Fonološka svesnost, verbalna radna memorija i brzo automatsko imenovanje kao pokazatelji razvijenosti rečnika kod dece predškolskog uzrasta
Phonological awareness, verbal working memory and rapid automatic naming as indicators of vocabulary development in preschool children
Abstract
Uvod: Prema modelu leksičkog restrukturiranja, razvoj rečnika pokreće razvoj
fonoloških reprezentacija. Stoga se može predvideti da će deca sa razvijenim rečnikom
posedovati vrlo specifične fonološke reprezentacije reči. Cilj: Cilj istraživanja je da
se utvrdi značaj fonološke svesnosti, verbalne radne memorije i brzog automatskog
imenovanja kao pokazatelja razvijenosti ekspresivnog i receptivnog rečnika kod dece
predškolskog uzrasta. Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 86 dece tipičnog razvoja. Za
procenu fonološke svesnosti, verbalne radne memorije, brzog automatskog imenovanja,
ekspresivnog i receptivnog rečnika korišćeni su suptestovi koji predstavljaju deo Clinical
Evaluation of Language Fundamentals – Fourth Edition baterije. Rezultati: Rezultati
istraživanja pokazuju da model koji objedinjuje uzrast, fonološku svesnost, verbalnu
radnu memoriju i brzo automatsko imenovanje predviđa 51% varijanse postignuća na
zadacima procene ekspresivnog rečnika (F = 7.73, df1 = 2, df...2 = 75, p < .001) i 38%
varijanse postignuća na zadacima procene receptivnog rečnika (F = 4.65, df1 = 2, df2
= 75, p < .001). U konačnom modelu kao statistički značajni pokazatelji ekspresivnog
rečnika ističu se samo zadaci identifikacije i supstitucije fonema, kao i brzo automatsko
imenovanje (p < .05). Sa druge strane, kao statistički značajni pokazatelji receptivnog
rečnika ističu se analiza i sinteza fonema, verbalna radna memorija i brzo automatsko
imenovanje (p < .05). Zaključak: Dobijeni rezultati pokazali su da uzrast, fonološka
svesnost, verbalna radna memorija i brzo automatsko imenovanje imaju značajan
doprinos u razvoju rečnika kod dece pre formalne obuke čitanja.
Introduction. According to the lexical restructuring model, the development of vocabulary
initiates the development of phonological representations. Therefore, it can be predicted
that children with developed vocabulary will possess very specific phonological
representations of words. Aim. The aim of this research was to determine the significance
of phonological awareness, verbal working memory, and rapid automatic naming
as indicators of the development of expressive and receptive vocabulary in preschool
children. Method. The research included 86 children of typical development. For the
assessment of phonological awareness, verbal working memory, rapid automatic naming,
expressive and receptive vocabulary, the subtests of Clinical Evaluation of Language
Fundamentals – Fourth Edition battery were used. Results. The results showed that
the model containing age, phonological awareness, verbal working memory, and rapid
automatic naming predicted 51% of the achievement variance... on expressive vocabulary
tasks (F = 7.73, df1 = 2, df2 = 75, p < .001) and 38% of the achievement variance on
receptive vocabulary tasks (F = 4.65, df1 = 2, df2 = 75, p < .001). In the final model, only
the tasks of phoneme identification, phoneme substitution, and rapid automatic naming
(p < .05) stood out as statistically significant indicators of expressive vocabulary. On the
other hand, statistically significant indicators of receptive vocabulary included analysis
and synthesis of phonemes, verbal working memory, and rapid automatic naming (p <
.05). Conclusion. The results showed that age, phonological awareness, verbal working
memory, and rapid automatic naming significantly contributed to vocabulary development
in children before reading acquisition
Keywords:
fonološka svesnost / ekspresivni rečnik / receptivni rečnik / phonological awareness / expressive vocabulary / receptive vocabularySource:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2021, 20, 4, 239-257Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
DOI: 10.5937/specedreh20-34404
ISSN: 1452-7367; 2406-1328 (eISSN)
Scopus: 2-s2.0-85123238115
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Ječmenica, Nevena AU - Golubović, Slavica PY - 2021 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4112 AB - Uvod: Prema modelu leksičkog restrukturiranja, razvoj rečnika pokreće razvoj fonoloških reprezentacija. Stoga se može predvideti da će deca sa razvijenim rečnikom posedovati vrlo specifične fonološke reprezentacije reči. Cilj: Cilj istraživanja je da se utvrdi značaj fonološke svesnosti, verbalne radne memorije i brzog automatskog imenovanja kao pokazatelja razvijenosti ekspresivnog i receptivnog rečnika kod dece predškolskog uzrasta. Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 86 dece tipičnog razvoja. Za procenu fonološke svesnosti, verbalne radne memorije, brzog automatskog imenovanja, ekspresivnog i receptivnog rečnika korišćeni su suptestovi koji predstavljaju deo Clinical Evaluation of Language Fundamentals – Fourth Edition baterije. Rezultati: Rezultati istraživanja pokazuju da model koji objedinjuje uzrast, fonološku svesnost, verbalnu radnu memoriju i brzo automatsko imenovanje predviđa 51% varijanse postignuća na zadacima procene ekspresivnog rečnika (F = 7.73, df1 = 2, df2 = 75, p < .001) i 38% varijanse postignuća na zadacima procene receptivnog rečnika (F = 4.65, df1 = 2, df2 = 75, p < .001). U konačnom modelu kao statistički značajni pokazatelji ekspresivnog rečnika ističu se samo zadaci identifikacije i supstitucije fonema, kao i brzo automatsko imenovanje (p < .05). Sa druge strane, kao statistički značajni pokazatelji receptivnog rečnika ističu se analiza i sinteza fonema, verbalna radna memorija i brzo automatsko imenovanje (p < .05). Zaključak: Dobijeni rezultati pokazali su da uzrast, fonološka svesnost, verbalna radna memorija i brzo automatsko imenovanje imaju značajan doprinos u razvoju rečnika kod dece pre formalne obuke čitanja. AB - Introduction. According to the lexical restructuring model, the development of vocabulary initiates the development of phonological representations. Therefore, it can be predicted that children with developed vocabulary will possess very specific phonological representations of words. Aim. The aim of this research was to determine the significance of phonological awareness, verbal working memory, and rapid automatic naming as indicators of the development of expressive and receptive vocabulary in preschool children. Method. The research included 86 children of typical development. For the assessment of phonological awareness, verbal working memory, rapid automatic naming, expressive and receptive vocabulary, the subtests of Clinical Evaluation of Language Fundamentals – Fourth Edition battery were used. Results. The results showed that the model containing age, phonological awareness, verbal working memory, and rapid automatic naming predicted 51% of the achievement variance on expressive vocabulary tasks (F = 7.73, df1 = 2, df2 = 75, p < .001) and 38% of the achievement variance on receptive vocabulary tasks (F = 4.65, df1 = 2, df2 = 75, p < .001). In the final model, only the tasks of phoneme identification, phoneme substitution, and rapid automatic naming (p < .05) stood out as statistically significant indicators of expressive vocabulary. On the other hand, statistically significant indicators of receptive vocabulary included analysis and synthesis of phonemes, verbal working memory, and rapid automatic naming (p < .05). Conclusion. The results showed that age, phonological awareness, verbal working memory, and rapid automatic naming significantly contributed to vocabulary development in children before reading acquisition PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Fonološka svesnost, verbalna radna memorija i brzo automatsko imenovanje kao pokazatelji razvijenosti rečnika kod dece predškolskog uzrasta T1 - Phonological awareness, verbal working memory and rapid automatic naming as indicators of vocabulary development in preschool children EP - 257 IS - 4 SP - 239 VL - 20 DO - 10.5937/specedreh20-34404 ER -
@article{ author = "Ječmenica, Nevena and Golubović, Slavica", year = "2021", abstract = "Uvod: Prema modelu leksičkog restrukturiranja, razvoj rečnika pokreće razvoj fonoloških reprezentacija. Stoga se može predvideti da će deca sa razvijenim rečnikom posedovati vrlo specifične fonološke reprezentacije reči. Cilj: Cilj istraživanja je da se utvrdi značaj fonološke svesnosti, verbalne radne memorije i brzog automatskog imenovanja kao pokazatelja razvijenosti ekspresivnog i receptivnog rečnika kod dece predškolskog uzrasta. Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 86 dece tipičnog razvoja. Za procenu fonološke svesnosti, verbalne radne memorije, brzog automatskog imenovanja, ekspresivnog i receptivnog rečnika korišćeni su suptestovi koji predstavljaju deo Clinical Evaluation of Language Fundamentals – Fourth Edition baterije. Rezultati: Rezultati istraživanja pokazuju da model koji objedinjuje uzrast, fonološku svesnost, verbalnu radnu memoriju i brzo automatsko imenovanje predviđa 51% varijanse postignuća na zadacima procene ekspresivnog rečnika (F = 7.73, df1 = 2, df2 = 75, p < .001) i 38% varijanse postignuća na zadacima procene receptivnog rečnika (F = 4.65, df1 = 2, df2 = 75, p < .001). U konačnom modelu kao statistički značajni pokazatelji ekspresivnog rečnika ističu se samo zadaci identifikacije i supstitucije fonema, kao i brzo automatsko imenovanje (p < .05). Sa druge strane, kao statistički značajni pokazatelji receptivnog rečnika ističu se analiza i sinteza fonema, verbalna radna memorija i brzo automatsko imenovanje (p < .05). Zaključak: Dobijeni rezultati pokazali su da uzrast, fonološka svesnost, verbalna radna memorija i brzo automatsko imenovanje imaju značajan doprinos u razvoju rečnika kod dece pre formalne obuke čitanja., Introduction. According to the lexical restructuring model, the development of vocabulary initiates the development of phonological representations. Therefore, it can be predicted that children with developed vocabulary will possess very specific phonological representations of words. Aim. The aim of this research was to determine the significance of phonological awareness, verbal working memory, and rapid automatic naming as indicators of the development of expressive and receptive vocabulary in preschool children. Method. The research included 86 children of typical development. For the assessment of phonological awareness, verbal working memory, rapid automatic naming, expressive and receptive vocabulary, the subtests of Clinical Evaluation of Language Fundamentals – Fourth Edition battery were used. Results. The results showed that the model containing age, phonological awareness, verbal working memory, and rapid automatic naming predicted 51% of the achievement variance on expressive vocabulary tasks (F = 7.73, df1 = 2, df2 = 75, p < .001) and 38% of the achievement variance on receptive vocabulary tasks (F = 4.65, df1 = 2, df2 = 75, p < .001). In the final model, only the tasks of phoneme identification, phoneme substitution, and rapid automatic naming (p < .05) stood out as statistically significant indicators of expressive vocabulary. On the other hand, statistically significant indicators of receptive vocabulary included analysis and synthesis of phonemes, verbal working memory, and rapid automatic naming (p < .05). Conclusion. The results showed that age, phonological awareness, verbal working memory, and rapid automatic naming significantly contributed to vocabulary development in children before reading acquisition", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Fonološka svesnost, verbalna radna memorija i brzo automatsko imenovanje kao pokazatelji razvijenosti rečnika kod dece predškolskog uzrasta, Phonological awareness, verbal working memory and rapid automatic naming as indicators of vocabulary development in preschool children", pages = "257-239", number = "4", volume = "20", doi = "10.5937/specedreh20-34404" }
Ječmenica, N.,& Golubović, S.. (2021). Fonološka svesnost, verbalna radna memorija i brzo automatsko imenovanje kao pokazatelji razvijenosti rečnika kod dece predškolskog uzrasta. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 20(4), 239-257. https://doi.org/10.5937/specedreh20-34404
Ječmenica N, Golubović S. Fonološka svesnost, verbalna radna memorija i brzo automatsko imenovanje kao pokazatelji razvijenosti rečnika kod dece predškolskog uzrasta. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2021;20(4):239-257. doi:10.5937/specedreh20-34404 .
Ječmenica, Nevena, Golubović, Slavica, "Fonološka svesnost, verbalna radna memorija i brzo automatsko imenovanje kao pokazatelji razvijenosti rečnika kod dece predškolskog uzrasta" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 20, no. 4 (2021):239-257, https://doi.org/10.5937/specedreh20-34404 . .