rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Primena augmentativne i alternativne komunikacije kod osoba sa govorno-jezičkim poremećajima različite etiologije

Application of augmentative and alternative communication in persons with speech and language disorders of various etiology

Thumbnail
2011
Untitled39.pdf (4.132Mb)
Authors
Jovanović-Simić, Nadica
Terzić, Ivana
Contributors
Glumbić, Nenad
Vučinić, Vesna
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
�����ovek kao socijalno biće ima stalnu potrebu da komunicira sa drugim ljudima. Humana komunikacija, koja se dominantno zasniva na simbolima, jedinstvena je i zbog naše sposobnosti da stvaramo i koristimo apstraktne simbole. Sposobnost komunikacije pojedinca odre�����uje kvalitet njegovog života i funkcionisanja u različitim sferama, jer predstavlja osnovu za uspešno ostvarivanje me�����uljudskih odnosa, obrazovanje, zapošljavanje, i ličnu promociju. Stoga poteškoće u komunikaciji mogu dovesti do frustracija i otežati ostvarivanje maksimalnih potencijala čoveka. Pojedine osobe sa govorno-jezičkim poremećajima nikada ne razviju verbalnu komunikaciju, i nakon intenzivnog, tradicionalnog logopedskog tretmana. Iz tog razloga, poslednjih decenija ističe se značaj augmentativne i alternativne komunikacije (AAC), kao dopune i zamene za prirodan govor i pisanje. Potencijalni korisnici AAC su deca i odrasli sa poremećajima, stanjima i bolestima različite etiologije koji su udruženi ...sa poteškoćama u komunikaciji. Zato bi ova interventna metoda trebalo da predstavlja integrativni deo programa za sve osobe koje imaju poteškoće u razvoju ili upotrebi jezika i govora kao tipičnog načina komunikacije. Odluka o tome koji će AAC sistem koristiti i odgovarati detetu ili odrasloj osobi sa komunikativnim poteškoćama nije nimalo laka, i mora je doneti tim stručnjaka. U ovom radu su prikazane mogućnosti, kao i prednosti i nedostaci primene augmentativne i alternativne komunikacije kod osoba sa poremećajima komunikacije, kao i važnost uloge AAC tima u odre�����ivanju adekvatne komunikacione metode za svakog korisnika pojedinačno. Posebno je istaknut značaj primene ovih komunikacionih metoda kod dece na školskom uzrastu.

Man as a social being has a constant need to communicate with other people. Human communication, which is predominantly based on symbols, is unique because of our ability to create and use abstract symbols. Communication skills of the individual determines the quality of his life and functioning in various spheres and represent basis for the successful realization of interpersonal relations, education, employment, and personal promotion. Therefore, difficulties in communication can lead to frustration and difficulty of achieving the maximum of individual potential. Some people with speech and language disorders never develop verbal communication, even after an intense, traditional speech therapy. For this reason, in recent decades, it is emphasized the importance of augmentative and alternative communication (AAC) as additional and replacement techniques for natural speech and writing. Potential users of AAC are children and adults with disabilities, conditions and diseases ...of different etiology, which are associated with difficulties in communication. Therefore, this method of intervention should be an integral part of the program for all persons who have difficulties in development or usage of language and speech. The decision about which AAC system is better and more suitable for child or adult with communicative difficulties is not easy, and must be made by the team of experts. This paper presents opportunities as well as advantages and disadvantages of application of augmentative and alternative communication in persons with communication disorders, and the importance of the AAC team in determining appropriate methods of communication for each user individually. We particularly emphasized the importance of applying these methods of communication in children at school age.

Keywords:
AAC / govorno-jezički poremećaji / AAC tim / AAC / speech and language disorders / AAC team
Source:
Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011, 2011, 300-305
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation

ISBN: 978-86-6203-029-0

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4403
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4403
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Jovanović-Simić, Nadica
AU  - Terzić, Ivana
PY  - 2011
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4403
AB  - �����ovek kao socijalno biće ima stalnu potrebu da komunicira sa drugim ljudima. Humana
komunikacija, koja se dominantno zasniva na simbolima, jedinstvena je i zbog naše sposobnosti
da stvaramo i koristimo apstraktne simbole. Sposobnost komunikacije pojedinca
odre�����uje kvalitet njegovog života i funkcionisanja u različitim sferama, jer predstavlja
osnovu za uspešno ostvarivanje me�����uljudskih odnosa, obrazovanje, zapošljavanje, i ličnu
promociju. Stoga poteškoće u komunikaciji mogu dovesti do frustracija i otežati ostvarivanje
maksimalnih potencijala čoveka.
Pojedine osobe sa govorno-jezičkim poremećajima nikada ne razviju verbalnu komunikaciju,
i nakon intenzivnog, tradicionalnog logopedskog tretmana. Iz tog razloga, poslednjih
decenija ističe se značaj augmentativne i alternativne komunikacije (AAC), kao dopune
i zamene za prirodan govor i pisanje. Potencijalni korisnici AAC su deca i odrasli sa poremećajima,
stanjima i bolestima različite etiologije koji su udruženi sa poteškoćama u komunikaciji.
Zato bi ova interventna metoda trebalo da predstavlja integrativni deo programa
za sve osobe koje imaju poteškoće u razvoju ili upotrebi jezika i govora kao tipičnog načina
komunikacije. Odluka o tome koji će AAC sistem koristiti i odgovarati detetu ili odrasloj
osobi sa komunikativnim poteškoćama nije nimalo laka, i mora je doneti tim stručnjaka.
U ovom radu su prikazane mogućnosti, kao i prednosti i nedostaci primene augmentativne
i alternativne komunikacije kod osoba sa poremećajima komunikacije, kao i važnost
uloge AAC tima u odre�����ivanju adekvatne komunikacione metode za svakog korisnika pojedinačno.
Posebno je istaknut značaj primene ovih komunikacionih metoda kod dece na
školskom uzrastu.
AB  - Man as a social being has a constant need to communicate with other people. Human
communication, which is predominantly based on symbols, is unique because of our ability
to create and use abstract symbols. Communication skills of the individual determines the
quality of his life and functioning in various spheres and represent basis for the successful
realization of interpersonal relations, education, employment, and personal promotion.
Therefore, difficulties in communication can lead to frustration and difficulty of achieving
the maximum of individual potential.
Some people with speech and language disorders never develop verbal communication,
even after an intense, traditional speech therapy. For this reason, in recent decades,
it is emphasized the importance of augmentative and alternative communication (AAC)
as additional and replacement techniques for natural speech and writing. Potential
users of AAC are children and adults with disabilities, conditions and diseases of different
etiology, which are associated with difficulties in communication. Therefore, this method of
intervention should be an integral part of the program for all persons who have difficulties
in development or usage of language and speech. The decision about which AAC system is
better and more suitable for child or adult with communicative difficulties is not easy, and
must be made by the team of experts.
This paper presents opportunities as well as advantages and disadvantages of
application of augmentative and alternative communication in persons with communication
disorders, and the importance of the AAC team in determining appropriate methods of
communication for each user individually. We particularly emphasized the importance of
applying these methods of communication in children at school age.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011
T1  - Primena augmentativne i alternativne komunikacije kod osoba sa govorno-jezičkim poremećajima različite etiologije
T1  - Application of augmentative and alternative communication in persons with speech and language disorders of various etiology
EP  - 305
SP  - 300
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4403
ER  - 
@conference{
author = "Jovanović-Simić, Nadica and Terzić, Ivana",
year = "2011",
abstract = "�����ovek kao socijalno biće ima stalnu potrebu da komunicira sa drugim ljudima. Humana
komunikacija, koja se dominantno zasniva na simbolima, jedinstvena je i zbog naše sposobnosti
da stvaramo i koristimo apstraktne simbole. Sposobnost komunikacije pojedinca
odre�����uje kvalitet njegovog života i funkcionisanja u različitim sferama, jer predstavlja
osnovu za uspešno ostvarivanje me�����uljudskih odnosa, obrazovanje, zapošljavanje, i ličnu
promociju. Stoga poteškoće u komunikaciji mogu dovesti do frustracija i otežati ostvarivanje
maksimalnih potencijala čoveka.
Pojedine osobe sa govorno-jezičkim poremećajima nikada ne razviju verbalnu komunikaciju,
i nakon intenzivnog, tradicionalnog logopedskog tretmana. Iz tog razloga, poslednjih
decenija ističe se značaj augmentativne i alternativne komunikacije (AAC), kao dopune
i zamene za prirodan govor i pisanje. Potencijalni korisnici AAC su deca i odrasli sa poremećajima,
stanjima i bolestima različite etiologije koji su udruženi sa poteškoćama u komunikaciji.
Zato bi ova interventna metoda trebalo da predstavlja integrativni deo programa
za sve osobe koje imaju poteškoće u razvoju ili upotrebi jezika i govora kao tipičnog načina
komunikacije. Odluka o tome koji će AAC sistem koristiti i odgovarati detetu ili odrasloj
osobi sa komunikativnim poteškoćama nije nimalo laka, i mora je doneti tim stručnjaka.
U ovom radu su prikazane mogućnosti, kao i prednosti i nedostaci primene augmentativne
i alternativne komunikacije kod osoba sa poremećajima komunikacije, kao i važnost
uloge AAC tima u odre�����ivanju adekvatne komunikacione metode za svakog korisnika pojedinačno.
Posebno je istaknut značaj primene ovih komunikacionih metoda kod dece na
školskom uzrastu., Man as a social being has a constant need to communicate with other people. Human
communication, which is predominantly based on symbols, is unique because of our ability
to create and use abstract symbols. Communication skills of the individual determines the
quality of his life and functioning in various spheres and represent basis for the successful
realization of interpersonal relations, education, employment, and personal promotion.
Therefore, difficulties in communication can lead to frustration and difficulty of achieving
the maximum of individual potential.
Some people with speech and language disorders never develop verbal communication,
even after an intense, traditional speech therapy. For this reason, in recent decades,
it is emphasized the importance of augmentative and alternative communication (AAC)
as additional and replacement techniques for natural speech and writing. Potential
users of AAC are children and adults with disabilities, conditions and diseases of different
etiology, which are associated with difficulties in communication. Therefore, this method of
intervention should be an integral part of the program for all persons who have difficulties
in development or usage of language and speech. The decision about which AAC system is
better and more suitable for child or adult with communicative difficulties is not easy, and
must be made by the team of experts.
This paper presents opportunities as well as advantages and disadvantages of
application of augmentative and alternative communication in persons with communication
disorders, and the importance of the AAC team in determining appropriate methods of
communication for each user individually. We particularly emphasized the importance of
applying these methods of communication in children at school age.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011",
title = "Primena augmentativne i alternativne komunikacije kod osoba sa govorno-jezičkim poremećajima različite etiologije, Application of augmentative and alternative communication in persons with speech and language disorders of various etiology",
pages = "305-300",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4403"
}
Jovanović-Simić, N.,& Terzić, I.. (2011). Primena augmentativne i alternativne komunikacije kod osoba sa govorno-jezičkim poremećajima različite etiologije. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 300-305.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4403
Jovanović-Simić N, Terzić I. Primena augmentativne i alternativne komunikacije kod osoba sa govorno-jezičkim poremećajima različite etiologije. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011. 2011;:300-305.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4403 .
Jovanović-Simić, Nadica, Terzić, Ivana, "Primena augmentativne i alternativne komunikacije kod osoba sa govorno-jezičkim poremećajima različite etiologije" in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011 (2011):300-305,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4403 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB