Karakteristike rečenice i vrste reči kod gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta na testu za ispitivanje jezičke produkcije – strip situacija
Characteristics of sentences and types of words in deaf and hard of hearing children of elementary school age on the test for examining linguistic production - strip situation
Abstract
Razvoj rečenice, tj. nivoa izražavanja ima svoj tok razvoja, praćen
razvojem govorno–jezičkih sposobnosti kod dece. Prve izgovorene
reči kod dece imaju i značenje čitave rečenice. Sticanjem jezičke kompetencije
na kasnijim uzrastima dovodi do razvoja složenijih vrsta rečenica.
U toku razvoja govora i jezika kod gluve i nagluve dece dolazi
do odstupanja od spontanog razvoja rečenice, zbog neadekvatnog prijema
govorne informacije.
Cilj ovog rada bio je da se ispitaju karakteristike rečenice, tj. nivoa
izražavanja kod gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta.
U istraživanju je korišćen Test za ispitivanje jezičke produkcije–
strip situacija. Uzorak je činilo 46 gluvih i nagluvih učenika, uzrasta
od četvrtog do osmog razreda osnovne škole (37 sa slušnim aparatima
i 9 sa kohlearnim implantom).
Dobijeni rezultati pokazuju da su učenici sa kohlearnim implantom
postigli bolje rezultate u odnosu na učenike sa slušnim aparatima,
iako nema statističke značajnosti. Učenici sa ko...hlearnim implantom
najviše su se izražavali na nivou složenih rečenica, dok su se
učenici sa slušnim aparatima najviše izražavali na nivou prostoproširenih
rečenica.
Sentence development, i.e. the level of expression, has its
developmental process, which is followed by the development of speechlanguage
abilities in children. The first words spoken by children bear the
meaning of entire sentences. Acquisition of linguistic competence at a
later stage leads to the development of more complex types of sentences.
In the development of speech and language in deaf and hard of hearing
children, there is a certain level of deviation from spontaneous sentence
development, due to inadequate reception of spoken information.
The aim of this paper was to evaluate the characteristics of
sentences, i.e. the level of expression in deaf and hard of hearing
children attending elementary school.
Within the scope of the study the Test for Evaluating Linguistic
Productions – strip situation (M. Milenkovic, I. Ivic, R. Rosandic, V.
Smiljanic), was applied. The sample consisted of 46 deaf and hard of
hearing pupils; attending grades four to eight of element...ary school
(37 with hearing aids and 9 with cochlear implants).
The obtained results show that pupils with cochlear implants had
better results in comparison to the pupils with hearing aids, although
without statistical significance. Pupils with cochlear implants
most often expressed themselves at the level of complex sentences,
whilst pupils with hearing aids most often express themselves using
compound sentences.
Keywords:
gluvi i nagluvi / kohlearni implant / nivo izražavanja / vrste reči / deaf and hard of hearing / cochlear implant / level of expression / types of wordsSource:
Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012, 2012, 211-220Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Dimić, Nadežda AU - Dinić, Miroslav AU - Isaković, Ljubica PY - 2012 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4360 AB - Razvoj rečenice, tj. nivoa izražavanja ima svoj tok razvoja, praćen razvojem govorno–jezičkih sposobnosti kod dece. Prve izgovorene reči kod dece imaju i značenje čitave rečenice. Sticanjem jezičke kompetencije na kasnijim uzrastima dovodi do razvoja složenijih vrsta rečenica. U toku razvoja govora i jezika kod gluve i nagluve dece dolazi do odstupanja od spontanog razvoja rečenice, zbog neadekvatnog prijema govorne informacije. Cilj ovog rada bio je da se ispitaju karakteristike rečenice, tj. nivoa izražavanja kod gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta. U istraživanju je korišćen Test za ispitivanje jezičke produkcije– strip situacija. Uzorak je činilo 46 gluvih i nagluvih učenika, uzrasta od četvrtog do osmog razreda osnovne škole (37 sa slušnim aparatima i 9 sa kohlearnim implantom). Dobijeni rezultati pokazuju da su učenici sa kohlearnim implantom postigli bolje rezultate u odnosu na učenike sa slušnim aparatima, iako nema statističke značajnosti. Učenici sa kohlearnim implantom najviše su se izražavali na nivou složenih rečenica, dok su se učenici sa slušnim aparatima najviše izražavali na nivou prostoproširenih rečenica. AB - Sentence development, i.e. the level of expression, has its developmental process, which is followed by the development of speechlanguage abilities in children. The first words spoken by children bear the meaning of entire sentences. Acquisition of linguistic competence at a later stage leads to the development of more complex types of sentences. In the development of speech and language in deaf and hard of hearing children, there is a certain level of deviation from spontaneous sentence development, due to inadequate reception of spoken information. The aim of this paper was to evaluate the characteristics of sentences, i.e. the level of expression in deaf and hard of hearing children attending elementary school. Within the scope of the study the Test for Evaluating Linguistic Productions – strip situation (M. Milenkovic, I. Ivic, R. Rosandic, V. Smiljanic), was applied. The sample consisted of 46 deaf and hard of hearing pupils; attending grades four to eight of elementary school (37 with hearing aids and 9 with cochlear implants). The obtained results show that pupils with cochlear implants had better results in comparison to the pupils with hearing aids, although without statistical significance. Pupils with cochlear implants most often expressed themselves at the level of complex sentences, whilst pupils with hearing aids most often express themselves using compound sentences. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 T1 - Karakteristike rečenice i vrste reči kod gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta na testu za ispitivanje jezičke produkcije – strip situacija T1 - Characteristics of sentences and types of words in deaf and hard of hearing children of elementary school age on the test for examining linguistic production - strip situation EP - 220 SP - 211 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4360 ER -
@conference{ author = "Dimić, Nadežda and Dinić, Miroslav and Isaković, Ljubica", year = "2012", abstract = "Razvoj rečenice, tj. nivoa izražavanja ima svoj tok razvoja, praćen razvojem govorno–jezičkih sposobnosti kod dece. Prve izgovorene reči kod dece imaju i značenje čitave rečenice. Sticanjem jezičke kompetencije na kasnijim uzrastima dovodi do razvoja složenijih vrsta rečenica. U toku razvoja govora i jezika kod gluve i nagluve dece dolazi do odstupanja od spontanog razvoja rečenice, zbog neadekvatnog prijema govorne informacije. Cilj ovog rada bio je da se ispitaju karakteristike rečenice, tj. nivoa izražavanja kod gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta. U istraživanju je korišćen Test za ispitivanje jezičke produkcije– strip situacija. Uzorak je činilo 46 gluvih i nagluvih učenika, uzrasta od četvrtog do osmog razreda osnovne škole (37 sa slušnim aparatima i 9 sa kohlearnim implantom). Dobijeni rezultati pokazuju da su učenici sa kohlearnim implantom postigli bolje rezultate u odnosu na učenike sa slušnim aparatima, iako nema statističke značajnosti. Učenici sa kohlearnim implantom najviše su se izražavali na nivou složenih rečenica, dok su se učenici sa slušnim aparatima najviše izražavali na nivou prostoproširenih rečenica., Sentence development, i.e. the level of expression, has its developmental process, which is followed by the development of speechlanguage abilities in children. The first words spoken by children bear the meaning of entire sentences. Acquisition of linguistic competence at a later stage leads to the development of more complex types of sentences. In the development of speech and language in deaf and hard of hearing children, there is a certain level of deviation from spontaneous sentence development, due to inadequate reception of spoken information. The aim of this paper was to evaluate the characteristics of sentences, i.e. the level of expression in deaf and hard of hearing children attending elementary school. Within the scope of the study the Test for Evaluating Linguistic Productions – strip situation (M. Milenkovic, I. Ivic, R. Rosandic, V. Smiljanic), was applied. The sample consisted of 46 deaf and hard of hearing pupils; attending grades four to eight of elementary school (37 with hearing aids and 9 with cochlear implants). The obtained results show that pupils with cochlear implants had better results in comparison to the pupils with hearing aids, although without statistical significance. Pupils with cochlear implants most often expressed themselves at the level of complex sentences, whilst pupils with hearing aids most often express themselves using compound sentences.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012", title = "Karakteristike rečenice i vrste reči kod gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta na testu za ispitivanje jezičke produkcije – strip situacija, Characteristics of sentences and types of words in deaf and hard of hearing children of elementary school age on the test for examining linguistic production - strip situation", pages = "220-211", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4360" }
Dimić, N., Dinić, M.,& Isaković, L.. (2012). Karakteristike rečenice i vrste reči kod gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta na testu za ispitivanje jezičke produkcije – strip situacija. in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 211-220. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4360
Dimić N, Dinić M, Isaković L. Karakteristike rečenice i vrste reči kod gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta na testu za ispitivanje jezičke produkcije – strip situacija. in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012. 2012;:211-220. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4360 .
Dimić, Nadežda, Dinić, Miroslav, Isaković, Ljubica, "Karakteristike rečenice i vrste reči kod gluve i nagluve dece osnovnoškolskog uzrasta na testu za ispitivanje jezičke produkcije – strip situacija" in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 (2012):211-220, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4360 .