rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Neki elementi fonološke svesnosti, fonemski sluh i artikulacione sposobnosti kod dece predškolskog uzrasta

Certain elements of phonological awareness, phonemic hearing and articulatory abilities in preschool-aged children

Authorized Users Only
2018
Authors
Jeremić, Sloba
Master Thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
У раду су приказани резултати добојени испитивањем артикулационих способности, фонолошке свесности и фонемског слуха код деце узраста 5 и 6 година. Циљ истраживања je процена фонемског слуха и елемената фонолошке свесности као и утврђивање артикулационих способности код деце предшколског узраста. За процену фонемског слуха коришћен је Тест за испитивање разликовања фонема ( Костић Ђ, Владисављевић С, Поповић М, 1983), за процену фонолошке свесности примењен је тест Фонт (Суботић,2011), за процену артикуације коришћен је Глобални артикулациони тест ( Костић Ђ, Владисављевић С, 1983). Истраживањем је обухваћено укупно 50 деце, 30 (60,0%) дечака и 20 (40,0%) девојчица. Од укупног броја деце из узорка, 21 дете (42,0%) правилно изговара свих 30 гласова матерњег језика, док по 6 (12,0%) деце правилно изговара 28, односно 29 гласова. Према резултатима Глобалног артикулационог теста, нису утврђене статистички значајне разлике у правилном и неправилном изговору гласова код дечака и девојчица... из нашег узорка. Резултати истраживања фонемског слуха показују да у просеку деца из нашег узорка имају 33/40 тачних одговора на Тесту за испитивање разликовања фонема, а најмање имају 27 тачних одговора. Између постигнућа дечака и девојчица на 40 задатака дискриминације фонемских парова нису утврђене статистички значајне разлике. Резултати показују да се задатак елиминација почетног фонема показао као најтежи, док се као најлакши задатак показао задатак спајања слогова. Компарација постигнућа деце на задацима фонолошке свесности у односу на пол није достигла задати ниво значајности од 0,05 у датом узорку чиме је искључено постојање статистичке значајности свих испитиваних скорова.

This paper presents the results obtained by testing articulation abilities, phonological awareness, and phonemic hearing in 5- and 6-year-olds. The aim of the research was to determine the estimation of phonemic hearing and elements of phonological awareness, as well as to determine articulation abilities in preschool-aged children. Phoneme Differentiation Test was used for the assessment of phonemic hearing (Kostić, Đ., Vladisavljević, S., Popović, M., 1983); Font Test was used for the assessment of phonological awareness (Subotić, 2011); and Global Articulation Test was used for the assessment of articulation (Kostić, Đ., Vladisavljević, S., 1983). The research sample involved 50 children, i.e. 30 boys (60.0%) and 20 girls (40.0%). Out of the total number of sample examinees, 21 children (42.0%) properly pronounce all 30 sounds of their mother tongue, whereas 6 boys (12.0%) and 6 girls (12.0%) properly pronounce 28 and 29 sounds, respectively. According to the results of the Global ...Articulation Test, the sample shows no statistically significant differences in proper and improper pronunciation of sounds in either boys or girls. The results of phonemic hearing testing indicate that, on average, children from the sample score 33 correct answers out of 40 questions in the Phoneme Differentiation Test, with at least 27 correct answers. In the Phonemic Pairs Discrimination Test, there are no statistically significant differences between the boys’ and girls’ achievements. Results also indicate that the task of eliminating the initial phoneme proves as the most difficult one, while the easiest is the task of connecting the syllables. The comparison of children’s achievement in phonological awareness tasks with respect to gender in the sample tested does not show the expected significance level of 0.05, thereby excluding the presence of statistical significance of all scores examined.

Keywords:
артикулација / фонемски слух / фонолошка свесност / деца предшколског узраста / articulation / phonemic hearing / phonological awareness / preschool-aged children
Source:
2018, 5-84
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4592
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4592
Collections
  • Master radovi / Master`s thesis
Institution/Community
rFASPER
TY  - THES
AU  - Jeremić, Sloba
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4592
AB  - У раду су приказани резултати добојени испитивањем артикулационих способности, фонолошке свесности и фонемског слуха код деце узраста 5 и 6 година.
Циљ истраживања je процена  фонемског слуха и елемената фонолошке свесности као и утврђивање артикулационих способности код деце предшколског узраста. За процену фонемског слуха коришћен је Тест за испитивање разликовања фонема ( Костић Ђ, Владисављевић С, Поповић М, 1983), за процену фонолошке свесности примењен је тест Фонт (Суботић,2011), за процену артикуације коришћен је Глобални артикулациони тест ( Костић Ђ, Владисављевић С, 1983). Истраживањем је обухваћено укупно 50 деце, 30 (60,0%) дечака и 20 (40,0%) девојчица.  Од укупног броја деце из узорка, 21 дете (42,0%) правилно изговара свих 30 гласова матерњег језика, док по 6 (12,0%) деце правилно изговара 28, односно 29 гласова. Према резултатима Глобалног артикулационог теста, нису утврђене статистички значајне разлике у правилном и неправилном изговору гласова код дечака и девојчица из нашег узорка.
Резултати истраживања фонемског слуха показују да у просеку деца из нашег узорка имају 33/40 тачних одговора на Тесту за испитивање разликовања фонема, а најмање имају 27 тачних одговора. Између постигнућа дечака и девојчица на 40 задатака дискриминације фонемских парова нису утврђене статистички значајне разлике. Резултати показују да се задатак елиминација почетног фонема показао као најтежи, док се као најлакши задатак показао задатак спајања слогова. Компарација постигнућа деце на задацима фонолошке свесности у односу на пол није достигла задати ниво значајности од 0,05 у датом узорку чиме је искључено постојање статистичке значајности свих испитиваних скорова.
AB  - This paper presents the results obtained by testing articulation abilities, phonological awareness, and phonemic hearing in 5- and 6-year-olds.
The aim of the research was to determine the estimation of phonemic hearing and elements of phonological awareness, as well as to determine articulation abilities in preschool-aged children. Phoneme Differentiation Test was used for the assessment of phonemic hearing (Kostić, Đ., Vladisavljević, S., Popović, M., 1983); Font Test was used for the assessment of phonological awareness (Subotić, 2011); and Global Articulation Test was used for the assessment of articulation (Kostić, Đ., Vladisavljević, S., 1983). The research sample involved 50 children, i.e. 30 boys (60.0%) and 20 girls (40.0%). Out of the total number of sample examinees, 21 children (42.0%) properly pronounce all 30 sounds of their mother tongue, whereas 6 boys (12.0%) and 6 girls (12.0%) properly pronounce 28 and 29 sounds, respectively. According to the results of the Global Articulation Test, the sample shows no statistically significant differences in proper and improper pronunciation of sounds in either boys or girls. The results of phonemic hearing testing indicate that, on average, children from the sample score 33 correct answers out of 40 questions in the Phoneme Differentiation Test, with at least 27 correct answers. In the Phonemic Pairs Discrimination Test, there are no statistically significant differences between the boys’ and girls’ achievements. Results also indicate that the task of eliminating the initial phoneme proves as the most difficult one, while the easiest is the task of connecting the syllables. The comparison of children’s achievement in phonological awareness tasks with respect to gender in the sample tested does not show the expected significance level of 0.05, thereby excluding the presence of statistical significance of all scores examined.
T1  - Neki elementi fonološke svesnosti, fonemski sluh i artikulacione sposobnosti kod dece predškolskog uzrasta
T1  - Certain elements of phonological awareness, phonemic hearing and articulatory abilities in preschool-aged children
EP  - 84
SP  - 5
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4592
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Jeremić, Sloba",
year = "2018",
abstract = "У раду су приказани резултати добојени испитивањем артикулационих способности, фонолошке свесности и фонемског слуха код деце узраста 5 и 6 година.
Циљ истраживања je процена  фонемског слуха и елемената фонолошке свесности као и утврђивање артикулационих способности код деце предшколског узраста. За процену фонемског слуха коришћен је Тест за испитивање разликовања фонема ( Костић Ђ, Владисављевић С, Поповић М, 1983), за процену фонолошке свесности примењен је тест Фонт (Суботић,2011), за процену артикуације коришћен је Глобални артикулациони тест ( Костић Ђ, Владисављевић С, 1983). Истраживањем је обухваћено укупно 50 деце, 30 (60,0%) дечака и 20 (40,0%) девојчица.  Од укупног броја деце из узорка, 21 дете (42,0%) правилно изговара свих 30 гласова матерњег језика, док по 6 (12,0%) деце правилно изговара 28, односно 29 гласова. Према резултатима Глобалног артикулационог теста, нису утврђене статистички значајне разлике у правилном и неправилном изговору гласова код дечака и девојчица из нашег узорка.
Резултати истраживања фонемског слуха показују да у просеку деца из нашег узорка имају 33/40 тачних одговора на Тесту за испитивање разликовања фонема, а најмање имају 27 тачних одговора. Између постигнућа дечака и девојчица на 40 задатака дискриминације фонемских парова нису утврђене статистички значајне разлике. Резултати показују да се задатак елиминација почетног фонема показао као најтежи, док се као најлакши задатак показао задатак спајања слогова. Компарација постигнућа деце на задацима фонолошке свесности у односу на пол није достигла задати ниво значајности од 0,05 у датом узорку чиме је искључено постојање статистичке значајности свих испитиваних скорова., This paper presents the results obtained by testing articulation abilities, phonological awareness, and phonemic hearing in 5- and 6-year-olds.
The aim of the research was to determine the estimation of phonemic hearing and elements of phonological awareness, as well as to determine articulation abilities in preschool-aged children. Phoneme Differentiation Test was used for the assessment of phonemic hearing (Kostić, Đ., Vladisavljević, S., Popović, M., 1983); Font Test was used for the assessment of phonological awareness (Subotić, 2011); and Global Articulation Test was used for the assessment of articulation (Kostić, Đ., Vladisavljević, S., 1983). The research sample involved 50 children, i.e. 30 boys (60.0%) and 20 girls (40.0%). Out of the total number of sample examinees, 21 children (42.0%) properly pronounce all 30 sounds of their mother tongue, whereas 6 boys (12.0%) and 6 girls (12.0%) properly pronounce 28 and 29 sounds, respectively. According to the results of the Global Articulation Test, the sample shows no statistically significant differences in proper and improper pronunciation of sounds in either boys or girls. The results of phonemic hearing testing indicate that, on average, children from the sample score 33 correct answers out of 40 questions in the Phoneme Differentiation Test, with at least 27 correct answers. In the Phonemic Pairs Discrimination Test, there are no statistically significant differences between the boys’ and girls’ achievements. Results also indicate that the task of eliminating the initial phoneme proves as the most difficult one, while the easiest is the task of connecting the syllables. The comparison of children’s achievement in phonological awareness tasks with respect to gender in the sample tested does not show the expected significance level of 0.05, thereby excluding the presence of statistical significance of all scores examined.",
title = "Neki elementi fonološke svesnosti, fonemski sluh i artikulacione sposobnosti kod dece predškolskog uzrasta, Certain elements of phonological awareness, phonemic hearing and articulatory abilities in preschool-aged children",
pages = "84-5",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4592"
}
Jeremić, S.. (2018). Neki elementi fonološke svesnosti, fonemski sluh i artikulacione sposobnosti kod dece predškolskog uzrasta. , 5-84.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4592
Jeremić S. Neki elementi fonološke svesnosti, fonemski sluh i artikulacione sposobnosti kod dece predškolskog uzrasta. 2018;:5-84.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4592 .
Jeremić, Sloba, "Neki elementi fonološke svesnosti, fonemski sluh i artikulacione sposobnosti kod dece predškolskog uzrasta" (2018):5-84,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4592 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB