rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Religioznost roditelja dece sa autizmom i roditelja dece sa intelektualnom ometenošću

Religiosity of parents that have children with autism and intellectual disability

Authorized Users Only
2018
Authors
Ivčić, Tamara
Master Thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Родитељи деце са аутизмом и интелектуалном ометеношћу свакодневно се сусрећу са бројним проблемима приликом подизања своје деце. Њихова свакодневница испуњена је низом стресних догађаја и они траже начине који ће им омогућити да лакше превазиђу дате ситуације. Резултати великог броја истраживања указују на то да је религиозност један од активних и позитивних начина суочавања са стресом који родитељи користе. Религија позитивно утиче на лична уверења мајки и очева и пружа практичну подршку у оквиру верских организација. Због тога је важно утврдити религиозност родитеља деце са аутизмом и интелектуалном ометеношћу и испитати у којој мери религиозност утиче на превазилажење стресних ситуација. Истраживање приказано у овом раду спроведено је са циљем да се утврди религиозност родитеља деце са аутизмом и интелектуалном ометеношћу и да се испита мера у којој она утиче на превазилажење тешких животних ситуација. У истраживању је учествовало 45 мајки и 45 очева деце која похађају основне и ср...едње школе у Србији. Тежина аутистичког поремећаја испитана је Гилијамовом скалом за процену тежине аутизма (Gilliam Autism Rating Scale – Third Edition, GARS-3) и DSM-5 класификацијом Америчке асоцијације психијатара. Ниво спиритуалности и религиозности испитан је мерним инструментом Инвентар система уверења (System of Belief Inventory – SBI-15R), ниво родитељског стреса инструментом Индекс родитељског стреса (Parenting Stress Index – Short Form, PSI/SF), начин суочавања са стресом процењен је применом упитника за процену начина суочавања са стресом (Brief Cope). Резултати истраживања показују да не постоји разлика у религиозности родитеља деце са аутизмом, интелектуалном ометеношћу и деце типичне популације. Такође, присутан је виши ниво стреса код родитеља деце са аутизмом и интелектуалном ометеношћу, у односу на родитеље деце типичне популације. Забележена је позитивна корелација између религиозности и суочавања са стресом и утврђено је да тежина интелектуалне ометености деце не утиче на то да се родитељи активније суочавају са стресом.

Parents of children with autism and intellectual disabilities face daily problems with raising their children. Their everyday life is filled with a series of stressful events and they are looking for ways to enable them to overcome the situation more easily. The results of a large number of studies indicate that religiosity is one of the active and positive ways of coping with the stress that parents experience. Religion has a positive impact on personal beliefs of mothers and fathers and provides practical support within religious organizations. It is therefore important to determine the religiousness of parents that have children with autism and intellectual disability and to examine the extent to which religiousness affects the overcoming of stressful situations. The research presented in this paper was conducted in order to establish religiousness of parents that have children with autism and intellectual disability and to examine the extent to which it affects the overcoming diff...icult life situations. Research involved 45 mothers and fathers of children who are attending primary and secondary schools in Serbia. The severity of the autistic disorder was tested using the Gilliam Autism Rating Scale (Third Edition, GARS-3) and the DSM-5 classification of the American Psychiatric Association. The level of spirituality and religiousness was tested with the help of the instrument of the System of Belief Inventory (SBI-15R), the level of parental stress with the Parenting Stress Index (PSI/SF), the way of dealing with stress was examined using a Brief Cope method for assessing stress management. The results of the study show that there is no difference in the religiousness of parents that have children with an autism or intellectual disabilities and parents of children within typical population. Also, there is a higher level of stress in parents that have children with autism and intellectual disability compared to parents of typical children. A positive correlation between religiousness and coping with stress has been recorded and it has been established that the children’s severity of intellectual disability does not affect parents to cope more actively with stress.

Keywords:
аутизам / интелектуална ометеност / типична популација / родитељи / религиозност / стрес / autism / intellectual disability / typical population / parents religiosity / stress
Source:
2018, 3-53
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4600
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4600
Collections
  • Master radovi / Master`s thesis
Institution/Community
rFASPER
TY  - THES
AU  - Ivčić, Tamara
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4600
AB  - Родитељи деце са аутизмом и интелектуалном ометеношћу свакодневно се сусрећу са бројним проблемима приликом подизања своје деце. Њихова свакодневница испуњена је низом стресних догађаја и они траже начине који ће им омогућити да лакше превазиђу дате ситуације. Резултати великог броја истраживања указују на то да је религиозност један од активних и позитивних начина суочавања са стресом који родитељи користе. Религија позитивно утиче на лична уверења мајки и очева и пружа практичну подршку у оквиру верских организација. Због тога је важно утврдити религиозност родитеља деце са аутизмом и интелектуалном ометеношћу и испитати у којој мери религиозност утиче на превазилажење стресних ситуација.
Истраживање приказано у овом раду спроведено је са циљем да се утврди религиозност родитеља деце са аутизмом и интелектуалном ометеношћу и да се испита мера у којој она утиче на превазилажење тешких животних ситуација. У истраживању је учествовало 45 мајки и 45 очева деце која похађају основне и средње школе у Србији.
Тежина аутистичког поремећаја испитана је Гилијамовом скалом за процену тежине аутизма (Gilliam Autism Rating Scale – Third Edition, GARS-3) и DSM-5 класификацијом Америчке асоцијације психијатара. Ниво спиритуалности и религиозности испитан је мерним инструментом Инвентар система уверења (System of Belief Inventory – SBI-15R), ниво родитељског стреса инструментом Индекс родитељског стреса (Parenting Stress Index – Short Form, PSI/SF), начин суочавања са стресом процењен је применом упитника за процену начина суочавања са стресом (Brief Cope).
Резултати истраживања показују да не постоји разлика у религиозности родитеља деце са аутизмом, интелектуалном ометеношћу и деце типичне популације. Такође, присутан је виши ниво стреса код родитеља деце са аутизмом и интелектуалном ометеношћу, у односу на родитеље деце типичне популације. Забележена је позитивна корелација између религиозности и суочавања са стресом и утврђено је да тежина интелектуалне ометености деце не утиче на то да се родитељи активније суочавају са стресом.
AB  - Parents of children with autism and intellectual disabilities face daily problems with raising their children. Their everyday life is filled with a series of stressful events and they are looking for ways to enable them to overcome the situation more easily. The results of a large number of studies indicate that religiosity is one of the active and positive ways of coping with the stress that parents experience. Religion has a positive impact on personal beliefs of mothers and fathers and provides practical support within religious organizations. It is therefore important to determine the religiousness of parents that have children with autism and intellectual disability and to examine the extent to which religiousness affects the overcoming of stressful situations.
The research presented in this paper was conducted in order to establish religiousness of parents that have children with autism and intellectual disability and to examine the extent to which it affects the overcoming difficult life situations. Research involved 45 mothers and fathers of children who are attending primary and secondary schools in Serbia. The severity of the autistic disorder was tested using the Gilliam Autism Rating Scale (Third Edition, GARS-3) and the DSM-5 classification of the American Psychiatric Association. The level of spirituality and religiousness was tested with the help of the instrument of the System of Belief Inventory (SBI-15R), the level of parental stress with the Parenting Stress Index (PSI/SF), the way of dealing with stress was examined using a Brief Cope method for assessing stress management.
The results of the study show that there is no difference in the religiousness of parents that have children with an autism or intellectual disabilities and parents of children within typical population. Also, there is a higher level of stress in parents that have children with autism and intellectual disability compared to parents of typical children. A positive correlation between religiousness and coping with stress has been recorded and it has been established that the children’s severity of intellectual disability does not affect parents to cope more actively with stress.
T1  - Religioznost roditelja dece sa autizmom i roditelja dece sa intelektualnom ometenošću
T1  - Religiosity of parents that have children with autism and intellectual disability
EP  - 53
SP  - 3
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4600
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Ivčić, Tamara",
year = "2018",
abstract = "Родитељи деце са аутизмом и интелектуалном ометеношћу свакодневно се сусрећу са бројним проблемима приликом подизања своје деце. Њихова свакодневница испуњена је низом стресних догађаја и они траже начине који ће им омогућити да лакше превазиђу дате ситуације. Резултати великог броја истраживања указују на то да је религиозност један од активних и позитивних начина суочавања са стресом који родитељи користе. Религија позитивно утиче на лична уверења мајки и очева и пружа практичну подршку у оквиру верских организација. Због тога је важно утврдити религиозност родитеља деце са аутизмом и интелектуалном ометеношћу и испитати у којој мери религиозност утиче на превазилажење стресних ситуација.
Истраживање приказано у овом раду спроведено је са циљем да се утврди религиозност родитеља деце са аутизмом и интелектуалном ометеношћу и да се испита мера у којој она утиче на превазилажење тешких животних ситуација. У истраживању је учествовало 45 мајки и 45 очева деце која похађају основне и средње школе у Србији.
Тежина аутистичког поремећаја испитана је Гилијамовом скалом за процену тежине аутизма (Gilliam Autism Rating Scale – Third Edition, GARS-3) и DSM-5 класификацијом Америчке асоцијације психијатара. Ниво спиритуалности и религиозности испитан је мерним инструментом Инвентар система уверења (System of Belief Inventory – SBI-15R), ниво родитељског стреса инструментом Индекс родитељског стреса (Parenting Stress Index – Short Form, PSI/SF), начин суочавања са стресом процењен је применом упитника за процену начина суочавања са стресом (Brief Cope).
Резултати истраживања показују да не постоји разлика у религиозности родитеља деце са аутизмом, интелектуалном ометеношћу и деце типичне популације. Такође, присутан је виши ниво стреса код родитеља деце са аутизмом и интелектуалном ометеношћу, у односу на родитеље деце типичне популације. Забележена је позитивна корелација између религиозности и суочавања са стресом и утврђено је да тежина интелектуалне ометености деце не утиче на то да се родитељи активније суочавају са стресом., Parents of children with autism and intellectual disabilities face daily problems with raising their children. Their everyday life is filled with a series of stressful events and they are looking for ways to enable them to overcome the situation more easily. The results of a large number of studies indicate that religiosity is one of the active and positive ways of coping with the stress that parents experience. Religion has a positive impact on personal beliefs of mothers and fathers and provides practical support within religious organizations. It is therefore important to determine the religiousness of parents that have children with autism and intellectual disability and to examine the extent to which religiousness affects the overcoming of stressful situations.
The research presented in this paper was conducted in order to establish religiousness of parents that have children with autism and intellectual disability and to examine the extent to which it affects the overcoming difficult life situations. Research involved 45 mothers and fathers of children who are attending primary and secondary schools in Serbia. The severity of the autistic disorder was tested using the Gilliam Autism Rating Scale (Third Edition, GARS-3) and the DSM-5 classification of the American Psychiatric Association. The level of spirituality and religiousness was tested with the help of the instrument of the System of Belief Inventory (SBI-15R), the level of parental stress with the Parenting Stress Index (PSI/SF), the way of dealing with stress was examined using a Brief Cope method for assessing stress management.
The results of the study show that there is no difference in the religiousness of parents that have children with an autism or intellectual disabilities and parents of children within typical population. Also, there is a higher level of stress in parents that have children with autism and intellectual disability compared to parents of typical children. A positive correlation between religiousness and coping with stress has been recorded and it has been established that the children’s severity of intellectual disability does not affect parents to cope more actively with stress.",
title = "Religioznost roditelja dece sa autizmom i roditelja dece sa intelektualnom ometenošću, Religiosity of parents that have children with autism and intellectual disability",
pages = "53-3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4600"
}
Ivčić, T.. (2018). Religioznost roditelja dece sa autizmom i roditelja dece sa intelektualnom ometenošću. , 3-53.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4600
Ivčić T. Religioznost roditelja dece sa autizmom i roditelja dece sa intelektualnom ometenošću. 2018;:3-53.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4600 .
Ivčić, Tamara, "Religioznost roditelja dece sa autizmom i roditelja dece sa intelektualnom ometenošću" (2018):3-53,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4600 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB