Povezanost egzekutivnih funkcija i socijalnog ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću
Examining the relationship between executive functions and social behavior in children with mild intellectual disability
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Egzekutivne funkcije podrazumevaju set međusobno povezanih, kompleksnih
sposobnosti koje su odgovorne za svrsishodno, ka cilju usmereno
ponašanje. Neophodne su za adaptivno ponašanje i igraju važnu ulogu u
nerutinskim, novim ili kompleksnim situacijama, kao i u situacijama koje
zahtevaju integraciju iskustva i znanja. Brojna istraživanja utvrdila su
ključnu poziciju egzekutivnih funkcija u kognitivnom razvoju i akademskom
funkcionisanju. Međutim, proučavanje povezanosti egzekutivnih
funkcija i socijalnog ponašanja je manje zastupljeno u istraživačkoj literaturi,
pogotovo kod osoba sa intelektualnom ometenošću.
U ovom radu prikazani su rezultati ispitivanja povezanosti različitih
aspekata egzekutivnih funkcija i socijalnog funkcionisanja kod dece sa lakom
intelektualnom ometenošću. Ispitivanjem je obuhvaćen uzorak od 100
ispitanika, oba pola, uzrasta od 10 do 13 godina. Dobijeni rezultati ukazuju
na značajnu povezanost kompozitnog skora socijalnih veština i problema u
pona...šanju u celini sa sposobnošću planiranja i nivoom razvijenosti inhibitorne
kontrole.
Executive functions refer to a cluster of interrelated skills that are necessary
for purposeful, goal-directed activity. These functions are necessary for adaptive
behavior and they have a vital role in non-routine, novel or complex situations
as well as in situations that requires integration of experiences and knowledge.
Previous research suggests a vital role of executive functions in cognitive
development and academic functioning. However, less attention has been paid
to the concept of executive functions in relation to social behavior, especially in
persons with intellectual disability.
This paper reports findings about relationship between different aspects of
executive functions and social skills in children with mild intellectual disability.
The sample consisted of 100 children, both sexes, aged from 10 to 13 years.
Analysis revealed that social skills are significantly correlated to the planning
ability (strategy employment) and inhibitory control.
Ključne reči:
laka intelektualna ometenost / socijalne veštine / problemi u ponašanju / egzekutivne funkcije / mild intellectual disability / social skills / challenging behavior / executive functionsIzvor:
Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I “,Beograd / Belgrade 2010, 2010, 255-271Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Institucija/grupa
rFASPERTY - CONF AU - Buha-Đurović, Nataša PY - 2010 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4484 AB - Egzekutivne funkcije podrazumevaju set međusobno povezanih, kompleksnih sposobnosti koje su odgovorne za svrsishodno, ka cilju usmereno ponašanje. Neophodne su za adaptivno ponašanje i igraju važnu ulogu u nerutinskim, novim ili kompleksnim situacijama, kao i u situacijama koje zahtevaju integraciju iskustva i znanja. Brojna istraživanja utvrdila su ključnu poziciju egzekutivnih funkcija u kognitivnom razvoju i akademskom funkcionisanju. Međutim, proučavanje povezanosti egzekutivnih funkcija i socijalnog ponašanja je manje zastupljeno u istraživačkoj literaturi, pogotovo kod osoba sa intelektualnom ometenošću. U ovom radu prikazani su rezultati ispitivanja povezanosti različitih aspekata egzekutivnih funkcija i socijalnog funkcionisanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. Ispitivanjem je obuhvaćen uzorak od 100 ispitanika, oba pola, uzrasta od 10 do 13 godina. Dobijeni rezultati ukazuju na značajnu povezanost kompozitnog skora socijalnih veština i problema u ponašanju u celini sa sposobnošću planiranja i nivoom razvijenosti inhibitorne kontrole. AB - Executive functions refer to a cluster of interrelated skills that are necessary for purposeful, goal-directed activity. These functions are necessary for adaptive behavior and they have a vital role in non-routine, novel or complex situations as well as in situations that requires integration of experiences and knowledge. Previous research suggests a vital role of executive functions in cognitive development and academic functioning. However, less attention has been paid to the concept of executive functions in relation to social behavior, especially in persons with intellectual disability. This paper reports findings about relationship between different aspects of executive functions and social skills in children with mild intellectual disability. The sample consisted of 100 children, both sexes, aged from 10 to 13 years. Analysis revealed that social skills are significantly correlated to the planning ability (strategy employment) and inhibitory control. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I “,Beograd / Belgrade 2010 T1 - Povezanost egzekutivnih funkcija i socijalnog ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću T1 - Examining the relationship between executive functions and social behavior in children with mild intellectual disability EP - 271 SP - 255 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4484 ER -
@conference{ author = "Buha-Đurović, Nataša", year = "2010", abstract = "Egzekutivne funkcije podrazumevaju set međusobno povezanih, kompleksnih sposobnosti koje su odgovorne za svrsishodno, ka cilju usmereno ponašanje. Neophodne su za adaptivno ponašanje i igraju važnu ulogu u nerutinskim, novim ili kompleksnim situacijama, kao i u situacijama koje zahtevaju integraciju iskustva i znanja. Brojna istraživanja utvrdila su ključnu poziciju egzekutivnih funkcija u kognitivnom razvoju i akademskom funkcionisanju. Međutim, proučavanje povezanosti egzekutivnih funkcija i socijalnog ponašanja je manje zastupljeno u istraživačkoj literaturi, pogotovo kod osoba sa intelektualnom ometenošću. U ovom radu prikazani su rezultati ispitivanja povezanosti različitih aspekata egzekutivnih funkcija i socijalnog funkcionisanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. Ispitivanjem je obuhvaćen uzorak od 100 ispitanika, oba pola, uzrasta od 10 do 13 godina. Dobijeni rezultati ukazuju na značajnu povezanost kompozitnog skora socijalnih veština i problema u ponašanju u celini sa sposobnošću planiranja i nivoom razvijenosti inhibitorne kontrole., Executive functions refer to a cluster of interrelated skills that are necessary for purposeful, goal-directed activity. These functions are necessary for adaptive behavior and they have a vital role in non-routine, novel or complex situations as well as in situations that requires integration of experiences and knowledge. Previous research suggests a vital role of executive functions in cognitive development and academic functioning. However, less attention has been paid to the concept of executive functions in relation to social behavior, especially in persons with intellectual disability. This paper reports findings about relationship between different aspects of executive functions and social skills in children with mild intellectual disability. The sample consisted of 100 children, both sexes, aged from 10 to 13 years. Analysis revealed that social skills are significantly correlated to the planning ability (strategy employment) and inhibitory control.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I “,Beograd / Belgrade 2010", title = "Povezanost egzekutivnih funkcija i socijalnog ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću, Examining the relationship between executive functions and social behavior in children with mild intellectual disability", pages = "271-255", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4484" }
Buha-Đurović, N.. (2010). Povezanost egzekutivnih funkcija i socijalnog ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I “,Beograd / Belgrade 2010 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 255-271. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4484
Buha-Đurović N. Povezanost egzekutivnih funkcija i socijalnog ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I “,Beograd / Belgrade 2010. 2010;:255-271. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4484 .
Buha-Đurović, Nataša, "Povezanost egzekutivnih funkcija i socijalnog ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - „ Smetnje i poremećaji: fenomenologija, prevencija i tretman deo II / Disabilities and Disorders: Phenomenology, Prevention and Treatment Part I I “,Beograd / Belgrade 2010 (2010):255-271, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4484 .