Sposobnost produkcije ekspozitornih i argumentativnih tekstova kod desetogodišnjaka
The ability of ten-year-old children to produce expository and persuasive texts
Authors
Ivanović, Maja
Kašić, Zorka
Contributors
Vuković, MileKovačević, Jasmina

Maćešić-Petrović, Dragana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Sticanje funkcionalne jezičke pismenosti nije moguće bez uspešnog ovladavanja
načelima i principima strukturisanja različitih žanrova zato što
različiti tipovi teksta imaju različitu strukturu, funkcije i komunikativne
ciljeve. Opservacije pokazuju da u školskom procesu opismenjavanja izostaju
neki elementi funkcionalnog opismenjavanja i kod tipične populacije.
Osnovni cilj rada bio je da se razmotri u kojoj meri je razvijena i podsticana
sposobnost desetogodišnjaka da menjaju komunikativni registar iz kojeg
je proistekao i pragmatični cilj kao preporuka na koje elemente treba da
se obrati pažnja prilikom usvajanju pisanog jezika kod tipične populacije
i kod populacije sa problemima u ovom domenu. U radu se ispituju pojedini
aspekti kasnijeg jezičkog razvoja dece u kontekstu pisane produkcije
dva različita tipa diskursa – ekspozitornog i argumentativnog. Korpus za
analizu sastojao se od 42 ekspozitorna i 42 argumentativna teksta učenika
četvrtog razreda jedne beogradske os...novne škole. Tekstovi su analizirani
kako u odnosu na kvantitativne parametre (dužina teksta izražena brojem
reči, komunikativnih rečenica i klauza), tako i u odnosu na kvalitativna
svojstva (prisustvo/odsustvo žanrovskih karakteristika). Kvantitativna i
kvalitativna analiza je pokazala karakteristike sposobnosti desetogodišnjaka
da produkuju ekspozitorne i argumentativne tekstove. Uočeno je da su
desetogodišnjaci u većoj meri sposobni da produkuju ekspozitorni tekst, ali
rezultati takođe ukazuju na to da se ova sposobnost još uvek razvija budući
da forma, struktura, izbor leksema i sintaksičkih konstrukcija još uvek u
većini tekstova predstavljaju glavna obeležja žanra koji su najranije usvojili
– narativa. Uvid u razvoj ispitivane sposobnosti kod tipičnih desetogodišnjaka
može se koristiti u radu sa decom koja imaju jezičke teškoće i teškoće
u usvajanju pisanog izraza.
Learning to write well is a necessity for youngsters. Success in school and the fields of
employment depend upon it. Students who struggle with writing are at a disadvantage
in school, because it is the primary means by which teachers assess students’ content
knowledge. Different types of texts are constructed and structured differently, with
different writing purposes (communicative goals) and functions. Successful acquisition
of basic principles of different text type organization and construction rules is
considered to be an essential prerequisite for the development of functional language
and communicative literacy.The paper focuses on primary schoolchildren’s knowledge
of expository and persuassive genres. Forty-two forth-grade children composed original
texts representing each of these genres. All texts were examined for the presence or
absence of structural and syntactic features that are typical for these two genres.
Different quantitative and qualitative characteris...tics of texts from the database were
taken into account and analyzed: mean length of text measured by number of words,
number of utterances, and number of clauses, as well as presence (or absence) of various
expository and argumentative genre characteristics.Analysis showed that parpicipants
had more experience with expository genre than persuassive one, but also showed that
they possessed significantly more working knowledge of narrative genre. Implications
of the study highlight the importance of student characteristics in writing achievement,
as well as considering the need for differential instruction based on student needs.The
paper contributes to theorising genre learning as a complex process of developing both
genre and language competence and structure knowledge of these two.
Keywords:
opismenjavanje / strukturisanje različitih žanrova / desetogodišnjaci / ekspozitorni i argumentativni tekst / literacy / structuring different genres / ten-year-old children / expository and argumentative writingSource:
Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014, 2014, 285-290Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
- Languages and Cultures in Time and Space (RS-178002)
- Evaluation of treatment of acquired speech and language disorders (RS-179068)
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Ivanović, Maja AU - Kašić, Zorka PY - 2014 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4260 AB - Sticanje funkcionalne jezičke pismenosti nije moguće bez uspešnog ovladavanja načelima i principima strukturisanja različitih žanrova zato što različiti tipovi teksta imaju različitu strukturu, funkcije i komunikativne ciljeve. Opservacije pokazuju da u školskom procesu opismenjavanja izostaju neki elementi funkcionalnog opismenjavanja i kod tipične populacije. Osnovni cilj rada bio je da se razmotri u kojoj meri je razvijena i podsticana sposobnost desetogodišnjaka da menjaju komunikativni registar iz kojeg je proistekao i pragmatični cilj kao preporuka na koje elemente treba da se obrati pažnja prilikom usvajanju pisanog jezika kod tipične populacije i kod populacije sa problemima u ovom domenu. U radu se ispituju pojedini aspekti kasnijeg jezičkog razvoja dece u kontekstu pisane produkcije dva različita tipa diskursa – ekspozitornog i argumentativnog. Korpus za analizu sastojao se od 42 ekspozitorna i 42 argumentativna teksta učenika četvrtog razreda jedne beogradske osnovne škole. Tekstovi su analizirani kako u odnosu na kvantitativne parametre (dužina teksta izražena brojem reči, komunikativnih rečenica i klauza), tako i u odnosu na kvalitativna svojstva (prisustvo/odsustvo žanrovskih karakteristika). Kvantitativna i kvalitativna analiza je pokazala karakteristike sposobnosti desetogodišnjaka da produkuju ekspozitorne i argumentativne tekstove. Uočeno je da su desetogodišnjaci u većoj meri sposobni da produkuju ekspozitorni tekst, ali rezultati takođe ukazuju na to da se ova sposobnost još uvek razvija budući da forma, struktura, izbor leksema i sintaksičkih konstrukcija još uvek u većini tekstova predstavljaju glavna obeležja žanra koji su najranije usvojili – narativa. Uvid u razvoj ispitivane sposobnosti kod tipičnih desetogodišnjaka može se koristiti u radu sa decom koja imaju jezičke teškoće i teškoće u usvajanju pisanog izraza. AB - Learning to write well is a necessity for youngsters. Success in school and the fields of employment depend upon it. Students who struggle with writing are at a disadvantage in school, because it is the primary means by which teachers assess students’ content knowledge. Different types of texts are constructed and structured differently, with different writing purposes (communicative goals) and functions. Successful acquisition of basic principles of different text type organization and construction rules is considered to be an essential prerequisite for the development of functional language and communicative literacy.The paper focuses on primary schoolchildren’s knowledge of expository and persuassive genres. Forty-two forth-grade children composed original texts representing each of these genres. All texts were examined for the presence or absence of structural and syntactic features that are typical for these two genres. Different quantitative and qualitative characteristics of texts from the database were taken into account and analyzed: mean length of text measured by number of words, number of utterances, and number of clauses, as well as presence (or absence) of various expository and argumentative genre characteristics.Analysis showed that parpicipants had more experience with expository genre than persuassive one, but also showed that they possessed significantly more working knowledge of narrative genre. Implications of the study highlight the importance of student characteristics in writing achievement, as well as considering the need for differential instruction based on student needs.The paper contributes to theorising genre learning as a complex process of developing both genre and language competence and structure knowledge of these two. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 T1 - Sposobnost produkcije ekspozitornih i argumentativnih tekstova kod desetogodišnjaka T1 - The ability of ten-year-old children to produce expository and persuasive texts EP - 290 SP - 285 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4260 ER -
@conference{ author = "Ivanović, Maja and Kašić, Zorka", year = "2014", abstract = "Sticanje funkcionalne jezičke pismenosti nije moguće bez uspešnog ovladavanja načelima i principima strukturisanja različitih žanrova zato što različiti tipovi teksta imaju različitu strukturu, funkcije i komunikativne ciljeve. Opservacije pokazuju da u školskom procesu opismenjavanja izostaju neki elementi funkcionalnog opismenjavanja i kod tipične populacije. Osnovni cilj rada bio je da se razmotri u kojoj meri je razvijena i podsticana sposobnost desetogodišnjaka da menjaju komunikativni registar iz kojeg je proistekao i pragmatični cilj kao preporuka na koje elemente treba da se obrati pažnja prilikom usvajanju pisanog jezika kod tipične populacije i kod populacije sa problemima u ovom domenu. U radu se ispituju pojedini aspekti kasnijeg jezičkog razvoja dece u kontekstu pisane produkcije dva različita tipa diskursa – ekspozitornog i argumentativnog. Korpus za analizu sastojao se od 42 ekspozitorna i 42 argumentativna teksta učenika četvrtog razreda jedne beogradske osnovne škole. Tekstovi su analizirani kako u odnosu na kvantitativne parametre (dužina teksta izražena brojem reči, komunikativnih rečenica i klauza), tako i u odnosu na kvalitativna svojstva (prisustvo/odsustvo žanrovskih karakteristika). Kvantitativna i kvalitativna analiza je pokazala karakteristike sposobnosti desetogodišnjaka da produkuju ekspozitorne i argumentativne tekstove. Uočeno je da su desetogodišnjaci u većoj meri sposobni da produkuju ekspozitorni tekst, ali rezultati takođe ukazuju na to da se ova sposobnost još uvek razvija budući da forma, struktura, izbor leksema i sintaksičkih konstrukcija još uvek u većini tekstova predstavljaju glavna obeležja žanra koji su najranije usvojili – narativa. Uvid u razvoj ispitivane sposobnosti kod tipičnih desetogodišnjaka može se koristiti u radu sa decom koja imaju jezičke teškoće i teškoće u usvajanju pisanog izraza., Learning to write well is a necessity for youngsters. Success in school and the fields of employment depend upon it. Students who struggle with writing are at a disadvantage in school, because it is the primary means by which teachers assess students’ content knowledge. Different types of texts are constructed and structured differently, with different writing purposes (communicative goals) and functions. Successful acquisition of basic principles of different text type organization and construction rules is considered to be an essential prerequisite for the development of functional language and communicative literacy.The paper focuses on primary schoolchildren’s knowledge of expository and persuassive genres. Forty-two forth-grade children composed original texts representing each of these genres. All texts were examined for the presence or absence of structural and syntactic features that are typical for these two genres. Different quantitative and qualitative characteristics of texts from the database were taken into account and analyzed: mean length of text measured by number of words, number of utterances, and number of clauses, as well as presence (or absence) of various expository and argumentative genre characteristics.Analysis showed that parpicipants had more experience with expository genre than persuassive one, but also showed that they possessed significantly more working knowledge of narrative genre. Implications of the study highlight the importance of student characteristics in writing achievement, as well as considering the need for differential instruction based on student needs.The paper contributes to theorising genre learning as a complex process of developing both genre and language competence and structure knowledge of these two.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014", title = "Sposobnost produkcije ekspozitornih i argumentativnih tekstova kod desetogodišnjaka, The ability of ten-year-old children to produce expository and persuasive texts", pages = "290-285", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4260" }
Ivanović, M.,& Kašić, Z.. (2014). Sposobnost produkcije ekspozitornih i argumentativnih tekstova kod desetogodišnjaka. in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 285-290. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4260
Ivanović M, Kašić Z. Sposobnost produkcije ekspozitornih i argumentativnih tekstova kod desetogodišnjaka. in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014. 2014;:285-290. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4260 .
Ivanović, Maja, Kašić, Zorka, "Sposobnost produkcije ekspozitornih i argumentativnih tekstova kod desetogodišnjaka" in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 (2014):285-290, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4260 .