Izraženost socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću
Expression of social, emotional and behavioral problems in the population of students with intellectual disabilities
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Dosadašnja istraživanja upućuju na to da su deca sa intelektualnom ometenošću
pod većim rizikom od pojave socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema
u odnosu na vršnjake tipičnog razvoja. U radu smo ispitali izraženost navedenih
problema kod 34 učenika sa lakšim i težim oblicima intelektualne ometenosti.
Ispitani su i efekti pojedinih individualnih i sredinskih faktora na izraženost tih
problema.
Za procenu socijalnog, emocionalnog i bihejvioralnog funkcionisanja ispitanika
korišćen je Upitnik snaga i teškoća. Informanti su bili defektolozi.
Rezultati deskriptivne statistike ukazuju na postojanje velikog raspona bodova
na svim skalama korišćenog upitnika. Ovo upućuje na veliku heterogenost ispitivane
populacije u pogledu izraženosti procenjivanih problema. Dok, s jedne strane,
ima ispitanika sa neznatnim emocionalnim, socijalnim i/ili bihejvioralnim problemima,
s druge strane se nalaze oni čiji skorovi dostižu maksimalne vrednosti na
pojedinim skalama. Prisustvo ko...morbiditeta (autizma i intelektualne ometenosti)
i iskustvo u radu sa osobama sa autizmom su bile jedine varijable čiji je efekat na
izraženost pojedinih problema bio statistički značajan, u slučajevima kada je ta
izraženost posmatrana kroz sumarne skorove primenjenih skala. S obzirom na dobijene
rezultate, neophodno je ostvariti kontinuiranu saradnju sa stručnjacima iz
oblasti mentalnog zdravlja kako bi se otklonili ili ublažili rizici od pojave psihopatologije
u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću.
Keywords:
mentalno zdravlje / psihopatologija / intelektualna ometenost / učenici / problemi u ponašanju / mental health / psychopathology / intellectual disabilities / students / behavioral problems / expressionSource:
Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015, 2015, 7-28Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
- Social participation of persons with intellectual disabilities (RS-179017)
- Designig a protocol for Assessing the Educational potentials of Children with Disabilities as a Criterion for Development of Individual Educational Programs (RS-179025)
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Banković, Slobodan AU - Lukenić Gaši, Renata PY - 2015 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4216 AB - Dosadašnja istraživanja upućuju na to da su deca sa intelektualnom ometenošću pod većim rizikom od pojave socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u odnosu na vršnjake tipičnog razvoja. U radu smo ispitali izraženost navedenih problema kod 34 učenika sa lakšim i težim oblicima intelektualne ometenosti. Ispitani su i efekti pojedinih individualnih i sredinskih faktora na izraženost tih problema. Za procenu socijalnog, emocionalnog i bihejvioralnog funkcionisanja ispitanika korišćen je Upitnik snaga i teškoća. Informanti su bili defektolozi. Rezultati deskriptivne statistike ukazuju na postojanje velikog raspona bodova na svim skalama korišćenog upitnika. Ovo upućuje na veliku heterogenost ispitivane populacije u pogledu izraženosti procenjivanih problema. Dok, s jedne strane, ima ispitanika sa neznatnim emocionalnim, socijalnim i/ili bihejvioralnim problemima, s druge strane se nalaze oni čiji skorovi dostižu maksimalne vrednosti na pojedinim skalama. Prisustvo komorbiditeta (autizma i intelektualne ometenosti) i iskustvo u radu sa osobama sa autizmom su bile jedine varijable čiji je efekat na izraženost pojedinih problema bio statistički značajan, u slučajevima kada je ta izraženost posmatrana kroz sumarne skorove primenjenih skala. S obzirom na dobijene rezultate, neophodno je ostvariti kontinuiranu saradnju sa stručnjacima iz oblasti mentalnog zdravlja kako bi se otklonili ili ublažili rizici od pojave psihopatologije u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 T1 - Izraženost socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću T1 - Expression of social, emotional and behavioral problems in the population of students with intellectual disabilities EP - 28 SP - 7 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4216 ER -
@conference{ author = "Banković, Slobodan and Lukenić Gaši, Renata", year = "2015", abstract = "Dosadašnja istraživanja upućuju na to da su deca sa intelektualnom ometenošću pod većim rizikom od pojave socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u odnosu na vršnjake tipičnog razvoja. U radu smo ispitali izraženost navedenih problema kod 34 učenika sa lakšim i težim oblicima intelektualne ometenosti. Ispitani su i efekti pojedinih individualnih i sredinskih faktora na izraženost tih problema. Za procenu socijalnog, emocionalnog i bihejvioralnog funkcionisanja ispitanika korišćen je Upitnik snaga i teškoća. Informanti su bili defektolozi. Rezultati deskriptivne statistike ukazuju na postojanje velikog raspona bodova na svim skalama korišćenog upitnika. Ovo upućuje na veliku heterogenost ispitivane populacije u pogledu izraženosti procenjivanih problema. Dok, s jedne strane, ima ispitanika sa neznatnim emocionalnim, socijalnim i/ili bihejvioralnim problemima, s druge strane se nalaze oni čiji skorovi dostižu maksimalne vrednosti na pojedinim skalama. Prisustvo komorbiditeta (autizma i intelektualne ometenosti) i iskustvo u radu sa osobama sa autizmom su bile jedine varijable čiji je efekat na izraženost pojedinih problema bio statistički značajan, u slučajevima kada je ta izraženost posmatrana kroz sumarne skorove primenjenih skala. S obzirom na dobijene rezultate, neophodno je ostvariti kontinuiranu saradnju sa stručnjacima iz oblasti mentalnog zdravlja kako bi se otklonili ili ublažili rizici od pojave psihopatologije u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015", title = "Izraženost socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću, Expression of social, emotional and behavioral problems in the population of students with intellectual disabilities", pages = "28-7", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4216" }
Banković, S.,& Lukenić Gaši, R.. (2015). Izraženost socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 7-28. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4216
Banković S, Lukenić Gaši R. Izraženost socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću. in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015. 2015;:7-28. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4216 .
Banković, Slobodan, Lukenić Gaši, Renata, "Izraženost socijalnih, emocionalnih i bihejvioralnih problema u populaciji učenika sa intelektualnom ometenošću" in Tematski zbornik radova - „ Teškoće u mentalnom razvoju “, Beograd, Srbija, 2015 (2015):7-28, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4216 .