rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Školsko okruženje kao faktor jezičkog i socio-emocionalnog razvoja dece sa neverbalnim smetnjama u učenju

Thumbnail
2022
bitstream_5988.pdf (1.084Mb)
Authors
Ječmenica, Nevena
Drljan, Bojana
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Koncept neverbalnih smetnji u učenju (u daljem tekstu NSU) uključuje izražene deficite taktilne i vizuelne percepcije, kao i obavljanja složenih motoričkih zadataka, za razliku od dobro razvijene auditivne percepcije i učenja napamet. Za decu sa NSU školsko okruženje predstavlja veliki izazov, stoga je cilj ovog rada razmotriti njegovu ulogu u odnosu na akademske sposobnosti i deficite kod ove grupe dece. Dobro razvijena sposobnost dece sa NSU da obraćaju pažnju na detalje omogućava im razvijenu verbalnu memoriju, ekspresivni jezik i verbalne asocijacije. Sa druge strane, deficit vizuelne percepcije i fine motorike dovodi do smetnji u pisanju i matematici. Deca sa NSU imaju poteškoća u suočavanju sa novim informacijama, promenama u svojoj rutini ili neočekivanim događajima. Obično imaju slaba vizuelna i taktilna sećanja, zbog čega teško prepoznaju lica svojih prijatelja. Kao rezultat semantičkih deficita ova deca doslovno tumače značenje reči, zbog čega su često naivna i ve...ruju u sve što im se kaže. Usled pragmatskih deficita za decu sa NSU problem predstavlja ”čitanje između redova”, razumevanje gestova, izraza lica, idioma, procena kada treba reći puno ili malo, kao i da li je nešto smešno. Ova deca razumeju jezik i svakodnevne situacije na toliko doslovan način, da njihovi tipično razvijeni vršnjaci mogu imati poteškoća u razumevanju njihove logike. Deca sa NSU su veoma svesna svojih ograničenja. Znaju da rade nešto pogrešno, ali ne mogu da shvate šta nije u redu sa njihovim postupcima ili kako da isprave svoje ponašanje. S obzirom da žele socijalno prihvatanje, zahvalni su na svakoj pomoći koju dobijaju. Deficiti socijalnih interakcija s kojima se ova deca suočavaju izlažu ih riziku od problema poput socijalne izolacije, anksioznosti, frustracije, niskog samopoštovanja i nezadovoljstva na školskom uzrastu. Pored ovoga, stručnjaci tvrde da su deca sa NSU u visokom riziku od anksioznosti i depresije. Brojni autori ističu značaj rane intervencije kao načina za razvoj samopoštovanja kod dece sa NSU, kako psihološki problemi ne bi postali neizbežni. Neophodno je da deca sa NSU dobiju direktna uputstva o tome kako da adekvatno socijalno funkcionišu. Nedostatak naučnog znanja o programima tretmana za stvaranje optimalnog porodičnog i školskog okruženja za decu sa NSU ostavljaju roditeljima i nastavnicima malo resursa za praktične savete o programu intervencije. Za nastavnike i roditelje je od pomoći da shvate da nije neophodno naučiti niz specifičnih novih strategija podučavanja da bi se zadovoljile potrebe dece sa NSU. Umesto toga, važno je prepoznati i identifikovati vrste problema sa kojima se ova deca susreću, a zatim primeniti načine njihovog rešavanja koji proizilaze iz sopstvenog iskustva u svakodnevnim interakcijama.

Keywords:
neverbalne smetnje u učenju / jezički razvoj / socijalno funkcionisanje
Source:
Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022., 2022, 182-182
Publisher:
  • Drustvo defektologa Srbije

ISBN: 978-86-84765-58-3

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4152
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4152
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Ječmenica, Nevena
AU  - Drljan, Bojana
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4152
AB  - Koncept neverbalnih smetnji u učenju (u daljem tekstu NSU) uključuje izražene
deficite taktilne i vizuelne percepcije, kao i obavljanja složenih motoričkih zadataka, za
razliku od dobro razvijene auditivne percepcije i učenja napamet. Za decu sa NSU
školsko okruženje predstavlja veliki izazov, stoga je cilj ovog rada razmotriti njegovu
ulogu u odnosu na akademske sposobnosti i deficite kod ove grupe dece.
Dobro razvijena sposobnost dece sa NSU da obraćaju pažnju na detalje
omogućava im razvijenu verbalnu memoriju, ekspresivni jezik i verbalne asocijacije. Sa
druge strane, deficit vizuelne percepcije i fine motorike dovodi do smetnji u pisanju i
matematici. Deca sa NSU imaju poteškoća u suočavanju sa novim informacijama,
promenama u svojoj rutini ili neočekivanim događajima. Obično imaju slaba vizuelna i
taktilna sećanja, zbog čega teško prepoznaju lica svojih prijatelja. Kao rezultat
semantičkih deficita ova deca doslovno tumače značenje reči, zbog čega su često naivna
i veruju u sve što im se kaže. Usled pragmatskih deficita za decu sa NSU problem
predstavlja ”čitanje između redova”, razumevanje gestova, izraza lica, idioma, procena
kada treba reći puno ili malo, kao i da li je nešto smešno. Ova deca razumeju jezik i
svakodnevne situacije na toliko doslovan način, da njihovi tipično razvijeni vršnjaci mogu
imati poteškoća u razumevanju njihove logike.
Deca sa NSU su veoma svesna svojih ograničenja. Znaju da rade nešto pogrešno,
ali ne mogu da shvate šta nije u redu sa njihovim postupcima ili kako da isprave svoje
ponašanje. S obzirom da žele socijalno prihvatanje, zahvalni su na svakoj pomoći koju
dobijaju. Deficiti socijalnih interakcija s kojima se ova deca suočavaju izlažu ih riziku od
problema poput socijalne izolacije, anksioznosti, frustracije, niskog samopoštovanja i
nezadovoljstva na školskom uzrastu. Pored ovoga, stručnjaci tvrde da su deca sa NSU u
visokom riziku od anksioznosti i depresije. Brojni autori ističu značaj rane intervencije
kao načina za razvoj samopoštovanja kod dece sa NSU, kako psihološki problemi ne bi
postali neizbežni. Neophodno je da deca sa NSU dobiju direktna uputstva o tome kako
da adekvatno socijalno funkcionišu.
Nedostatak naučnog znanja o programima tretmana za stvaranje optimalnog
porodičnog i školskog okruženja za decu sa NSU ostavljaju roditeljima i nastavnicima
malo resursa za praktične savete o programu intervencije. Za nastavnike i roditelje je od
pomoći da shvate da nije neophodno naučiti niz specifičnih novih strategija podučavanja
da bi se zadovoljile potrebe dece sa NSU. Umesto toga, važno je prepoznati i
identifikovati vrste problema sa kojima se ova deca susreću, a zatim primeniti načine
njihovog rešavanja koji proizilaze iz sopstvenog iskustva u svakodnevnim interakcijama.
PB  - Drustvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.
T1  - Školsko okruženje kao faktor jezičkog i socio-emocionalnog razvoja dece sa neverbalnim smetnjama u učenju
EP  - 182
SP  - 182
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4152
ER  - 
@conference{
author = "Ječmenica, Nevena and Drljan, Bojana",
year = "2022",
abstract = "Koncept neverbalnih smetnji u učenju (u daljem tekstu NSU) uključuje izražene
deficite taktilne i vizuelne percepcije, kao i obavljanja složenih motoričkih zadataka, za
razliku od dobro razvijene auditivne percepcije i učenja napamet. Za decu sa NSU
školsko okruženje predstavlja veliki izazov, stoga je cilj ovog rada razmotriti njegovu
ulogu u odnosu na akademske sposobnosti i deficite kod ove grupe dece.
Dobro razvijena sposobnost dece sa NSU da obraćaju pažnju na detalje
omogućava im razvijenu verbalnu memoriju, ekspresivni jezik i verbalne asocijacije. Sa
druge strane, deficit vizuelne percepcije i fine motorike dovodi do smetnji u pisanju i
matematici. Deca sa NSU imaju poteškoća u suočavanju sa novim informacijama,
promenama u svojoj rutini ili neočekivanim događajima. Obično imaju slaba vizuelna i
taktilna sećanja, zbog čega teško prepoznaju lica svojih prijatelja. Kao rezultat
semantičkih deficita ova deca doslovno tumače značenje reči, zbog čega su često naivna
i veruju u sve što im se kaže. Usled pragmatskih deficita za decu sa NSU problem
predstavlja ”čitanje između redova”, razumevanje gestova, izraza lica, idioma, procena
kada treba reći puno ili malo, kao i da li je nešto smešno. Ova deca razumeju jezik i
svakodnevne situacije na toliko doslovan način, da njihovi tipično razvijeni vršnjaci mogu
imati poteškoća u razumevanju njihove logike.
Deca sa NSU su veoma svesna svojih ograničenja. Znaju da rade nešto pogrešno,
ali ne mogu da shvate šta nije u redu sa njihovim postupcima ili kako da isprave svoje
ponašanje. S obzirom da žele socijalno prihvatanje, zahvalni su na svakoj pomoći koju
dobijaju. Deficiti socijalnih interakcija s kojima se ova deca suočavaju izlažu ih riziku od
problema poput socijalne izolacije, anksioznosti, frustracije, niskog samopoštovanja i
nezadovoljstva na školskom uzrastu. Pored ovoga, stručnjaci tvrde da su deca sa NSU u
visokom riziku od anksioznosti i depresije. Brojni autori ističu značaj rane intervencije
kao načina za razvoj samopoštovanja kod dece sa NSU, kako psihološki problemi ne bi
postali neizbežni. Neophodno je da deca sa NSU dobiju direktna uputstva o tome kako
da adekvatno socijalno funkcionišu.
Nedostatak naučnog znanja o programima tretmana za stvaranje optimalnog
porodičnog i školskog okruženja za decu sa NSU ostavljaju roditeljima i nastavnicima
malo resursa za praktične savete o programu intervencije. Za nastavnike i roditelje je od
pomoći da shvate da nije neophodno naučiti niz specifičnih novih strategija podučavanja
da bi se zadovoljile potrebe dece sa NSU. Umesto toga, važno je prepoznati i
identifikovati vrste problema sa kojima se ova deca susreću, a zatim primeniti načine
njihovog rešavanja koji proizilaze iz sopstvenog iskustva u svakodnevnim interakcijama.",
publisher = "Drustvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.",
title = "Školsko okruženje kao faktor jezičkog i socio-emocionalnog razvoja dece sa neverbalnim smetnjama u učenju",
pages = "182-182",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4152"
}
Ječmenica, N.,& Drljan, B.. (2022). Školsko okruženje kao faktor jezičkog i socio-emocionalnog razvoja dece sa neverbalnim smetnjama u učenju. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.
Drustvo defektologa Srbije., 182-182.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4152
Ječmenica N, Drljan B. Školsko okruženje kao faktor jezičkog i socio-emocionalnog razvoja dece sa neverbalnim smetnjama u učenju. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.. 2022;:182-182.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4152 .
Ječmenica, Nevena, Drljan, Bojana, "Školsko okruženje kao faktor jezičkog i socio-emocionalnog razvoja dece sa neverbalnim smetnjama u učenju" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022. (2022):182-182,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4152 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB