rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Master radovi / Master`s thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fonološka svesnost, fonemski sluh i artikulacione sposobnosti kod dece predškolskog uzrasta

Authorized Users Only
2019
Authors
Pašić, Aleksandra
Master Thesis (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Да би дете овладало говором, потребно је да постоји органска основа за развој говора, а то значи пре свега добар слух, нормална интелигенција, говорна моторика, добра аудитивна перцепција и дискриминација гласова и капацитет за развој језичких способности (Голубовић, 1998, 2006, 2012, 2016). Циљ овог истраживања је да се утврди развијеност фонолошке свесности, фонемског слуха, као и развијеност артикулационих способности код деце типичног развоја. Узорком је обухваћено 60-оро деце, узраста од 6 до 7 година. У истраживању су коришћени следећи мерни инструменти: Тест оралне праксије (Радичевић, & Стеванковић, 1992), Глобални артикулациони тест (Костић, Владисављевић, & Поповић, 1983), Тест за испитивање разликовања фонема (Костић, Владисављевић, & Поповић, 1983), Тест гласовне анализе и синтезе речи (Радичевић, 1991) и четири субтеста из Теста фонолошке свесности-ФОНТ теста (Суботић, 2011). Као методолошки оквир, коришћена је статистичка обрада података уз подршку софтверског пакета S...PSS. Добијени резултати показују да је на узорку деце предшколског узраста утврђено 45% деце са неправилним изговором, при чему се најчешће неправилно изговарају гласови Ц, С, Р и Љ. Резултати истраживања фонемског слуха показују да деца у просеку тачно дискриминишу 39 од 40 фонемских парова, при чему се најчешће нетачно дискриминишу парови фонема: Ч-Џ; М-Б; Л-Р и С-З. На задацима анализе гласова у речима, утврђено је 71,7%-96,7% тачних одговора, док је на задацима синтезе гласова у речима утврђено 73,3%- 85% тачних одговора код деце из узорка. У оквиру задатака фонолошке свесности деца из узорка су остварила највећи успех на задацима слоговне свесности (висе од 95% тачних одговора), док је највећи проблем за децу представљао задатак индетификовања завршног фонема, са утврђених 76,7%-98,3% тачних одговора.

To a child mastered speech, it is necessary that there is an organic basis for the development of speech, and that means first of all a good hearing, normal intelligence, speech motor, good auditory perception and capacity to develop language skills (Golubović, 1998, 2006, 2012, 2016). The aim of this research is to determine the development of phonological awereness, phonemic hearing, as well as the development of articulation abilities in children with typical development. The sample included 60 children, aged 6 to 7 years. In the study, were used the following measuring instruments: Test of oral praxis (Radičević, & Stevanković, 1992), The Global articulation test (Kostić, Vladisavljević & Popović, 1983), Test to examine the phoneme differentiation (Kostić, Vladisavljević & Popović, 1983), Test analysis and synthesis of voice to word (Radičević, 1991), and four subtests from the Phonological awareness test- FONT test (Subotić, 2011). As a methodological framework was used statis...tical processing with the support of the software package SPSS. The results obtained indicate that the sample pre-school children determined 45% of children with incorrect pronuncation, most of them incorrectly spoken voices C, S, R and LJ. Research results show that phonemic hearing children on average exactly discriminate against 39 of the 40 phonemic pairs, whereby the most often incorrectly discriminates against couples phonemes: C-DZ; M-B; L-R and S-Z. On tasks for voice analysis in the words, it has been found 71,7%-96,7% correct answers, while the tasks of vote in the synthesis of words determined to 73,3%-85% correct responses in children in the sample. In the context of task of phonological awereness of children in the sample were achieved greatest success in the task of syllable awereness (more than 95% correct answers), while the biggest problem for children respresented the task of identifying the final phonemes, determined to 76,7%-98,3% correct answers.

Keywords:
артикулационе способности / фонемски слух / фонолошка свесност / articulation skills / phonemic hearing / phonological awareness
Source:
2019, 1-72
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4308
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4308
Collections
  • Master radovi / Master`s thesis
Institution/Community
rFASPER
TY  - THES
AU  - Pašić, Aleksandra
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4308
AB  - Да би дете овладало говором, потребно је да постоји органска основа за развој говора, а то значи пре свега добар слух, нормална интелигенција, говорна моторика, добра аудитивна перцепција и дискриминација гласова и капацитет за развој језичких способности (Голубовић, 1998, 2006, 2012, 2016).
Циљ овог истраживања је да се утврди развијеност фонолошке свесности, фонемског слуха, као и развијеност артикулационих способности код деце типичног развоја. Узорком је обухваћено 60-оро деце, узраста од 6 до 7 година. У истраживању су коришћени следећи мерни инструменти: Тест оралне праксије (Радичевић, & Стеванковић, 1992), Глобални артикулациони тест (Костић, Владисављевић, & Поповић, 1983), Тест за испитивање разликовања фонема (Костић, Владисављевић, & Поповић, 1983), Тест гласовне анализе и
синтезе речи (Радичевић, 1991) и четири субтеста из Теста фонолошке свесности-ФОНТ
теста (Суботић, 2011). Као методолошки оквир, коришћена је статистичка обрада података уз подршку софтверског пакета SPSS.
Добијени резултати показују да је на узорку деце предшколског узраста утврђено 45% деце са неправилним изговором, при чему се најчешће неправилно изговарају гласови Ц, С, Р и Љ. Резултати истраживања фонемског слуха показују да деца у просеку тачно дискриминишу 39 од 40 фонемских парова, при чему се најчешће нетачно дискриминишу парови фонема: Ч-Џ; М-Б; Л-Р и С-З. На задацима анализе гласова у речима, утврђено је 71,7%-96,7% тачних одговора, док је на задацима синтезе гласова у речима утврђено 73,3%- 85% тачних одговора код деце из узорка. У оквиру задатака фонолошке свесности деца из узорка су остварила највећи успех на задацима слоговне свесности (висе од 95% тачних одговора), док је највећи проблем за децу представљао задатак индетификовања завршног фонема, са утврђених 76,7%-98,3% тачних одговора.
AB  - To a child mastered speech, it is necessary that there is an organic basis for the development of speech, and that means first of all a good hearing, normal intelligence, speech motor, good auditory perception and capacity to develop language skills (Golubović, 1998, 2006, 2012, 2016).
The aim of this research is to determine the development of phonological awereness, phonemic hearing, as well as the development of articulation abilities in children with typical development.
The sample included 60 children, aged 6 to 7 years. In the study, were used the following measuring
instruments: Test of oral praxis (Radičević, & Stevanković, 1992), The Global articulation test
(Kostić, Vladisavljević & Popović, 1983), Test to examine the phoneme differentiation (Kostić, Vladisavljević & Popović, 1983), Test analysis and synthesis of voice to word (Radičević, 1991), and four subtests from the Phonological awareness test- FONT test (Subotić, 2011). As a methodological framework was used statistical processing with the support of the software package SPSS.
The results obtained indicate that the sample pre-school children determined 45% of children with incorrect pronuncation, most of them incorrectly spoken voices C, S, R and LJ. Research results show that phonemic hearing children on average exactly discriminate against 39 of the 40 phonemic pairs, whereby the most often incorrectly discriminates against couples phonemes: C-DZ; M-B; L-R and S-Z. On tasks for voice analysis in the words, it has been found 71,7%-96,7% correct answers, while the tasks of vote in the synthesis of words determined to 73,3%-85% correct responses in children in the sample. In the context of task of phonological awereness of children in the sample were achieved greatest success in the task of syllable awereness (more than 95% correct answers), while the biggest problem for children respresented the task of identifying the final phonemes, determined to 76,7%-98,3% correct answers.
T1  - Fonološka svesnost, fonemski sluh i artikulacione sposobnosti kod dece predškolskog uzrasta
EP  - 72
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4308
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Pašić, Aleksandra",
year = "2019",
abstract = "Да би дете овладало говором, потребно је да постоји органска основа за развој говора, а то значи пре свега добар слух, нормална интелигенција, говорна моторика, добра аудитивна перцепција и дискриминација гласова и капацитет за развој језичких способности (Голубовић, 1998, 2006, 2012, 2016).
Циљ овог истраживања је да се утврди развијеност фонолошке свесности, фонемског слуха, као и развијеност артикулационих способности код деце типичног развоја. Узорком је обухваћено 60-оро деце, узраста од 6 до 7 година. У истраживању су коришћени следећи мерни инструменти: Тест оралне праксије (Радичевић, & Стеванковић, 1992), Глобални артикулациони тест (Костић, Владисављевић, & Поповић, 1983), Тест за испитивање разликовања фонема (Костић, Владисављевић, & Поповић, 1983), Тест гласовне анализе и
синтезе речи (Радичевић, 1991) и четири субтеста из Теста фонолошке свесности-ФОНТ
теста (Суботић, 2011). Као методолошки оквир, коришћена је статистичка обрада података уз подршку софтверског пакета SPSS.
Добијени резултати показују да је на узорку деце предшколског узраста утврђено 45% деце са неправилним изговором, при чему се најчешће неправилно изговарају гласови Ц, С, Р и Љ. Резултати истраживања фонемског слуха показују да деца у просеку тачно дискриминишу 39 од 40 фонемских парова, при чему се најчешће нетачно дискриминишу парови фонема: Ч-Џ; М-Б; Л-Р и С-З. На задацима анализе гласова у речима, утврђено је 71,7%-96,7% тачних одговора, док је на задацима синтезе гласова у речима утврђено 73,3%- 85% тачних одговора код деце из узорка. У оквиру задатака фонолошке свесности деца из узорка су остварила највећи успех на задацима слоговне свесности (висе од 95% тачних одговора), док је највећи проблем за децу представљао задатак индетификовања завршног фонема, са утврђених 76,7%-98,3% тачних одговора., To a child mastered speech, it is necessary that there is an organic basis for the development of speech, and that means first of all a good hearing, normal intelligence, speech motor, good auditory perception and capacity to develop language skills (Golubović, 1998, 2006, 2012, 2016).
The aim of this research is to determine the development of phonological awereness, phonemic hearing, as well as the development of articulation abilities in children with typical development.
The sample included 60 children, aged 6 to 7 years. In the study, were used the following measuring
instruments: Test of oral praxis (Radičević, & Stevanković, 1992), The Global articulation test
(Kostić, Vladisavljević & Popović, 1983), Test to examine the phoneme differentiation (Kostić, Vladisavljević & Popović, 1983), Test analysis and synthesis of voice to word (Radičević, 1991), and four subtests from the Phonological awareness test- FONT test (Subotić, 2011). As a methodological framework was used statistical processing with the support of the software package SPSS.
The results obtained indicate that the sample pre-school children determined 45% of children with incorrect pronuncation, most of them incorrectly spoken voices C, S, R and LJ. Research results show that phonemic hearing children on average exactly discriminate against 39 of the 40 phonemic pairs, whereby the most often incorrectly discriminates against couples phonemes: C-DZ; M-B; L-R and S-Z. On tasks for voice analysis in the words, it has been found 71,7%-96,7% correct answers, while the tasks of vote in the synthesis of words determined to 73,3%-85% correct responses in children in the sample. In the context of task of phonological awereness of children in the sample were achieved greatest success in the task of syllable awereness (more than 95% correct answers), while the biggest problem for children respresented the task of identifying the final phonemes, determined to 76,7%-98,3% correct answers.",
title = "Fonološka svesnost, fonemski sluh i artikulacione sposobnosti kod dece predškolskog uzrasta",
pages = "72-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4308"
}
Pašić, A.. (2019). Fonološka svesnost, fonemski sluh i artikulacione sposobnosti kod dece predškolskog uzrasta. , 1-72.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4308
Pašić A. Fonološka svesnost, fonemski sluh i artikulacione sposobnosti kod dece predškolskog uzrasta. 2019;:1-72.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4308 .
Pašić, Aleksandra, "Fonološka svesnost, fonemski sluh i artikulacione sposobnosti kod dece predškolskog uzrasta" (2019):1-72,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4308 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB