rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jezička sredstva kao nosioci dodatne informacije o govorniku

Language elements conveying some extra informations about speaker

Thumbnail
2009
Untitled5.pdf (5.600Mb)
Authors
Ivanović, Maja
Contributors
Matejić-Đuričić, Zorica
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Predmet ovog rada je specifična upotreba jezičkih sredstava u okviru emotivne funkcije jezika kojom se iznose dodatne informacije o govorniku. S obzirom na činjenicu da komunikacija među ljudima podrazumeva postojanje informacija na više različitih nivoa kao i postojanje emotivnog utiska na sagovornika, to nas upućuje na zaključak da značenje produkovanih iskaza nije jednostavno i jednoznačno,već da se dodatno usložnjava. U radu su se izdvojile dve celine: prva se odnosi na kratak pregled ispitivanja psihološke pozadine jezičkog fenomena i subjektivnog u jeziku, dok se drugi deo rada odnosi na jezička sredstva koja su informativna sa aspekta sagovornika i kojima se pružaju dodatne informacije o govorniku u okviru štokavskog standardnojezičkog dijasistema.
This article presents the specific use of language elements in emotional language function. Including the fact that communication between people is rather complex and with many possible meanings than simple one and with only one possible meaning, there are plenty of language elements and patterns that convey some extra informations about speaker. This paper is divided into two parts: the first part presents the summary of the researches on psychological background of language phenomenon in general. The second part presents different language elements in the Serbian language that are very informative from the aspect of the recepient, simultaneously giving some extra informations about speaker.
Keywords:
jezičke funkcije / emotivna jezička funkciija / govorni izraz / ekspresivnost / govorna ekspresija / language function / emotional language function / speech flow / expression / speech expression
Source:
Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009, 2009, 55-65
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation

ISBN: 978-86-80113-84-5

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4500
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4500
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Ivanović, Maja
PY  - 2009
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4500
AB  - Predmet ovog rada je specifična upotreba jezičkih sredstava u okviru emotivne
funkcije jezika kojom se iznose dodatne informacije o govorniku. S obzirom
na činjenicu da komunikacija među ljudima podrazumeva postojanje
informacija na više različitih nivoa kao i postojanje emotivnog utiska na
sagovornika, to nas upućuje na zaključak da značenje produkovanih iskaza
nije jednostavno i jednoznačno,već da se dodatno usložnjava. U radu su se
izdvojile dve celine: prva se odnosi na kratak pregled ispitivanja psihološke
pozadine jezičkog fenomena i subjektivnog u jeziku, dok se drugi deo rada
odnosi na jezička sredstva koja su informativna sa aspekta sagovornika i
kojima se pružaju dodatne informacije o govorniku u okviru štokavskog
standardnojezičkog dijasistema.
AB  - This article presents the specific use of language elements in emotional language
function. Including the fact that communication between people is rather
complex and with many possible meanings than simple one and with only one
possible meaning, there are plenty of language elements and patterns that convey
some extra informations about speaker. This paper is divided into two parts: the
first part presents the summary of the researches on psychological background
of language phenomenon in general. The second part presents different language
elements in the Serbian language that are very informative from the aspect of the
recepient, simultaneously giving some extra informations about speaker.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009
T1  - Jezička sredstva kao nosioci dodatne informacije o govorniku
T1  - Language elements conveying some extra informations about speaker
EP  - 65
SP  - 55
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4500
ER  - 
@conference{
author = "Ivanović, Maja",
year = "2009",
abstract = "Predmet ovog rada je specifična upotreba jezičkih sredstava u okviru emotivne
funkcije jezika kojom se iznose dodatne informacije o govorniku. S obzirom
na činjenicu da komunikacija među ljudima podrazumeva postojanje
informacija na više različitih nivoa kao i postojanje emotivnog utiska na
sagovornika, to nas upućuje na zaključak da značenje produkovanih iskaza
nije jednostavno i jednoznačno,već da se dodatno usložnjava. U radu su se
izdvojile dve celine: prva se odnosi na kratak pregled ispitivanja psihološke
pozadine jezičkog fenomena i subjektivnog u jeziku, dok se drugi deo rada
odnosi na jezička sredstva koja su informativna sa aspekta sagovornika i
kojima se pružaju dodatne informacije o govorniku u okviru štokavskog
standardnojezičkog dijasistema., This article presents the specific use of language elements in emotional language
function. Including the fact that communication between people is rather
complex and with many possible meanings than simple one and with only one
possible meaning, there are plenty of language elements and patterns that convey
some extra informations about speaker. This paper is divided into two parts: the
first part presents the summary of the researches on psychological background
of language phenomenon in general. The second part presents different language
elements in the Serbian language that are very informative from the aspect of the
recepient, simultaneously giving some extra informations about speaker.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009",
title = "Jezička sredstva kao nosioci dodatne informacije o govorniku, Language elements conveying some extra informations about speaker",
pages = "65-55",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4500"
}
Ivanović, M.. (2009). Jezička sredstva kao nosioci dodatne informacije o govorniku. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 55-65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4500
Ivanović M. Jezička sredstva kao nosioci dodatne informacije o govorniku. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009. 2009;:55-65.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4500 .
Ivanović, Maja, "Jezička sredstva kao nosioci dodatne informacije o govorniku" in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 (2009):55-65,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4500 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB