Participacija roditelja kao faktor školske klime: principi i modeli dobre prakse
Parents` participation as a factor of school climate: principles and models of good practice
Authors
Slađana, ĐurićBranislava, Popović-Ćitić

Mario, Stanojević
Contributors
Vuković, MileKovačević, Jasmina

Maćešić-Petrović, Dragana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Adekvatno povezivanje resursa kojim raspolažu škole, porodice i zajednice
od suštinskog je značaja za stvaranje uslova za pozitivan razvoj i prevenciju
različitih oblika problema u ponašanju dece i omladine. Osnovni
imperativ svake škole treba da bude kreiranje pozitivne školske klime, odnosno
stvaranje bezbednog okruženja u kojem će se, u otvorenom i slobodnom
ambijentu, obrazovati i vaspitavati generacije učenika. U kojoj meri će se
ovaj cilj ostvariti značajno zavisi od obima i kvaliteta učešća roditelja u
obrazovno-vaspitnom procesu. Efektivno uključivanje roditelja zahteva kreiranje
primenjivog okvira delovanja zasnovanog na nalazima i saznanjima
relevantnih naučnih disciplina, kao i primerima dobre prakse iz zemalja u
kojima se ovom procesu posvećuje značajna pažnja. Škole, u skladu sa sistemom
integrisane podrške učenicima, moraju da grade partnerske odnose
sa roditeljima i razvijaju pristup zajedničke odgovornosti za dečiji uspeh.
Na taj način ne samo da se povećav...a nivo roditeljskog angažmana i osnažuje
njihova podrška školi, već se direktno ostvaraju pozitivni efekti na akademsku
i socijalnu dimenziju školske klime, što posledično može doprineti
prevenciji i redukciji problema u ponašanju učenika. Uvažavajući značaj
participacije roditelja u školskim aktivnostima, u radu će, pored analize
pozitivnih efekata roditeljskog angažovanja i sumiranja vodećih principa
uspešne saradnje roditelja i škole, biti prikazane osnovne karakteristike šest
tipova modela roditeljskog angažmana (zaštitni, ekspertski, transmisioni,
model obogaćivanja nastavnog programa, potrošački i partnerski model), te
izvedeni zaključci i preporuke od značaja za planiranje programa unapređenja
školske klime u obrazovno-vaspitnim ustanovama u Srbiji.
Adequate resource mobilization of schools, families and local communities is
essential for creating conditions for positive development and preventing different forms
of behavior problems in children and youth population. The process of creating positive
school climate and forming a safe environment, in an opened and free ambient, with
generations of students that are being educated, is an imperative for every school. Reaching
this goal largely depends on the extent and quality of parents` participation in the formal
educational process. Effective participation of parents requires creation of applicable
framework of action that is based on relevant scientific findings, and on examples of
good practice from countries which give special attention to this process of involvement.
In order to comply with the system of integrated support for the students, schools need to
build partnership with parents and develop mutual responsibility for children`s success
in the educational syst...em. In this way, parental engagement is increased, parents` effort
to support schools are encouraged, and they are directly making an positive impact
on academic and social dimension of school climate, which consequently leads to
prevention and reduction of behavior problems in student population. Considering the
importance of parents` participation in school activities, in this paper, we will analyze
positive effects of parental engagement, summarize leading principles when it comes
to successful partnership of parents and schools, and present six models of parental
engagement (Protective Model, Expert Model, Transmission Model, Curriculum-
Enrichment Model, Consumer Model and Partnership Model). In addition, we will draw
conclusions and make recommendations that are important for planning programs that
are focused on improvement of school climate in educational institutions in Serbia.
Keywords:
školska klima / participacija roditelja / modeli dobre prakse / prevencija / school climate / parents` participation / examples of good practice / preventionSource:
Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014, 2014, 179-185Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Slađana, Đurić AU - Branislava, Popović-Ćitić AU - Mario, Stanojević PY - 2014 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4255 AB - Adekvatno povezivanje resursa kojim raspolažu škole, porodice i zajednice od suštinskog je značaja za stvaranje uslova za pozitivan razvoj i prevenciju različitih oblika problema u ponašanju dece i omladine. Osnovni imperativ svake škole treba da bude kreiranje pozitivne školske klime, odnosno stvaranje bezbednog okruženja u kojem će se, u otvorenom i slobodnom ambijentu, obrazovati i vaspitavati generacije učenika. U kojoj meri će se ovaj cilj ostvariti značajno zavisi od obima i kvaliteta učešća roditelja u obrazovno-vaspitnom procesu. Efektivno uključivanje roditelja zahteva kreiranje primenjivog okvira delovanja zasnovanog na nalazima i saznanjima relevantnih naučnih disciplina, kao i primerima dobre prakse iz zemalja u kojima se ovom procesu posvećuje značajna pažnja. Škole, u skladu sa sistemom integrisane podrške učenicima, moraju da grade partnerske odnose sa roditeljima i razvijaju pristup zajedničke odgovornosti za dečiji uspeh. Na taj način ne samo da se povećava nivo roditeljskog angažmana i osnažuje njihova podrška školi, već se direktno ostvaraju pozitivni efekti na akademsku i socijalnu dimenziju školske klime, što posledično može doprineti prevenciji i redukciji problema u ponašanju učenika. Uvažavajući značaj participacije roditelja u školskim aktivnostima, u radu će, pored analize pozitivnih efekata roditeljskog angažovanja i sumiranja vodećih principa uspešne saradnje roditelja i škole, biti prikazane osnovne karakteristike šest tipova modela roditeljskog angažmana (zaštitni, ekspertski, transmisioni, model obogaćivanja nastavnog programa, potrošački i partnerski model), te izvedeni zaključci i preporuke od značaja za planiranje programa unapređenja školske klime u obrazovno-vaspitnim ustanovama u Srbiji. AB - Adequate resource mobilization of schools, families and local communities is essential for creating conditions for positive development and preventing different forms of behavior problems in children and youth population. The process of creating positive school climate and forming a safe environment, in an opened and free ambient, with generations of students that are being educated, is an imperative for every school. Reaching this goal largely depends on the extent and quality of parents` participation in the formal educational process. Effective participation of parents requires creation of applicable framework of action that is based on relevant scientific findings, and on examples of good practice from countries which give special attention to this process of involvement. In order to comply with the system of integrated support for the students, schools need to build partnership with parents and develop mutual responsibility for children`s success in the educational system. In this way, parental engagement is increased, parents` effort to support schools are encouraged, and they are directly making an positive impact on academic and social dimension of school climate, which consequently leads to prevention and reduction of behavior problems in student population. Considering the importance of parents` participation in school activities, in this paper, we will analyze positive effects of parental engagement, summarize leading principles when it comes to successful partnership of parents and schools, and present six models of parental engagement (Protective Model, Expert Model, Transmission Model, Curriculum- Enrichment Model, Consumer Model and Partnership Model). In addition, we will draw conclusions and make recommendations that are important for planning programs that are focused on improvement of school climate in educational institutions in Serbia. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 T1 - Participacija roditelja kao faktor školske klime: principi i modeli dobre prakse T1 - Parents` participation as a factor of school climate: principles and models of good practice EP - 185 SP - 179 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4255 ER -
@conference{ author = "Slađana, Đurić and Branislava, Popović-Ćitić and Mario, Stanojević", year = "2014", abstract = "Adekvatno povezivanje resursa kojim raspolažu škole, porodice i zajednice od suštinskog je značaja za stvaranje uslova za pozitivan razvoj i prevenciju različitih oblika problema u ponašanju dece i omladine. Osnovni imperativ svake škole treba da bude kreiranje pozitivne školske klime, odnosno stvaranje bezbednog okruženja u kojem će se, u otvorenom i slobodnom ambijentu, obrazovati i vaspitavati generacije učenika. U kojoj meri će se ovaj cilj ostvariti značajno zavisi od obima i kvaliteta učešća roditelja u obrazovno-vaspitnom procesu. Efektivno uključivanje roditelja zahteva kreiranje primenjivog okvira delovanja zasnovanog na nalazima i saznanjima relevantnih naučnih disciplina, kao i primerima dobre prakse iz zemalja u kojima se ovom procesu posvećuje značajna pažnja. Škole, u skladu sa sistemom integrisane podrške učenicima, moraju da grade partnerske odnose sa roditeljima i razvijaju pristup zajedničke odgovornosti za dečiji uspeh. Na taj način ne samo da se povećava nivo roditeljskog angažmana i osnažuje njihova podrška školi, već se direktno ostvaraju pozitivni efekti na akademsku i socijalnu dimenziju školske klime, što posledično može doprineti prevenciji i redukciji problema u ponašanju učenika. Uvažavajući značaj participacije roditelja u školskim aktivnostima, u radu će, pored analize pozitivnih efekata roditeljskog angažovanja i sumiranja vodećih principa uspešne saradnje roditelja i škole, biti prikazane osnovne karakteristike šest tipova modela roditeljskog angažmana (zaštitni, ekspertski, transmisioni, model obogaćivanja nastavnog programa, potrošački i partnerski model), te izvedeni zaključci i preporuke od značaja za planiranje programa unapređenja školske klime u obrazovno-vaspitnim ustanovama u Srbiji., Adequate resource mobilization of schools, families and local communities is essential for creating conditions for positive development and preventing different forms of behavior problems in children and youth population. The process of creating positive school climate and forming a safe environment, in an opened and free ambient, with generations of students that are being educated, is an imperative for every school. Reaching this goal largely depends on the extent and quality of parents` participation in the formal educational process. Effective participation of parents requires creation of applicable framework of action that is based on relevant scientific findings, and on examples of good practice from countries which give special attention to this process of involvement. In order to comply with the system of integrated support for the students, schools need to build partnership with parents and develop mutual responsibility for children`s success in the educational system. In this way, parental engagement is increased, parents` effort to support schools are encouraged, and they are directly making an positive impact on academic and social dimension of school climate, which consequently leads to prevention and reduction of behavior problems in student population. Considering the importance of parents` participation in school activities, in this paper, we will analyze positive effects of parental engagement, summarize leading principles when it comes to successful partnership of parents and schools, and present six models of parental engagement (Protective Model, Expert Model, Transmission Model, Curriculum- Enrichment Model, Consumer Model and Partnership Model). In addition, we will draw conclusions and make recommendations that are important for planning programs that are focused on improvement of school climate in educational institutions in Serbia.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014", title = "Participacija roditelja kao faktor školske klime: principi i modeli dobre prakse, Parents` participation as a factor of school climate: principles and models of good practice", pages = "185-179", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4255" }
Slađana, Đ., Branislava, P.,& Mario, S.. (2014). Participacija roditelja kao faktor školske klime: principi i modeli dobre prakse. in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 179-185. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4255
Slađana Đ, Branislava P, Mario S. Participacija roditelja kao faktor školske klime: principi i modeli dobre prakse. in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014. 2014;:179-185. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4255 .
Slađana, Đurić, Branislava, Popović-Ćitić, Mario, Stanojević, "Participacija roditelja kao faktor školske klime: principi i modeli dobre prakse" in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 (2014):179-185, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4255 .