Stereoskopski vid kao činilac razvojnih sposobnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta
Stereoscopic vision as a factor of developmental abilities in younger school children
Authors
Vučinić, Vesna
Gligorović, Milica

Contributors
Vuković, MileKovačević, Jasmina

Maćešić-Petrović, Dragana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Stereoskopski vid je najviši stepen binokularnog vida, koji obezbeđuje
opažanje prostora u tri dimenzije i određivanje prostornih odnosa. Cilj ovog
rada je da se utvrdi odnos između kvaliteta stereoskopskog vida i razvojnih
sposobnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta. Uzorkom je obuhvaćeno 167
ispitanika sa teškoćama u domenu stereoskopskog vida, uzrasta 7-11 godina,
i 200 ispitanika bez teškoća. Grupe su ujednačene prema polu i uzrastu.
Za procenu sposobnosti korišćen je Akadija test razvojnih sposobnosti,
koji sadrži 13 subtestova. Oštrina stereoskopskog vida procenjena je pomoću
RANDOT-stereotesta sa polarizacinom naočarima.Multivarijantnom
analizom varijanse je utvrđeno da kvalitet stereoskopskog vida statistički
značajno utiče na rezultate Akadija testa grupisane u model razvojnih sposobnosti
(F=2,534, p=0,016). Primenom jednosmerne analize varijanse je
utvrđen statistički značajan odnos između stereoskopskog vida i opšteg skora
(F=5,241, p=0,004). Analizom odnosa iz...među kvaliteta stereoskopskog
vida i subtestova ACADIA testa utvrđeno je postojanje statistički značajnih
razlika između ispitanika sa različitim kvalitetom stereoskopskog vida na
većini subtestova za procenu razvojnih sposobnosti. Uočeno je prisustvo statističke
značajnosti u oblastima vizuomotoričke i audiovizuelne integracije,
neverbalnog rezonovanja i svih procenjenih parametara jezičkih sposobnosti.
Ova značajnost se kumulativno odražava na visoko statistički značajan
odnos između kvaliteta steroskopskog vida i opštih skorova Akadija testa.
Odnos između kvaliteta stereoskopskog vida i vizuelne diskriminacije je nešto
ispod granice statističke značajnosti (p=0,058).
Stereoscopic vision is the highest level of binocular vision, which enables us to
observe space in three dimensions and determine spatial relations.The aim of this paper
is to determine the relation between the quality of stereoscopic vision and developmental
abilities in younger school children.The sample consisted of 167 examinees with problems
in stereoscopic vision, aged between 7 and 11, and 200 examinees without problems. The
groups were equal in age and gender.Acadia test of developmental abilities, consisting
of 13 subtests, was used for the abilities assessment. Stereoscopic vision acuity was
assessed by RANDOT stereo test with polarized glasses. Multiple analysis of variance
determined that the quality of stereoscopic vision has a statistically significant influence
on the results of Acadia test grouped in the model of developmental abilities (Wilks’
λ=0,937, F(13,1165)=1,457, p=0,018). Statistically significant relation between stereoscopic
vision and the overall ...score (F(4,1165)=5.241, p=0.004) was determined by one way variance
analysis. The analysis of relations between the quality of stereoscopic vision and subtests
of ACADIA test indicates that there are statistically significant differences between the
examinees with different quality of stereoscopic vision on most developmental abilities
subtests.Statistical significance was determined in visual-motor and audio-visual
integration, nonverbal reasoning, and all the assessed parameters of language abilities.
This significance has a cumulative effect on the highly statistically significant relation
between the quality of stereoscopic vision and the overall scores of Acadia test. The
relation between the quality of stereoscopic vision and visual discrimination is slightly
below the level of statistical significance (p=0,058).
Keywords:
razvojne sposobnosti / stereoskopski vid / mlađi školski uzrast / developmental abilities / stereoscopic vision / younger school age childrenSource:
Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014, 2014, 99-106Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Vučinić, Vesna AU - Gligorović, Milica PY - 2014 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4253 AB - Stereoskopski vid je najviši stepen binokularnog vida, koji obezbeđuje opažanje prostora u tri dimenzije i određivanje prostornih odnosa. Cilj ovog rada je da se utvrdi odnos između kvaliteta stereoskopskog vida i razvojnih sposobnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta. Uzorkom je obuhvaćeno 167 ispitanika sa teškoćama u domenu stereoskopskog vida, uzrasta 7-11 godina, i 200 ispitanika bez teškoća. Grupe su ujednačene prema polu i uzrastu. Za procenu sposobnosti korišćen je Akadija test razvojnih sposobnosti, koji sadrži 13 subtestova. Oštrina stereoskopskog vida procenjena je pomoću RANDOT-stereotesta sa polarizacinom naočarima.Multivarijantnom analizom varijanse je utvrđeno da kvalitet stereoskopskog vida statistički značajno utiče na rezultate Akadija testa grupisane u model razvojnih sposobnosti (F=2,534, p=0,016). Primenom jednosmerne analize varijanse je utvrđen statistički značajan odnos između stereoskopskog vida i opšteg skora (F=5,241, p=0,004). Analizom odnosa između kvaliteta stereoskopskog vida i subtestova ACADIA testa utvrđeno je postojanje statistički značajnih razlika između ispitanika sa različitim kvalitetom stereoskopskog vida na većini subtestova za procenu razvojnih sposobnosti. Uočeno je prisustvo statističke značajnosti u oblastima vizuomotoričke i audiovizuelne integracije, neverbalnog rezonovanja i svih procenjenih parametara jezičkih sposobnosti. Ova značajnost se kumulativno odražava na visoko statistički značajan odnos između kvaliteta steroskopskog vida i opštih skorova Akadija testa. Odnos između kvaliteta stereoskopskog vida i vizuelne diskriminacije je nešto ispod granice statističke značajnosti (p=0,058). AB - Stereoscopic vision is the highest level of binocular vision, which enables us to observe space in three dimensions and determine spatial relations.The aim of this paper is to determine the relation between the quality of stereoscopic vision and developmental abilities in younger school children.The sample consisted of 167 examinees with problems in stereoscopic vision, aged between 7 and 11, and 200 examinees without problems. The groups were equal in age and gender.Acadia test of developmental abilities, consisting of 13 subtests, was used for the abilities assessment. Stereoscopic vision acuity was assessed by RANDOT stereo test with polarized glasses. Multiple analysis of variance determined that the quality of stereoscopic vision has a statistically significant influence on the results of Acadia test grouped in the model of developmental abilities (Wilks’ λ=0,937, F(13,1165)=1,457, p=0,018). Statistically significant relation between stereoscopic vision and the overall score (F(4,1165)=5.241, p=0.004) was determined by one way variance analysis. The analysis of relations between the quality of stereoscopic vision and subtests of ACADIA test indicates that there are statistically significant differences between the examinees with different quality of stereoscopic vision on most developmental abilities subtests.Statistical significance was determined in visual-motor and audio-visual integration, nonverbal reasoning, and all the assessed parameters of language abilities. This significance has a cumulative effect on the highly statistically significant relation between the quality of stereoscopic vision and the overall scores of Acadia test. The relation between the quality of stereoscopic vision and visual discrimination is slightly below the level of statistical significance (p=0,058). PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 T1 - Stereoskopski vid kao činilac razvojnih sposobnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta T1 - Stereoscopic vision as a factor of developmental abilities in younger school children EP - 106 SP - 99 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4253 ER -
@conference{ author = "Vučinić, Vesna and Gligorović, Milica", year = "2014", abstract = "Stereoskopski vid je najviši stepen binokularnog vida, koji obezbeđuje opažanje prostora u tri dimenzije i određivanje prostornih odnosa. Cilj ovog rada je da se utvrdi odnos između kvaliteta stereoskopskog vida i razvojnih sposobnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta. Uzorkom je obuhvaćeno 167 ispitanika sa teškoćama u domenu stereoskopskog vida, uzrasta 7-11 godina, i 200 ispitanika bez teškoća. Grupe su ujednačene prema polu i uzrastu. Za procenu sposobnosti korišćen je Akadija test razvojnih sposobnosti, koji sadrži 13 subtestova. Oštrina stereoskopskog vida procenjena je pomoću RANDOT-stereotesta sa polarizacinom naočarima.Multivarijantnom analizom varijanse je utvrđeno da kvalitet stereoskopskog vida statistički značajno utiče na rezultate Akadija testa grupisane u model razvojnih sposobnosti (F=2,534, p=0,016). Primenom jednosmerne analize varijanse je utvrđen statistički značajan odnos između stereoskopskog vida i opšteg skora (F=5,241, p=0,004). Analizom odnosa između kvaliteta stereoskopskog vida i subtestova ACADIA testa utvrđeno je postojanje statistički značajnih razlika između ispitanika sa različitim kvalitetom stereoskopskog vida na većini subtestova za procenu razvojnih sposobnosti. Uočeno je prisustvo statističke značajnosti u oblastima vizuomotoričke i audiovizuelne integracije, neverbalnog rezonovanja i svih procenjenih parametara jezičkih sposobnosti. Ova značajnost se kumulativno odražava na visoko statistički značajan odnos između kvaliteta steroskopskog vida i opštih skorova Akadija testa. Odnos između kvaliteta stereoskopskog vida i vizuelne diskriminacije je nešto ispod granice statističke značajnosti (p=0,058)., Stereoscopic vision is the highest level of binocular vision, which enables us to observe space in three dimensions and determine spatial relations.The aim of this paper is to determine the relation between the quality of stereoscopic vision and developmental abilities in younger school children.The sample consisted of 167 examinees with problems in stereoscopic vision, aged between 7 and 11, and 200 examinees without problems. The groups were equal in age and gender.Acadia test of developmental abilities, consisting of 13 subtests, was used for the abilities assessment. Stereoscopic vision acuity was assessed by RANDOT stereo test with polarized glasses. Multiple analysis of variance determined that the quality of stereoscopic vision has a statistically significant influence on the results of Acadia test grouped in the model of developmental abilities (Wilks’ λ=0,937, F(13,1165)=1,457, p=0,018). Statistically significant relation between stereoscopic vision and the overall score (F(4,1165)=5.241, p=0.004) was determined by one way variance analysis. The analysis of relations between the quality of stereoscopic vision and subtests of ACADIA test indicates that there are statistically significant differences between the examinees with different quality of stereoscopic vision on most developmental abilities subtests.Statistical significance was determined in visual-motor and audio-visual integration, nonverbal reasoning, and all the assessed parameters of language abilities. This significance has a cumulative effect on the highly statistically significant relation between the quality of stereoscopic vision and the overall scores of Acadia test. The relation between the quality of stereoscopic vision and visual discrimination is slightly below the level of statistical significance (p=0,058).", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014", title = "Stereoskopski vid kao činilac razvojnih sposobnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta, Stereoscopic vision as a factor of developmental abilities in younger school children", pages = "106-99", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4253" }
Vučinić, V.,& Gligorović, M.. (2014). Stereoskopski vid kao činilac razvojnih sposobnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta. in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 99-106. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4253
Vučinić V, Gligorović M. Stereoskopski vid kao činilac razvojnih sposobnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta. in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014. 2014;:99-106. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4253 .
Vučinić, Vesna, Gligorović, Milica, "Stereoskopski vid kao činilac razvojnih sposobnosti kod dece mlađeg školskog uzrasta" in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 (2014):99-106, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4253 .