rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pogled sa najviše tačke distirbucije intelektualnog postignuća: identifikacija darovitih

View from the highest point of distribution of intellectual achievement: identification of gifted

Thumbnail
2011
Untitled32.pdf (4.121Mb)
Authors
Mentus, Tatjana
Contributors
Glumbić, Nenad
Vučinić, Vesna
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Procedura identifikacije darovitih na osnovu testova inteligencije potekla je zvanično od Termana, koji je bio nosilac psihometrijskog pristupa u darovitosti, izjednačivši inteligenciju i darovitost i posledično darovitost sa visokim IQ-om (Feldhusen & Jarwin, 2000; Kaufman & Sternberg, 2008; Pfeiffer & Blei, 2008). Alternativne metode procenjivanja su razvijene paralelno sa napretkom istraživanja i uočavanjem nedostataka koje imaju testovi sposobnosti (Feldhusen & Jarwin, 2000; Kaufman & Sternberg, 2008; Pfeiffer & Blei, 2008). Danas se identifikacija intelektualno darovitih osoba sprovodi tradicionalnim metodama (testovima inteligencije: verbalni i neverbalni) kao i alternativnim metodama (procena roditelja, procena nastavnika, procena vršnjaka, testovi izvo�����enja, portfolio procenjivanje i dinamičko procenjivanje) (Feldhusen & Jarwin, 2000, Pfeiffer & Blei, 2008). U daljem tekstu osvrnućemo se na svaki od ovih vidova ponaosob, njihove prednosti i ograničenja.
Procedure of identification of gifted on the basis of inteligence test originates officially from Terman, who was the funder of psychometric filed in giftedness, eguationg intelligence with giftedness, and later giftedness with high IQ score. Alternative methods of assessment have been developed in parallel with the progress of research and seeing the lack of aptitude tests are operationalisation as giftedness, as a phenomenon. Nowadays identification of gifted is carried through traditional methods (verbal and nonverbal intelligence tests) as well as through the alternative methods (parents ratings, theachers ratings, peer rattings, performance tests, portfolio assessment and dynamic assessment). In text the every single of this methods will be described in detail.
Keywords:
identifikacija darovitih / inteligencija / identification of gifted / intelligence
Source:
Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011, 2011, 252-257
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation

ISBN: 978-86-6203-029-0

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4397
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4397
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Mentus, Tatjana
PY  - 2011
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4397
AB  - Procedura identifikacije darovitih na osnovu testova inteligencije potekla je zvanično od
Termana, koji je bio nosilac psihometrijskog pristupa u darovitosti, izjednačivši inteligenciju i
darovitost i posledično darovitost sa visokim IQ-om (Feldhusen & Jarwin, 2000; Kaufman &
Sternberg, 2008; Pfeiffer & Blei, 2008). Alternativne metode procenjivanja su razvijene paralelno
sa napretkom istraživanja i uočavanjem nedostataka koje imaju testovi sposobnosti
(Feldhusen & Jarwin, 2000; Kaufman & Sternberg, 2008; Pfeiffer & Blei, 2008). Danas se
identifikacija intelektualno darovitih osoba sprovodi tradicionalnim metodama (testovima inteligencije:
verbalni i neverbalni) kao i alternativnim metodama (procena roditelja, procena
nastavnika, procena vršnjaka, testovi izvo�����enja, portfolio procenjivanje i dinamičko procenjivanje)
(Feldhusen & Jarwin, 2000, Pfeiffer & Blei, 2008). U daljem tekstu osvrnućemo se na
svaki od ovih vidova ponaosob, njihove prednosti i ograničenja.
AB  - Procedure of identification of gifted on the basis of inteligence test originates officially
from Terman, who was the funder of psychometric filed in giftedness, eguationg
intelligence with giftedness, and later giftedness with high IQ score. Alternative methods of
assessment have been developed in parallel with the progress of research and seeing the
lack of aptitude tests are operationalisation as giftedness, as a phenomenon. Nowadays
identification of gifted is carried through traditional methods (verbal and nonverbal
intelligence tests) as well as through the alternative methods (parents ratings, theachers
ratings, peer rattings, performance tests, portfolio assessment and dynamic assessment). In
text the every single of this methods will be described in detail.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011
T1  - Pogled sa najviše tačke distirbucije intelektualnog postignuća: identifikacija darovitih
T1  - View from the highest point of distribution of intellectual achievement: identification of gifted
EP  - 257
SP  - 252
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4397
ER  - 
@conference{
author = "Mentus, Tatjana",
year = "2011",
abstract = "Procedura identifikacije darovitih na osnovu testova inteligencije potekla je zvanično od
Termana, koji je bio nosilac psihometrijskog pristupa u darovitosti, izjednačivši inteligenciju i
darovitost i posledično darovitost sa visokim IQ-om (Feldhusen & Jarwin, 2000; Kaufman &
Sternberg, 2008; Pfeiffer & Blei, 2008). Alternativne metode procenjivanja su razvijene paralelno
sa napretkom istraživanja i uočavanjem nedostataka koje imaju testovi sposobnosti
(Feldhusen & Jarwin, 2000; Kaufman & Sternberg, 2008; Pfeiffer & Blei, 2008). Danas se
identifikacija intelektualno darovitih osoba sprovodi tradicionalnim metodama (testovima inteligencije:
verbalni i neverbalni) kao i alternativnim metodama (procena roditelja, procena
nastavnika, procena vršnjaka, testovi izvo�����enja, portfolio procenjivanje i dinamičko procenjivanje)
(Feldhusen & Jarwin, 2000, Pfeiffer & Blei, 2008). U daljem tekstu osvrnućemo se na
svaki od ovih vidova ponaosob, njihove prednosti i ograničenja., Procedure of identification of gifted on the basis of inteligence test originates officially
from Terman, who was the funder of psychometric filed in giftedness, eguationg
intelligence with giftedness, and later giftedness with high IQ score. Alternative methods of
assessment have been developed in parallel with the progress of research and seeing the
lack of aptitude tests are operationalisation as giftedness, as a phenomenon. Nowadays
identification of gifted is carried through traditional methods (verbal and nonverbal
intelligence tests) as well as through the alternative methods (parents ratings, theachers
ratings, peer rattings, performance tests, portfolio assessment and dynamic assessment). In
text the every single of this methods will be described in detail.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011",
title = "Pogled sa najviše tačke distirbucije intelektualnog postignuća: identifikacija darovitih, View from the highest point of distribution of intellectual achievement: identification of gifted",
pages = "257-252",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4397"
}
Mentus, T.. (2011). Pogled sa najviše tačke distirbucije intelektualnog postignuća: identifikacija darovitih. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 252-257.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4397
Mentus T. Pogled sa najviše tačke distirbucije intelektualnog postignuća: identifikacija darovitih. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011. 2011;:252-257.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4397 .
Mentus, Tatjana, "Pogled sa najviše tačke distirbucije intelektualnog postignuća: identifikacija darovitih" in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011 (2011):252-257,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4397 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB