Uticaj vokalnog zamora na akustičke karakteristike glasa kod nastavnika
The effect of the vocal tiredness on the acoustic voice characteristics of school teachers
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Profesionalno angažovanje glasa podrazumeva visoko specijalizovanu
ljudsku delatnost, čiji su preduslovi visok kvalitet glasa i govora, i koja iziskuje
optimalno funkcionisanje kako bioloških, tako i psiholoških i socijalnih
faktora (Petrović-Lazić, 2008).
Istraživanja u svetu pokazuju da se kod 20 od 80 % nastavnika, javljaju
različiti simptomi vokalnih poremećaja, najčešće u vidu sušenja grla i vokalnog
zamora usled dugotrajne upotrebe glasa tokom podučavanja (Russel,
1998; Sapir, 1993; Gottas and Starr, 1993; Pekkarinen, 1992; Smith, 1997).
Istraživanja pokazuju da su vokalni problemi kod nastavnika povezani sa
kontinuiranom vokalnom produkcijom, tako da se vokalni zamor odražava
na akustičke karakteristike glasa i dovodi do promene akustičkog kvaliteta
tokom vokalne produkcije. To znači da postoji značajna korelacija vokalne
patologije i promena u akustičkim karakteristikama glasa (Jovičić, 1999).
Cilj ovog rada bio je da se ispita uticaj glasovnog zamora na akustičke
...
karakteristike glasa kod nastavnika uz pomoć multidimenzionalne analize
glasa.
Sprovedeno je istraživanje na uzorku od 18 nastavnika, muškog i ženskog
pola, životne dobi 27-58 god.
U radu su primenjeni postupci deskriptivne statistike, kao i parametrijske
i neparametrijske analize. Dobijeni rezultati pokazuju da se statistički značajne
razlike u prosečnim vrednostima parametara javljaju kao posledica
vokalnog zamora, dok pol, životna dob i ne/pušački status nemaju značajan
uticaj na akustičke karakteristike glasa kod ove grupe ispitanika.
Кључне речи:
vokalni zamor / akustičke karakteristike glasa / vokalni profesionalci / vocal tiredness / acustic voice characteristics / vocal professionalsИзвор:
Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009, 2009, 67-78Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Jugović, Ivana AU - Petrović-Lazić, Mirjana PY - 2009 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4501 AB - Profesionalno angažovanje glasa podrazumeva visoko specijalizovanu ljudsku delatnost, čiji su preduslovi visok kvalitet glasa i govora, i koja iziskuje optimalno funkcionisanje kako bioloških, tako i psiholoških i socijalnih faktora (Petrović-Lazić, 2008). Istraživanja u svetu pokazuju da se kod 20 od 80 % nastavnika, javljaju različiti simptomi vokalnih poremećaja, najčešće u vidu sušenja grla i vokalnog zamora usled dugotrajne upotrebe glasa tokom podučavanja (Russel, 1998; Sapir, 1993; Gottas and Starr, 1993; Pekkarinen, 1992; Smith, 1997). Istraživanja pokazuju da su vokalni problemi kod nastavnika povezani sa kontinuiranom vokalnom produkcijom, tako da se vokalni zamor odražava na akustičke karakteristike glasa i dovodi do promene akustičkog kvaliteta tokom vokalne produkcije. To znači da postoji značajna korelacija vokalne patologije i promena u akustičkim karakteristikama glasa (Jovičić, 1999). Cilj ovog rada bio je da se ispita uticaj glasovnog zamora na akustičke karakteristike glasa kod nastavnika uz pomoć multidimenzionalne analize glasa. Sprovedeno je istraživanje na uzorku od 18 nastavnika, muškog i ženskog pola, životne dobi 27-58 god. U radu su primenjeni postupci deskriptivne statistike, kao i parametrijske i neparametrijske analize. Dobijeni rezultati pokazuju da se statistički značajne razlike u prosečnim vrednostima parametara javljaju kao posledica vokalnog zamora, dok pol, životna dob i ne/pušački status nemaju značajan uticaj na akustičke karakteristike glasa kod ove grupe ispitanika. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 T1 - Uticaj vokalnog zamora na akustičke karakteristike glasa kod nastavnika T1 - The effect of the vocal tiredness on the acoustic voice characteristics of school teachers EP - 78 SP - 67 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4501 ER -
@conference{ author = "Jugović, Ivana and Petrović-Lazić, Mirjana", year = "2009", abstract = "Profesionalno angažovanje glasa podrazumeva visoko specijalizovanu ljudsku delatnost, čiji su preduslovi visok kvalitet glasa i govora, i koja iziskuje optimalno funkcionisanje kako bioloških, tako i psiholoških i socijalnih faktora (Petrović-Lazić, 2008). Istraživanja u svetu pokazuju da se kod 20 od 80 % nastavnika, javljaju različiti simptomi vokalnih poremećaja, najčešće u vidu sušenja grla i vokalnog zamora usled dugotrajne upotrebe glasa tokom podučavanja (Russel, 1998; Sapir, 1993; Gottas and Starr, 1993; Pekkarinen, 1992; Smith, 1997). Istraživanja pokazuju da su vokalni problemi kod nastavnika povezani sa kontinuiranom vokalnom produkcijom, tako da se vokalni zamor odražava na akustičke karakteristike glasa i dovodi do promene akustičkog kvaliteta tokom vokalne produkcije. To znači da postoji značajna korelacija vokalne patologije i promena u akustičkim karakteristikama glasa (Jovičić, 1999). Cilj ovog rada bio je da se ispita uticaj glasovnog zamora na akustičke karakteristike glasa kod nastavnika uz pomoć multidimenzionalne analize glasa. Sprovedeno je istraživanje na uzorku od 18 nastavnika, muškog i ženskog pola, životne dobi 27-58 god. U radu su primenjeni postupci deskriptivne statistike, kao i parametrijske i neparametrijske analize. Dobijeni rezultati pokazuju da se statistički značajne razlike u prosečnim vrednostima parametara javljaju kao posledica vokalnog zamora, dok pol, životna dob i ne/pušački status nemaju značajan uticaj na akustičke karakteristike glasa kod ove grupe ispitanika.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009", title = "Uticaj vokalnog zamora na akustičke karakteristike glasa kod nastavnika, The effect of the vocal tiredness on the acoustic voice characteristics of school teachers", pages = "78-67", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4501" }
Jugović, I.,& Petrović-Lazić, M.. (2009). Uticaj vokalnog zamora na akustičke karakteristike glasa kod nastavnika. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 67-78. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4501
Jugović I, Petrović-Lazić M. Uticaj vokalnog zamora na akustičke karakteristike glasa kod nastavnika. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009. 2009;:67-78. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4501 .
Jugović, Ivana, Petrović-Lazić, Mirjana, "Uticaj vokalnog zamora na akustičke karakteristike glasa kod nastavnika" in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 (2009):67-78, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4501 .