Pretpostavke uvažavanja različitosti u školskom okruženju: identifikacija ključnih konstrukata
Authors
Popović-Ćitić, Branislava
Kovačević-Lepojević, Marina

Bukvić Branković, Lidija

Stojanović, Marija

Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Uvažavanje različitosti, kao jedne od ključnih vrednosti savremenih društava,
aktuelizovano je poslednjih godina u okvirima formalnog sistema obrazovanja i
vaspitanja, primarno pod uticajem koncepta interkulturalnog obrazovanja i procesa
usmerenih na unapređivanje demokratske kulture u školama. Za potrebe identifikovanja
bazičnih konstrukata značajnih za inkorporiranje različitosti u korpus vrednosti koje se
praktikuju u uslovima školskog okruženja, sprovedena je kritička analiza relevantne
nacionalne legislative, izvršen je temeljni pregled niza teorijskih koncepata u kojima se
uvažavanje različitosti pojavljuje kao konstitutivni element, te su selektovani elementi i
primeri dobre prakse u ovom domenu. Nalazi, dobijeni ovako koncipiranim
istraživanjem, ukazuju da nivo poštovanja i negovanja različitosti u školskom setingu
primarno zavisi od međudejstva faktora koji deluju na tri nivoa – kontekstualnom,
relacionom i individualnom. Na nivou organizacionog konteksta u kome se ...negovanje
različitosti praktikuje, ključnim konstruktom ocenjuje se školska kultura, definisana kao
sistem vrednosti, normi, ciljeva i prakse koji dele svi akteri školskog života. Zajednička
vizija, organizaciona posvećenost, orijentisanost ka ciljevima i inovacijama, kvalitet
formalnih i neformalnih odnosa, podržavajuće i strukturirano liderstvo, te učešće u
donošenju odluka, smatraju se elementima školske kulture koji su u direktnoj funkciji
promocije različitosti. Na relacionom nivou najuticajnijim se pokazuje kvalitet školske
klime, izražen kroz negovanje skladnih interpersonalnih odnosa između svih učesnika
obrazovnovaspitnog procesa, definisanje jasnih očekivanja i pravednih pravila koja se
dosledno primenjuju, korišćenje tehnika pozitivnog disciplinovanja i socioemocionalnog
učenja, te prakse koja direktno promoviše uvažavanje različitosti. Kada je u pitanju
individualni nivo, ključnim se pokazuju kulturalne kompetencije nastavnika izražene kroz
kulturalnu svesnost, znanje i veštine, te posledičnu primenu kulturalno kompetentne
prakse – u formi kulturalno kompetentnog rukovođenja odeljenjem, primene kulturalno
responzivnih programa nastave i učenja, kao i aktivne saradnje sa roditeljima različitih
kulturnih identiteta. Posmatrano iz ugla učenika, važnom pretpostavkom kulturalno
kompetentnog ponašanja smatra se razvijanje kulturalne senzitivnosti kao otvorene
spremnosti da se ostvare interakcije sa pripadnicima drugih kultura, uz istovremeno
poštovanje i uvažavanje kulturalnih razlika. Sumarno gledano, može se zaključiti da
napori ka promociji različitosti u školskom okruženju, ukoliko pretenduju da budu
efektivni, nužno zahtevaju holistički pristup konstruktima školske kulture, pozitivne
školske klime i kulturalnih kompetencija, koji svojim međuzavisnim delovanjem kreiraju
prostor za negovanje interkulturalnog obrazovanja i razvijanje demokratske kulture.
Keywords:
uvažavanje različitosti / interkulturalno obrazovanje / školska kultura / školska klima / kulturalne kompetencijeSource:
Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022., 2022, 90-90Publisher:
- Društvo defektologa Srbije
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Popović-Ćitić, Branislava AU - Kovačević-Lepojević, Marina AU - Bukvić Branković, Lidija AU - Stojanović, Marija PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4137 AB - Uvažavanje različitosti, kao jedne od ključnih vrednosti savremenih društava, aktuelizovano je poslednjih godina u okvirima formalnog sistema obrazovanja i vaspitanja, primarno pod uticajem koncepta interkulturalnog obrazovanja i procesa usmerenih na unapređivanje demokratske kulture u školama. Za potrebe identifikovanja bazičnih konstrukata značajnih za inkorporiranje različitosti u korpus vrednosti koje se praktikuju u uslovima školskog okruženja, sprovedena je kritička analiza relevantne nacionalne legislative, izvršen je temeljni pregled niza teorijskih koncepata u kojima se uvažavanje različitosti pojavljuje kao konstitutivni element, te su selektovani elementi i primeri dobre prakse u ovom domenu. Nalazi, dobijeni ovako koncipiranim istraživanjem, ukazuju da nivo poštovanja i negovanja različitosti u školskom setingu primarno zavisi od međudejstva faktora koji deluju na tri nivoa – kontekstualnom, relacionom i individualnom. Na nivou organizacionog konteksta u kome se negovanje različitosti praktikuje, ključnim konstruktom ocenjuje se školska kultura, definisana kao sistem vrednosti, normi, ciljeva i prakse koji dele svi akteri školskog života. Zajednička vizija, organizaciona posvećenost, orijentisanost ka ciljevima i inovacijama, kvalitet formalnih i neformalnih odnosa, podržavajuće i strukturirano liderstvo, te učešće u donošenju odluka, smatraju se elementima školske kulture koji su u direktnoj funkciji promocije različitosti. Na relacionom nivou najuticajnijim se pokazuje kvalitet školske klime, izražen kroz negovanje skladnih interpersonalnih odnosa između svih učesnika obrazovnovaspitnog procesa, definisanje jasnih očekivanja i pravednih pravila koja se dosledno primenjuju, korišćenje tehnika pozitivnog disciplinovanja i socioemocionalnog učenja, te prakse koja direktno promoviše uvažavanje različitosti. Kada je u pitanju individualni nivo, ključnim se pokazuju kulturalne kompetencije nastavnika izražene kroz kulturalnu svesnost, znanje i veštine, te posledičnu primenu kulturalno kompetentne prakse – u formi kulturalno kompetentnog rukovođenja odeljenjem, primene kulturalno responzivnih programa nastave i učenja, kao i aktivne saradnje sa roditeljima različitih kulturnih identiteta. Posmatrano iz ugla učenika, važnom pretpostavkom kulturalno kompetentnog ponašanja smatra se razvijanje kulturalne senzitivnosti kao otvorene spremnosti da se ostvare interakcije sa pripadnicima drugih kultura, uz istovremeno poštovanje i uvažavanje kulturalnih razlika. Sumarno gledano, može se zaključiti da napori ka promociji različitosti u školskom okruženju, ukoliko pretenduju da budu efektivni, nužno zahtevaju holistički pristup konstruktima školske kulture, pozitivne školske klime i kulturalnih kompetencija, koji svojim međuzavisnim delovanjem kreiraju prostor za negovanje interkulturalnog obrazovanja i razvijanje demokratske kulture. PB - Društvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022. T1 - Pretpostavke uvažavanja različitosti u školskom okruženju: identifikacija ključnih konstrukata EP - 90 SP - 90 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4137 ER -
@conference{ author = "Popović-Ćitić, Branislava and Kovačević-Lepojević, Marina and Bukvić Branković, Lidija and Stojanović, Marija", year = "2022", abstract = "Uvažavanje različitosti, kao jedne od ključnih vrednosti savremenih društava, aktuelizovano je poslednjih godina u okvirima formalnog sistema obrazovanja i vaspitanja, primarno pod uticajem koncepta interkulturalnog obrazovanja i procesa usmerenih na unapređivanje demokratske kulture u školama. Za potrebe identifikovanja bazičnih konstrukata značajnih za inkorporiranje različitosti u korpus vrednosti koje se praktikuju u uslovima školskog okruženja, sprovedena je kritička analiza relevantne nacionalne legislative, izvršen je temeljni pregled niza teorijskih koncepata u kojima se uvažavanje različitosti pojavljuje kao konstitutivni element, te su selektovani elementi i primeri dobre prakse u ovom domenu. Nalazi, dobijeni ovako koncipiranim istraživanjem, ukazuju da nivo poštovanja i negovanja različitosti u školskom setingu primarno zavisi od međudejstva faktora koji deluju na tri nivoa – kontekstualnom, relacionom i individualnom. Na nivou organizacionog konteksta u kome se negovanje različitosti praktikuje, ključnim konstruktom ocenjuje se školska kultura, definisana kao sistem vrednosti, normi, ciljeva i prakse koji dele svi akteri školskog života. Zajednička vizija, organizaciona posvećenost, orijentisanost ka ciljevima i inovacijama, kvalitet formalnih i neformalnih odnosa, podržavajuće i strukturirano liderstvo, te učešće u donošenju odluka, smatraju se elementima školske kulture koji su u direktnoj funkciji promocije različitosti. Na relacionom nivou najuticajnijim se pokazuje kvalitet školske klime, izražen kroz negovanje skladnih interpersonalnih odnosa između svih učesnika obrazovnovaspitnog procesa, definisanje jasnih očekivanja i pravednih pravila koja se dosledno primenjuju, korišćenje tehnika pozitivnog disciplinovanja i socioemocionalnog učenja, te prakse koja direktno promoviše uvažavanje različitosti. Kada je u pitanju individualni nivo, ključnim se pokazuju kulturalne kompetencije nastavnika izražene kroz kulturalnu svesnost, znanje i veštine, te posledičnu primenu kulturalno kompetentne prakse – u formi kulturalno kompetentnog rukovođenja odeljenjem, primene kulturalno responzivnih programa nastave i učenja, kao i aktivne saradnje sa roditeljima različitih kulturnih identiteta. Posmatrano iz ugla učenika, važnom pretpostavkom kulturalno kompetentnog ponašanja smatra se razvijanje kulturalne senzitivnosti kao otvorene spremnosti da se ostvare interakcije sa pripadnicima drugih kultura, uz istovremeno poštovanje i uvažavanje kulturalnih razlika. Sumarno gledano, može se zaključiti da napori ka promociji različitosti u školskom okruženju, ukoliko pretenduju da budu efektivni, nužno zahtevaju holistički pristup konstruktima školske kulture, pozitivne školske klime i kulturalnih kompetencija, koji svojim međuzavisnim delovanjem kreiraju prostor za negovanje interkulturalnog obrazovanja i razvijanje demokratske kulture.", publisher = "Društvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.", title = "Pretpostavke uvažavanja različitosti u školskom okruženju: identifikacija ključnih konstrukata", pages = "90-90", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4137" }
Popović-Ćitić, B., Kovačević-Lepojević, M., Bukvić Branković, L.,& Stojanović, M.. (2022). Pretpostavke uvažavanja različitosti u školskom okruženju: identifikacija ključnih konstrukata. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022. Društvo defektologa Srbije., 90-90. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4137
Popović-Ćitić B, Kovačević-Lepojević M, Bukvić Branković L, Stojanović M. Pretpostavke uvažavanja različitosti u školskom okruženju: identifikacija ključnih konstrukata. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.. 2022;:90-90. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4137 .
Popović-Ćitić, Branislava, Kovačević-Lepojević, Marina, Bukvić Branković, Lidija, Stojanović, Marija, "Pretpostavke uvažavanja različitosti u školskom okruženju: identifikacija ključnih konstrukata" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022. (2022):90-90, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4137 .