rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematika za decu s oštećenjem vida

Authorized Users Only
2022
Authors
Stanimirov, Ksenija
Book (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Matematika je nauka s kojom se svakodnevno susrećemo. Još od davnih vremena korišćena je u praksi, i to za potrebe računanja prilikom trgovine, merenja zemljišta, predviđanja astronomskih događaja. Danas se ubraja u osnovna akademska znanja, a izučava se kao obavezni školski predmet. Njen značaj se ogleda u osposobljavanju učenika za samostalno rešavanje problema, izvođenje zaključaka, ali i za primenu u svakodnevnom životu. Međutim, sadržaji iz oblasti prirodno-matematičkih predmeta, u koje spada i matematika, deci s oštećenjem vida predstavljaju naročit problem. Najpre zbog toga što se oni velikim delom zasnivaju na vizuelnom predstavljanju i posmatranju, pa se smatra da su nedostupni slepim i slabovidim učenicima. Dodatno, pored vizuelne prirode, teškoću može da predstavlja i apstraktnost matematičkih koncepata, zbog čega se ovaj predmet može svrstati među teže i zahtevnije koje slepi i slabovidi učenici treba da savladaju. Ipak, proces učenja i potrebe i ciljevi obrazov...anja dece s oštećenjem vida isti su kao i oni koji važe za njihove vršnjake tipičnog razvoja. To znači da je potrebno pronaći specifičan pristup zadovoljavanju potreba i realizaciji ciljeva u nastavi matematike bez obzira na prisutne teškoće koje su posledica nemogućnosti ili sniženih mogućnosti obrade vizuelnih informacija. Ove teškoće se svakako mogu umanjiti primenom odgovarajućih metoda rada, nastavnih sredstava i asistivne tehnologije. Dakle, ukoliko se prilagode materijali i didaktička sredstva koji se u nastavi koriste i ukoliko se deci sa oštećenjem vida obezbedi neophodna asistivna tehnologija, biće ostvareni i osnovni preduslovi za njihov uspeh u nastavi matematike. Primarni motiv za bavljenje ovom temom bio je primetan nedostatak literature na srpskom jeziku. Dodatni podsticaj za pisanje predstavljala je potreba da se ključni činioci procesa učenja matematike kada su u pitanju deca s oštećenjem vida nađu na jednom mestu. Ova publikacija sadrži informacije koje će biti korisne studentima edukacijskorehabilitacijskih fakulteta, kao i studentima srodnih fakulteta pedagoškog usmerenja, vaspitačima, nastavnicima u zaposlenim u redovnim školama u kojima se školuju deca s oštećenjem vida, kao i defektolozima-tiflolozima zaposlenim u školama. U tekstu su predstavljene karakteristike kognitivnog razvoja slepe i slabovide dece, opisane su specifičnosti njihovog učenja i teškoća s kojima se u nastavi susreću. Istaknuta je uloga učitelja za kvalitetno obrazovanje učenika s oštećenjem vida, a dati su i primer kako na najbolji mogući način strukturisati i prilagoditi nastavna sredstva, metode rada, kao i okruženje, da bi se obezbedili adekvatni uslovi za decu iz ove populacije. Navedena su metodička uputstva za obradu i usvajanje matematičkih sadržaja iz redovnog nastavnog plana i programa. Pored toga, opisan je i funkcionalni pristup učenju matematike koji se primenjuje u radu s decom s oštećenjem vida i pridruženim smetnjama. Svrha ovog rukopisa je da pruži osnovne informacije i smernice o prenošenju matematičkih znanja učenicima s oštećenjem vida, kako bi svi koji rade s njima postali spremnji i samouvereniji u celom procesu.

Keywords:
Mathematics / blind and visually impaired children
Source:
2022, 1-165
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation

ISBN: 978-86-6203-158-7

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4574
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4574
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - BOOK
AU  - Stanimirov, Ksenija
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4574
AB  - Matematika je nauka s kojom se svakodnevno susrećemo. Još od davnih
vremena korišćena je u praksi, i to za potrebe računanja prilikom trgovine,
merenja zemljišta, predviđanja astronomskih događaja. Danas se ubraja u osnovna
akademska znanja, a izučava se kao obavezni školski predmet. Njen značaj se
ogleda u osposobljavanju učenika za samostalno rešavanje problema, izvođenje
zaključaka, ali i za primenu u svakodnevnom životu. Međutim, sadržaji iz oblasti
prirodno-matematičkih predmeta, u koje spada i matematika, deci s oštećenjem
vida predstavljaju naročit problem. Najpre zbog toga što se oni velikim delom
zasnivaju na vizuelnom predstavljanju i posmatranju, pa se smatra da su nedostupni
slepim i slabovidim učenicima. Dodatno, pored vizuelne prirode, teškoću može da
predstavlja i apstraktnost matematičkih koncepata, zbog čega se ovaj predmet
može svrstati među teže i zahtevnije koje slepi i slabovidi učenici treba da savladaju.
Ipak, proces učenja i potrebe i ciljevi obrazovanja dece s oštećenjem vida isti su kao
i oni koji važe za njihove vršnjake tipičnog razvoja. To znači da je potrebno pronaći
specifičan pristup zadovoljavanju potreba i realizaciji ciljeva u nastavi matematike
bez obzira na prisutne teškoće koje su posledica nemogućnosti ili sniženih
mogućnosti obrade vizuelnih informacija. Ove teškoće se svakako mogu umanjiti
primenom odgovarajućih metoda rada, nastavnih sredstava i asistivne tehnologije.
Dakle, ukoliko se prilagode materijali i didaktička sredstva koji se u nastavi koriste
i ukoliko se deci sa oštećenjem vida obezbedi neophodna asistivna tehnologija, biće
ostvareni i osnovni preduslovi za njihov uspeh u nastavi matematike.
Primarni motiv za bavljenje ovom temom bio je primetan nedostatak
literature na srpskom jeziku. Dodatni podsticaj za pisanje predstavljala je potreba
da se ključni činioci procesa učenja matematike kada su u pitanju deca s oštećenjem
vida nađu na jednom mestu.
Ova publikacija sadrži informacije koje će biti korisne studentima edukacijskorehabilitacijskih
fakulteta,
kao
i
studentima
srodnih
fakulteta
pedagoškog

usmerenja,
vaspitačima,
nastavnicima
u
zaposlenim
u
redovnim
školama
u
kojima

se

školuju deca s oštećenjem vida, kao i defektolozima-tiflolozima zaposlenim
u školama. U tekstu su predstavljene karakteristike kognitivnog razvoja slepe i
slabovide dece, opisane su specifičnosti njihovog učenja i teškoća s kojima se u
nastavi susreću. Istaknuta je uloga učitelja za kvalitetno obrazovanje učenika s
oštećenjem vida, a dati su i primer kako na najbolji mogući način strukturisati i
prilagoditi nastavna sredstva, metode rada, kao i okruženje, da bi se obezbedili
adekvatni uslovi za decu iz ove populacije. Navedena su metodička uputstva
za obradu i usvajanje matematičkih sadržaja iz redovnog nastavnog plana i
programa. Pored toga, opisan je i funkcionalni pristup učenju matematike koji se
primenjuje u radu s decom s oštećenjem vida i pridruženim smetnjama. Svrha ovog
rukopisa je da pruži osnovne informacije i smernice o prenošenju matematičkih znanja učenicima s oštećenjem vida, kako bi svi koji rade s njima postali spremnji i
samouvereniji u celom procesu.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
T1  - Matematika za decu s oštećenjem vida
EP  - 165
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4574
ER  - 
@book{
author = "Stanimirov, Ksenija",
year = "2022",
abstract = "Matematika je nauka s kojom se svakodnevno susrećemo. Još od davnih
vremena korišćena je u praksi, i to za potrebe računanja prilikom trgovine,
merenja zemljišta, predviđanja astronomskih događaja. Danas se ubraja u osnovna
akademska znanja, a izučava se kao obavezni školski predmet. Njen značaj se
ogleda u osposobljavanju učenika za samostalno rešavanje problema, izvođenje
zaključaka, ali i za primenu u svakodnevnom životu. Međutim, sadržaji iz oblasti
prirodno-matematičkih predmeta, u koje spada i matematika, deci s oštećenjem
vida predstavljaju naročit problem. Najpre zbog toga što se oni velikim delom
zasnivaju na vizuelnom predstavljanju i posmatranju, pa se smatra da su nedostupni
slepim i slabovidim učenicima. Dodatno, pored vizuelne prirode, teškoću može da
predstavlja i apstraktnost matematičkih koncepata, zbog čega se ovaj predmet
može svrstati među teže i zahtevnije koje slepi i slabovidi učenici treba da savladaju.
Ipak, proces učenja i potrebe i ciljevi obrazovanja dece s oštećenjem vida isti su kao
i oni koji važe za njihove vršnjake tipičnog razvoja. To znači da je potrebno pronaći
specifičan pristup zadovoljavanju potreba i realizaciji ciljeva u nastavi matematike
bez obzira na prisutne teškoće koje su posledica nemogućnosti ili sniženih
mogućnosti obrade vizuelnih informacija. Ove teškoće se svakako mogu umanjiti
primenom odgovarajućih metoda rada, nastavnih sredstava i asistivne tehnologije.
Dakle, ukoliko se prilagode materijali i didaktička sredstva koji se u nastavi koriste
i ukoliko se deci sa oštećenjem vida obezbedi neophodna asistivna tehnologija, biće
ostvareni i osnovni preduslovi za njihov uspeh u nastavi matematike.
Primarni motiv za bavljenje ovom temom bio je primetan nedostatak
literature na srpskom jeziku. Dodatni podsticaj za pisanje predstavljala je potreba
da se ključni činioci procesa učenja matematike kada su u pitanju deca s oštećenjem
vida nađu na jednom mestu.
Ova publikacija sadrži informacije koje će biti korisne studentima edukacijskorehabilitacijskih
fakulteta,
kao
i
studentima
srodnih
fakulteta
pedagoškog

usmerenja,
vaspitačima,
nastavnicima
u
zaposlenim
u
redovnim
školama
u
kojima

se

školuju deca s oštećenjem vida, kao i defektolozima-tiflolozima zaposlenim
u školama. U tekstu su predstavljene karakteristike kognitivnog razvoja slepe i
slabovide dece, opisane su specifičnosti njihovog učenja i teškoća s kojima se u
nastavi susreću. Istaknuta je uloga učitelja za kvalitetno obrazovanje učenika s
oštećenjem vida, a dati su i primer kako na najbolji mogući način strukturisati i
prilagoditi nastavna sredstva, metode rada, kao i okruženje, da bi se obezbedili
adekvatni uslovi za decu iz ove populacije. Navedena su metodička uputstva
za obradu i usvajanje matematičkih sadržaja iz redovnog nastavnog plana i
programa. Pored toga, opisan je i funkcionalni pristup učenju matematike koji se
primenjuje u radu s decom s oštećenjem vida i pridruženim smetnjama. Svrha ovog
rukopisa je da pruži osnovne informacije i smernice o prenošenju matematičkih znanja učenicima s oštećenjem vida, kako bi svi koji rade s njima postali spremnji i
samouvereniji u celom procesu.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
title = "Matematika za decu s oštećenjem vida",
pages = "165-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4574"
}
Stanimirov, K.. (2022). Matematika za decu s oštećenjem vida. 
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 1-165.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4574
Stanimirov K. Matematika za decu s oštećenjem vida. 2022;:1-165.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4574 .
Stanimirov, Ksenija, "Matematika za decu s oštećenjem vida" (2022):1-165,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4574 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB