rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Religiozna i paranormalna uverenja kao mehanizmi prevladavanja stresa kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću i osoba obolelih od aids-a

Authorized Users Only
2019
Authors
Jaranović, Katarina
Master Thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Једна од уобичајених стратегија суочавања са стресом је религијско суочавање или веровање у паранормалне појаве. Пошто лака интелектуална ометеност (ЛИО) или хронична болест попут ХИВ/АИДС-а могу бити извор стреса, важно је испитати механизме превладавања и суочавања са стресом код особа из тих група, као и потенцијално коришћење релгијских и паранормалних уверења у те сврхе. Изведено је истраживање на 111 испитаника, од чега је било 32 особе са ЛИО, 38 особа са ХИВ/АИДС-ом и 41 особа из типичне популације (контролна група). Испитаници су попуњавали Упитник о начинима суочавања са стресом (Brief Cope), Инвентар система религиозних уверења (System of Belief Inventory − SBI-15R), Ревидирану скалу паранормалних уверења (The Revised Paranormal Belief Scale - RPBS), као и упитник за прикупљање основних социо-демографских података. Резултати су показали да је велики број механизама превладавања израженији код особа са ЛИО него код особа са ХИВ/АИДС-ом и особа из контролне групе, док особе... са ХИВ/АИДС-ом не показују израженије коришћење механизама превладавања (F(2; 108)=3,01; p=0,05; F(2; 108)=16,30; p<0,01). Паранормална и религиозна уверења су најизраженија код особа са ЛИО, нешто мање код особа са ХИВ/АИДС-ом, а најмање у контролној групи (F(2; 108)=14,40; p<0,01; F(2; 108)=17,81; p<0,01; F(2; 108)=19,48; p<0,01). Најважнији налаз ове студије јесте да се паранормална и религиозна уверења могу користити као механизми превладавања стреса (F(3; 107)=5,32; p<0,01; r2=0,13; F(3; 107)=18,58; p<0,01; r2=0,34). Коришћење паранормалних уверења као маладаптивних и адаптивних стратегија превладавања је пронађено код особа са ЛИО, док је коришћење религиозних уверења било повезано са маладаптивним мехаизмима превладавања и то у контролној групи. Код особа са ХИВ/АИДС-ом није детектовано коришћење паранормалних и религиозних уверења у сврхе суочавања са стресом.

One of the common strategies of coping with stress is religious coping or belief in paranormal phenomena. Because mild intellectual disability (MID) or a chronic illness such as HIV/AIDS can be a source of stress, it is important to examine the mechanisms of overcoming and coping with stress in those groups, as well as the potential use of religious and paranormal beliefs for these purposes. A study was conducted on 111 subjects, 32 of which were persons with MID, 38 were with HIV/AIDS and 41 were from typical population (control group). Respondents completed questionnaires measuring the coping mechanisms (Brief Cope), religious (System of Belief Inventory - SBI-R15) and paranormal beliefs (The Revised Paranormal Belief Scale - RPBS), as well as the questionnaire for basic socio-demographic infromation. The results showed that a large number of coping mechanisms are more pronounced in people with MID than in people with HIV/AIDS and control subjects, while persons with HIV/AIDS do not ...show more pronounced use of coping mechanisms (F (2; 108) = 3,01; p = 0,05; F (2; 108) = 16,30; p <0,01). Paranormal and religious beliefs were most pronounced in persons with MID, slightly less in persons with HIV/AIDS, and least in the control group (F (2; 108) = 14,40; p <0,01; F (2; 108) = 17,81; p <0,01; F (2; 108) = 19,48; p <0,01). The most important finding of this study is that paranormal and religious beliefs can be used as mechanisms of overcoming stress (F (3; 107) = 5,32; p <0,01; r2=0,13; F (3; 107) = 18,58; p <0,01; r2=0,34). The use of paranormal beliefs as a maladaptive and adaptive coping mechanism was found in individuals with MID, while the use of religious beliefs was associated with maladaptive coping mechanisms in the control group. The use of paranormal and religious beliefs for the purpose of coping with stress has not been detected in persons with HIV/AIDS.

Keywords:
механизми превладавања стреса / религиозна и паранормална уверења / особе са ЛИО / особе са ХИВ/АИДС-ом / copyng mechanisms / religious and paranormal beliefs / persons with MID / persons with HIV/AIDS
Source:
2019, 4-64
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4385
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4385
Collections
  • Master radovi / Master`s thesis
Institution/Community
rFASPER
TY  - THES
AU  - Jaranović, Katarina
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4385
AB  - Једна од уобичајених стратегија суочавања са стресом је религијско суочавање или веровање у паранормалне појаве. Пошто лака интелектуална ометеност (ЛИО) или хронична болест попут ХИВ/АИДС-а могу бити извор стреса, важно је испитати механизме превладавања и суочавања са стресом код особа из тих група, као и потенцијално коришћење релгијских и паранормалних уверења у те сврхе. Изведено је истраживање на 111 испитаника, од чега је било 32 особе са ЛИО, 38 особа са ХИВ/АИДС-ом и 41 особа из типичне популације (контролна група). Испитаници су попуњавали Упитник о начинима суочавања са стресом (Brief Cope), Инвентар система религиозних уверења (System of Belief
Inventory − SBI-15R), Ревидирану скалу паранормалних уверења (The Revised Paranormal
Belief Scale - RPBS), као и упитник за прикупљање основних социо-демографских података.
Резултати су показали да је велики број механизама превладавања израженији код особа са ЛИО него код особа са ХИВ/АИДС-ом и особа из контролне групе, док особе са ХИВ/АИДС-ом не показују израженије коришћење механизама превладавања (F(2;
108)=3,01; p=0,05; F(2; 108)=16,30; p<0,01). Паранормална и религиозна уверења су
најизраженија код особа са ЛИО, нешто мање код особа са ХИВ/АИДС-ом, а најмање у
контролној групи (F(2; 108)=14,40; p<0,01; F(2; 108)=17,81; p<0,01; F(2; 108)=19,48; p<0,01).
Најважнији налаз ове студије јесте да се паранормална и религиозна уверења могу користити
као механизми превладавања стреса (F(3; 107)=5,32; p<0,01; r2=0,13; F(3; 107)=18,58; p<0,01;
r2=0,34). Коришћење паранормалних уверења као маладаптивних и адаптивних стратегија превладавања је пронађено код особа са ЛИО, док је коришћење  религиозних уверења било повезано са маладаптивним мехаизмима превладавања и то у контролној групи. Код особа са ХИВ/АИДС-ом није детектовано коришћење паранормалних и религиозних уверења у сврхе суочавања са стресом.
AB  - One of the common strategies of coping with stress is religious coping or belief in paranormal phenomena. Because mild intellectual disability (MID) or a chronic illness such as HIV/AIDS can be a source of stress, it is important to examine the mechanisms of overcoming and coping with stress in those groups, as well as the potential use of religious and paranormal beliefs for these purposes. A study was conducted on 111 subjects, 32 of which were persons with MID, 38 were with HIV/AIDS and 41 were from typical population (control group). Respondents completed questionnaires measuring the coping mechanisms (Brief Cope), religious (System of Belief Inventory - SBI-R15) and paranormal beliefs (The Revised Paranormal Belief Scale - RPBS), as well as the questionnaire for basic socio-demographic infromation. The results showed that a large number of coping mechanisms are more pronounced in people with MID than in people with HIV/AIDS and control subjects, while persons with HIV/AIDS do not show more pronounced use of coping mechanisms (F (2; 108) = 3,01; p = 0,05; F (2; 108) = 16,30; p <0,01). Paranormal and religious beliefs were most pronounced in persons with MID, slightly less in persons with HIV/AIDS, and least in the control group (F (2; 108) = 14,40; p <0,01; F (2; 108) = 17,81; p <0,01; F (2; 108) = 19,48; p <0,01). The most important finding of this study is that paranormal and religious beliefs can be used as mechanisms of overcoming stress (F (3; 107) = 5,32; p <0,01; r2=0,13; F (3; 107) = 18,58; p <0,01; r2=0,34). The use of paranormal beliefs as a maladaptive and adaptive coping mechanism was found in individuals with MID, while the use of religious beliefs was associated with maladaptive coping mechanisms in the control group. The use of paranormal and religious beliefs for the purpose of coping with stress has not been detected in persons with HIV/AIDS.
T1  - Religiozna i paranormalna uverenja kao mehanizmi prevladavanja stresa kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću i osoba obolelih od aids-a
EP  - 64
SP  - 4
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4385
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Jaranović, Katarina",
year = "2019",
abstract = "Једна од уобичајених стратегија суочавања са стресом је религијско суочавање или веровање у паранормалне појаве. Пошто лака интелектуална ометеност (ЛИО) или хронична болест попут ХИВ/АИДС-а могу бити извор стреса, важно је испитати механизме превладавања и суочавања са стресом код особа из тих група, као и потенцијално коришћење релгијских и паранормалних уверења у те сврхе. Изведено је истраживање на 111 испитаника, од чега је било 32 особе са ЛИО, 38 особа са ХИВ/АИДС-ом и 41 особа из типичне популације (контролна група). Испитаници су попуњавали Упитник о начинима суочавања са стресом (Brief Cope), Инвентар система религиозних уверења (System of Belief
Inventory − SBI-15R), Ревидирану скалу паранормалних уверења (The Revised Paranormal
Belief Scale - RPBS), као и упитник за прикупљање основних социо-демографских података.
Резултати су показали да је велики број механизама превладавања израженији код особа са ЛИО него код особа са ХИВ/АИДС-ом и особа из контролне групе, док особе са ХИВ/АИДС-ом не показују израженије коришћење механизама превладавања (F(2;
108)=3,01; p=0,05; F(2; 108)=16,30; p<0,01). Паранормална и религиозна уверења су
најизраженија код особа са ЛИО, нешто мање код особа са ХИВ/АИДС-ом, а најмање у
контролној групи (F(2; 108)=14,40; p<0,01; F(2; 108)=17,81; p<0,01; F(2; 108)=19,48; p<0,01).
Најважнији налаз ове студије јесте да се паранормална и религиозна уверења могу користити
као механизми превладавања стреса (F(3; 107)=5,32; p<0,01; r2=0,13; F(3; 107)=18,58; p<0,01;
r2=0,34). Коришћење паранормалних уверења као маладаптивних и адаптивних стратегија превладавања је пронађено код особа са ЛИО, док је коришћење  религиозних уверења било повезано са маладаптивним мехаизмима превладавања и то у контролној групи. Код особа са ХИВ/АИДС-ом није детектовано коришћење паранормалних и религиозних уверења у сврхе суочавања са стресом., One of the common strategies of coping with stress is religious coping or belief in paranormal phenomena. Because mild intellectual disability (MID) or a chronic illness such as HIV/AIDS can be a source of stress, it is important to examine the mechanisms of overcoming and coping with stress in those groups, as well as the potential use of religious and paranormal beliefs for these purposes. A study was conducted on 111 subjects, 32 of which were persons with MID, 38 were with HIV/AIDS and 41 were from typical population (control group). Respondents completed questionnaires measuring the coping mechanisms (Brief Cope), religious (System of Belief Inventory - SBI-R15) and paranormal beliefs (The Revised Paranormal Belief Scale - RPBS), as well as the questionnaire for basic socio-demographic infromation. The results showed that a large number of coping mechanisms are more pronounced in people with MID than in people with HIV/AIDS and control subjects, while persons with HIV/AIDS do not show more pronounced use of coping mechanisms (F (2; 108) = 3,01; p = 0,05; F (2; 108) = 16,30; p <0,01). Paranormal and religious beliefs were most pronounced in persons with MID, slightly less in persons with HIV/AIDS, and least in the control group (F (2; 108) = 14,40; p <0,01; F (2; 108) = 17,81; p <0,01; F (2; 108) = 19,48; p <0,01). The most important finding of this study is that paranormal and religious beliefs can be used as mechanisms of overcoming stress (F (3; 107) = 5,32; p <0,01; r2=0,13; F (3; 107) = 18,58; p <0,01; r2=0,34). The use of paranormal beliefs as a maladaptive and adaptive coping mechanism was found in individuals with MID, while the use of religious beliefs was associated with maladaptive coping mechanisms in the control group. The use of paranormal and religious beliefs for the purpose of coping with stress has not been detected in persons with HIV/AIDS.",
title = "Religiozna i paranormalna uverenja kao mehanizmi prevladavanja stresa kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću i osoba obolelih od aids-a",
pages = "64-4",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4385"
}
Jaranović, K.. (2019). Religiozna i paranormalna uverenja kao mehanizmi prevladavanja stresa kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću i osoba obolelih od aids-a. , 4-64.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4385
Jaranović K. Religiozna i paranormalna uverenja kao mehanizmi prevladavanja stresa kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću i osoba obolelih od aids-a. 2019;:4-64.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4385 .
Jaranović, Katarina, "Religiozna i paranormalna uverenja kao mehanizmi prevladavanja stresa kod osoba sa lakom intelektualnom ometenošću i osoba obolelih od aids-a" (2019):4-64,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4385 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB