Приказ основних података о документу

Burnout syndrome in teachers who work with students with developmental disabilities in inclusive classrom

dc.creatorNedović, Tanja
dc.date.accessioned2022-04-21T10:55:00Z
dc.date.available2022-04-21T10:55:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4411
dc.description.abstractСиндром професионалног сагоревања постао је проблем модерног друштва. Досадашња истраживања показала су да симптоме синдрома професионалног сагоревања најчешће испољавају особе које се баве помагачким професијама. Од почетка овог века учитељи и наставници, поред многобројних професионалних улога које имају, сусрећу се са новим захтевима које условљава покрет инклузије образовног система. Недовољна и неадекватна обука, као и недостатак стручне помоћи, оставља их беспомоћне пред задацима које морају испунити у инклузивном разреду. Истраживање приказано у овом раду спроведено је са циљем да се утврди присуство синдрома професионалног сагоревања код учитеља и наставника укључених у инклузивно образовање у Црној Гори, као и да се утврди повезаност одређених социодемографских варијабли са синдромом професионалног сагоревања. Узорак обухвата 50 просветних радника 19 учитеља и 31 наставника који раде са децом са различитим сметњама у развоју у инклузивној основној школи у Црној Гори. Просечна старост испитанике је 42 године. Шездесет четири посто испитаника чине особе женског пола. За процену нивоа професионалног сагоревања примењен je Маслахов Инвентар професионалног сагоревања (Maslach Burnout Inventory). Резултати истраживања показују да се професионално сагоревање у домену емоционалне исцрпљености се региструје код 46% испитаника, деперсонализација код 76% и највећи проценат, смањено лично постигнуће код 88% испитаника. Симптоми професионалног сагоревања присутни у узорку у целина, али се ниво професионалног сагоревања разликује између наставника и учитеља при чему је виши ниво професионалног сагоревања уочен код наставника. Резултати такође показују да се код старијих испитаника са више година радног стажа уочава повећан ниво емоционалне исцрпљености и снижен осећај личног постигнућа у значајно већој мери него код млађих испитаника.sr
dc.description.abstractBurnout syndrome has become a problem in modern society. Research to date has shown that the symptoms of burnout syndrome are most commonly manifested by those in the helping professions. Since the beginning of this century, teachers, in addition to the many professional roles they have, have been meeting new demands that are conditioned by the educational inclusion movement. Insufficient and inadequate training, as well as a lack of professional assistance, leaves them helpless in the face of the tasks they must complete in an inclusive classroom. The research presented in this paper was conducted in order to determine the presence of burnout syndrome in teachers involved in inclusive education in Montenegro, as well as to determine the association of certain sociodemographic variables with burnout syndrome. The sample includes 50 educators, 19 of whom teach from first to fourth grade and 31 that teach from fifth to eight grade, who work with children with various disabilities in an inclusive primary school in Montenegro. The average age of the respondents is 42 years. Sixty-four percent of respondents are female. Maslach Burnout Inventory was applied to assess the level of burnout in this sample. The results of the research show that burnout symptoms in the field of emotional exhaustion is registered in 46% of the respondents, depersonalization in 76% and the highest percentage, decreased personal achievement in 88% of the respondents. Symptoms of burnout syndrome present in the sample as a whole, but the level of burnout differs between teacher that teach from first to fourth grade and teacher that teach higher grades, with higher levels of burnout observed in second group. The results also show that older respondents with more years of service experience an increased level of emotional exhaustion and a reduced sense of personal achievement to a much greater extent than in younger respondents.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectдеперсонализацијаsr
dc.subjectемоционална исцрпљеностsr
dc.subjectинклузијаsr
dc.subjectлично постигнућеsr
dc.subjectнаставнициsr
dc.subjectпрофесионално сагоревањеsr
dc.subjectучитељиsr
dc.subjectburnoutsr
dc.subjectdepersonalizationsr
dc.subjectemotional exhaustionsr
dc.subjectinclusionsr
dc.subjectpersonal achievementsr
dc.subjectteacherssr
dc.titleSindrom profesionalnog sagorevanja kod učitelja i nastavnika koji rade sa učenicima sa smetnjama u razvoju u inkluzivnim školamasr
dc.titleBurnout syndrome in teachers who work with students with developmental disabilities in inclusive classromsr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage58
dc.citation.spage4
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4411
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу