Odnos između senzornog procesiranja i adaptivnih veština kod učenika sa intelektualnom ometenošću i učenika sa poremećajem iz spektra autizma
Correlation between sensory processing and adaptive skills in students with intellectual disability and students with autism spectrum disorder
Samo za registrovane korisnike
2019
Master/Magistarski rad (Objavljena verzija)

Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
У првих пар година живот детета почива на функционисању сензомоторног апарата.
Сензорно процесирање, које је темељ менталног и социјалног функционисања у раном детињству, остаје основ адаптивног понашања и когнитивног и сазнајног развоја на старијим узрастима. Тешкоће сензорног процесирања појављују се у перцепцији, обради, интеграцији и интерпретацији сензорних информација, а измењена сензитивност на сензорне стимулусе испољава се најчешће у виду хипер или хипореактивности. Наведене тешкоће манифестују се у понашању појединца, што утиче на његово свакодневно функционисање. Досадашња истраживања указују на то да су код особа са поремећејем из спектра аутизма (у даљем тексту ПСА) и особа са интелектуалном ометеношћу (у даљем тексту ИО) често присутне тешкоће сензорног процесирања, као и на то да ове тешкоће негативно утичу на могућност овладавања адаптивним вештинама.
Истраживање приказано у овом раду спроведено је са циљем да се утврдe разлике у сензорном и адаптивном функционисању и...змеђу испитаника са ИО и са ПСА. Поред тога испитана је повезаност сензорног процесирања и адаптивних вештина, тежине клиничке слике ПСА, нивоа интелектуалног функционисања и узраста испитаника. У истраживању је учествовало 60 испитаника мушког и женског пола, узраста од седам до 15 година. Половина испитаника има дијагнозу ПСА, а друга половина дијагнозу ИО.
Карактеристике сензорног процесирања испитане су помоћу Сензорног профила (Sensory Profile; Brown & Dunn, 2002). Адаптивно понашање процењено је помоћу Винеландове скале адаптивног понашања (Vineland Adaptive Behavior Scales – Second Edition – Vineland-II; Sparrow et al., 2005). Тежина ПСА, процењена испитивањем социјалних интеракција и ограниченог репетитивног понашања, одређена је на тростепеној лествици према критеријумима DSM-5 класификације. Тежина ИО изражена је кроз ниво функционисања у домену концептуалних, социјалних и практичних вештина према DSM-5 класификацији (APA, 2013).
Резултати овог истраживања показују да испитаници са ИО генерално имају боље развијене адаптивне вештине у односу на ученике са ПСА. Нису утврђене разлике у домену сензорног процесирања између ученика са ИО и ученика са ПСА. Тешкоће сензорног процесирања су најмање изражене код ученика са најблажим симптомима ПСА и најблажим тешкоћама интелектуалног функционисања. Не постоје разлике у сензорном процесирању у односу на ниво адаптивног функционисања.
In the first few years the child's life is based on the functioning of the sensorymotor apparatus.
Sensory processing, which forms the basis of mental and social functioning in early childhood, remains the basis of adaptive behavior and cognitive development at older ages. Sensory processing difficulties interfere with the cognitive and social development of the child, and the consequences of these deficits are reflected in the limited possibilities of day-to-day functioning and the reduced quality of life.
Previous research suggests that there are often sensory processing difficulties in persons autism spectrum disorder (hereinafter ASD) and people with intellectual disability (hereinafter ID) and that these difficulties adversely affect the ability to master adaptive skills.
Research presented in this paper was carried out in order to determine the differences in sensory and adaptive functioning between the participants with ASD and ID. In addition, the relationship between sensor...y processing and adaptive skills, severity of ASD clinical picture, level of intellectual functioning and age of the participants was examined. The study involved 60 male and female participants, aged seven to 15 years. Half of the participants have an ASD diagnosis and the other half are diagnosed with ID.
The sensory processing characteristics were estimated using the Sensory Profile (Brown and Dunn, 2002). Adaptive behavior was estimated using the Vineland Adaptive Behavior Scale (VABS-II, Sparrow et al., 2005). Severity of ASD, as assessed by the study of social interactions and limited repetitive behavior, was determined on a three-step scale according to the DSM-5 classification criteria.
Severity of ID is expressed through the level of functioning in the domain of conceptual, social and practical skills according to the DSM-5 classification (APA, 2013).
Results of this study show that participants with ID generally have better developed adaptive skills in relation to those with ASD. Differences in sensory processing between participants with ID and those with ASD were not identified. No differences were found in the domains of sensory processing between participants with ID and ASD. Sensory processing difficulties are least pronounced in participants with the mildest symptoms of ASD and the mildest intellectual functioning difficulties.
There are no differences in sensory processing relative to the level of adaptive functioning.
Ključne reči:
адаптивне вештине / интелектуална ометеност / поремећај из спектра аутизма / сензорно процесирање / adaptive skills / autism spectrum disorder / intellelctual disability / sensory processingIzvor:
2019, 1-67Kolekcije
Institucija/grupa
rFASPERTY - THES AU - Todorović, Željka PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4414 AB - У првих пар година живот детета почива на функционисању сензомоторног апарата. Сензорно процесирање, које је темељ менталног и социјалног функционисања у раном детињству, остаје основ адаптивног понашања и когнитивног и сазнајног развоја на старијим узрастима. Тешкоће сензорног процесирања појављују се у перцепцији, обради, интеграцији и интерпретацији сензорних информација, а измењена сензитивност на сензорне стимулусе испољава се најчешће у виду хипер или хипореактивности. Наведене тешкоће манифестују се у понашању појединца, што утиче на његово свакодневно функционисање. Досадашња истраживања указују на то да су код особа са поремећејем из спектра аутизма (у даљем тексту ПСА) и особа са интелектуалном ометеношћу (у даљем тексту ИО) често присутне тешкоће сензорног процесирања, као и на то да ове тешкоће негативно утичу на могућност овладавања адаптивним вештинама. Истраживање приказано у овом раду спроведено је са циљем да се утврдe разлике у сензорном и адаптивном функционисању између испитаника са ИО и са ПСА. Поред тога испитана је повезаност сензорног процесирања и адаптивних вештина, тежине клиничке слике ПСА, нивоа интелектуалног функционисања и узраста испитаника. У истраживању је учествовало 60 испитаника мушког и женског пола, узраста од седам до 15 година. Половина испитаника има дијагнозу ПСА, а друга половина дијагнозу ИО. Карактеристике сензорног процесирања испитане су помоћу Сензорног профила (Sensory Profile; Brown & Dunn, 2002). Адаптивно понашање процењено је помоћу Винеландове скале адаптивног понашања (Vineland Adaptive Behavior Scales – Second Edition – Vineland-II; Sparrow et al., 2005). Тежина ПСА, процењена испитивањем социјалних интеракција и ограниченог репетитивног понашања, одређена је на тростепеној лествици према критеријумима DSM-5 класификације. Тежина ИО изражена је кроз ниво функционисања у домену концептуалних, социјалних и практичних вештина према DSM-5 класификацији (APA, 2013). Резултати овог истраживања показују да испитаници са ИО генерално имају боље развијене адаптивне вештине у односу на ученике са ПСА. Нису утврђене разлике у домену сензорног процесирања између ученика са ИО и ученика са ПСА. Тешкоће сензорног процесирања су најмање изражене код ученика са најблажим симптомима ПСА и најблажим тешкоћама интелектуалног функционисања. Не постоје разлике у сензорном процесирању у односу на ниво адаптивног функционисања. AB - In the first few years the child's life is based on the functioning of the sensorymotor apparatus. Sensory processing, which forms the basis of mental and social functioning in early childhood, remains the basis of adaptive behavior and cognitive development at older ages. Sensory processing difficulties interfere with the cognitive and social development of the child, and the consequences of these deficits are reflected in the limited possibilities of day-to-day functioning and the reduced quality of life. Previous research suggests that there are often sensory processing difficulties in persons autism spectrum disorder (hereinafter ASD) and people with intellectual disability (hereinafter ID) and that these difficulties adversely affect the ability to master adaptive skills. Research presented in this paper was carried out in order to determine the differences in sensory and adaptive functioning between the participants with ASD and ID. In addition, the relationship between sensory processing and adaptive skills, severity of ASD clinical picture, level of intellectual functioning and age of the participants was examined. The study involved 60 male and female participants, aged seven to 15 years. Half of the participants have an ASD diagnosis and the other half are diagnosed with ID. The sensory processing characteristics were estimated using the Sensory Profile (Brown and Dunn, 2002). Adaptive behavior was estimated using the Vineland Adaptive Behavior Scale (VABS-II, Sparrow et al., 2005). Severity of ASD, as assessed by the study of social interactions and limited repetitive behavior, was determined on a three-step scale according to the DSM-5 classification criteria. Severity of ID is expressed through the level of functioning in the domain of conceptual, social and practical skills according to the DSM-5 classification (APA, 2013). Results of this study show that participants with ID generally have better developed adaptive skills in relation to those with ASD. Differences in sensory processing between participants with ID and those with ASD were not identified. No differences were found in the domains of sensory processing between participants with ID and ASD. Sensory processing difficulties are least pronounced in participants with the mildest symptoms of ASD and the mildest intellectual functioning difficulties. There are no differences in sensory processing relative to the level of adaptive functioning. T1 - Odnos između senzornog procesiranja i adaptivnih veština kod učenika sa intelektualnom ometenošću i učenika sa poremećajem iz spektra autizma T1 - Correlation between sensory processing and adaptive skills in students with intellectual disability and students with autism spectrum disorder EP - 67 SP - 1 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4414 ER -
@mastersthesis{ author = "Todorović, Željka", year = "2019", abstract = "У првих пар година живот детета почива на функционисању сензомоторног апарата. Сензорно процесирање, које је темељ менталног и социјалног функционисања у раном детињству, остаје основ адаптивног понашања и когнитивног и сазнајног развоја на старијим узрастима. Тешкоће сензорног процесирања појављују се у перцепцији, обради, интеграцији и интерпретацији сензорних информација, а измењена сензитивност на сензорне стимулусе испољава се најчешће у виду хипер или хипореактивности. Наведене тешкоће манифестују се у понашању појединца, што утиче на његово свакодневно функционисање. Досадашња истраживања указују на то да су код особа са поремећејем из спектра аутизма (у даљем тексту ПСА) и особа са интелектуалном ометеношћу (у даљем тексту ИО) често присутне тешкоће сензорног процесирања, као и на то да ове тешкоће негативно утичу на могућност овладавања адаптивним вештинама. Истраживање приказано у овом раду спроведено је са циљем да се утврдe разлике у сензорном и адаптивном функционисању између испитаника са ИО и са ПСА. Поред тога испитана је повезаност сензорног процесирања и адаптивних вештина, тежине клиничке слике ПСА, нивоа интелектуалног функционисања и узраста испитаника. У истраживању је учествовало 60 испитаника мушког и женског пола, узраста од седам до 15 година. Половина испитаника има дијагнозу ПСА, а друга половина дијагнозу ИО. Карактеристике сензорног процесирања испитане су помоћу Сензорног профила (Sensory Profile; Brown & Dunn, 2002). Адаптивно понашање процењено је помоћу Винеландове скале адаптивног понашања (Vineland Adaptive Behavior Scales – Second Edition – Vineland-II; Sparrow et al., 2005). Тежина ПСА, процењена испитивањем социјалних интеракција и ограниченог репетитивног понашања, одређена је на тростепеној лествици према критеријумима DSM-5 класификације. Тежина ИО изражена је кроз ниво функционисања у домену концептуалних, социјалних и практичних вештина према DSM-5 класификацији (APA, 2013). Резултати овог истраживања показују да испитаници са ИО генерално имају боље развијене адаптивне вештине у односу на ученике са ПСА. Нису утврђене разлике у домену сензорног процесирања између ученика са ИО и ученика са ПСА. Тешкоће сензорног процесирања су најмање изражене код ученика са најблажим симптомима ПСА и најблажим тешкоћама интелектуалног функционисања. Не постоје разлике у сензорном процесирању у односу на ниво адаптивног функционисања., In the first few years the child's life is based on the functioning of the sensorymotor apparatus. Sensory processing, which forms the basis of mental and social functioning in early childhood, remains the basis of adaptive behavior and cognitive development at older ages. Sensory processing difficulties interfere with the cognitive and social development of the child, and the consequences of these deficits are reflected in the limited possibilities of day-to-day functioning and the reduced quality of life. Previous research suggests that there are often sensory processing difficulties in persons autism spectrum disorder (hereinafter ASD) and people with intellectual disability (hereinafter ID) and that these difficulties adversely affect the ability to master adaptive skills. Research presented in this paper was carried out in order to determine the differences in sensory and adaptive functioning between the participants with ASD and ID. In addition, the relationship between sensory processing and adaptive skills, severity of ASD clinical picture, level of intellectual functioning and age of the participants was examined. The study involved 60 male and female participants, aged seven to 15 years. Half of the participants have an ASD diagnosis and the other half are diagnosed with ID. The sensory processing characteristics were estimated using the Sensory Profile (Brown and Dunn, 2002). Adaptive behavior was estimated using the Vineland Adaptive Behavior Scale (VABS-II, Sparrow et al., 2005). Severity of ASD, as assessed by the study of social interactions and limited repetitive behavior, was determined on a three-step scale according to the DSM-5 classification criteria. Severity of ID is expressed through the level of functioning in the domain of conceptual, social and practical skills according to the DSM-5 classification (APA, 2013). Results of this study show that participants with ID generally have better developed adaptive skills in relation to those with ASD. Differences in sensory processing between participants with ID and those with ASD were not identified. No differences were found in the domains of sensory processing between participants with ID and ASD. Sensory processing difficulties are least pronounced in participants with the mildest symptoms of ASD and the mildest intellectual functioning difficulties. There are no differences in sensory processing relative to the level of adaptive functioning.", title = "Odnos između senzornog procesiranja i adaptivnih veština kod učenika sa intelektualnom ometenošću i učenika sa poremećajem iz spektra autizma, Correlation between sensory processing and adaptive skills in students with intellectual disability and students with autism spectrum disorder", pages = "67-1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4414" }
Todorović, Ž.. (2019). Odnos između senzornog procesiranja i adaptivnih veština kod učenika sa intelektualnom ometenošću i učenika sa poremećajem iz spektra autizma. , 1-67. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4414
Todorović Ž. Odnos između senzornog procesiranja i adaptivnih veština kod učenika sa intelektualnom ometenošću i učenika sa poremećajem iz spektra autizma. 2019;:1-67. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4414 .
Todorović, Željka, "Odnos između senzornog procesiranja i adaptivnih veština kod učenika sa intelektualnom ometenošću i učenika sa poremećajem iz spektra autizma" (2019):1-67, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4414 .