Hipotaksički iskazi u pisanom diskursu učenika mlađeg osnovnoškolskog uzrasta
Subordinated clauses usage in first-grade and fourth – grade students’ written discourse
Abstract
U radu se ispituje upotreba zavisnih klauza koje učenici prvog i
četvrtog razreda produkuju u pisanim radovima. Uspešno ovladavanje
različitim sintaksičkim konstrukcijama kao i formama i žanrovima pisane
komunikacije traje relativno dugo i njihov razvoj je moguće pratiti
od početnog formalnog opismenjavanja pa sve do završetka školovanja.
Osnovni cilj ovog rada je da se ispitaju određena sintaksička
svojstva pisanog jezičkog izraza dece na uzrastu od sedam i deset godina,
a posebno je naglašena njihova sposobnost upotrebe različitih
tipova hipotaksičkih iskaza.
Korpus za analizu se sastojao od 45 ekspozitornih tekstova koje su
produkovali učenici na kraju prvog razreda i 45 ekspozitornih tekstova
koje su produkovali isti učenici na kraju četvrtog razreda. Rezultati
ovog longitudinalnog istraživanja su obrađeni i analizirani kako u odnosu
na osnovne kvantitativne parametre (prosečna dužina tekstova
izražena brojem reči i rečenica), tako i u odnosu na ukupan broj produkovan...ih
hipotaksičkih iskaza i zavisnih klauza koje se u njima javljaju.
Analiza produkovanih tekstova je pokazala da postoje značajne
razlike na sintaksičkom planu kad je u pitanju upotreba zavisnih
klauza između sedmogodišnjaka i desetogodišnjaka. Uvid u razvoj pomenute
sposobnosti kod sedmogodišnjaka i desetogodišnjaka tipičnih
jezičkih sposobnosti može se iskoristiti u radu sa decom koja imaju
jezičke teškoće i teškoće u opismenjavanju.
The present longitudinal examination aims to explore possible
syntactic complexity differences between expositories produced by
Serbian speaking children at the end of the first and fourth grades of
primary education.
The corpus was made of 45expository texts written by firstgraders
and 45 expository texts written by fourth- graders (90 texts
in total). The children were examined at the end of the first and the
fourth year of primary education. The expositories were analyzed
using Length, and the number of subordinated clauses and clauses
in total. The analyses of children’s production showed differences
between grades. The results suggest that both groups could produce
all types of subordinated clauses considering communicative aims
and context.
Keywords:
sintaksa / pisanje / hipotaksa / sedmogodišnjaci / desetogodišnjaci / development of syntax / written discourse / first graders / fourth gradersSource:
Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012, 2012, 41-49Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Ivanović, Maja PY - 2012 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4355 AB - U radu se ispituje upotreba zavisnih klauza koje učenici prvog i četvrtog razreda produkuju u pisanim radovima. Uspešno ovladavanje različitim sintaksičkim konstrukcijama kao i formama i žanrovima pisane komunikacije traje relativno dugo i njihov razvoj je moguće pratiti od početnog formalnog opismenjavanja pa sve do završetka školovanja. Osnovni cilj ovog rada je da se ispitaju određena sintaksička svojstva pisanog jezičkog izraza dece na uzrastu od sedam i deset godina, a posebno je naglašena njihova sposobnost upotrebe različitih tipova hipotaksičkih iskaza. Korpus za analizu se sastojao od 45 ekspozitornih tekstova koje su produkovali učenici na kraju prvog razreda i 45 ekspozitornih tekstova koje su produkovali isti učenici na kraju četvrtog razreda. Rezultati ovog longitudinalnog istraživanja su obrađeni i analizirani kako u odnosu na osnovne kvantitativne parametre (prosečna dužina tekstova izražena brojem reči i rečenica), tako i u odnosu na ukupan broj produkovanih hipotaksičkih iskaza i zavisnih klauza koje se u njima javljaju. Analiza produkovanih tekstova je pokazala da postoje značajne razlike na sintaksičkom planu kad je u pitanju upotreba zavisnih klauza između sedmogodišnjaka i desetogodišnjaka. Uvid u razvoj pomenute sposobnosti kod sedmogodišnjaka i desetogodišnjaka tipičnih jezičkih sposobnosti može se iskoristiti u radu sa decom koja imaju jezičke teškoće i teškoće u opismenjavanju. AB - The present longitudinal examination aims to explore possible syntactic complexity differences between expositories produced by Serbian speaking children at the end of the first and fourth grades of primary education. The corpus was made of 45expository texts written by firstgraders and 45 expository texts written by fourth- graders (90 texts in total). The children were examined at the end of the first and the fourth year of primary education. The expositories were analyzed using Length, and the number of subordinated clauses and clauses in total. The analyses of children’s production showed differences between grades. The results suggest that both groups could produce all types of subordinated clauses considering communicative aims and context. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 T1 - Hipotaksički iskazi u pisanom diskursu učenika mlađeg osnovnoškolskog uzrasta T1 - Subordinated clauses usage in first-grade and fourth – grade students’ written discourse EP - 49 SP - 41 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4355 ER -
@conference{ author = "Ivanović, Maja", year = "2012", abstract = "U radu se ispituje upotreba zavisnih klauza koje učenici prvog i četvrtog razreda produkuju u pisanim radovima. Uspešno ovladavanje različitim sintaksičkim konstrukcijama kao i formama i žanrovima pisane komunikacije traje relativno dugo i njihov razvoj je moguće pratiti od početnog formalnog opismenjavanja pa sve do završetka školovanja. Osnovni cilj ovog rada je da se ispitaju određena sintaksička svojstva pisanog jezičkog izraza dece na uzrastu od sedam i deset godina, a posebno je naglašena njihova sposobnost upotrebe različitih tipova hipotaksičkih iskaza. Korpus za analizu se sastojao od 45 ekspozitornih tekstova koje su produkovali učenici na kraju prvog razreda i 45 ekspozitornih tekstova koje su produkovali isti učenici na kraju četvrtog razreda. Rezultati ovog longitudinalnog istraživanja su obrađeni i analizirani kako u odnosu na osnovne kvantitativne parametre (prosečna dužina tekstova izražena brojem reči i rečenica), tako i u odnosu na ukupan broj produkovanih hipotaksičkih iskaza i zavisnih klauza koje se u njima javljaju. Analiza produkovanih tekstova je pokazala da postoje značajne razlike na sintaksičkom planu kad je u pitanju upotreba zavisnih klauza između sedmogodišnjaka i desetogodišnjaka. Uvid u razvoj pomenute sposobnosti kod sedmogodišnjaka i desetogodišnjaka tipičnih jezičkih sposobnosti može se iskoristiti u radu sa decom koja imaju jezičke teškoće i teškoće u opismenjavanju., The present longitudinal examination aims to explore possible syntactic complexity differences between expositories produced by Serbian speaking children at the end of the first and fourth grades of primary education. The corpus was made of 45expository texts written by firstgraders and 45 expository texts written by fourth- graders (90 texts in total). The children were examined at the end of the first and the fourth year of primary education. The expositories were analyzed using Length, and the number of subordinated clauses and clauses in total. The analyses of children’s production showed differences between grades. The results suggest that both groups could produce all types of subordinated clauses considering communicative aims and context.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012", title = "Hipotaksički iskazi u pisanom diskursu učenika mlađeg osnovnoškolskog uzrasta, Subordinated clauses usage in first-grade and fourth – grade students’ written discourse", pages = "49-41", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4355" }
Ivanović, M.. (2012). Hipotaksički iskazi u pisanom diskursu učenika mlađeg osnovnoškolskog uzrasta. in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 41-49. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4355
Ivanović M. Hipotaksički iskazi u pisanom diskursu učenika mlađeg osnovnoškolskog uzrasta. in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012. 2012;:41-49. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4355 .
Ivanović, Maja, "Hipotaksički iskazi u pisanom diskursu učenika mlađeg osnovnoškolskog uzrasta" in Zbornik radova –2. Naučni skup, „Stremljenja i novine u Specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji”, Beograd, 28. decembar 2012 (2012):41-49, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4355 .