Приказ основних података о документу

dc.creatorKrstić, Kristina
dc.date.accessioned2022-03-18T12:10:46Z
dc.date.available2022-03-18T12:10:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4247
dc.description.abstractЈедно од основних права деце и младих је право на образовање. Инклузивно образовање омогућава свој деци да буду део школске заједнице и тако се припреме да као одрасле особе буду активни део друштва. Резултати многих истраживања показују да деца са сметњама у развоју и здравственим проблемима имају нижи социометријски статус у редовној школи и да их вршњаци типичног развоја често одбацују. Испитивали смо интензитет инклузивне дистанце ученика редовних основних школа према вршњацима са: тежим оштећењем вида, тежим оштећењем слуха, телесним инвалидитетом и сниженим интелектуалним способностима. Интензитет инклузивне дистанце је испитиван у односу на пол, узраст, школски успех испитаника и образовни статус њихових родитеља. За прикупљање података је коришћена Скала инклузивне дистанце. Узорак је чинило 73 ученика, оба пола, четвртог и осмог разреда основних школа на територији општине Ваљево. Резултати су показали да највећа инклузивна дистанца постоји према вршњацима са интелектуалним сметњама, нешто мања према вршњацима са телесним инвалидитетом, још мања према вршњацима са оштећењем слуха, док је најмање изражена према вршњацима са оштећењем вида. Не постоје статистички значајне разлике у интензитету инклузивне дистанце према вршњацима са сметњама у развоју у односу на испитиване карактеристике, осим када је у питању образовни ниво оца (разлике су значајне за скалу у целини и за све четири субскале). Када је у питању мајчин образовни статус, утврђене су статистички значајне разлике на субскалама које испитују инклузивну дистанцу према вршњацима са оштећењем вида и према вршњацима са оштећењем слуха. Постоји статистички значајна повезаност између узраста испитаника и скора на субскали којом се мери инклузивна дистанца према вршњацима са интелектуалним сметњама и то негативна – што су испитаници старији инклузивна дистанца је мања. Ученици са добрим школским успехом испољавају статистички значајно већу инклузивну дистанцу према вршњацима са оштећењем вида него ученици са одличним школским успехом. Можемо на крају закључити да се наши резултати делимично поклапају са раније реализованим истраживањима која су се такође бавила испитивањем социјалне дистанце према ученицима са сметњама у развоју.sr
dc.description.abstractOne of the fundamental rights of children and young people is their right to education. Inclusive education enables all children to be a part of the school community and to be prepared to be an active part of the community as adults. Various studies results have shown that children with disabilities and health problems have lower sociometric status in the regular school and are often rejected by peers without disabilities. In this study we have dealt with an inclusive distance towards peers with disabilities. We examined the intensity of the inclusive distance of regular elementary school students towards their peers with: severe visual impairments, severe hearing impairment, physical disabilities and intellectual disabilities. The intensity of the inclusive distance was tested in relation to the gender, age, school achievement of the participants and educational level of their parents. We used Inclusive distance scale to gather data. The sample consisted of 73 pupils, both gender, of fourth and eighth grades of elementary schools in the municipality of Valjevo. The results showed that the largest inclusive distance exist towards peers with intellectual disabilities; then towards peers with physical disabilities; the smaller one was towards peers with hearing impairment; while the least prominent was towards peers with visual impairments. There were no statistically significant differences in the intensity of the inclusive distance towards peers with disabilities regarding tested characteristics, except for the educational level of the father (differences were significant for the scale as a whole and for all four subscales). When it comes to mothers’ educational level, a statistically significant differences were noticed on subscales examining inclusive distance towards peers with visual impairment and towards peers with hearing impairment. There is a statistically significant correlation between the age of participants and the score on subscale measuring inclusive distance towards peers with intellectual disabilities – the negative one. The older participants were, the smaller inclusive distance was. Students with good educational achievement showed significantly higher inclusive distance towards peers with visual impairments than those with excellent grades. Finally, we can conclude that the results of this study partially coincide with previous studies on the inclusive distance of students with disabilities.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.subjectinkluzijasr
dc.subjectinkluzivna distancasr
dc.subjectsmetnje u razvojusr
dc.subjectinclusionsr
dc.subjectinclusive distancesr
dc.subjectdisabilitiessr
dc.titleInkluzivna distanca prema vršnjacima sa smetnjama u razvojusr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage57
dc.citation.spage4
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4247
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу