Primena mozak-računar interfejs sistema u komunikaciji osoba sa teškim motoričkim deficitima
Application of brain-computer interface system in communication of people with severe motor deficits
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Uvod:Održavanje i unapređenje komunikacionih sposobnosti osoba sa teškim motoričkim
deficitima su osnovni ciljevi logopedske rehabilitacije. Mozak–računar interfejs sistemi
mogu da se koriste kao sredstva u komunikaciji ove grupe korisnika, s obzirom na to
da im omogućavaju kontrolu spoljašnjih uređaja uz pomoć moždane aktivnosti. Ova
asistivna tehnologija predstavlja novi komunikacioni kanal između ljudskog mozga i
računara, ili drugih uređaja. Naime, nameru korisnika, koja se odražava u moždanim
signalima, ovi sistemi prevode u autput koji se koristi za kontrolu eksternog uređaja, bez
upotrebe mišićne aktivnosti. Cilj: Cilj ovog rada je da se opišu i navedu osnovne vrste i
podele mozak–računar interfejs sistema, kao i njihov razvoj za komunikaciju kod osoba
sa teškim motoričkim deficitima. Metode: Prilikom uvida u dostupnu literaturu korišćeni
su servis Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i
pretraživači Google Scholar i Research Gate. Zaklj...učak: Rani sistemi za komunikaciju,
koji su bili zasnovani na tumačenju moždanih talasa, omogućavali su odgovore na
jednostavna „da/ne” pitanja. Nakon toga njihova upotreba je bila moguća i u metodama
spelovanja, čija je brzina vremenom postala veća. Razvoj mozak–računar interfejs
sistema usmeren je ka smanjenju dužine obuke, jer su vremenski dugi treninzi jedna
od glavnih prepreka za prihvatanje od korisnika. Pored toga, istraživanja u ovoj oblasti
usmerena su na poboljšanje performansi u svim delovima sistema za komunikaciju, kao
i na razvoj pouzdanog interfejsa između korisnika i računara.
Introduction. Maintaining and improving communication skills of people with severe
motor deficits are the main goals of speech therapy. Brain-computer interface systems
can be used as a means of communication in this group of users, since they allow them
to control external devices with the help of brain activity. This assistive technology
represents a new communication channel between the human brain and computers, or
other devices. These systems translate the user’s intention, reflected in brain signals, into
the output used to control an external device, without muscular activity. Objective. The
aim of this paper was to describe and list basic types and divisions of the brain-computer
interface system, as well as their development for communication in people with severe
motor deficits. Methods. A systematic review of the available literature was performed
by searching electronic databases available through the service of the Serbian Library
Consortium for Coordinated Acqu...isition – KOBSON, as well as through Google
Scholar and Research Gate. Conclusion. Early communication systems, based on the
interpretation of brain waves, provided answers to simple ”yes/no” questions. After that,
they were also used in spelling methods, whose speed became higher over time. The
development of a brain-computer interface system aims to reduce the length of training,
as time-consuming training is one of the main obstacles for the users. In addition, research
in this area is aimed at improving performance in all parts of the communication system,
as well as developing a reliable interface between users and computers.
Keywords:
asistivna tehnologija / motorički deficiti / mozak–računar interfejs sistemi / assistive technology / brain-computer interface systems / motor deficitsSource:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2022, 21, 1, 51-65Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
DOI: 10.5937/specedreh21-35403
ISSN: 1452-7367; 2406-1328 (eISSN)
Scopus: 2-s2.0-85126730179
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Jovanović Simić, Nadica AU - Arsenić, Ivana AU - Daničić, Zorica PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4229 AB - Uvod:Održavanje i unapređenje komunikacionih sposobnosti osoba sa teškim motoričkim deficitima su osnovni ciljevi logopedske rehabilitacije. Mozak–računar interfejs sistemi mogu da se koriste kao sredstva u komunikaciji ove grupe korisnika, s obzirom na to da im omogućavaju kontrolu spoljašnjih uređaja uz pomoć moždane aktivnosti. Ova asistivna tehnologija predstavlja novi komunikacioni kanal između ljudskog mozga i računara, ili drugih uređaja. Naime, nameru korisnika, koja se odražava u moždanim signalima, ovi sistemi prevode u autput koji se koristi za kontrolu eksternog uređaja, bez upotrebe mišićne aktivnosti. Cilj: Cilj ovog rada je da se opišu i navedu osnovne vrste i podele mozak–računar interfejs sistema, kao i njihov razvoj za komunikaciju kod osoba sa teškim motoričkim deficitima. Metode: Prilikom uvida u dostupnu literaturu korišćeni su servis Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i pretraživači Google Scholar i Research Gate. Zaključak: Rani sistemi za komunikaciju, koji su bili zasnovani na tumačenju moždanih talasa, omogućavali su odgovore na jednostavna „da/ne” pitanja. Nakon toga njihova upotreba je bila moguća i u metodama spelovanja, čija je brzina vremenom postala veća. Razvoj mozak–računar interfejs sistema usmeren je ka smanjenju dužine obuke, jer su vremenski dugi treninzi jedna od glavnih prepreka za prihvatanje od korisnika. Pored toga, istraživanja u ovoj oblasti usmerena su na poboljšanje performansi u svim delovima sistema za komunikaciju, kao i na razvoj pouzdanog interfejsa između korisnika i računara. AB - Introduction. Maintaining and improving communication skills of people with severe motor deficits are the main goals of speech therapy. Brain-computer interface systems can be used as a means of communication in this group of users, since they allow them to control external devices with the help of brain activity. This assistive technology represents a new communication channel between the human brain and computers, or other devices. These systems translate the user’s intention, reflected in brain signals, into the output used to control an external device, without muscular activity. Objective. The aim of this paper was to describe and list basic types and divisions of the brain-computer interface system, as well as their development for communication in people with severe motor deficits. Methods. A systematic review of the available literature was performed by searching electronic databases available through the service of the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition – KOBSON, as well as through Google Scholar and Research Gate. Conclusion. Early communication systems, based on the interpretation of brain waves, provided answers to simple ”yes/no” questions. After that, they were also used in spelling methods, whose speed became higher over time. The development of a brain-computer interface system aims to reduce the length of training, as time-consuming training is one of the main obstacles for the users. In addition, research in this area is aimed at improving performance in all parts of the communication system, as well as developing a reliable interface between users and computers. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Primena mozak-računar interfejs sistema u komunikaciji osoba sa teškim motoričkim deficitima T1 - Application of brain-computer interface system in communication of people with severe motor deficits EP - 65 IS - 1 SP - 51 VL - 21 DO - 10.5937/specedreh21-35403 ER -
@article{ author = "Jovanović Simić, Nadica and Arsenić, Ivana and Daničić, Zorica", year = "2022", abstract = "Uvod:Održavanje i unapređenje komunikacionih sposobnosti osoba sa teškim motoričkim deficitima su osnovni ciljevi logopedske rehabilitacije. Mozak–računar interfejs sistemi mogu da se koriste kao sredstva u komunikaciji ove grupe korisnika, s obzirom na to da im omogućavaju kontrolu spoljašnjih uređaja uz pomoć moždane aktivnosti. Ova asistivna tehnologija predstavlja novi komunikacioni kanal između ljudskog mozga i računara, ili drugih uređaja. Naime, nameru korisnika, koja se odražava u moždanim signalima, ovi sistemi prevode u autput koji se koristi za kontrolu eksternog uređaja, bez upotrebe mišićne aktivnosti. Cilj: Cilj ovog rada je da se opišu i navedu osnovne vrste i podele mozak–računar interfejs sistema, kao i njihov razvoj za komunikaciju kod osoba sa teškim motoričkim deficitima. Metode: Prilikom uvida u dostupnu literaturu korišćeni su servis Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku – KOBSON, kao i pretraživači Google Scholar i Research Gate. Zaključak: Rani sistemi za komunikaciju, koji su bili zasnovani na tumačenju moždanih talasa, omogućavali su odgovore na jednostavna „da/ne” pitanja. Nakon toga njihova upotreba je bila moguća i u metodama spelovanja, čija je brzina vremenom postala veća. Razvoj mozak–računar interfejs sistema usmeren je ka smanjenju dužine obuke, jer su vremenski dugi treninzi jedna od glavnih prepreka za prihvatanje od korisnika. Pored toga, istraživanja u ovoj oblasti usmerena su na poboljšanje performansi u svim delovima sistema za komunikaciju, kao i na razvoj pouzdanog interfejsa između korisnika i računara., Introduction. Maintaining and improving communication skills of people with severe motor deficits are the main goals of speech therapy. Brain-computer interface systems can be used as a means of communication in this group of users, since they allow them to control external devices with the help of brain activity. This assistive technology represents a new communication channel between the human brain and computers, or other devices. These systems translate the user’s intention, reflected in brain signals, into the output used to control an external device, without muscular activity. Objective. The aim of this paper was to describe and list basic types and divisions of the brain-computer interface system, as well as their development for communication in people with severe motor deficits. Methods. A systematic review of the available literature was performed by searching electronic databases available through the service of the Serbian Library Consortium for Coordinated Acquisition – KOBSON, as well as through Google Scholar and Research Gate. Conclusion. Early communication systems, based on the interpretation of brain waves, provided answers to simple ”yes/no” questions. After that, they were also used in spelling methods, whose speed became higher over time. The development of a brain-computer interface system aims to reduce the length of training, as time-consuming training is one of the main obstacles for the users. In addition, research in this area is aimed at improving performance in all parts of the communication system, as well as developing a reliable interface between users and computers.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Primena mozak-računar interfejs sistema u komunikaciji osoba sa teškim motoričkim deficitima, Application of brain-computer interface system in communication of people with severe motor deficits", pages = "65-51", number = "1", volume = "21", doi = "10.5937/specedreh21-35403" }
Jovanović Simić, N., Arsenić, I.,& Daničić, Z.. (2022). Primena mozak-računar interfejs sistema u komunikaciji osoba sa teškim motoričkim deficitima. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 21(1), 51-65. https://doi.org/10.5937/specedreh21-35403
Jovanović Simić N, Arsenić I, Daničić Z. Primena mozak-računar interfejs sistema u komunikaciji osoba sa teškim motoričkim deficitima. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2022;21(1):51-65. doi:10.5937/specedreh21-35403 .
Jovanović Simić, Nadica, Arsenić, Ivana, Daničić, Zorica, "Primena mozak-računar interfejs sistema u komunikaciji osoba sa teškim motoričkim deficitima" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 21, no. 1 (2022):51-65, https://doi.org/10.5937/specedreh21-35403 . .