rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Assistive technologies for deaf and hard of hearing: Communication devices

Asistivne tehnologije za gluve i nagluve - sredstva za komunikaciju

Thumbnail
2011
438.pdf (388.6Kb)
Authors
Radovanović, Vesna
Karić, Jasmina
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Information and communication technology can significantly improve the educational outcomes of students with disabilities, assistive technology play important role, too. Due to the large number of assistive technology devices for deaf and hard of hearing, there can be problems in assistive technology classification. The classifications are focused on the product starting from 'low to high' technology, usually. Traditional classification is commonly used: hearing and listening technology, alerting devices and communication support. Within each category there are numerous subcategories. This paper presented communication devices for deaf and hard of hearing including education and rehabilitation settings.
Pored sredstava informacionih i komunikacionih tehnologija koja u značajnoj meri utiču na unapređenje obrazovnog procesa, važnu ulogu za učenike sa smetnjama u razvoju igraju asistivne tehnologije. Veliki broj sredstava asistivnih tehnologija za gluve i nagluve stvara teškoće u njihovoj klasifikaciji. Klasifikacije su najčešće usmerene na sam proizvod, počevši od niskih, pa do sredstava visoke tehnologije. U literaturi se najčešće sreće tradicionalna klasifikacija po kojoj su sredstva asistivnih tehnologija podeljena na sredstva i sisteme za sluh i slušanje, sredstva za upozorenje i sredstva za komunikaciju. U okviru ovih kategorija nalaze se brojne potkategorije. U ovom radu prikazani su softveri visoke tehnologije koji pripadaju sredstvima za komunikaciju, namenjeni individualnoj upotrebi, bilo da je reč o edukaciji ili rehabilitaciji gluvih i nagluvih.
Keywords:
assistive technology / deaf and hard of hearing / assistive technology devices / education and rehabilitation / asistivne tehnologije / gluvi i nagluvi / sredstva asistivnih tehnologija / edukacija i rehabilitacija
Source:
Beogradska defektološka škola, 2011, 3, 467-475
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
  • Društvo defektologa Srbije

ISSN: 0354-8759

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_441
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/441
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • Beogradska defektološka škola
Institution/Community
rFASPER
TY  - JOUR
AU  - Radovanović, Vesna
AU  - Karić, Jasmina
PY  - 2011
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/441
AB  - Information and communication technology can significantly improve the educational outcomes of students with disabilities, assistive technology play important role, too. Due to the large number of assistive technology devices for deaf and hard of hearing, there can be problems in assistive technology classification. The classifications are focused on the product starting from 'low to high' technology, usually. Traditional classification is commonly used: hearing and listening technology, alerting devices and communication support. Within each category there are numerous subcategories. This paper presented communication devices for deaf and hard of hearing including education and rehabilitation settings.
AB  - Pored sredstava informacionih i komunikacionih tehnologija koja u značajnoj meri utiču na unapređenje obrazovnog procesa, važnu ulogu za učenike sa smetnjama u razvoju igraju asistivne tehnologije. Veliki broj sredstava asistivnih tehnologija za gluve i nagluve stvara teškoće u njihovoj klasifikaciji. Klasifikacije su najčešće usmerene na sam proizvod, počevši od niskih, pa do sredstava visoke tehnologije. U literaturi se najčešće sreće tradicionalna klasifikacija po kojoj su sredstva asistivnih tehnologija podeljena na sredstva i sisteme za sluh i slušanje, sredstva za upozorenje i sredstva za komunikaciju. U okviru ovih kategorija nalaze se brojne potkategorije. U ovom radu prikazani su softveri visoke tehnologije koji pripadaju sredstvima za komunikaciju, namenjeni individualnoj upotrebi, bilo da je reč o edukaciji ili rehabilitaciji gluvih i nagluvih.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd
PB  - Društvo defektologa Srbije
T2  - Beogradska defektološka škola
T1  - Assistive technologies for deaf and hard of hearing: Communication devices
T1  - Asistivne tehnologije za gluve i nagluve - sredstva za komunikaciju
EP  - 475
IS  - 3
SP  - 467
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_441
ER  - 
@article{
author = "Radovanović, Vesna and Karić, Jasmina",
year = "2011",
abstract = "Information and communication technology can significantly improve the educational outcomes of students with disabilities, assistive technology play important role, too. Due to the large number of assistive technology devices for deaf and hard of hearing, there can be problems in assistive technology classification. The classifications are focused on the product starting from 'low to high' technology, usually. Traditional classification is commonly used: hearing and listening technology, alerting devices and communication support. Within each category there are numerous subcategories. This paper presented communication devices for deaf and hard of hearing including education and rehabilitation settings., Pored sredstava informacionih i komunikacionih tehnologija koja u značajnoj meri utiču na unapređenje obrazovnog procesa, važnu ulogu za učenike sa smetnjama u razvoju igraju asistivne tehnologije. Veliki broj sredstava asistivnih tehnologija za gluve i nagluve stvara teškoće u njihovoj klasifikaciji. Klasifikacije su najčešće usmerene na sam proizvod, počevši od niskih, pa do sredstava visoke tehnologije. U literaturi se najčešće sreće tradicionalna klasifikacija po kojoj su sredstva asistivnih tehnologija podeljena na sredstva i sisteme za sluh i slušanje, sredstva za upozorenje i sredstva za komunikaciju. U okviru ovih kategorija nalaze se brojne potkategorije. U ovom radu prikazani su softveri visoke tehnologije koji pripadaju sredstvima za komunikaciju, namenjeni individualnoj upotrebi, bilo da je reč o edukaciji ili rehabilitaciji gluvih i nagluvih.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, Društvo defektologa Srbije",
journal = "Beogradska defektološka škola",
title = "Assistive technologies for deaf and hard of hearing: Communication devices, Asistivne tehnologije za gluve i nagluve - sredstva za komunikaciju",
pages = "475-467",
number = "3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_441"
}
Radovanović, V.,& Karić, J.. (2011). Assistive technologies for deaf and hard of hearing: Communication devices. in Beogradska defektološka škola
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd.(3), 467-475.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_441
Radovanović V, Karić J. Assistive technologies for deaf and hard of hearing: Communication devices. in Beogradska defektološka škola. 2011;(3):467-475.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_441 .
Radovanović, Vesna, Karić, Jasmina, "Assistive technologies for deaf and hard of hearing: Communication devices" in Beogradska defektološka škola, no. 3 (2011):467-475,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_441 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB