Selekcija i odlaganje motoričkog odgovora kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću
Selection and delay of motor response in children with mild intellectual disability
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Inhibitorna kontrola predstavlja mehanizam regulacije ponašanja koji igra
važnu ulogu u celokupnom razvoju deteta. Osnovni cilj ovog istraživanja jeste utvrđivanje
sličnosti i razlika između dece sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO)
i dece tipične populacije u domenu motoričke inhibitorne kontrole. Osim toga, cilj je
i da se utvrdi međusobna povezanost sposobnosti selekcije i odlaganja motoričkog
odgovora, i njihov odnos sa uspehom u domenu srpskog jezika i matematike kod
dece sa LIO i dece tipičnog razvoja.
Uzorkom je obuhvaćeno 100 dece sa LIO, uzrasta 10-13,11 godina i 31 dete tipičnog
razvoja uzrasta 10-10,11 godina. Za potrebe istraživanja je upotrebljena varijanta
Kreni-stani zadatka (KS) koja u sebi kombinuje konfliktni/nekongruentni
motorički odgovor i izostavljanje motoričkog odgovora na dogovoreni signal.
Statističkom obradom rezultata, prema postavljenim ciljevima, utvrđeno je: 1)
da deca sa LIO nivo desetogodišnjaka tipične populacije dostižu oko 13 godina; ...2)
da varijable setova Kreni-Stani zadatka međusobno značajno koreliraju u rangu
od 0,31-0,70, a da je faktorskom analizom glavnih komponenti utvrđeno da primenjena
verzija Kreni-Stani zadatka ima dve dimenzije koje objašnjavaju 70% ukupne
varijanse – jednu, koja se odnosi na mogućnost kontrole motoričkog odgovora i
drugu, koja obuhvata brzinu reagovanja; i 3) da je u populaciji dece tipičnog razvoja
lošiji uspeh iz matematike povezan sa sporijim reakcionim vremenom (p<0,05),
dok je u populaciji dece sa LIO uspeh iz srpskog jezika i matematike povezan sa
indikatorima bihejvioralne regulacije (p<0,05). Može se zaključiti da su prisutne
razlike između ove dve populacije samo kvantitativne prirode, ali da su aspekti inhibitorne
kontrole, koji imaju značajnu ulogu u školskom uspehu, drugačiji.
Keywords:
inhibitorna kontrola / laka intelektualna ometenost / tipična populacija / školsko postignuće / inhibitory control / mild intellectual disability / typical population / academic achievementSource:
Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015, 2015, 40-70Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Buha, Nataša AU - Gligorović, Milica PY - 2015 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4217 AB - Inhibitorna kontrola predstavlja mehanizam regulacije ponašanja koji igra važnu ulogu u celokupnom razvoju deteta. Osnovni cilj ovog istraživanja jeste utvrđivanje sličnosti i razlika između dece sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO) i dece tipične populacije u domenu motoričke inhibitorne kontrole. Osim toga, cilj je i da se utvrdi međusobna povezanost sposobnosti selekcije i odlaganja motoričkog odgovora, i njihov odnos sa uspehom u domenu srpskog jezika i matematike kod dece sa LIO i dece tipičnog razvoja. Uzorkom je obuhvaćeno 100 dece sa LIO, uzrasta 10-13,11 godina i 31 dete tipičnog razvoja uzrasta 10-10,11 godina. Za potrebe istraživanja je upotrebljena varijanta Kreni-stani zadatka (KS) koja u sebi kombinuje konfliktni/nekongruentni motorički odgovor i izostavljanje motoričkog odgovora na dogovoreni signal. Statističkom obradom rezultata, prema postavljenim ciljevima, utvrđeno je: 1) da deca sa LIO nivo desetogodišnjaka tipične populacije dostižu oko 13 godina; 2) da varijable setova Kreni-Stani zadatka međusobno značajno koreliraju u rangu od 0,31-0,70, a da je faktorskom analizom glavnih komponenti utvrđeno da primenjena verzija Kreni-Stani zadatka ima dve dimenzije koje objašnjavaju 70% ukupne varijanse – jednu, koja se odnosi na mogućnost kontrole motoričkog odgovora i drugu, koja obuhvata brzinu reagovanja; i 3) da je u populaciji dece tipičnog razvoja lošiji uspeh iz matematike povezan sa sporijim reakcionim vremenom (p<0,05), dok je u populaciji dece sa LIO uspeh iz srpskog jezika i matematike povezan sa indikatorima bihejvioralne regulacije (p<0,05). Može se zaključiti da su prisutne razlike između ove dve populacije samo kvantitativne prirode, ali da su aspekti inhibitorne kontrole, koji imaju značajnu ulogu u školskom uspehu, drugačiji. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 T1 - Selekcija i odlaganje motoričkog odgovora kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću T1 - Selection and delay of motor response in children with mild intellectual disability EP - 70 SP - 40 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4217 ER -
@conference{ author = "Buha, Nataša and Gligorović, Milica", year = "2015", abstract = "Inhibitorna kontrola predstavlja mehanizam regulacije ponašanja koji igra važnu ulogu u celokupnom razvoju deteta. Osnovni cilj ovog istraživanja jeste utvrđivanje sličnosti i razlika između dece sa lakom intelektualnom ometenošću (LIO) i dece tipične populacije u domenu motoričke inhibitorne kontrole. Osim toga, cilj je i da se utvrdi međusobna povezanost sposobnosti selekcije i odlaganja motoričkog odgovora, i njihov odnos sa uspehom u domenu srpskog jezika i matematike kod dece sa LIO i dece tipičnog razvoja. Uzorkom je obuhvaćeno 100 dece sa LIO, uzrasta 10-13,11 godina i 31 dete tipičnog razvoja uzrasta 10-10,11 godina. Za potrebe istraživanja je upotrebljena varijanta Kreni-stani zadatka (KS) koja u sebi kombinuje konfliktni/nekongruentni motorički odgovor i izostavljanje motoričkog odgovora na dogovoreni signal. Statističkom obradom rezultata, prema postavljenim ciljevima, utvrđeno je: 1) da deca sa LIO nivo desetogodišnjaka tipične populacije dostižu oko 13 godina; 2) da varijable setova Kreni-Stani zadatka međusobno značajno koreliraju u rangu od 0,31-0,70, a da je faktorskom analizom glavnih komponenti utvrđeno da primenjena verzija Kreni-Stani zadatka ima dve dimenzije koje objašnjavaju 70% ukupne varijanse – jednu, koja se odnosi na mogućnost kontrole motoričkog odgovora i drugu, koja obuhvata brzinu reagovanja; i 3) da je u populaciji dece tipičnog razvoja lošiji uspeh iz matematike povezan sa sporijim reakcionim vremenom (p<0,05), dok je u populaciji dece sa LIO uspeh iz srpskog jezika i matematike povezan sa indikatorima bihejvioralne regulacije (p<0,05). Može se zaključiti da su prisutne razlike između ove dve populacije samo kvantitativne prirode, ali da su aspekti inhibitorne kontrole, koji imaju značajnu ulogu u školskom uspehu, drugačiji.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015", title = "Selekcija i odlaganje motoričkog odgovora kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću, Selection and delay of motor response in children with mild intellectual disability", pages = "70-40", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4217" }
Buha, N.,& Gligorović, M.. (2015). Selekcija i odlaganje motoričkog odgovora kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 40-70. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4217
Buha N, Gligorović M. Selekcija i odlaganje motoričkog odgovora kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015. 2015;:40-70. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4217 .
Buha, Nataša, Gligorović, Milica, "Selekcija i odlaganje motoričkog odgovora kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću" in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 (2015):40-70, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4217 .