвијенија како код експерименталне тако и код контролне групе. Када се упореде резултати у зависности од пола може се закључити да су девојчице статистички значајно боље од дечака., Phonological awareness is a part of the metallinguistic consciousness that can be defined as the individual's ability to think about language, manipulate its structural characteristics, and to treat the language as an object of thought, which is contrary to the use of the linguistic system for the production and understanding of statements (Tunmer, Herriman & Pratt, 1984, according to Kodžopeljić, 1996).
The main goal of the research was to determine the relation of phonological awareness and changes in electroencephalographic activities in children with developmental disorders. In this study, seven children with disorders in language development and neat EEG activity and seven children with a disorder in language development and altered EEG activity were examined. The assessment of phonological awareness was performed using a test of voice analysis and synthesis and analysis and synthesis syllable using ten dissyllable and word of three syllable for compiling words from syllables and ten dissyllable and word of three syllable for disassemble words to syllables. The results showed that there are differences in all aspects of phonological awareness between children with developmental disorders and pathological EEG findings and children with developmental disorders with a proper EEG finding. These differences are most noticeable in the ability of voice synthesis, while the ability of syllable synthesis is most developed both in experimental and control groups. When comparing the results according to sex, it can be concluded that girls are statistically significantly better than boys.",
title = "Odnos fonološke svesnosti i promena eeg aktivnosti kod dece sa pormećajem u jezičkom razvoju",
pages = "46-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4607"
}
Arsić, M.. (2018). Odnos fonološke svesnosti i promena eeg aktivnosti kod dece sa pormećajem u jezičkom razvoju. , 1-46.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4607
Arsić M. Odnos fonološke svesnosti i promena eeg aktivnosti kod dece sa pormećajem u jezičkom razvoju. 2018;:1-46.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4607 .
Arsić, Milena, "Odnos fonološke svesnosti i promena eeg aktivnosti kod dece sa pormećajem u jezičkom razvoju" (2018):1-46,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4607 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB