Приказ основних података о документу

dc.creatorSimić, Katarina
dc.date.accessioned2022-04-21T10:52:53Z
dc.date.available2022-04-21T10:52:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4408
dc.description.abstractЈезичке вештине могу имати значајну улогу у формирању вршњачких веза у дечјем развоју, и као такве су средиште социјалне когниције, социјалних вештина и вештина склапања пријатељстава. Социјалне и комуникационе способности су два одвојена, али међузависна и повезана феномена, тако да је присуство и природа њихове везе још увек неразјашњена. Као водећи дијагностички критеријуми за препозанавње поремећаја из спектра аутизма (у даљем тексту ПСА), помињу се перзистирајући дефицити у социјалној комуникацији и интеракцији у различитим контекстима, те су истраживачи покушали да објасне везу између ових тешкоћа. Циљ овог истраживања је био испитивање постојања и природе корелације између комуникационих вештина и социјалне комепетнције код деце са ПСА. У ту сврху је формиран узорак од укупно 84 испитаника, кога су чинила деца са ПСА (n = 42), основношколског узраста (АС = 145,10, СД = 26,36) и њихови вршњаци типичног развоја (у даљем тексту ТР) (n = 42) усклађени према полу и календарском узрасту (АС = 143,12, СД = 27,23). Од инструмената за процену поменутих способности коришћени су Комуникациона чеклиста за децу (Children’s Communication Checklist Second Edition, CCC2-2; Bishop, 2003) и Скала социјалног понашања у школи (School Social Behavior Scales, Second Edition, SSBS-2; Marrell, 2002). Поред наведених инструмената, коришћена је и Скала за процену тежине аутизма (Childhood Autism Rating Scale, CARS; Schopler, Reichler, & Renner, 1988). Код испитаника са ПСА позитивне, корелације средње и високе вредности забележене су између свих подскала, као и целокупне Скале социјалне компетенције и прагматских вештина код испитаника са ПСА, уз контролу нивоа интелектуалног функционисања и тежине симптома, док су такође, значајне корелације, али нижих вредности, забележене и код испитаника ТР. Надаље, забележене су више вредности корелација између скорова на целокупној Скали социјалне компетенције, тако и на свим њеним појединачним супскалама, и прагмастког скора код деце са ПСА у односу на корелације са структуралним скоровима који нису били статистички значајни. Слични трендови корелација примећени су и у подузорку ТР, чиме је потврђена претпоставка да деца са ПСА следе сличан тренд као и њихови вршњаци складног развоја, када је у питању веза поменутих способности.sr
dc.description.abstractLanguage skills can play a significant role in forming peer relationships in children's development, and as such are central to social cognition, social skills, and friendship skills. Social and communication skills are two separate but interdependent and connected phenomena, so the presence and nature of their relationship is still unclear. The leading diagnostic criteria for the recognition of autism spectrum disorders (hereinafter referred to as ASD) are the persistent deficits in social communication and interaction in different contexts, and researchers have sought to explain the link between these difficulties. The aim of this study was to examine the existence and nature of the correlation between communication skills and social competence in children with ASD. For this purpose, a sample of 84 subjects was formed, consisting of children with ASD (n = 42), primary school age (AS = 145.10, SD = 26.36) and their peers of typical development (hereinafter referred to as TD) ( n = 42) matched by gender and calendar age (AS = 143.12, SD = 27.23). Children's Communication Checklist Second Edition (CCC2-2; Bishop, 2003) and the School Social Behavior Scales (Second Edition, SSBS-2; Marrell, 2002) were used as instruments for assessing the aforementioned abilities. . In addition to these instruments, the Childhood Autism Rating Scale (CARS; Schopler, Reichler, & Renner, 1988) was used. In subjects with ASD positive, mean and high correlations were observed between all subscales, as well as the overall Social Competence and Pragmatic Skills Scale in ASD subjects, with control of intellectual functioning and symptom severity, while also significant correlations but lower values. , also recorded with respondents TD. Furthermore, higher values of correlations between scores on the overall Social Competence Scale, as well as on all its individual subscales, and pragmatic scores in children with ASD were observed compared to correlations with structural scores that were not statistically significant. Similar trends in correlations were observed in the TD sub-sample, thus confirming the assumption that children with ASD follow a similar trend as their harmonious development peers when it comes to the relationship of the aforementioned abilities.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectпоремећај из спектра аутизмаsr
dc.subjectсоцијална компетенцијаsr
dc.subjectкомуникационе вештинеsr
dc.subjectпрагматска компетенцијаsr
dc.subjectautism spectrum disordersr
dc.subjectsocial competencesr
dc.subjectcommunication skillssr
dc.subjectpragmatic competencesr
dc.titleOdnos između komunikacionih veština i socijalne kompetencije kod dece sa poremećajem iz spektra autizmasr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage53
dc.citation.spage1
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4408
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу