Ekspresivni i receptivni govor dece predškolskog uzrasta
Expressive and receptive speech in preschool children
Само за регистроване кориснике
2019
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)

Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Циљ овог истраживања је утврђивање карактеристика рецептивних и експресивних способности и елемената фонолошке свесности код деце предшколског узраста. Развијеност рецептивних и експресивних способности и елемената фонолошке свесности утврђени су применом првог и другог дела Протокола за процену говорно- језичких способности (Глигоровић и сар., 2015) и Tестом фонолошке свесности - ФОНТ (Суботић, 2011). Узорак су чинила деца предшколског узраста на територији Новог Сада. Анализом неких карактеристика рецептивног говора утврђено је да се код деце предшколског узраста способности римовања и разумевања континуираног говора још увек развијају. Разлике између дечака и девојчица су биле статистички значајне на задатку спаривања слика и вишеструког избора, у корист девојчица. Постигнуће деце је статистички значајно варирало у односу на узраст на задацима аудитивне дискриминације и разумевања континуираног говора. Просечно постигнуће на тесту за процену експресивних способности показује да се с...пособности неаутоматског, репродуктивног и продуктивног говора код деце предшколског узраста још увек развијају. Узраст деце је статистички значајно утицао на постигнуће деце на задацима именовања, аутоматског и неаутоматског говора, док разлике између дечака и девојчица нису биле статистички значајне. Процена елемената фонолошке свесности показује да су деца на 6 од 8 задатака показала просечну и изнад просечну развијеност испитиваних способности, као и да су утврђене разлике између дечака и девојчица на задатку идентификације завршног фонема, у корист дечака. Постигнућа на задацима препознавања риме и идентификације завршног фонема су статистички значајно варирала у односу на узраст. Компарација просечних постигнућа на задацима експресивног говора у односу на задатке рецептивног говора показује да су код деце предшколског узраста рецептивне способности развијеније у односу на експресивне
способности.
The subject of this research is the examination of characteristics of receptive and expressive abilities and elements of phonological awareness in preschool children. The developmental stage of receptive and expressive abilities and the elements of phonological awareness have been examined by use of the Protocol for the Assessment of Speech and
Language Abilities (Gligorović et al., 2015) and the Phonological Awareness Test – FONT (Subotić, 2011). The sample consisted of preschool children in Novi Sad. The analysis of certain characteristics of receptive speech has shown that the abilities of rhyming and understanding continuous speech is still in the process of development in children of this age.
Girls have shown significantly better results on the tasks of pairing images by rhyming and naming of object by multiple choice. The children’s achievements have varied significantly in correlation with age on tasks pertaining to auditive discrimination and story retelling. On average, the... achievements on the test for the assessment of expressive abilities have shown that the abilities of non-automatic, reproductive and productive speech are still being developed in preschool children. The children’s age has significantly influenced their achievement on naming, automatic and non-automatic speech, while the difference between boys and girls were not statistically significant. Based on the assessment of the elements of phonological awareness, children have shown average and above average development on 6 of 8 tasks, and significant differences between sexes have been determined in the identification of the final phonema. The results of recognizing rhymes and the identification of the final phonema have varied significantly by age. In comparison, the abilities of receptive speech are more developed than the abilities of expressive speech in preschool children.
Кључне речи:
рецептивни говор / експресивни говор / фонолошка свесност / деца предшколског узраста / receptive speech / expressive speech / phonological awareness / children with typical developmentИзвор:
2019, 1-67Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Srnec, Rebeka PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4276 AB - Циљ овог истраживања је утврђивање карактеристика рецептивних и експресивних способности и елемената фонолошке свесности код деце предшколског узраста. Развијеност рецептивних и експресивних способности и елемената фонолошке свесности утврђени су применом првог и другог дела Протокола за процену говорно- језичких способности (Глигоровић и сар., 2015) и Tестом фонолошке свесности - ФОНТ (Суботић, 2011). Узорак су чинила деца предшколског узраста на територији Новог Сада. Анализом неких карактеристика рецептивног говора утврђено је да се код деце предшколског узраста способности римовања и разумевања континуираног говора још увек развијају. Разлике између дечака и девојчица су биле статистички значајне на задатку спаривања слика и вишеструког избора, у корист девојчица. Постигнуће деце је статистички значајно варирало у односу на узраст на задацима аудитивне дискриминације и разумевања континуираног говора. Просечно постигнуће на тесту за процену експресивних способности показује да се способности неаутоматског, репродуктивног и продуктивног говора код деце предшколског узраста још увек развијају. Узраст деце је статистички значајно утицао на постигнуће деце на задацима именовања, аутоматског и неаутоматског говора, док разлике између дечака и девојчица нису биле статистички значајне. Процена елемената фонолошке свесности показује да су деца на 6 од 8 задатака показала просечну и изнад просечну развијеност испитиваних способности, као и да су утврђене разлике између дечака и девојчица на задатку идентификације завршног фонема, у корист дечака. Постигнућа на задацима препознавања риме и идентификације завршног фонема су статистички значајно варирала у односу на узраст. Компарација просечних постигнућа на задацима експресивног говора у односу на задатке рецептивног говора показује да су код деце предшколског узраста рецептивне способности развијеније у односу на експресивне способности. AB - The subject of this research is the examination of characteristics of receptive and expressive abilities and elements of phonological awareness in preschool children. The developmental stage of receptive and expressive abilities and the elements of phonological awareness have been examined by use of the Protocol for the Assessment of Speech and Language Abilities (Gligorović et al., 2015) and the Phonological Awareness Test – FONT (Subotić, 2011). The sample consisted of preschool children in Novi Sad. The analysis of certain characteristics of receptive speech has shown that the abilities of rhyming and understanding continuous speech is still in the process of development in children of this age. Girls have shown significantly better results on the tasks of pairing images by rhyming and naming of object by multiple choice. The children’s achievements have varied significantly in correlation with age on tasks pertaining to auditive discrimination and story retelling. On average, the achievements on the test for the assessment of expressive abilities have shown that the abilities of non-automatic, reproductive and productive speech are still being developed in preschool children. The children’s age has significantly influenced their achievement on naming, automatic and non-automatic speech, while the difference between boys and girls were not statistically significant. Based on the assessment of the elements of phonological awareness, children have shown average and above average development on 6 of 8 tasks, and significant differences between sexes have been determined in the identification of the final phonema. The results of recognizing rhymes and the identification of the final phonema have varied significantly by age. In comparison, the abilities of receptive speech are more developed than the abilities of expressive speech in preschool children. T1 - Ekspresivni i receptivni govor dece predškolskog uzrasta T1 - Expressive and receptive speech in preschool children EP - 67 SP - 1 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4276 ER -
@mastersthesis{ author = "Srnec, Rebeka", year = "2019", abstract = "Циљ овог истраживања је утврђивање карактеристика рецептивних и експресивних способности и елемената фонолошке свесности код деце предшколског узраста. Развијеност рецептивних и експресивних способности и елемената фонолошке свесности утврђени су применом првог и другог дела Протокола за процену говорно- језичких способности (Глигоровић и сар., 2015) и Tестом фонолошке свесности - ФОНТ (Суботић, 2011). Узорак су чинила деца предшколског узраста на територији Новог Сада. Анализом неких карактеристика рецептивног говора утврђено је да се код деце предшколског узраста способности римовања и разумевања континуираног говора још увек развијају. Разлике између дечака и девојчица су биле статистички значајне на задатку спаривања слика и вишеструког избора, у корист девојчица. Постигнуће деце је статистички значајно варирало у односу на узраст на задацима аудитивне дискриминације и разумевања континуираног говора. Просечно постигнуће на тесту за процену експресивних способности показује да се способности неаутоматског, репродуктивног и продуктивног говора код деце предшколског узраста још увек развијају. Узраст деце је статистички значајно утицао на постигнуће деце на задацима именовања, аутоматског и неаутоматског говора, док разлике између дечака и девојчица нису биле статистички значајне. Процена елемената фонолошке свесности показује да су деца на 6 од 8 задатака показала просечну и изнад просечну развијеност испитиваних способности, као и да су утврђене разлике између дечака и девојчица на задатку идентификације завршног фонема, у корист дечака. Постигнућа на задацима препознавања риме и идентификације завршног фонема су статистички значајно варирала у односу на узраст. Компарација просечних постигнућа на задацима експресивног говора у односу на задатке рецептивног говора показује да су код деце предшколског узраста рецептивне способности развијеније у односу на експресивне способности., The subject of this research is the examination of characteristics of receptive and expressive abilities and elements of phonological awareness in preschool children. The developmental stage of receptive and expressive abilities and the elements of phonological awareness have been examined by use of the Protocol for the Assessment of Speech and Language Abilities (Gligorović et al., 2015) and the Phonological Awareness Test – FONT (Subotić, 2011). The sample consisted of preschool children in Novi Sad. The analysis of certain characteristics of receptive speech has shown that the abilities of rhyming and understanding continuous speech is still in the process of development in children of this age. Girls have shown significantly better results on the tasks of pairing images by rhyming and naming of object by multiple choice. The children’s achievements have varied significantly in correlation with age on tasks pertaining to auditive discrimination and story retelling. On average, the achievements on the test for the assessment of expressive abilities have shown that the abilities of non-automatic, reproductive and productive speech are still being developed in preschool children. The children’s age has significantly influenced their achievement on naming, automatic and non-automatic speech, while the difference between boys and girls were not statistically significant. Based on the assessment of the elements of phonological awareness, children have shown average and above average development on 6 of 8 tasks, and significant differences between sexes have been determined in the identification of the final phonema. The results of recognizing rhymes and the identification of the final phonema have varied significantly by age. In comparison, the abilities of receptive speech are more developed than the abilities of expressive speech in preschool children.", title = "Ekspresivni i receptivni govor dece predškolskog uzrasta, Expressive and receptive speech in preschool children", pages = "67-1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4276" }
Srnec, R.. (2019). Ekspresivni i receptivni govor dece predškolskog uzrasta. , 1-67. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4276
Srnec R. Ekspresivni i receptivni govor dece predškolskog uzrasta. 2019;:1-67. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4276 .
Srnec, Rebeka, "Ekspresivni i receptivni govor dece predškolskog uzrasta" (2019):1-67, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4276 .