Ostvarivanje socijalnih uloga osoba sa cerebralnom paralizom
Social roles accomplishment of persons with cerebral palsy
Authors
Odović, Gordana
Stanisavljević, Jelena
Sretenović, Ivana

Contributors
Vuković, MileŽunić-Pavlović, Vesna
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Životne navike se sastoje od svakodnevnih aktivnosti i socijalnih uloga koje
omogućavaju osobi opstanak i dobrobit u društvu tokom celog života. Veliki
broj osoba sa invaliditetom ima problem u ostvarivanju svakodnevnih životnih
aktivnosti i participaciji u društvenoj zajednici u skladu sa svojim preostalim
sposobnostima. Takva situacija može stvoriti osećaj izolovanosti i izdvojenosti
iz društvene zajednice. Cilj rada je bio proceniti ostvarivanje
socijalnih uloga osoba sa cerebralnom paralizom sa fokusom na nivo njihovog
ostvarivanja. Uzorak je formiran od 51 osobe sa cerebralnom paralizom oba
pola, starosti između 35 i 55 godina. Istraživanje je izvršeno tokom maja
2012. godine u Savezu za cerebralnu i dečiju paralizu Beograda i Savezu za
cerebralnu i dečiju paralizu Srbije. Za procenu je korišćena „Skala za procenu
životnih navika” (Fougeyrollas et al., 1998) deo koji se odnosi na ostvarivanje
socijalnih uloga. Deskriptivne statističke metode, apsolutni i relativni
pok...azatelji primenjeni su za obradu podataka, a odnos između nezavisnih i
zavisnih varijabli je ispitan hi-kvadrat testom. Rezultati istraživanja pokazuju
da u oblasti odgovornosti i međuljudskih odnosa većina ispitanika nema
teškoća u ostvarivanju uloga. U sferama život u zajednici, obrazovanje, zaposlenje
i rekreacija ispitanici participaciju ostvaruju na različitim nivoima,
od ostvarivanja sa poteškoćama do neostvarivanja. Rezultati istraživanja,
takođe, pokazuju da se starost i pol ispitanika nisu pokazali kao statistički
značajni činioci za nivo ostvarivanja socijalnih uloga. Obrazovanje se pokazalo
kao statistički značajna varijabla u oblasti odgovornosti (χ2 = 25,835; p
= 0,011) i međuljudskih odnosa (χ2 = 22,788; p = 0,012). Osobe sa cerebralnom
paralizom se suočavaju sa poteškoćama u ostvarivanju socijalnih uloga
uglavnom u onim oblastima čije ostvarivanje zahteva učešće u životu van
kuće. U tom smislu otežavajući i ograničavajući faktori pored postojećeg invaliditeta
su fizičke barijere i socio-kulturni stavovi.
Life habits include daily activities and social roles that allow a person the
survival and well-being in society throughout their lives. Many individuals
with disabilities have a problem in accomplishment of daily activities and
participation in the community according to their remaining abilities. This
situation can create a sense of isolation and separation from the community.
The aim of this research is to assess social roles accomplishment of
persons with cerebral palsy, with focus on accomplishment level. The sample
was formed by 51 persons with cerebral palsy from both sexes. Participants
aged 35 to 55 years. The survey was conducted during May 2012 in
Association for Cerebral and Child Paralysis of Belgrade and Association
for Cerebral and Child Paralysis of Serbia. Assessment of Life Habits (Fougeyrollas
et al., 1998) was used for assessment. Descriptive statistics, the
absolute and relative indicators were applied for data processing, and the
relationship between ...the independent and dependent variables was examined
by chi-square test. The results show that majority of respondents have
no difficulties in social roles accomplishment in the area of responsibility
and interpersonal relationships. In the areas of community life, education,
employment and recreation, respondents participite at different levels ranging
from “accomplishment with difficulties” to “not performed”. Research
results also showed that the age and sex of the respondents were not statistically
significant factors for the level of social roles accomplishment. Education
proved to be a statistically significant variable in the area of r esponsibility
(χ2 = 25.835; p = 0.011) and interpersonal relationships (χ2= 22.788;
p = 0.012). People with cerebral palsy face difficulties in social roles accomplishment
mostly in those areas whose realization requires participation in
the outside home life. In this sense, aggravating and limiting factors apart
to the existing disability are physical barriers and socio-cultural attitudes.
Keywords:
osobe sa cerebralnom paralizom / socijalne uloge / životne navike / socijalna participacija / persons with cerebral palsy / social role / life habits / social participationSource:
Zbornik radova - 7. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 27-29. 11. 2013, 2013, 217-226Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Odović, Gordana AU - Stanisavljević, Jelena AU - Sretenović, Ivana PY - 2013 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4295 AB - Životne navike se sastoje od svakodnevnih aktivnosti i socijalnih uloga koje omogućavaju osobi opstanak i dobrobit u društvu tokom celog života. Veliki broj osoba sa invaliditetom ima problem u ostvarivanju svakodnevnih životnih aktivnosti i participaciji u društvenoj zajednici u skladu sa svojim preostalim sposobnostima. Takva situacija može stvoriti osećaj izolovanosti i izdvojenosti iz društvene zajednice. Cilj rada je bio proceniti ostvarivanje socijalnih uloga osoba sa cerebralnom paralizom sa fokusom na nivo njihovog ostvarivanja. Uzorak je formiran od 51 osobe sa cerebralnom paralizom oba pola, starosti između 35 i 55 godina. Istraživanje je izvršeno tokom maja 2012. godine u Savezu za cerebralnu i dečiju paralizu Beograda i Savezu za cerebralnu i dečiju paralizu Srbije. Za procenu je korišćena „Skala za procenu životnih navika” (Fougeyrollas et al., 1998) deo koji se odnosi na ostvarivanje socijalnih uloga. Deskriptivne statističke metode, apsolutni i relativni pokazatelji primenjeni su za obradu podataka, a odnos između nezavisnih i zavisnih varijabli je ispitan hi-kvadrat testom. Rezultati istraživanja pokazuju da u oblasti odgovornosti i međuljudskih odnosa većina ispitanika nema teškoća u ostvarivanju uloga. U sferama život u zajednici, obrazovanje, zaposlenje i rekreacija ispitanici participaciju ostvaruju na različitim nivoima, od ostvarivanja sa poteškoćama do neostvarivanja. Rezultati istraživanja, takođe, pokazuju da se starost i pol ispitanika nisu pokazali kao statistički značajni činioci za nivo ostvarivanja socijalnih uloga. Obrazovanje se pokazalo kao statistički značajna varijabla u oblasti odgovornosti (χ2 = 25,835; p = 0,011) i međuljudskih odnosa (χ2 = 22,788; p = 0,012). Osobe sa cerebralnom paralizom se suočavaju sa poteškoćama u ostvarivanju socijalnih uloga uglavnom u onim oblastima čije ostvarivanje zahteva učešće u životu van kuće. U tom smislu otežavajući i ograničavajući faktori pored postojećeg invaliditeta su fizičke barijere i socio-kulturni stavovi. AB - Life habits include daily activities and social roles that allow a person the survival and well-being in society throughout their lives. Many individuals with disabilities have a problem in accomplishment of daily activities and participation in the community according to their remaining abilities. This situation can create a sense of isolation and separation from the community. The aim of this research is to assess social roles accomplishment of persons with cerebral palsy, with focus on accomplishment level. The sample was formed by 51 persons with cerebral palsy from both sexes. Participants aged 35 to 55 years. The survey was conducted during May 2012 in Association for Cerebral and Child Paralysis of Belgrade and Association for Cerebral and Child Paralysis of Serbia. Assessment of Life Habits (Fougeyrollas et al., 1998) was used for assessment. Descriptive statistics, the absolute and relative indicators were applied for data processing, and the relationship between the independent and dependent variables was examined by chi-square test. The results show that majority of respondents have no difficulties in social roles accomplishment in the area of responsibility and interpersonal relationships. In the areas of community life, education, employment and recreation, respondents participite at different levels ranging from “accomplishment with difficulties” to “not performed”. Research results also showed that the age and sex of the respondents were not statistically significant factors for the level of social roles accomplishment. Education proved to be a statistically significant variable in the area of r esponsibility (χ2 = 25.835; p = 0.011) and interpersonal relationships (χ2= 22.788; p = 0.012). People with cerebral palsy face difficulties in social roles accomplishment mostly in those areas whose realization requires participation in the outside home life. In this sense, aggravating and limiting factors apart to the existing disability are physical barriers and socio-cultural attitudes. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 7. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 27-29. 11. 2013 T1 - Ostvarivanje socijalnih uloga osoba sa cerebralnom paralizom T1 - Social roles accomplishment of persons with cerebral palsy EP - 226 SP - 217 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4295 ER -
@conference{ author = "Odović, Gordana and Stanisavljević, Jelena and Sretenović, Ivana", year = "2013", abstract = "Životne navike se sastoje od svakodnevnih aktivnosti i socijalnih uloga koje omogućavaju osobi opstanak i dobrobit u društvu tokom celog života. Veliki broj osoba sa invaliditetom ima problem u ostvarivanju svakodnevnih životnih aktivnosti i participaciji u društvenoj zajednici u skladu sa svojim preostalim sposobnostima. Takva situacija može stvoriti osećaj izolovanosti i izdvojenosti iz društvene zajednice. Cilj rada je bio proceniti ostvarivanje socijalnih uloga osoba sa cerebralnom paralizom sa fokusom na nivo njihovog ostvarivanja. Uzorak je formiran od 51 osobe sa cerebralnom paralizom oba pola, starosti između 35 i 55 godina. Istraživanje je izvršeno tokom maja 2012. godine u Savezu za cerebralnu i dečiju paralizu Beograda i Savezu za cerebralnu i dečiju paralizu Srbije. Za procenu je korišćena „Skala za procenu životnih navika” (Fougeyrollas et al., 1998) deo koji se odnosi na ostvarivanje socijalnih uloga. Deskriptivne statističke metode, apsolutni i relativni pokazatelji primenjeni su za obradu podataka, a odnos između nezavisnih i zavisnih varijabli je ispitan hi-kvadrat testom. Rezultati istraživanja pokazuju da u oblasti odgovornosti i međuljudskih odnosa većina ispitanika nema teškoća u ostvarivanju uloga. U sferama život u zajednici, obrazovanje, zaposlenje i rekreacija ispitanici participaciju ostvaruju na različitim nivoima, od ostvarivanja sa poteškoćama do neostvarivanja. Rezultati istraživanja, takođe, pokazuju da se starost i pol ispitanika nisu pokazali kao statistički značajni činioci za nivo ostvarivanja socijalnih uloga. Obrazovanje se pokazalo kao statistički značajna varijabla u oblasti odgovornosti (χ2 = 25,835; p = 0,011) i međuljudskih odnosa (χ2 = 22,788; p = 0,012). Osobe sa cerebralnom paralizom se suočavaju sa poteškoćama u ostvarivanju socijalnih uloga uglavnom u onim oblastima čije ostvarivanje zahteva učešće u životu van kuće. U tom smislu otežavajući i ograničavajući faktori pored postojećeg invaliditeta su fizičke barijere i socio-kulturni stavovi., Life habits include daily activities and social roles that allow a person the survival and well-being in society throughout their lives. Many individuals with disabilities have a problem in accomplishment of daily activities and participation in the community according to their remaining abilities. This situation can create a sense of isolation and separation from the community. The aim of this research is to assess social roles accomplishment of persons with cerebral palsy, with focus on accomplishment level. The sample was formed by 51 persons with cerebral palsy from both sexes. Participants aged 35 to 55 years. The survey was conducted during May 2012 in Association for Cerebral and Child Paralysis of Belgrade and Association for Cerebral and Child Paralysis of Serbia. Assessment of Life Habits (Fougeyrollas et al., 1998) was used for assessment. Descriptive statistics, the absolute and relative indicators were applied for data processing, and the relationship between the independent and dependent variables was examined by chi-square test. The results show that majority of respondents have no difficulties in social roles accomplishment in the area of responsibility and interpersonal relationships. In the areas of community life, education, employment and recreation, respondents participite at different levels ranging from “accomplishment with difficulties” to “not performed”. Research results also showed that the age and sex of the respondents were not statistically significant factors for the level of social roles accomplishment. Education proved to be a statistically significant variable in the area of r esponsibility (χ2 = 25.835; p = 0.011) and interpersonal relationships (χ2= 22.788; p = 0.012). People with cerebral palsy face difficulties in social roles accomplishment mostly in those areas whose realization requires participation in the outside home life. In this sense, aggravating and limiting factors apart to the existing disability are physical barriers and socio-cultural attitudes.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 7. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 27-29. 11. 2013", title = "Ostvarivanje socijalnih uloga osoba sa cerebralnom paralizom, Social roles accomplishment of persons with cerebral palsy", pages = "226-217", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4295" }
Odović, G., Stanisavljević, J.,& Sretenović, I.. (2013). Ostvarivanje socijalnih uloga osoba sa cerebralnom paralizom. in Zbornik radova - 7. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 27-29. 11. 2013 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 217-226. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4295
Odović G, Stanisavljević J, Sretenović I. Ostvarivanje socijalnih uloga osoba sa cerebralnom paralizom. in Zbornik radova - 7. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 27-29. 11. 2013. 2013;:217-226. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4295 .
Odović, Gordana, Stanisavljević, Jelena, Sretenović, Ivana, "Ostvarivanje socijalnih uloga osoba sa cerebralnom paralizom" in Zbornik radova - 7. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 27-29. 11. 2013 (2013):217-226, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4295 .