Selekcija i odlaganje motoričkog odgovora kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću
Selection and delay of motor response in children with mild intellectual disability
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Inhibitorna kontrola predstavlja mehanizam regulacije ponašanja koji igra
važnu ulogu u celokupnom razvoju deteta. Osnovni cilj ovog istraživanja jeste utvrđivanje
sličnosti i razlika između dece sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO)
i dece tipične populacije u domenu motoričke inhibitorne kontrole. Osim toga, cilj je
i da se utvrdi međusobna povezanost sposobnosti selekcije i odlaganja motoričkog
odgovora, i njihov odnos sa uspehom u domenu srpskog jezika i matematike kod
dece sa LIO i dece tipičnog razvoja.
Uzorkom je obuhvaćeno 100 dece sa LIO, uzrasta 10-13,11 godina i 31 dete tipičnog
razvoja uzrasta 10-10,11 godina. Za potrebe istraživanja je upotrebljena varijanta
Kreni-stani zadatka (KS) koja u sebi kombinuje konfliktni/nekongruentni
motorički odgovor i izostavljanje motoričkog odgovora na dogovoreni signal.
Statističkom obradom rezultata, prema postavljenim ciljevima, utvrđeno je: 1)
da deca sa LIO nivo desetogodišnjaka tipične populacije dostižu oko 13 godina; ...2)
da varijable setova Kreni-Stani zadatka međusobno značajno koreliraju u rangu
od 0,31-0,70, a da je faktorskom analizom glavnih komponenti utvrđeno da primenjena
verzija Kreni-Stani zadatka ima dve dimenzije koje objašnjavaju 70% ukupne
varijanse – jednu, koja se odnosi na mogućnost kontrole motoričkog odgovora i
drugu, koja obuhvata brzinu reagovanja; i 3) da je u populaciji dece tipičnog razvoja
lošiji uspeh iz matematike povezan sa sporijim reakcionim vremenom (p<0,05),
dok je u populaciji dece sa LIO uspeh iz srpskog jezika i matematike povezan sa
indikatorima bihejvioralne regulacije (p<0,05). Može se zaključiti da su prisutne
razlike između ove dve populacije samo kvantitativne prirode, ali da su aspekti inhibitorne
kontrole, koji imaju značajnu ulogu u školskom uspehu, drugačiji.
Ključne reči:
inhibitorna kontrola / laka intelektualna ometenost / tipična populacija / školsko postignuće / inhibitory control / mild intellectual disability / typical population / academic achievementIzvor:
Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015, 2015, 40-70Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Finansiranje / projekti:
- Kreiranje Protokola za procenu edukativnih potencijala dece sa smetnjama u razvoju kao kriterijuma za izradu individualnih obrazovnih programa (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179025)
Institucija/grupa
rFASPERTY - CONF AU - Buha, Nataša AU - Gligorović, Milica PY - 2015 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4217 AB - Inhibitorna kontrola predstavlja mehanizam regulacije ponašanja koji igra važnu ulogu u celokupnom razvoju deteta. Osnovni cilj ovog istraživanja jeste utvrđivanje sličnosti i razlika između dece sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO) i dece tipične populacije u domenu motoričke inhibitorne kontrole. Osim toga, cilj je i da se utvrdi međusobna povezanost sposobnosti selekcije i odlaganja motoričkog odgovora, i njihov odnos sa uspehom u domenu srpskog jezika i matematike kod dece sa LIO i dece tipičnog razvoja. Uzorkom je obuhvaćeno 100 dece sa LIO, uzrasta 10-13,11 godina i 31 dete tipičnog razvoja uzrasta 10-10,11 godina. Za potrebe istraživanja je upotrebljena varijanta Kreni-stani zadatka (KS) koja u sebi kombinuje konfliktni/nekongruentni motorički odgovor i izostavljanje motoričkog odgovora na dogovoreni signal. Statističkom obradom rezultata, prema postavljenim ciljevima, utvrđeno je: 1) da deca sa LIO nivo desetogodišnjaka tipične populacije dostižu oko 13 godina; 2) da varijable setova Kreni-Stani zadatka međusobno značajno koreliraju u rangu od 0,31-0,70, a da je faktorskom analizom glavnih komponenti utvrđeno da primenjena verzija Kreni-Stani zadatka ima dve dimenzije koje objašnjavaju 70% ukupne varijanse – jednu, koja se odnosi na mogućnost kontrole motoričkog odgovora i drugu, koja obuhvata brzinu reagovanja; i 3) da je u populaciji dece tipičnog razvoja lošiji uspeh iz matematike povezan sa sporijim reakcionim vremenom (p<0,05), dok je u populaciji dece sa LIO uspeh iz srpskog jezika i matematike povezan sa indikatorima bihejvioralne regulacije (p<0,05). Može se zaključiti da su prisutne razlike između ove dve populacije samo kvantitativne prirode, ali da su aspekti inhibitorne kontrole, koji imaju značajnu ulogu u školskom uspehu, drugačiji. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 T1 - Selekcija i odlaganje motoričkog odgovora kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću T1 - Selection and delay of motor response in children with mild intellectual disability EP - 70 SP - 40 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4217 ER -
@conference{ author = "Buha, Nataša and Gligorović, Milica", year = "2015", abstract = "Inhibitorna kontrola predstavlja mehanizam regulacije ponašanja koji igra važnu ulogu u celokupnom razvoju deteta. Osnovni cilj ovog istraživanja jeste utvrđivanje sličnosti i razlika između dece sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO) i dece tipične populacije u domenu motoričke inhibitorne kontrole. Osim toga, cilj je i da se utvrdi međusobna povezanost sposobnosti selekcije i odlaganja motoričkog odgovora, i njihov odnos sa uspehom u domenu srpskog jezika i matematike kod dece sa LIO i dece tipičnog razvoja. Uzorkom je obuhvaćeno 100 dece sa LIO, uzrasta 10-13,11 godina i 31 dete tipičnog razvoja uzrasta 10-10,11 godina. Za potrebe istraživanja je upotrebljena varijanta Kreni-stani zadatka (KS) koja u sebi kombinuje konfliktni/nekongruentni motorički odgovor i izostavljanje motoričkog odgovora na dogovoreni signal. Statističkom obradom rezultata, prema postavljenim ciljevima, utvrđeno je: 1) da deca sa LIO nivo desetogodišnjaka tipične populacije dostižu oko 13 godina; 2) da varijable setova Kreni-Stani zadatka međusobno značajno koreliraju u rangu od 0,31-0,70, a da je faktorskom analizom glavnih komponenti utvrđeno da primenjena verzija Kreni-Stani zadatka ima dve dimenzije koje objašnjavaju 70% ukupne varijanse – jednu, koja se odnosi na mogućnost kontrole motoričkog odgovora i drugu, koja obuhvata brzinu reagovanja; i 3) da je u populaciji dece tipičnog razvoja lošiji uspeh iz matematike povezan sa sporijim reakcionim vremenom (p<0,05), dok je u populaciji dece sa LIO uspeh iz srpskog jezika i matematike povezan sa indikatorima bihejvioralne regulacije (p<0,05). Može se zaključiti da su prisutne razlike između ove dve populacije samo kvantitativne prirode, ali da su aspekti inhibitorne kontrole, koji imaju značajnu ulogu u školskom uspehu, drugačiji.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015", title = "Selekcija i odlaganje motoričkog odgovora kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću, Selection and delay of motor response in children with mild intellectual disability", pages = "70-40", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4217" }
Buha, N.,& Gligorović, M.. (2015). Selekcija i odlaganje motoričkog odgovora kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 40-70. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4217
Buha N, Gligorović M. Selekcija i odlaganje motoričkog odgovora kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015. 2015;:40-70. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4217 .
Buha, Nataša, Gligorović, Milica, "Selekcija i odlaganje motoričkog odgovora kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću" in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 (2015):40-70, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4217 .