Приказ основних података о документу

dc.creatorPipović, Nina
dc.date.accessioned2022-05-18T10:57:25Z
dc.date.available2022-05-18T10:57:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4543
dc.description.abstractДигитално насиље се односи на све случајеве у којима неко користи електронске уређаје и интернет да би некога намерно уплашио, увредио, понизио или га на неки други начин повредио. Од дигиталног насиља не може да се побегне - оно се може вршити и дању и ноћу, 24 сата недељно и викендима и током распуста. Поруке и слике се могу ширити анонимно, веома брзо и то пред ужасно великом публиком. У оквиру теоријског дела рада, поред појмовног одређења, објашњени су облици дигиталног насиља, врсте насилника као и врсте друштвених мрежа. Предмет рада јесу карактеристике дигиталног насиља код ученика средњих школа. У складу са овако дефинисаним предметом истраживања, основни циљ овог рада је научно објашњење најчешћих форми насиља и карактеристика ученика који су изложени дигиталном насиљу. Други циљ истраживања је практично-превентивни и односи се на давање предлога за конкретне мере у превенцији дигиталног насиља. Истраживање је спроведено током 2019. године у Власотинцу у гимназији и техничкој школи. Подаци су добијени помоћу Упитника отвореног и затвореног типа и скале ставова. Упитник је део истраживања које се спроводило у оквиру програма „Школа без насиља“, а реализовали су га Министарство просвете, науке и технолошког развоја и УНИЦЕФ, уз подршку Теленор фондације. Упитник под називом „Упитник за старије ученике и ученице“ припремили су Институт за психологију Филозофског факултета у Београду и УНИЦЕФ. Резултати истраживања указују на кључне карактеристике дигиталног насиља. Једна од кључних карактеристика насиља је да су различити начини узнемиравања – порукама, снимањем, позивима, на друштвеним мрежама – међусобно повезани, односно да појединци који су изложени узнемиравању на један начин, често су изложени насиљу и на друге начине. Резултати показују да изложеност узнемиравању порукама, снимањем, позивима и на друштвеним мрежама није повезано са учесталошћу коришћења интернета у већину сврха. Поред тога, резултати указују и на то да ученици који су чешће испољавали ризична понашања при коришћењу интернета и друштвених мрежа, чешће су били изложени дигиталном насиљу. Пол ученика, тип школе, школски успех и образовни ниво родитеља су варијабле које се могу сматрати безначајним за изложености дигиталном насиљу, што значи да су младићи и девојке, ученици гимназије и техничке школе, бољег и лошијег успеха, образованијих и мање образованих родитеља скоро подједнако изложени ризику од дигиталног насиља.sr
dc.description.abstractCyber bullying refers to all cases when someone uses electronic devices and the Internet to intentionally intimidate, offend, humiliate, or otherwise harm others. There is no escaping cyber bullying - it can be done day and night, 24 hours a week, on weekends and during holidays. Messages and images can be spread anonymously, very quickly, in front of a terribly large audience. Within the theoretical part of the paper, besides the conceptual definition, the forms of cyber bullying, types of bullies as well as types of social networks are explained. The subject of this paper is the characteristics of cyber bullying among high school students. In line with the research subject defined in this way, the main aim of this paper is to provide a scientific explanation of the most common forms of violence and characteristics of students exposed to cyber bullying. The second aim of the research is practical-preventive and concerns the proposal for concrete measures in the prevention of digital violence. The research was conducted during 2019 in Vlasotince in gymnasium and technical school. Data were obtained using the Open and Closed Questionnaire and Attitude Scale. The questionnaire is part of a survey conducted under the School without Violence program and was conducted by the Ministry of Education, Science and Technology Development and UNICEF, with the support of the Telenor Foundation. The questionnaire titled "Questionnaire for Senior Students" was prepared by the Institute of Psychology at the Faculty of Philosophy in Belgrade and UNICEF. The research findings highlight the key features of cyber bullying. One of the key characteristics of cyber bullying is that the various forms of harassment - messages, taping, calls, social media - are interwined, that is, individuals exposed to harassment in one way are often exposed to it in other ways. The results show that exposure to harassment by messages, recordings, calls and social media is not related to the frequency of the internet use for most purposes. In addition, the findings indicate that students who were more likely to exhibit risky behaviors while using the Internet and social networks were more likely to be exposed to cyber bullying. Gender, school type, school achievement and parental educational level are variables that can be considered insignificant for exposure to digital violence, which means that boys and girls, gymnasium and technical school students, stronger and weaker students and also students whose parents are more educated and students whose parents are less educated have almost the same likelyhood of being exposed to cyber bullying.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectдигитално насиљеsr
dc.subjectдруштвене мрежеsr
dc.subjectнасилно понашањеsr
dc.subjectнасилникsr
dc.subjectученициsr
dc.subjectcyber bullyingsr
dc.subjectsocial networkssr
dc.subjectviolent behaviorsr
dc.subjectbullysr
dc.subjectstudentssr
dc.titleKarakteristike digitalnog nasilja kod učenika srednjih školasr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage88
dc.citation.spage3
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4543
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу