rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Problemi u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću

Challenging behaviour in children with mild intellectual disability

Thumbnail
2009
Untitled12.pdf (5.635Mb)
Authors
Buha-Đurović, Nataša
Gligorović, Milica
Contributors
Matejić-Đuričić, Zorica
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
U ovom radu prezentirani su rezultati ispitivanja zastupljenosti i vrste problema u ponašanju kod dece s lakom intelektualnom ometenošću, odnosa između problema u ponašanju i nekih relevantnih karakteristika deteta i porodice, kao i odnosa između problema u ponašanju s jedne strane i adaptivnih veština s druge strane. Utvrđeno je da se problemi u ponašanju javljaju kod 18%-22%, i to u vidu disruptivnog, antisocijalnog i ponašanja iritantnog za druge. Ustanovljene su izvesne razlike prema polu, socioekonomskom i porodičnom statusu, dok se intelektualne sposobnosti i nivo edukacije nisu pokazali kao značajan činilac problema u ponašanju. Adaptivno ponašanje, posebno faktor Lična i socijalna odgovornost, je značajno povezano sa problemima u ponašanju.
This paper reports findings about frequency and type of challenging behaviour in children with mild intellectual disability and its relationship with some personal and social characteristics. The study found that 18-22% of children with mild intellectual disability expressed more prominent challenging behaviour, in the form of disruptive, antisocial and disturbing interpersonal behaviour. Some sex differences have been detected, as well as differences among children from different socioeconomic background and family status. Also, signifficant correlations between adaptive and challenging behaviour were found.
Keywords:
problemi u ponašanju / laka intelektualna ometenost / adaptivno ponašanje / challenging behaviour / mild intellectual disability / adaptive behaviour
Source:
Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009, 2009, 145-160
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation

ISBN: 978-86-80113-84-5

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4508
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4508
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Buha-Đurović, Nataša
AU  - Gligorović, Milica
PY  - 2009
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4508
AB  - U ovom radu prezentirani su rezultati ispitivanja zastupljenosti i vrste
problema u ponašanju kod dece s lakom intelektualnom ometenošću, odnosa
između problema u ponašanju i nekih relevantnih karakteristika deteta
i porodice, kao i odnosa između problema u ponašanju s jedne strane i
adaptivnih veština s druge strane. Utvrđeno je da se problemi u ponašanju
javljaju kod 18%-22%, i to u vidu disruptivnog, antisocijalnog i ponašanja
iritantnog za druge. Ustanovljene su izvesne razlike prema polu, socioekonomskom
i porodičnom statusu, dok se intelektualne sposobnosti i nivo
edukacije nisu pokazali kao značajan činilac problema u ponašanju. Adaptivno
ponašanje, posebno faktor Lična i socijalna odgovornost, je značajno
povezano sa problemima u ponašanju.
AB  - This paper reports findings about frequency and type of challenging behaviour
in children with mild intellectual disability and its relationship with some
personal and social characteristics. The study found that 18-22% of children with
mild intellectual disability expressed more prominent challenging behaviour,
in the form of disruptive, antisocial and disturbing interpersonal behaviour.
Some sex differences have been detected, as well as differences among children
from different socioeconomic background and family status. Also, signifficant
correlations between adaptive and challenging behaviour were found.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009
T1  - Problemi u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću
T1  - Challenging behaviour in children with mild intellectual disability
EP  - 160
SP  - 145
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4508
ER  - 
@conference{
author = "Buha-Đurović, Nataša and Gligorović, Milica",
year = "2009",
abstract = "U ovom radu prezentirani su rezultati ispitivanja zastupljenosti i vrste
problema u ponašanju kod dece s lakom intelektualnom ometenošću, odnosa
između problema u ponašanju i nekih relevantnih karakteristika deteta
i porodice, kao i odnosa između problema u ponašanju s jedne strane i
adaptivnih veština s druge strane. Utvrđeno je da se problemi u ponašanju
javljaju kod 18%-22%, i to u vidu disruptivnog, antisocijalnog i ponašanja
iritantnog za druge. Ustanovljene su izvesne razlike prema polu, socioekonomskom
i porodičnom statusu, dok se intelektualne sposobnosti i nivo
edukacije nisu pokazali kao značajan činilac problema u ponašanju. Adaptivno
ponašanje, posebno faktor Lična i socijalna odgovornost, je značajno
povezano sa problemima u ponašanju., This paper reports findings about frequency and type of challenging behaviour
in children with mild intellectual disability and its relationship with some
personal and social characteristics. The study found that 18-22% of children with
mild intellectual disability expressed more prominent challenging behaviour,
in the form of disruptive, antisocial and disturbing interpersonal behaviour.
Some sex differences have been detected, as well as differences among children
from different socioeconomic background and family status. Also, signifficant
correlations between adaptive and challenging behaviour were found.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009",
title = "Problemi u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću, Challenging behaviour in children with mild intellectual disability",
pages = "160-145",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4508"
}
Buha-Đurović, N.,& Gligorović, M.. (2009). Problemi u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 145-160.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4508
Buha-Đurović N, Gligorović M. Problemi u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009. 2009;:145-160.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4508 .
Buha-Đurović, Nataša, Gligorović, Milica, "Problemi u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 (2009):145-160,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4508 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB