Приказ основних података о документу

Relationship between verbal working memory and speech-language abilities in children with typical development

dc.creatorPirić, Maja
dc.date.accessioned2022-05-30T08:12:46Z
dc.date.available2022-05-30T08:12:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4563
dc.description.abstractГоворно-језичке способности представљају сложени систем способности неопходан за свакодневни живот и учешће у социјалној средини. Са друге стране, радна меморија, као мултикомпонентни систем задужен за тренутно одржавање информација у меморији и истовремену манипулацију њима у сврху решавања различитих проблема и задатака, такође представља врло важну способност чији се значај манифестује у готово свим животним околностима. Стога, овим истраживањем смо желели да сазнамо какав је однос вербалне радне меморије и говорно-језичких способности код млађе школске деце типичног когнитивног развоја. Узорком је обухваћено 50 ученика, старости од 7 до 9 година, оба пола, првог (48%) и другог (52%) разреда основне школе ,,Радоје Домановић“ у Београду. Испитаници су подељени у две узрасне категорије (седмогодишњаке и осмогодишњаке). У области говорно-језичких способности испитан је ниво развоја морфосинтаксе и лексике. За процену морфосинтаксе коришћен је субтест Аутоматско језичко благо Акадија теста развојних способности, док је за процену лексичког развоја употребљен субтест Стечено језичко благо истог теста, као и задаци вербалне флуентности (фонолошке и семантичке). Податке добијене на задацима вербалне флуентности обрадили смо на два нивоа – укупно постигнуће у току једног минута и постигнуће у првих 15 секунди, с обзиром на то да се сматра да почетни период осликава обим вокабулара испитаника. Испитивање нивоа функционисања радне меморије је реализовано задацима Распон бројева уназад и Распон реченица. На основу постигућа на субтесту који процењује морфосинтаксу, није утврђена статистички значајна разлика између седмогодишњих и осмогодишњих ученика, што говори у прилог споријем развоју овог аспекта говорно-језичких способности на испитаном узрасном распону. У погледу лексике и њене корелације са узрастом, резултати се разликују сходно примени различитих инструмената. Статистички значајна разлика између испитаних узрасних група на постигнућима на субтесту Стечено језичко благо није пронађена, док је она утврђена на постигнућима на задацима вербалне флуентности (фонолошке и семантичке), што говори у прилог даљем развоју ове језичке компоненте. Корелација између вербалне радне меморије (оба задатка) и узраста није пронађена, што указује на релативно миран период у развоју испитане компоненте на овом узрасту. По питању односа вербалне радне меморије и говорно-језичких способности, утврдили смо да постоји позитивна корелација између њих, која се остварује у различитом степену сходно различитим говорно-језичким аспектима. Овим истраживањем је утврђено да се снажнија корелација остварује између вербалне радне меморије и морфосинтаксе у односу на лексику на раном школском узрасту, као и да значај вербалне радне меморије за оба аспекта говорно-језичких способности расте са узрастом.sr
dc.description.abstractSpeech-language abilities represent a complex system of abilities that is necessary for everyday life and for being a part of social environment. On the other hand, working memory, as a multicomponent system in charge to maintain and manipulate current information needed for solving different problems and tasks, also represents very important skill in all life’s circumstances. Therefore, we wanted to find out what kind of relationship exists between verbal working memory and speech-language abilities in younger school-aged children with typical cognitive development. The sample included 50 students, from seven to nine years old, of both genders, attending first (48%) and second grade of the primary school ,,Radoje Domanović” located in Belgrade. Participants were divided in two age groups (seven and eight years old students) for the purpose of determining age differences. With regard to speech-language abilities, students were examined in domain of morphosyntax, vocabulary and verbal fluency development. In terms of working memory, we examined its verbal domain. For the purpose of testing morphosyntax and lexical component, we used relevant subtests of Acadia Test of Developmental Abilities. Verbal fluency, as a indicator of lexical development, was assessed by Test of Controlled Oral Associations and Test of Semantic Fluency. In data processing we analyzed verbal fluency results on two ways − as total achievement and as achievement in the first 15 seconds, because that period is presumed to reflects the scope of the vocabulary. Verbal working memory was assessed by Backwards Digit Span Task and Listening Span Task. Analysis of the results revealed that there are no statistically significant difference between seven and eight years old students in morfosyntax development, which implies slower developmental progression. Concerning a correlation between lexical development and age, results vary according to instruments used in this research. Statistically significant difference was not found between age groups on subtest of Acadia Test used for the assessment of a lexical development, but it was found on verbal fluency task (phonological and semantic), which means that this aspect of language component is actively developing between this age range. Correlation between achievements on both tasks of verbal working memory and age was not found, which implies developmental stagnation at this age point. In terms of relationship between verbal working memory and speech-language abilities, the results showed existence of positive correlation, which is manifested in different range depending on analyzed speech-language aspect. Our results point to existence of stronger relationship between verbal working memory and morphosyntax development at early school age, compared to lexical aspect. Also, results of our research shows that importance of verbal working memory grows with age for both aspects of speech-language abilities.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectвербална радна меморијаsr
dc.subjectговорно-језичке способностиsr
dc.subjectморфосинтаксаsr
dc.subjectлексикаsr
dc.subjectрани школски узрастsr
dc.subjectverbal working memorysr
dc.subjectspeech-language abilitiessr
dc.subjectmorphosyntax developmentsr
dc.subjectlexical developmentsr
dc.subjectearly school agesr
dc.titleOdnos verbalne radne memorije i govorno-jezičkih sposobnosti kod dece tipičnog razvojasr
dc.titleRelationship between verbal working memory and speech-language abilities in children with typical developmentsr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage81
dc.citation.spage3
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4563
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу