rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diferencijalna dijagnostika poremećaja fluentnosti

Diferencial diagnostics disorders fluency

Thumbnail
2009
Untitled4.pdf (5.982Mb)
Authors
Dobrota-Davidović, Nada
Petrović-Lazić, Mirjana
Vuković, Mile
Contributors
Matejić-Đuričić, Zorica
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Govor je višedimenzionalna funkcija i dolaskom na svet beba pokušava da komunicira sa nama na sebi svojstven način. Tokom rasta i razvoja detetov govor postaje prepoznatljiv za širu socijalnu sredinu. Smetnje u govoru po tipu poremećaja fluentnosti predstavljaju problem kako onom ko govori (govornik), tako i onom ko ga sluša (sagovornik). Međutim, zbog nedovoljnog poznavanja uzroka disfluentnosti usled sličnih kliničkih slika, daje se nestručan savet, pa se poremećaj fluentnosti kao što je brzopletost, dijagnostikuje kao mucanje. Iz tog razloga cilj ovog rada je bio da objasnimo razliku između stanja- bolesti koji imaju jedan zajednički imenitelj, a on se zove poremećaj fluentnosti.
The speech is multidimensional function. Baby tries to communicate with adults on her specific own. During the child’s development, speech becomes recognizable for social environment. Speech disorders as a fluency disorders are a problem for speaker and also for hearer. Because of similarity between disorders fluency and stuttering, it is possible to make mistakes about diagnostics and to give wrong advices to patients. Our purpose in this study is to explain the difference between diseases states which have one mutual factor and that’s disorders fluency.
Keywords:
poremećaji fluentnosti / brzopletost / mucanje / disorders fluency / rashness / stuttering
Source:
Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009, 2009, 41-54
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation

ISBN: 978-86-80113-84-5

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4499
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4499
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Dobrota-Davidović, Nada
AU  - Petrović-Lazić, Mirjana
AU  - Vuković, Mile
PY  - 2009
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4499
AB  - Govor je višedimenzionalna funkcija i dolaskom na svet beba pokušava
da komunicira sa nama na sebi svojstven način. Tokom rasta i razvoja detetov
govor postaje prepoznatljiv za širu socijalnu sredinu. Smetnje u govoru
po tipu poremećaja fluentnosti predstavljaju problem kako onom ko govori
(govornik), tako i onom ko ga sluša (sagovornik). Međutim, zbog nedovoljnog
poznavanja uzroka disfluentnosti usled sličnih kliničkih slika, daje se
nestručan savet, pa se poremećaj fluentnosti kao što je brzopletost, dijagnostikuje
kao mucanje. Iz tog razloga cilj ovog rada je bio da objasnimo razliku
između stanja- bolesti koji imaju jedan zajednički imenitelj, a on se zove
poremećaj fluentnosti.
AB  - The speech is multidimensional function. Baby tries to communicate with
adults on her specific own. During the child’s development, speech becomes
recognizable for social environment.
Speech disorders as a fluency disorders are a problem for speaker and also for
hearer. Because of similarity between disorders fluency and stuttering, it is possible
to make mistakes about diagnostics and to give wrong advices to patients.
Our purpose in this study is to explain the difference between diseases states
which have one mutual factor and that’s disorders fluency.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009
T1  - Diferencijalna dijagnostika poremećaja fluentnosti
T1  - Diferencial diagnostics disorders fluency
EP  - 54
SP  - 41
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4499
ER  - 
@conference{
author = "Dobrota-Davidović, Nada and Petrović-Lazić, Mirjana and Vuković, Mile",
year = "2009",
abstract = "Govor je višedimenzionalna funkcija i dolaskom na svet beba pokušava
da komunicira sa nama na sebi svojstven način. Tokom rasta i razvoja detetov
govor postaje prepoznatljiv za širu socijalnu sredinu. Smetnje u govoru
po tipu poremećaja fluentnosti predstavljaju problem kako onom ko govori
(govornik), tako i onom ko ga sluša (sagovornik). Međutim, zbog nedovoljnog
poznavanja uzroka disfluentnosti usled sličnih kliničkih slika, daje se
nestručan savet, pa se poremećaj fluentnosti kao što je brzopletost, dijagnostikuje
kao mucanje. Iz tog razloga cilj ovog rada je bio da objasnimo razliku
između stanja- bolesti koji imaju jedan zajednički imenitelj, a on se zove
poremećaj fluentnosti., The speech is multidimensional function. Baby tries to communicate with
adults on her specific own. During the child’s development, speech becomes
recognizable for social environment.
Speech disorders as a fluency disorders are a problem for speaker and also for
hearer. Because of similarity between disorders fluency and stuttering, it is possible
to make mistakes about diagnostics and to give wrong advices to patients.
Our purpose in this study is to explain the difference between diseases states
which have one mutual factor and that’s disorders fluency.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009",
title = "Diferencijalna dijagnostika poremećaja fluentnosti, Diferencial diagnostics disorders fluency",
pages = "54-41",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4499"
}
Dobrota-Davidović, N., Petrović-Lazić, M.,& Vuković, M.. (2009). Diferencijalna dijagnostika poremećaja fluentnosti. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 41-54.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4499
Dobrota-Davidović N, Petrović-Lazić M, Vuković M. Diferencijalna dijagnostika poremećaja fluentnosti. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009. 2009;:41-54.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4499 .
Dobrota-Davidović, Nada, Petrović-Lazić, Mirjana, Vuković, Mile, "Diferencijalna dijagnostika poremećaja fluentnosti" in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 (2009):41-54,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4499 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB