rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Slobodne asocijacije reči kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem

Free associtations of words in children with specific language impairment

Thumbnail
2016
Untitled11.pdf (1.757Mb)
Authors
Drljan, Bojana
Vuković, Mile
Jovanović-Simić, Nadica
Petrović-Lazić, Mirjana
Contributors
Jugović, Aleksandar
Japundža-Milisavljević, Mirjana
Grbović, Aleksandra
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Deca sa specifičnim jezičkim poremećajem (SJP) ispoljavaju značajne leksičke deficite i često imaju nezrele ili nedovoljno razvijene leksičko-semantičke sposobnosti. Test slobodnih asocijacija reči može da ukaže na način leksičke organizacije i pristupa leksičkom sistemu, tj. na eventualne deficite u procesiranju reči kod ove dece. Cilj ovog rada je bio da primenom Testa slobodnih asocijacija reči sagledamo strategije procesiranja reči kod dece sa SJP. Metodologija. Uzorak je činilo 28 ispitanika uzrasta od 5 do 8 godina podeljeno u dve uzrasno usklađene grupe, 14 dece sa dijagnostikovanim specifičnim jezičkim poremećajem (razvojnom disfazijom) i 14 dece tipičnog razvoja. U istraživanju je korišćena adaptirana verzija Testa slobodnih asocijacija reči tako da se test sastoji od ukupno 90 ajtema (50 imenica, 14 gla- gola i 26 prideva). Rezultati su pokazali da deca sa SJP produkuju znatno manje paradigmatskih odgovora u odnosu na decu tipičnog razvoja i znatno više razvo...jno primitivnijih odgovora tipa fonoloških i eholaličnih asocijacija. Međutim, razvoj leksičko-semantičkih sposobnosti kod ove dece pokazuje iste zakonomernosti kao i kod dece tipičnog razvoja. Nezrele leksičko-semantičke sposobnosti ova deca ispoljavaju i u okviru pojedinačnih vrsta reči, specifič- no u okviru imenica i glagola, međutim ti deficiti nisu uočeni u okviru prideva.

Children with specific language impairment (SLI) can have severe lexical deficits and often have immature or underdeveloped lexical-semantic abilities. The use of Word association Test may indicate the organization of lexical-semantic network and the ways of lexical access ie. eventual deficits in the processing of words in these children. The aim of this study was to explore the strategy of lexical processing in children with SLI, using Word association Test. Methodology. The sample consisted of 28 participants (5 to 8 years) divided into two age matched groups, 14 children diagnosed with specific language impairment (developmental dysphasia) and 14 typicaly developed children. We used adapted version of the Word association Test, so that the test consists of 90 items (50 nouns, 14 verbs and 26 adjectives). The results showed that children with SLI produced significantly smaller number of semantic associations than typicaly developed children and considerably more primitiv...e types of associations such as clangs and repetitions, however, the development of lexical-semantic abilities in these children shows the same regularities seen in typicaly developed children. Children with SLI showed immature lexical-semantic abilities also in processing of specific class of words, such as nouns and verbs, but these deficits were not observed in the class of adjective.

Keywords:
specifični jezički poremećaj / eksičko-semantičke sposobnosti / slobodne asocijacije reči / specific language impairment / lexical-semantic abilities / free association of words
Source:
Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016, 2016, 111-120
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation

ISBN: 978-86-6203-089-4

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4198
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4198
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Drljan, Bojana
AU  - Vuković, Mile
AU  - Jovanović-Simić, Nadica
AU  - Petrović-Lazić, Mirjana
PY  - 2016
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4198
AB  - Deca sa specifičnim jezičkim poremećajem (SJP) ispoljavaju
značajne leksičke deficite i često imaju nezrele ili nedovoljno
razvijene leksičko-semantičke sposobnosti. Test slobodnih
asocijacija reči može da ukaže na način leksičke organizacije
i pristupa leksičkom sistemu, tj. na eventualne deficite u
procesiranju reči kod ove dece.
Cilj ovog rada je bio da primenom Testa slobodnih asocijacija
reči sagledamo strategije procesiranja reči kod dece sa SJP.
Metodologija. Uzorak je činilo 28 ispitanika uzrasta od
5 do 8 godina podeljeno u dve uzrasno usklađene grupe, 14 dece sa
dijagnostikovanim specifičnim jezičkim poremećajem (razvojnom
disfazijom) i 14 dece tipičnog razvoja. U istraživanju je
korišćena adaptirana verzija Testa slobodnih asocijacija reči
tako da se test sastoji od ukupno 90 ajtema (50 imenica, 14 gla-
gola i 26 prideva).
Rezultati su pokazali da deca sa SJP produkuju znatno manje
paradigmatskih odgovora u odnosu na decu tipičnog razvoja i
znatno više razvojno primitivnijih odgovora tipa fonoloških
i eholaličnih asocijacija. Međutim, razvoj leksičko-semantičkih
sposobnosti kod ove dece pokazuje iste zakonomernosti kao i kod
dece tipičnog razvoja. Nezrele leksičko-semantičke sposobnosti
ova deca ispoljavaju i u okviru pojedinačnih vrsta reči, specifič-
no u okviru imenica i glagola, međutim ti deficiti nisu uočeni
u okviru prideva.
AB  - Children with specific language impairment (SLI) can have severe lexical deficits and
often have immature or underdeveloped lexical-semantic abilities. The use of Word
association Test may indicate the organization of lexical-semantic network and the
ways of lexical access ie. eventual deficits in the processing of words in these children.
The aim of this study was to explore the strategy of lexical processing in children with
SLI, using Word association Test.
Methodology. The sample consisted of 28 participants (5 to 8 years) divided into
two age matched groups, 14 children diagnosed with specific language impairment
(developmental dysphasia) and 14 typicaly developed children. We used adapted
version of the Word association Test, so that the test consists of 90 items (50 nouns, 14
verbs and 26 adjectives).
The results showed that children with SLI produced significantly smaller number of
semantic associations than typicaly developed children and considerably more primitive
types of associations such as clangs and repetitions, however, the development of
lexical-semantic abilities in these children shows the same regularities seen in typicaly
developed children. Children with SLI showed immature lexical-semantic abilities also
in processing of specific class of words, such as nouns and verbs, but these deficits were
not observed in the class of adjective.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016
T1  - Slobodne asocijacije reči kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem
T1  - Free associtations of words in children with specific language impairment
EP  - 120
SP  - 111
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4198
ER  - 
@conference{
author = "Drljan, Bojana and Vuković, Mile and Jovanović-Simić, Nadica and Petrović-Lazić, Mirjana",
year = "2016",
abstract = "Deca sa specifičnim jezičkim poremećajem (SJP) ispoljavaju
značajne leksičke deficite i često imaju nezrele ili nedovoljno
razvijene leksičko-semantičke sposobnosti. Test slobodnih
asocijacija reči može da ukaže na način leksičke organizacije
i pristupa leksičkom sistemu, tj. na eventualne deficite u
procesiranju reči kod ove dece.
Cilj ovog rada je bio da primenom Testa slobodnih asocijacija
reči sagledamo strategije procesiranja reči kod dece sa SJP.
Metodologija. Uzorak je činilo 28 ispitanika uzrasta od
5 do 8 godina podeljeno u dve uzrasno usklađene grupe, 14 dece sa
dijagnostikovanim specifičnim jezičkim poremećajem (razvojnom
disfazijom) i 14 dece tipičnog razvoja. U istraživanju je
korišćena adaptirana verzija Testa slobodnih asocijacija reči
tako da se test sastoji od ukupno 90 ajtema (50 imenica, 14 gla-
gola i 26 prideva).
Rezultati su pokazali da deca sa SJP produkuju znatno manje
paradigmatskih odgovora u odnosu na decu tipičnog razvoja i
znatno više razvojno primitivnijih odgovora tipa fonoloških
i eholaličnih asocijacija. Međutim, razvoj leksičko-semantičkih
sposobnosti kod ove dece pokazuje iste zakonomernosti kao i kod
dece tipičnog razvoja. Nezrele leksičko-semantičke sposobnosti
ova deca ispoljavaju i u okviru pojedinačnih vrsta reči, specifič-
no u okviru imenica i glagola, međutim ti deficiti nisu uočeni
u okviru prideva., Children with specific language impairment (SLI) can have severe lexical deficits and
often have immature or underdeveloped lexical-semantic abilities. The use of Word
association Test may indicate the organization of lexical-semantic network and the
ways of lexical access ie. eventual deficits in the processing of words in these children.
The aim of this study was to explore the strategy of lexical processing in children with
SLI, using Word association Test.
Methodology. The sample consisted of 28 participants (5 to 8 years) divided into
two age matched groups, 14 children diagnosed with specific language impairment
(developmental dysphasia) and 14 typicaly developed children. We used adapted
version of the Word association Test, so that the test consists of 90 items (50 nouns, 14
verbs and 26 adjectives).
The results showed that children with SLI produced significantly smaller number of
semantic associations than typicaly developed children and considerably more primitive
types of associations such as clangs and repetitions, however, the development of
lexical-semantic abilities in these children shows the same regularities seen in typicaly
developed children. Children with SLI showed immature lexical-semantic abilities also
in processing of specific class of words, such as nouns and verbs, but these deficits were
not observed in the class of adjective.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016",
title = "Slobodne asocijacije reči kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem, Free associtations of words in children with specific language impairment",
pages = "120-111",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4198"
}
Drljan, B., Vuković, M., Jovanović-Simić, N.,& Petrović-Lazić, M.. (2016). Slobodne asocijacije reči kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 111-120.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4198
Drljan B, Vuković M, Jovanović-Simić N, Petrović-Lazić M. Slobodne asocijacije reči kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016. 2016;:111-120.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4198 .
Drljan, Bojana, Vuković, Mile, Jovanović-Simić, Nadica, Petrović-Lazić, Mirjana, "Slobodne asocijacije reči kod dece sa specifičnim jezičkim poremećajem" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup, „Socijalna inkluzija dece sa razvojnim smetnjama i problemima u ponašanju”, Beograd, 6. decembar 2016 (2016):111-120,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4198 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB