Приказ основних података о документу

Deaf and hard to hearing primary school children lipreading

dc.creatorVasić, Dubravka
dc.date.accessioned2022-06-22T11:11:29Z
dc.date.available2022-06-22T11:11:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4575
dc.description.abstractГовор и језик су карактеристике својствене само човеку, њиме изражавамо своје мисли, осећања, жеље, потребе. Развој говора и језика почиње од рођења и траје читавог живота. У говору глуве и наглуве деце присутан је велики број одступања, која настају услед неадекватног пријема говора из окружења. Читање говора са усана је сложена активност, комплексни сазнајни психички процес. Приликом читања говора са усана је потребно добро разумевање мисли и идеја, а не само повезивање вербалних симбола и сабирање гласова у речи и реченице. Читање говора са уста и лица саговорника од стране особа оштећеног слуха је најважнији пут за стицање знања и општење са светом који их окружује. Спроведено истраживање имало је за циљ да испита читање говора са усана код глуве и наглуве деце основношколског узраста. На почетку истраживања формулисан је предмет, као и циљеви и задаци истраживања. Циљеви овог истраживања били су испитивање повезаности између: узраста, степена оштећења слуха, оцене из српског језика, пола, врсте амплификације ученика и читања говора са усана код глуве и наглуве деце основношколског узраста. Истраживање је спроведено на територији Републике Србије у две основне школе за глуву и наглуву децу : Школа за оштећене слухом „Стефан Дечански“ у Београду, Основна школа „Радивој Поповић“ у Земуну. Узорак истраживања чинили су 26 глувих и наглувих ученика од трећег до осмог разреда. Ученика са слушним апаратима било је 19, док је са кохлеарним имплантом било 7 ученика. У истраживању су коришћени следећи инструменти: Подражајне листе речи II у изолованим речима и реченицама- списак речи (артикулациона листа) и листа реченица ( Димић Д., Димић Н.). Добијени резултати приказани су табеларно и графички. На основу анализе добијених резултата можемо закључити да постоји степен успешности читања говора са усана у школама за глуве ученике. Узраст ученика нема утицаја на успешност приликом читања говора са усана; ученици млађих разреда постигли су боље резултате. Степен оштећења слуха је делимично утицао на успешност приликом читања говора са усана. Боље резултате постигли су ученици са благим,а најлошије ученици са умереним оштећењем слуха. Оцена из српског језика је утицала на успешност приликом читања говора са усана.Ученици са одличним успехом су постигли најбоље резултате. Пол је делимично утицао на успешност приликом читања говора са усана;код двосложних речи и реченица бољи успех су постигле ученице женског пола, а код тросложних речи разлике су биле мале. Врста амплификације имала је утицаја на успешност приликом читања говора са усана.Бољи успех су показали ученици са кохлеарним имплантом.sr
dc.description.abstractSpeech and language are characteristics typical to a man, we express our thoughts, wishes, needs using it.The speech and language development starts from the birth and lasts for the whole life.In the speech of the deaf and hard to hearing children there is a great number of deviations that appear because of the inadequate speech reception. Lipreading is a complex activity , complex cognitive and psychological process. During lipreading it is necessary to have understanding of thoughts and ideas and not only connecting verbal symbols and collecting sounds in words and sentences. Reading lips and faces of an interlocutor done by a deaf person is the most important way to acquire knowledge and communication with the world around them. The survey which was carried out had an aim to examine lipreading of deaf and hard to hearing primary school children. At the beginning of the survey , the topic, aims and tasks were formulated. The aims of this survey were to examine the connection between: the age, level of hearing impairments, Serbian language marks, gender, the kind of student's amplification and lipreading. The survey was carried out on the territory of the Republic of Serbia in two primary school for deaf and hard to hearing children. The school for those with hearing impairments 'Stefan Dečanski' in Belgrade and primary school ' Radivoj Popović' in Zemun. The survey was carried out among the 26 deaf and hard to hearing students, from the third to the eighth grade. There were ninetern students with hearing aid and there were seven students with cochlear implants. In the survey there were used the following instruments: arousal lists of words II| and sentences- wordlists(articulationist) and lists of sentences( Dimić D. Dimić N).The results were shown in charts and graphics. Using the analysis of the results we can conclude that there is a level of efficiency at lipreading at schools for deaf students. The age of students does not have any influence on the efficiency at lipreading, students at lower grades had better results.The level of hearing impairments partly affected the efficiency of lipreading.The students with mild hearing impairments had better results and the students with moderate hearing impairments had the worst ones.The Serbian language mark had an influence on the efficiency of lipreading. The students with excellent marks had the best results. Gender had a partial influence on the efficiency of lipreading, with two-syllable word and sentences.Students of female gender had better results but with three-syllable words differences were small.The kind of amplification had an influence on the lipreading efficiency. Students with a cochlear implant had better results.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectчитање говора са усанаsr
dc.subjectглуви и наглуви ученициsr
dc.subjectосновношколски узрастsr
dc.subjectlipreadingsr
dc.subjectdeaf and hard to hearingsr
dc.subjectprimary school studentssr
dc.titleČitanje govora sa usana kod gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrastasr
dc.titleDeaf and hard to hearing primary school children lipreadingsr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage150
dc.citation.spage5
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4575
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу