Neki aspekti slobodnih asocijacija reči kod dece sa oštećenjem vida
Some aspects of free associations of the words at the children with visual impairments
Authors
Vuković, Mile
Jovanović-Simić, Nadica

Petrović-Lazić, Mirjana

Terzić, Ivana

Vuković, Irena

Šehović, Ivana
Contributors
Vuković, MileKovačević, Jasmina

Maćešić-Petrović, Dragana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Podaci dobijeni ispitivanjem slobodnih asocijacija reči imaju široku
primenu u proučavanju leksičke, semantičke i gramatičke strukture, kao i
u praćenju jezičkog razvoja. Pored toga, slobodne asocijacije pružaju informacije
o ulozi jezika u saznajnom procesu. Empirijski podaci pokazuju
da je većina istraživanja u oblasti slobodnih asocijacija reči izvršena kod
dece tipičnog razvoja, dok su slobodne asocijacije u populaciji dece ometene
u razvoju sporadično proučavane. Cilj ovog rada je bio da se utvrde karakteristike
slobodnih asocijacija reči dece sa oštećenjem vida. U uzorak je
uključeno 68 učenika oba pola, od prvog do osmog razreda. U istraživanju je
primenjen test slobodnih asocijacija reči Kent-Rozenofa koji je adaptiran za
srpsko govorno područje. Dobijeni odgovori su kategorisani na paradigmatske
i neparadigmatske, a zatim je analizirana njihova učestalost u odnosu
na školski uzrast i pol. U statističkoj obradi podataka korišćeni su χ2 test i
t-test. Rezultati su p...okazali zastupljenost paradigmatskih i neparadigmatskih
odgovora na svim ispitivanim uzrastima. Istovremeno je pokazano da
se sa uzrastom menja odnos utvrđenih kategorija odgovora, pri čemu učenici
svih uzrasta produkuju znatno više paradigmatskih odgovara u odnosu
na sintagmatske. Zaključeno je da primena tehnike slobodnih asocijacija
reči doprinosi sagledavanju razvoja jezičkih sposobnosti kod dece sa oštećenjem
vida
The paper treats free associations in assessment of development of the lexical,
semantic and grammar structures of the children with visual impairments. The aim of
research was to determine the free association sat the children with visual impairments.
We implemented the Test of Kenth-Rosenof, adapted for our environment. The results
point out necessity of these techniques in evaluation of development of language abilities
in the children with visual impairments.
Keywords:
paradigmatske asocijacije / sintagmatske asocijacije / jezička struktura / oštećenje vida / paradigmatic associations / syntagmatic associations / language structures / visual impairmentsSource:
Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014, 2014, 85-91Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Vuković, Mile AU - Jovanović-Simić, Nadica AU - Petrović-Lazić, Mirjana AU - Terzić, Ivana AU - Vuković, Irena AU - Šehović, Ivana PY - 2014 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4251 AB - Podaci dobijeni ispitivanjem slobodnih asocijacija reči imaju široku primenu u proučavanju leksičke, semantičke i gramatičke strukture, kao i u praćenju jezičkog razvoja. Pored toga, slobodne asocijacije pružaju informacije o ulozi jezika u saznajnom procesu. Empirijski podaci pokazuju da je većina istraživanja u oblasti slobodnih asocijacija reči izvršena kod dece tipičnog razvoja, dok su slobodne asocijacije u populaciji dece ometene u razvoju sporadično proučavane. Cilj ovog rada je bio da se utvrde karakteristike slobodnih asocijacija reči dece sa oštećenjem vida. U uzorak je uključeno 68 učenika oba pola, od prvog do osmog razreda. U istraživanju je primenjen test slobodnih asocijacija reči Kent-Rozenofa koji je adaptiran za srpsko govorno područje. Dobijeni odgovori su kategorisani na paradigmatske i neparadigmatske, a zatim je analizirana njihova učestalost u odnosu na školski uzrast i pol. U statističkoj obradi podataka korišćeni su χ2 test i t-test. Rezultati su pokazali zastupljenost paradigmatskih i neparadigmatskih odgovora na svim ispitivanim uzrastima. Istovremeno je pokazano da se sa uzrastom menja odnos utvrđenih kategorija odgovora, pri čemu učenici svih uzrasta produkuju znatno više paradigmatskih odgovara u odnosu na sintagmatske. Zaključeno je da primena tehnike slobodnih asocijacija reči doprinosi sagledavanju razvoja jezičkih sposobnosti kod dece sa oštećenjem vida AB - The paper treats free associations in assessment of development of the lexical, semantic and grammar structures of the children with visual impairments. The aim of research was to determine the free association sat the children with visual impairments. We implemented the Test of Kenth-Rosenof, adapted for our environment. The results point out necessity of these techniques in evaluation of development of language abilities in the children with visual impairments. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 T1 - Neki aspekti slobodnih asocijacija reči kod dece sa oštećenjem vida T1 - Some aspects of free associations of the words at the children with visual impairments EP - 91 SP - 85 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4251 ER -
@conference{ author = "Vuković, Mile and Jovanović-Simić, Nadica and Petrović-Lazić, Mirjana and Terzić, Ivana and Vuković, Irena and Šehović, Ivana", year = "2014", abstract = "Podaci dobijeni ispitivanjem slobodnih asocijacija reči imaju široku primenu u proučavanju leksičke, semantičke i gramatičke strukture, kao i u praćenju jezičkog razvoja. Pored toga, slobodne asocijacije pružaju informacije o ulozi jezika u saznajnom procesu. Empirijski podaci pokazuju da je većina istraživanja u oblasti slobodnih asocijacija reči izvršena kod dece tipičnog razvoja, dok su slobodne asocijacije u populaciji dece ometene u razvoju sporadično proučavane. Cilj ovog rada je bio da se utvrde karakteristike slobodnih asocijacija reči dece sa oštećenjem vida. U uzorak je uključeno 68 učenika oba pola, od prvog do osmog razreda. U istraživanju je primenjen test slobodnih asocijacija reči Kent-Rozenofa koji je adaptiran za srpsko govorno područje. Dobijeni odgovori su kategorisani na paradigmatske i neparadigmatske, a zatim je analizirana njihova učestalost u odnosu na školski uzrast i pol. U statističkoj obradi podataka korišćeni su χ2 test i t-test. Rezultati su pokazali zastupljenost paradigmatskih i neparadigmatskih odgovora na svim ispitivanim uzrastima. Istovremeno je pokazano da se sa uzrastom menja odnos utvrđenih kategorija odgovora, pri čemu učenici svih uzrasta produkuju znatno više paradigmatskih odgovara u odnosu na sintagmatske. Zaključeno je da primena tehnike slobodnih asocijacija reči doprinosi sagledavanju razvoja jezičkih sposobnosti kod dece sa oštećenjem vida, The paper treats free associations in assessment of development of the lexical, semantic and grammar structures of the children with visual impairments. The aim of research was to determine the free association sat the children with visual impairments. We implemented the Test of Kenth-Rosenof, adapted for our environment. The results point out necessity of these techniques in evaluation of development of language abilities in the children with visual impairments.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014", title = "Neki aspekti slobodnih asocijacija reči kod dece sa oštećenjem vida, Some aspects of free associations of the words at the children with visual impairments", pages = "91-85", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4251" }
Vuković, M., Jovanović-Simić, N., Petrović-Lazić, M., Terzić, I., Vuković, I.,& Šehović, I.. (2014). Neki aspekti slobodnih asocijacija reči kod dece sa oštećenjem vida. in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 85-91. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4251
Vuković M, Jovanović-Simić N, Petrović-Lazić M, Terzić I, Vuković I, Šehović I. Neki aspekti slobodnih asocijacija reči kod dece sa oštećenjem vida. in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014. 2014;:85-91. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4251 .
Vuković, Mile, Jovanović-Simić, Nadica, Petrović-Lazić, Mirjana, Terzić, Ivana, Vuković, Irena, Šehović, Ivana, "Neki aspekti slobodnih asocijacija reči kod dece sa oštećenjem vida" in Zbornik radova - 8. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 7-9. 11. 2014 (2014):85-91, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4251 .