Pažnja kao faktor adaptivnih veština kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću
Attention as a factor of adaptive skills in children with mild intellectual disability
Апстракт
Pažnja se, kao bazična psihička funkcija, nalazi u osnovih niza
kognitivnih, motoričkih i adaptivnih sposobnosti i veština. Cilj ovog
istraživanja je utvrđivanje odnosa pažnje i adaptivnog ponašanja kod
dece sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO). Uzorkom je obuhvaćeno
95 dece sa LIO, uzrasta 10-14 godina. IQ ispitanika je u rasponu
od 50 do 70 (AS=60,43; SD=7,287). Za procenu pažnje upotrebljen
je zadatak Raspon cifara (auditivni domen) i Test Markiranja Traga
- forma A (vizuelni domen), dok su podaci o adaptivnim veštinama
dobijeni na osnovu standardizovanog intervjua s defektolozima, primenom
AAMR Skale adaptivnog funkcionisanja.
Rezultati istraživanja ukazuju na to da su auditivna (parcijalni
η2=0,151) i vizuelna pažnja (parcijalni η2=0,196) značajan činilac
adaptivnog ponašanja. Analizom pojedinačnih domena, utvrđeno
je da je auditivna pažnja značajno povezana sa domenima Ekonomska
aktivnost (p=0,002), Govorno-jezički razvoj (p=0,001), i
Brojevi i vreme (p=0,001).... Vizuelna pažnja je značajno povezana sa
domenima Samostalno funkcionisanje (p=0,008), Ekonomska aktivnost
(p≤0,000), Govorno-jezički razvoj(p=0,000), Brojevi i vreme
(p≤0,000) i Samousmeravanje (p=0,016).
Adaptive behavior represents expression of various cognitive
abilities and motor skills. With regard to the fact that attention, as
a fundamental psychological function, underlies all these abilities,
the aim of this research is to determine the influence of attention on
adaptive skills in children with mild intellectual disability (MID). The
sample consisted of 95 children with unspecified mild intellectual
disability (MID), aged between 10 and 13.11. Their IQ ranges from 50
to 70 (M=60.43, SD=7.287). Auditory attention was assessed by Digit
Span task, while visual attention was assessed by Trail Making Test -
form A. Adaptive skills data were gained by means of a standardized
interview with special education teachers, by applying AAMR Scale of
Adaptive Functioning.
Research results show that auditory (partial η2=0.151) and
visual attention (partial η2=0,196) are significant factors of adaptive
behavior. By analyzing individual domains, it was determined that
auditory a...ttention is significantly related to Economic Activity
(p=0.002), Language Development (p=0.001), and Numbers and Time
(p=0.001). Visual attention is significantly related to Independent
Functioning (p=0.008), Economic Activity (p=0.000), Language
Development (p=0.000), Numbers and Time (p=0.000), and Self-
Direction (p=0.016).
Кључне речи:
laka intelektualna ometenost / auditivna pažnja / vizuelna pažnja / adaptivno ponašanje / mild intellectual disability / auditory attention / visual attention / adaptive skillsИзвор:
Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012, 2012, 79-87Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Финансирање / пројекти:
- Евалуација третмана стечених поремећаја говора и језика (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179068)
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Buha, Nataša AU - Gligorović, Milica PY - 2012 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4357 AB - Pažnja se, kao bazična psihička funkcija, nalazi u osnovih niza kognitivnih, motoričkih i adaptivnih sposobnosti i veština. Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje odnosa pažnje i adaptivnog ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO). Uzorkom je obuhvaćeno 95 dece sa LIO, uzrasta 10-14 godina. IQ ispitanika je u rasponu od 50 do 70 (AS=60,43; SD=7,287). Za procenu pažnje upotrebljen je zadatak Raspon cifara (auditivni domen) i Test Markiranja Traga - forma A (vizuelni domen), dok su podaci o adaptivnim veštinama dobijeni na osnovu standardizovanog intervjua s defektolozima, primenom AAMR Skale adaptivnog funkcionisanja. Rezultati istraživanja ukazuju na to da su auditivna (parcijalni η2=0,151) i vizuelna pažnja (parcijalni η2=0,196) značajan činilac adaptivnog ponašanja. Analizom pojedinačnih domena, utvrđeno je da je auditivna pažnja značajno povezana sa domenima Ekonomska aktivnost (p=0,002), Govorno-jezički razvoj (p=0,001), i Brojevi i vreme (p=0,001). Vizuelna pažnja je značajno povezana sa domenima Samostalno funkcionisanje (p=0,008), Ekonomska aktivnost (p≤0,000), Govorno-jezički razvoj(p=0,000), Brojevi i vreme (p≤0,000) i Samousmeravanje (p=0,016). AB - Adaptive behavior represents expression of various cognitive abilities and motor skills. With regard to the fact that attention, as a fundamental psychological function, underlies all these abilities, the aim of this research is to determine the influence of attention on adaptive skills in children with mild intellectual disability (MID). The sample consisted of 95 children with unspecified mild intellectual disability (MID), aged between 10 and 13.11. Their IQ ranges from 50 to 70 (M=60.43, SD=7.287). Auditory attention was assessed by Digit Span task, while visual attention was assessed by Trail Making Test - form A. Adaptive skills data were gained by means of a standardized interview with special education teachers, by applying AAMR Scale of Adaptive Functioning. Research results show that auditory (partial η2=0.151) and visual attention (partial η2=0,196) are significant factors of adaptive behavior. By analyzing individual domains, it was determined that auditory attention is significantly related to Economic Activity (p=0.002), Language Development (p=0.001), and Numbers and Time (p=0.001). Visual attention is significantly related to Independent Functioning (p=0.008), Economic Activity (p=0.000), Language Development (p=0.000), Numbers and Time (p=0.000), and Self- Direction (p=0.016). PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 T1 - Pažnja kao faktor adaptivnih veština kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću T1 - Attention as a factor of adaptive skills in children with mild intellectual disability EP - 87 SP - 79 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4357 ER -
@conference{ author = "Buha, Nataša and Gligorović, Milica", year = "2012", abstract = "Pažnja se, kao bazična psihička funkcija, nalazi u osnovih niza kognitivnih, motoričkih i adaptivnih sposobnosti i veština. Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje odnosa pažnje i adaptivnog ponašanja kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO). Uzorkom je obuhvaćeno 95 dece sa LIO, uzrasta 10-14 godina. IQ ispitanika je u rasponu od 50 do 70 (AS=60,43; SD=7,287). Za procenu pažnje upotrebljen je zadatak Raspon cifara (auditivni domen) i Test Markiranja Traga - forma A (vizuelni domen), dok su podaci o adaptivnim veštinama dobijeni na osnovu standardizovanog intervjua s defektolozima, primenom AAMR Skale adaptivnog funkcionisanja. Rezultati istraživanja ukazuju na to da su auditivna (parcijalni η2=0,151) i vizuelna pažnja (parcijalni η2=0,196) značajan činilac adaptivnog ponašanja. Analizom pojedinačnih domena, utvrđeno je da je auditivna pažnja značajno povezana sa domenima Ekonomska aktivnost (p=0,002), Govorno-jezički razvoj (p=0,001), i Brojevi i vreme (p=0,001). Vizuelna pažnja je značajno povezana sa domenima Samostalno funkcionisanje (p=0,008), Ekonomska aktivnost (p≤0,000), Govorno-jezički razvoj(p=0,000), Brojevi i vreme (p≤0,000) i Samousmeravanje (p=0,016)., Adaptive behavior represents expression of various cognitive abilities and motor skills. With regard to the fact that attention, as a fundamental psychological function, underlies all these abilities, the aim of this research is to determine the influence of attention on adaptive skills in children with mild intellectual disability (MID). The sample consisted of 95 children with unspecified mild intellectual disability (MID), aged between 10 and 13.11. Their IQ ranges from 50 to 70 (M=60.43, SD=7.287). Auditory attention was assessed by Digit Span task, while visual attention was assessed by Trail Making Test - form A. Adaptive skills data were gained by means of a standardized interview with special education teachers, by applying AAMR Scale of Adaptive Functioning. Research results show that auditory (partial η2=0.151) and visual attention (partial η2=0,196) are significant factors of adaptive behavior. By analyzing individual domains, it was determined that auditory attention is significantly related to Economic Activity (p=0.002), Language Development (p=0.001), and Numbers and Time (p=0.001). Visual attention is significantly related to Independent Functioning (p=0.008), Economic Activity (p=0.000), Language Development (p=0.000), Numbers and Time (p=0.000), and Self- Direction (p=0.016).", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012", title = "Pažnja kao faktor adaptivnih veština kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću, Attention as a factor of adaptive skills in children with mild intellectual disability", pages = "87-79", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4357" }
Buha, N.,& Gligorović, M.. (2012). Pažnja kao faktor adaptivnih veština kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 79-87. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4357
Buha N, Gligorović M. Pažnja kao faktor adaptivnih veština kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012. 2012;:79-87. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4357 .
Buha, Nataša, Gligorović, Milica, "Pažnja kao faktor adaptivnih veština kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 (2012):79-87, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4357 .