Приказ основних података о документу

Certain elements of phonological awareness, phonemic hearing and articulatory abilities in preschool-aged children

dc.creatorJeremić, Sloba
dc.date.accessioned2022-06-22T11:59:40Z
dc.date.available2022-06-22T11:59:40Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4592
dc.description.abstractУ раду су приказани резултати добојени испитивањем артикулационих способности, фонолошке свесности и фонемског слуха код деце узраста 5 и 6 година. Циљ истраживања je процена фонемског слуха и елемената фонолошке свесности као и утврђивање артикулационих способности код деце предшколског узраста. За процену фонемског слуха коришћен је Тест за испитивање разликовања фонема ( Костић Ђ, Владисављевић С, Поповић М, 1983), за процену фонолошке свесности примењен је тест Фонт (Суботић,2011), за процену артикуације коришћен је Глобални артикулациони тест ( Костић Ђ, Владисављевић С, 1983). Истраживањем је обухваћено укупно 50 деце, 30 (60,0%) дечака и 20 (40,0%) девојчица. Од укупног броја деце из узорка, 21 дете (42,0%) правилно изговара свих 30 гласова матерњег језика, док по 6 (12,0%) деце правилно изговара 28, односно 29 гласова. Према резултатима Глобалног артикулационог теста, нису утврђене статистички значајне разлике у правилном и неправилном изговору гласова код дечака и девојчица из нашег узорка. Резултати истраживања фонемског слуха показују да у просеку деца из нашег узорка имају 33/40 тачних одговора на Тесту за испитивање разликовања фонема, а најмање имају 27 тачних одговора. Између постигнућа дечака и девојчица на 40 задатака дискриминације фонемских парова нису утврђене статистички значајне разлике. Резултати показују да се задатак елиминација почетног фонема показао као најтежи, док се као најлакши задатак показао задатак спајања слогова. Компарација постигнућа деце на задацима фонолошке свесности у односу на пол није достигла задати ниво значајности од 0,05 у датом узорку чиме је искључено постојање статистичке значајности свих испитиваних скорова.sr
dc.description.abstractThis paper presents the results obtained by testing articulation abilities, phonological awareness, and phonemic hearing in 5- and 6-year-olds. The aim of the research was to determine the estimation of phonemic hearing and elements of phonological awareness, as well as to determine articulation abilities in preschool-aged children. Phoneme Differentiation Test was used for the assessment of phonemic hearing (Kostić, Đ., Vladisavljević, S., Popović, M., 1983); Font Test was used for the assessment of phonological awareness (Subotić, 2011); and Global Articulation Test was used for the assessment of articulation (Kostić, Đ., Vladisavljević, S., 1983). The research sample involved 50 children, i.e. 30 boys (60.0%) and 20 girls (40.0%). Out of the total number of sample examinees, 21 children (42.0%) properly pronounce all 30 sounds of their mother tongue, whereas 6 boys (12.0%) and 6 girls (12.0%) properly pronounce 28 and 29 sounds, respectively. According to the results of the Global Articulation Test, the sample shows no statistically significant differences in proper and improper pronunciation of sounds in either boys or girls. The results of phonemic hearing testing indicate that, on average, children from the sample score 33 correct answers out of 40 questions in the Phoneme Differentiation Test, with at least 27 correct answers. In the Phonemic Pairs Discrimination Test, there are no statistically significant differences between the boys’ and girls’ achievements. Results also indicate that the task of eliminating the initial phoneme proves as the most difficult one, while the easiest is the task of connecting the syllables. The comparison of children’s achievement in phonological awareness tasks with respect to gender in the sample tested does not show the expected significance level of 0.05, thereby excluding the presence of statistical significance of all scores examined.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectартикулацијаsr
dc.subjectфонемски слухsr
dc.subjectфонолошка свесностsr
dc.subjectдеца предшколског узрастаsr
dc.subjectarticulationsr
dc.subjectphonemic hearingsr
dc.subjectphonological awarenesssr
dc.subjectpreschool-aged childrensr
dc.titleNeki elementi fonološke svesnosti, fonemski sluh i artikulacione sposobnosti kod dece predškolskog uzrastasr
dc.titleCertain elements of phonological awareness, phonemic hearing and articulatory abilities in preschool-aged childrensr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage84
dc.citation.spage5
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4592
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу