Приказ основних података о документу

dc.creatorRadojković, Jovana
dc.date.accessioned2022-05-30T08:14:01Z
dc.date.available2022-05-30T08:14:01Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4564
dc.description.abstractПојам самопоштовања се у великој мери помиње у научној литератури, нарочито у области друштвено-хуманистичких наука и сматра се једном од димензија слике о себи, на основу које индивидуа вреднује, односно прихвата, себе као појединца онаквим каквим се опажа. Данас се у научној литератури, када је у питању процес одрастања и психосоцијални развој, велики значај придаје утицају вршњака, тачније једном његовом облику, вршњачком притиску, нарочито на узрасту средње школе. С тим у вези предмет овог рада је проучавање односа између вршњачког притиска и самопоштовања код средњошколаца. Такође је, формулисан и основни циљ овог истраживања који се односи на испитивање повезаности између подложности вршњачком притиску и нивоа самопоштовања код средњошколаца. У теоријском делу рада представљен је конструкт вршњачког притиска, најпре са кратким освртом на вршњачке односе, а затим на дефинисање самог појма притиска вршњака и његових карактеристика, уз приказ теоријских основа, као и опис различитих подручја подложности вршњачком притиску. Такође, у теоријском делу је детаљније описан и дефинисан појам самопоштовања и ближе представљен његов значај, као и утицај вршњачког притиска на самопоштовање средњошколаца. Други, истраживачки, део рада, усмерен је на испитивање повезаности вршњачког притиска и нивоа самопоштовања код средњошколаца. Истраживање је спроведено током априла и маја 2019. године у четири средње школе на територији Београда, на узорку од 376 испитаника, од првог до четвртог разреда средње школе, узраста од 15 до 20 година, при чему су три четвртине узорка чиниле девојчице. За испитивање подложности вршњачком притиску коришћена је Скала подложности вршњачком притиску (Lebedina - Manzoni, Lotar, Ricijaš, 2011), док је за испитивање нивоа самопоштовања коришћена Розенбергова скала самопоштовања (Rosenberg Self-Esteem Scale - RSES, Rosenberg, 1965). Резултати истраживања показују да постоји ниска негатива повезаност између вршњачког притиска, као и животних подручја на којима се он јавља, и самопоштовања средњошколаца. Додатно, резултати истраживања су показали и да постоје разлике и у подложности вршњачком притиску и у нивоу самопоштовања у односу на пол, при чему су дечаци у оба случаја постигли веће резултате у односу на девојчице, што указује на то да су они подложнији вршњачком притиску и да имају виши ниво самопоштовања него девојчице. Анализом постојеће литературе и дискусије добијених резултата, изведени су закључци о повезаности вршњачког притиска и самопоштовања код средњошколаца.sr
dc.description.abstractThe concept of self-esteem is extensively mentioned in the scientific literature, especially in the field of social sciences and humanities and is considered one of the dimensions of the image of self, on the basis of which an individual values, or accepts, himself as an individual as perceived. Today, in the scientific literature, when it comes to the process of growing up and psychosocial development, great importance is attached to the influence of peers, more precisely to their form, to peer pressure, especially at the age of high school. In this regard, the subject of this paper is to study the relationship between peer pressure and self-esteem in high school students. Also, the main objective of this research was formulated to examine the association between peer pressure susceptibility and self-esteem in high school students. The theoretical part of the paper presents the construct of peer pressure, first with a brief overview of the peer relations, and then on defining the very concept of peer pressure and its characteristics, with a presentation of theoretical bases, as well as a description of different areas of susceptibility to peer pressure. Also, the theoretical part describes and defines the concept of self- esteem in more detail and presents its importance, as well as the influence of peer pressure on the self-esteem of high school students. The second, research, part of the paper focuses on examining the association between peer pressure and self-esteem in high school students. The survey was conducted in April and May 2019 at four secondary schools in Belgrade, on a sample of 376 respondents, from the first to the fourth grade of high school, aged 15 to 20 years, with three quarters of the sample comprised girls. The Peer Pressure Susceptibility Scale was used for the Peer Pressure Susceptibility test (Lebedina-Manzoni, Lotar, Ritsiash, 2011), while the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES, Rosenberg, 1965) was used to test the level of self-esteem. The results of the research show that there is a low negative correlation between peer pressure, as well as the living areas in which it occurs, and high school students' self-esteem. In addition, the results of the study also showed that there were differences in both peer pressure and self-esteem relative to gender, with boys achieving higher scores than girls in both cases, indicating that they were more vulnerable to peer pressure and that they have a higher level of self-esteem than girls. By analyzing the existing literature and discussing the results obtained, conclusions were drawn on the relationship between peer pressure and self-esteem in high school students.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectвршњачки притисакsr
dc.subjectсамопоштовањеsr
dc.subjectадолесцентиsr
dc.subjectpeer pressuresr
dc.subjectself-esteemsr
dc.subjectadolescentssr
dc.titlePovezanost vršnjačkog pritiska sa samopoštovanjem srednjoškolacasr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage88
dc.citation.spage3
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4564
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу