Приказ основних података о документу

Auditory memory and mathematical skills in younger school-aged children

dc.creatorBogićević, Andriana
dc.date.accessioned2022-05-25T11:52:57Z
dc.date.available2022-05-25T11:52:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4548
dc.description.abstractМатематичке вештине се дефинишу као сложен систем повезаних способности и вештина неопходних за адекватан академски успех и учешће у социјалном окружењу. Поред других фактора, капацитет индивидуе за упамћивање и аутоматско присећање математичких чињеница и процедура значајно утиче на ниво овладаности математичким вештинама. С обзиром на то, циљ овог истраживања је испитивање односа између нивоа овладаности математичким вештинама и нивоа развоја аудитивног памћења код деце млађег школског узраста. Узорком је обухваћено 53 испитаника оба пола првог (52,80%) и другог разреда (47,20%) редовне основне школе. Узраст испитаника је између 7 и 8 година и 9 месеци (AS=7,94; SD=0,61). Ниво овладаности математичким вештинама процењен је применом субтеста След и шифровање Акадија теста развојих способности и два теста конструисана за потребе овог истраживања – Тест брзине, којим је процењена брзина претраживања и прoналажења математичких чињеница из дугорочне меморије и Тест снаге, којим је процењена вештина решавања математичких задатака. Аудитивно памћење је процењено задацима из Протокола за процену едукативних потенцијала деце са сметњама у развоју – Распон псеудоречи, Репродукција ритма и Тест вербалног учења. Резултати указују на то да узраст позитивно корелира са постигнућем на већини задатака/тестова за процену нивоа овладаности математичким вештинама и нивоа развоја аудитивног памћења, односно ученици другог разреда постижу боље резулате. Током испитивања повезаности између нивоа развоја аудитивног памћења и нивоа овладаности математичким вештинама, уз контролу узраста, установљена је ниска позитивна корелација између постигнућа на задатку Распон псеудоречи и постигнућа на задатку сабирања и одузимања у оквиру прве стотине на Тесту брзине. Корелација истог интензитета је установљена између постигнућа на задатку Распон псеудоречи и укупног скора на задацима за процену дискурзивног мишљења, односно постигнућа на задацима промене, комбинације и изједначавања. Између броја поновљених речи након прве презентације на Тесту вербалног учења и постигнућа на задацима међуоперација је такође установљена ниска позитивна корелација. Утврђена је и позитивна корелација између постигнућа на субтесту След и шифровање и постигнућа на задацима за процену аудитивног краткорочног памћења – Распон псеудоречи, Репродукција ритма и броја поновљених речи након прве презентације речи и скора учења на Тесту вербалног учења. На основу резултата истраживања могло би се закључити да је аудитивно памћење значајан чинилац успеха у примени рачунских операција сабирања и одузимања, као и решавању задатака за процену дискурзивног мишљења. Ипак, није и најважнији фактор, будући да су установљене корелације ниског интензитета.sr
dc.description.abstractMathematical skills are defined as a complex system of related abillities and skills which are nessesary for adequate academic success and functioning in social environment. In addition to other factors, the capacity of the individual to memorize and automatically recall mathematical facts and procedures significantly affects the level of acquired mathematical skills. Thus, the aim of this research is to determine the relation between the level of acquired mathematical skills and the level of auditory memory development in younger school-aged children. The sample consisted of 53 students of both genders, attending first (52.80%) and second grade (47.20%) of primary school. The age of participants ranges between 7 and 8 years and 9 months (M=7.94; SD=0.61). The level of acquried mathematical skills was assesed using subtest Sequence and Encryption of the Acadia Test of Developmental Abilities and two tests which were designed for the purpose of this research – Test of Speed, which examined the speed of memory search and retrieval of mathematical facts from the long-term memory; and Test of Strenght, which examined the skill of solving mathematical tasks. Auditory memory was assessed with Pseudowords Span, Rhythm Reproduction and Verbal Learning Test, which are the part of The Protocol for Assessing the Educational Potential of Children with Disabilities. The obtained data indicate that there is a positive correlation between age and achievement on most tasks/tests for assessing the level of acquired mathematical skills and the level of auditory memory development, respectively, second-grade students achived significantly better results. Controlling for the age effect, examination of the correlation between the level of auditory memory development and the level of acquried mathematical skills revealed existence of low correlation between achievement on Pseudowords Span and achievement of the task of addition and subctraction within the first hundred from Test of Speed. The same intensity of correlation was detected between achievement on Pseudowords Span task and final score on the assessment of discursive reasoning tasks, i. e. achievements on change, combination and equalization tasks. Likewise, low positive correlation was established between the number of repeated words after the first sequence presentation on the Verbal Learning Test and achievements on inter-operations tasks. Positive correlation was also determined between achievements on the subtest Sequence and Encryption and achievements on auditory short-term memory tasks – Pseudowords Span, Rhythm Reproduction and number of repeted words after the first sequence presentation and learning score on the Verbal Learning Test. Based on the research results it could be concluded that the auditory memory is significant factor of success in the ability to use addition and subtraction operations, as well as in solving discursive reasoning tasks. However, it is not the most important factor, since the established correlations are weak.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectаудитивно памћењеsr
dc.subjectматематичке вештинеsr
dc.subjectмлађи школски узрастsr
dc.subjectauditory memorysr
dc.subjectmathematical skillssr
dc.subjectyounger school-aged childrensr
dc.titleAuditivno pamćenje i matematičke veštine kod dece mlađeg školskog uzrastasr
dc.titleAuditory memory and mathematical skills in younger school-aged childrensr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage95
dc.citation.spage3
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4548
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу