rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Školske diplome danas: aspiracije i realizacije

School credentials today: aspirations and realizations

Thumbnail
2011
Untitled3.pdf (4.096Mb)
Authors
Filipović, Mirko
Contributors
Glumbić, Nenad
Vučinić, Vesna
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Rast značaja školskih diploma za alokaciju pojedinaca na tržištu rada jedan je od dubokih trendova evropskih društava nakon II svetskog rata. Školski sistem reagovao je na njega snižavanjem barijera za ulazak u sve nivoe obrazovanja iznad obaveznog. Nakon nekoliko decenija u kojima je postojao paralelizam strukture školskih diploma i strukture radnih mesta, nastupa inflacija diploma koja je značila i njihovu devalorizaciju na tržištu rada. U uslovima strukturalne krize značaj pripisanih obeležja individua jača, a značaj ličnog postignuća opada, što dovodi u pitanje legitimacijsku osnovu savremenih društava kao demokratskih sistema jednakih šansi.
The growing importance of school credentials in the process of alocation of the individuals on the job market is one of the major tendencies in european societies after World War II. The school system reacted by lifting barriers for entering into higher levels of the educational system. After a certain period of correspondence between credentials´ structure and available jobs´ structure, the inflation and devaluation of diplomas on the job market took place. During structural crisis the importance of ascribed atributes have grown which consequently undermined the legitimation basis of modern democratic societies- equal opportunity and personal achievement.
Keywords:
Ekspanzija školstva / infacija diploma / društvene klase / postignuće / radna mesta / school expansion / credentals´ inflation / social classes / achievement / jobs´ structure
Source:
Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011., 2011, 32-36
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
  • Improving the quality and accessibility of education in modernization processes in Serbia (RS-47008)

ISBN: 978-86-6203-029-0

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4373
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4373
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Filipović, Mirko
PY  - 2011
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4373
AB  - Rast značaja školskih diploma za alokaciju pojedinaca na tržištu rada jedan je od
dubokih trendova evropskih društava nakon II svetskog rata. Školski sistem reagovao je na
njega snižavanjem barijera za ulazak u sve nivoe obrazovanja iznad obaveznog. Nakon
nekoliko decenija u kojima je postojao paralelizam strukture školskih diploma i strukture
radnih mesta, nastupa inflacija diploma koja je značila i njihovu devalorizaciju na tržištu
rada. U uslovima strukturalne krize značaj pripisanih obeležja individua jača, a značaj
ličnog postignuća opada, što dovodi u pitanje legitimacijsku osnovu savremenih društava
kao demokratskih sistema jednakih šansi.
AB  - The growing importance of school credentials in the process of alocation of the
individuals on the job market is one of the major tendencies in european societies after
World War II. The school system reacted by lifting barriers for entering into higher levels
of the educational system. After a certain period of correspondence between credentials´
structure and available jobs´ structure, the inflation and devaluation of diplomas on the job
market took place. During structural crisis the importance of ascribed atributes have
grown which consequently undermined the legitimation basis of modern democratic
societies- equal opportunity and personal achievement.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011.
T1  - Školske diplome danas: aspiracije i realizacije
T1  - School credentials today: aspirations and realizations
EP  - 36
SP  - 32
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4373
ER  - 
@conference{
author = "Filipović, Mirko",
year = "2011",
abstract = "Rast značaja školskih diploma za alokaciju pojedinaca na tržištu rada jedan je od
dubokih trendova evropskih društava nakon II svetskog rata. Školski sistem reagovao je na
njega snižavanjem barijera za ulazak u sve nivoe obrazovanja iznad obaveznog. Nakon
nekoliko decenija u kojima je postojao paralelizam strukture školskih diploma i strukture
radnih mesta, nastupa inflacija diploma koja je značila i njihovu devalorizaciju na tržištu
rada. U uslovima strukturalne krize značaj pripisanih obeležja individua jača, a značaj
ličnog postignuća opada, što dovodi u pitanje legitimacijsku osnovu savremenih društava
kao demokratskih sistema jednakih šansi., The growing importance of school credentials in the process of alocation of the
individuals on the job market is one of the major tendencies in european societies after
World War II. The school system reacted by lifting barriers for entering into higher levels
of the educational system. After a certain period of correspondence between credentials´
structure and available jobs´ structure, the inflation and devaluation of diplomas on the job
market took place. During structural crisis the importance of ascribed atributes have
grown which consequently undermined the legitimation basis of modern democratic
societies- equal opportunity and personal achievement.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011.",
title = "Školske diplome danas: aspiracije i realizacije, School credentials today: aspirations and realizations",
pages = "36-32",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4373"
}
Filipović, M.. (2011). Školske diplome danas: aspiracije i realizacije. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011.
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 32-36.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4373
Filipović M. Školske diplome danas: aspiracije i realizacije. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011.. 2011;:32-36.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4373 .
Filipović, Mirko, "Školske diplome danas: aspiracije i realizacije" in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011. (2011):32-36,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4373 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB