Školovanje i razvoj ličnosti: princip korespondencije
Schooling and personal development: the correspondance principle
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Svako društvo postavlja pred svoje odrasle članove specifične
zahteve za kompetentnošću, a svrha institucija socijalizacije je da
ispune te zahteve. U tom smislu škola predstavlja glavni agens socijalizacije
za mnoge, ako ne i za većinu zadataka koji zahtevaju društveni,
ekonomski i politički odnosi izvan porodice. Tako, društveni
odnosi “proizvodnje” u školovanju zapravo repliciraju i služe i reprodukovanju
društvenih odnosa na radu.
Otuda je ključno pitanje koje crte ličnosti, stavova i ponašanja
škola podstiče, a koje ne, i koliko je osnovano tvrditi da današnje
škole nagrađuju poslušnost, pasivnost, pokornost, a kažnjavaju kreativnost
i spontanost? Odgovori na ova pitanja razmatraju se u svetlu
istraživanja preduzetih u okviru tzv. teorija konflikta u sociologiji
obrazovanja, a pre svega u radovima S. Bovlisa i H. Gintisa i njihovih
sledbenika. U tom kontekstu je pokazano i kako različiti obrasci
socijalizacije u različitim tipovima škola ili na različitim nivoima
ob...razovanja reflektuju činjenicu da se ciljevi i očekivanja školske
uprave, nastavnika i roditelja (kao i “prijemčivost” učenika za različite
obrasce podučavanja i kontrole) razlikuju kod učenika iz različitih
društvenih klasa.
According to the „correspondance theory“, social relations of the
educational encounter replicate (and contribute to reproduce) social
relations at work.
So the important question is which personality traits, attitudes
and types of behaviour are fostered by the educational system, and
which are not, and may it be asserted that schools are rewarding
obedience, submissivness and passivity while penalizing creativity
and spontaneity?
The educational system tailors not only the discipline needed for
future work, but also self-cencepts, aspirations, self-prezentations
and social class identifications which are all important elements of
the job-adequacy. Different socialization patterns of schools reflect
the fact that the educational objectives and expectations of
administrators, teachers and parents (as well as the responsivness of
students to various patterns of teaching and control) differ for
students of different social classes.
Кључне речи:
školovanje / korespondencija / crte ličnosti / organizacija rada / porodica / skriveni kurukulum / školske ocene / diferencijalna socijalizacija / društvene klase / schooling, correspondance / personality traits / social organization of work / family / hidden curriculum / school grades / differential socialization / social classesИзвор:
Zbornik radova - „U susret inkluziji – dileme u teoriji i praksi“,Zlatibor,2008, 2008, 71-86Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Filipović, Mirko PY - 2008 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4431 AB - Svako društvo postavlja pred svoje odrasle članove specifične zahteve za kompetentnošću, a svrha institucija socijalizacije je da ispune te zahteve. U tom smislu škola predstavlja glavni agens socijalizacije za mnoge, ako ne i za većinu zadataka koji zahtevaju društveni, ekonomski i politički odnosi izvan porodice. Tako, društveni odnosi “proizvodnje” u školovanju zapravo repliciraju i služe i reprodukovanju društvenih odnosa na radu. Otuda je ključno pitanje koje crte ličnosti, stavova i ponašanja škola podstiče, a koje ne, i koliko je osnovano tvrditi da današnje škole nagrađuju poslušnost, pasivnost, pokornost, a kažnjavaju kreativnost i spontanost? Odgovori na ova pitanja razmatraju se u svetlu istraživanja preduzetih u okviru tzv. teorija konflikta u sociologiji obrazovanja, a pre svega u radovima S. Bovlisa i H. Gintisa i njihovih sledbenika. U tom kontekstu je pokazano i kako različiti obrasci socijalizacije u različitim tipovima škola ili na različitim nivoima obrazovanja reflektuju činjenicu da se ciljevi i očekivanja školske uprave, nastavnika i roditelja (kao i “prijemčivost” učenika za različite obrasce podučavanja i kontrole) razlikuju kod učenika iz različitih društvenih klasa. AB - According to the „correspondance theory“, social relations of the educational encounter replicate (and contribute to reproduce) social relations at work. So the important question is which personality traits, attitudes and types of behaviour are fostered by the educational system, and which are not, and may it be asserted that schools are rewarding obedience, submissivness and passivity while penalizing creativity and spontaneity? The educational system tailors not only the discipline needed for future work, but also self-cencepts, aspirations, self-prezentations and social class identifications which are all important elements of the job-adequacy. Different socialization patterns of schools reflect the fact that the educational objectives and expectations of administrators, teachers and parents (as well as the responsivness of students to various patterns of teaching and control) differ for students of different social classes. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - „U susret inkluziji – dileme u teoriji i praksi“,Zlatibor,2008 T1 - Školovanje i razvoj ličnosti: princip korespondencije T1 - Schooling and personal development: the correspondance principle EP - 86 SP - 71 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4431 ER -
@conference{ author = "Filipović, Mirko", year = "2008", abstract = "Svako društvo postavlja pred svoje odrasle članove specifične zahteve za kompetentnošću, a svrha institucija socijalizacije je da ispune te zahteve. U tom smislu škola predstavlja glavni agens socijalizacije za mnoge, ako ne i za većinu zadataka koji zahtevaju društveni, ekonomski i politički odnosi izvan porodice. Tako, društveni odnosi “proizvodnje” u školovanju zapravo repliciraju i služe i reprodukovanju društvenih odnosa na radu. Otuda je ključno pitanje koje crte ličnosti, stavova i ponašanja škola podstiče, a koje ne, i koliko je osnovano tvrditi da današnje škole nagrađuju poslušnost, pasivnost, pokornost, a kažnjavaju kreativnost i spontanost? Odgovori na ova pitanja razmatraju se u svetlu istraživanja preduzetih u okviru tzv. teorija konflikta u sociologiji obrazovanja, a pre svega u radovima S. Bovlisa i H. Gintisa i njihovih sledbenika. U tom kontekstu je pokazano i kako različiti obrasci socijalizacije u različitim tipovima škola ili na različitim nivoima obrazovanja reflektuju činjenicu da se ciljevi i očekivanja školske uprave, nastavnika i roditelja (kao i “prijemčivost” učenika za različite obrasce podučavanja i kontrole) razlikuju kod učenika iz različitih društvenih klasa., According to the „correspondance theory“, social relations of the educational encounter replicate (and contribute to reproduce) social relations at work. So the important question is which personality traits, attitudes and types of behaviour are fostered by the educational system, and which are not, and may it be asserted that schools are rewarding obedience, submissivness and passivity while penalizing creativity and spontaneity? The educational system tailors not only the discipline needed for future work, but also self-cencepts, aspirations, self-prezentations and social class identifications which are all important elements of the job-adequacy. Different socialization patterns of schools reflect the fact that the educational objectives and expectations of administrators, teachers and parents (as well as the responsivness of students to various patterns of teaching and control) differ for students of different social classes.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - „U susret inkluziji – dileme u teoriji i praksi“,Zlatibor,2008", title = "Školovanje i razvoj ličnosti: princip korespondencije, Schooling and personal development: the correspondance principle", pages = "86-71", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4431" }
Filipović, M.. (2008). Školovanje i razvoj ličnosti: princip korespondencije. in Zbornik radova - „U susret inkluziji – dileme u teoriji i praksi“,Zlatibor,2008 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 71-86. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4431
Filipović M. Školovanje i razvoj ličnosti: princip korespondencije. in Zbornik radova - „U susret inkluziji – dileme u teoriji i praksi“,Zlatibor,2008. 2008;:71-86. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4431 .
Filipović, Mirko, "Školovanje i razvoj ličnosti: princip korespondencije" in Zbornik radova - „U susret inkluziji – dileme u teoriji i praksi“,Zlatibor,2008 (2008):71-86, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4431 .