Show simple item record

dc.creatorDubraja, Marija
dc.date.accessioned2022-03-29T13:04:48Z
dc.date.available2022-03-29T13:04:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4310
dc.description.abstractЦиљ овог истраживања је да се утврди развијеност фонемског слуха, фонолошке свесности, као и развијеност артикулационих способности код деце типичног развоја. Узорком је обухваћено 50 деце, узраста од 6 до 7 година. У истраживању су коришћени следећи мерни инструменти: Тест фонемског слуха, Тест гласовне анализе и синтезе речи, Тест фонолошке свесности-ФОНТ тест и Тријажни артикулациони тест. Као методолошки оквир коришћена је обрада података уз подршку софтверског пакета SPSS. Добијени резултати показују да је на узорку деце предшколског узраста утврђено 19 (38%) испитаника који правилно изговарају све гласове, при чему се најчешће неправилно изговарају гласови: Ч, Џ, Р, Л, Љ. Резултати истраживања фонемског слуха показују да деца у просеку тачно дискриминишу 34 од 40 фонемских парова, при чему се најчешће нетачно дискриминишу парове фонема: Е-О; Л-Љ; К-Г; Ћ-Ч; Ч-Џ; Ј-Р; О-У и Ч-Ш. На задацима анализе гласова у речима, утврђено је 8,00%-96,00% тачних одговора, док је на задацима синтезе гласова у речима утврђено 20,00%-94,00% тачних одговора код деце из узорка. У оквиру задатка фонолошке свесности деца из узорка су остварила највећи успех на задацима слоговне сегментације, спајања слогова, препознавања риме, фонемске сегментације, док је највећи проблем за децу представљао задатак елиминације почетног фонема.sr
dc.description.abstractThe aim of this research is to determine the development of phonemic hearing, phonological awareness as well as the development of articulation skills in typically developed children. A total of 50 children aged 6 to 7 were included in the sample. The study used the following instruments: Phonemic hearing test, Voice analysis test and Word synthesis test, Test for the evaluation of phonological awareness FONT-test and Triage articulation test. Methodological framework used in this research was the data processing with the help of SPSS software package. Based on the sample of preschool children, the results show that 19 respondents (38%) were found to correctly pronounce all voices and the most frequently mispronounced voices were: ĉ, dž, r, l, lj. The results on phonemic hearing tasks show that, on average, children successfully discriminated 34 out of 40 phoneme pairs and low discriminability is the most set for the following phoneme pairs: E-O; L-LJ; K-G; Ć-Ĉ; Ĉ-DŽ; J-R; O-U and Ĉ-Š. On the tasks of voice analysis in words 8.00%-96.00% correct answers were determined, while on tasks of voice synthesis in words 20,00%-94,00% of the children from the sample gave right answers. Results on phonological awareness tasks show that children achieved the greatest success in the following tasks: syllable segmentation, merge syllables, rhyme recognition and phonemic segmentation. The task of elimination of the initial phonemes proved to be the most difficult for the children participating in this study.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectартикулационе способностиsr
dc.subjectarticulation skillssr
dc.subjectphonemic hearingsr
dc.subjectphonological awarenesssr
dc.subjectфонемски слухsr
dc.subjectфонолошка свесностsr
dc.titleArtikulacione sposobnosti, fonemski sluh i fonološka svesnost kod dece predškolskog uzrastasr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage89
dc.citation.spage3
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4310
dc.type.versionpublishedVersionsr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record