Topografija samopovređivanja kod dece sa poremećajem autističkog spektra i dece sa intelektualnom ometenošću
Topography of self-injury in children with autism spectrum disorder and children with intellectual disability
Authors
Marković, DanijelContributors
Vuković, MileŽunić Pavlović, Vesna
Grbović, Aleksandra

Radovanović, Vesna

Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Samopovređivanje je ponašanje usmereno ka sopstvenom telu, koje je praćeno
njegovim fizičkim oštećenjem. Postoji veliki broj topografija samopovređivanja
kod dece sa poremećajem autističkog spektra (PAS) i dece sa intelektualnom
ometenošću (IO), pri čemu se svako od njih ponaosob može samopovređivati
na više različitih načina. Istraživanje ima za cilj da utvrdi topografiju
samopovređivanja kod dece sa PAS i dece sa IO. Uzorak je formiran od 22
ispitanika sa PAS i pridruženom IO, uzrasta od 7 do 12,9 godina (AS = 9,72;
SD = 1,74), i 30 ispitanika sa IO starosti od 7,1 do 12,1 godina (AS = 9,68; SD
= 1,70). U oba slučaja se radi o ispitanicima sa težim oblicima IO. Topografija
samopovređivanja je utvrđena primenom podskale Samopovređivanje iz
Inventara problematičnog ponašanja, pri čemu su podaci dobijeni od roditelja.
Samopovređivanje je prisutno kod 90,9% dece sa PAS, i kod nešto više od
polovine (56,7%) dece sa IO. Prinošenje ustima ili gutanje nejestivih predmeta
(pika) ...(65%) je najučestalija topografija samopovređivanja kod dece sa PAS,
dok se među učestalije ubrajaju još i udaranje po glavi (50%) i drugim delovima
tela (45%), grebanje (45%) i štipanje (40%). Kod dece sa IO, udaranje po
glavi, prinošenje ustima ili gutanje nejestivih predmeta (pika), čupanje noktiju
na prstima ruku i nogu, gutanje vazduha i čupanje kose su najzastupljenije
topografije samopovređivanja, pri čemu je svaka od pomenutih, registrovana
kod 41,2% ispitanika. Broj topografija samopovređivanja kod dece sa PAS
kreće se između 1 i 10 (AS = 4,60; SD = 2,68), a u slučaju dece sa IO, od 1 do
9 (AS = 4,00; SD = 2,42). Uzrast statistički značajno i visoko korelira sa brojem
topografija samopovređivanja (r = 0,61, p < 0,01), samo kod dece sa PAS.
Neophodno je sagledati uticaj različitih činilaca koji mogu imati ulogu u nastanku
i perzistiranju samopovređivanja, zatim, utvrditi funkciju samopovređivanja
i primeniti bihevioralne strategije za njegovo preusmeravanje.
Self-injury is behavior directed towards one’s own body, followed by its physical
damage. There is a large number of topography of self-injury in children with autism
spectrum disorder (ASD) and children with intellectual disability (ID), whereby each of
them individually, may self-injure in several different ways. The aim of the research was to
determine the topography of self-injury in children with ASD and children with ID. The sample
was formed from 22 subjects with ASD and associated ID, from 7 to 12.9 years of age (M =
9.72; SD = 1.74), and 30 subjects with ID, 7.1 to 12.1 years of age. In both cases, these people
had more severe forms of ID. The topography of self-injury was determined by using the
Self-injury subscale from the Behavior Problems Inventory, wherein the data was obtained
from the parents. Self-injury was present in 90.9% of children with ASD, and in slightly more
than half (56.7%) of children with ID. Mouthing or swallowing of non-food items (pica) (65%)...,
was the most common topography of self-injury in children with ASD, while hitting on the
head (50%) and other parts of the body (45%), scratching (45%) and pinching (40%) were
among more frequent ones. In children with ID, hitting on the head, mouthing or swallowing
of non-food items (pica), pulling out finger or toe nails, air swallowing and hear pulling
were the most common topography of self-injury, with each of them registered in 41.2% of
respondents. The number of topography of self-injury in children with ASD ranges between
1 and 10 (M = 4.60; SD = 2.68), and in children with ID, from 1 to 9 (M = 4.00; SD = 2.42). Age
statistically significantly and highly correlated with the number of topography of self-injury (r
= 0.61, p < 0.01), only in children with ASD. It is necessary to consider the influence of various
factors that may play a role in the onset and persistence of self-injury, then, establish the
function of self-injury and apply behavioral strategies for its redirection.
Keywords:
poremećaj autističkog spektra / intelektualna ometenost / samopovređivanje / topografija / autism spectrum disorder / intellectual disability / self-injury / topographySource:
Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019., 2019, 245-252Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Marković, Danijel PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4098 AB - Samopovređivanje je ponašanje usmereno ka sopstvenom telu, koje je praćeno njegovim fizičkim oštećenjem. Postoji veliki broj topografija samopovređivanja kod dece sa poremećajem autističkog spektra (PAS) i dece sa intelektualnom ometenošću (IO), pri čemu se svako od njih ponaosob može samopovređivati na više različitih načina. Istraživanje ima za cilj da utvrdi topografiju samopovređivanja kod dece sa PAS i dece sa IO. Uzorak je formiran od 22 ispitanika sa PAS i pridruženom IO, uzrasta od 7 do 12,9 godina (AS = 9,72; SD = 1,74), i 30 ispitanika sa IO starosti od 7,1 do 12,1 godina (AS = 9,68; SD = 1,70). U oba slučaja se radi o ispitanicima sa težim oblicima IO. Topografija samopovređivanja je utvrđena primenom podskale Samopovređivanje iz Inventara problematičnog ponašanja, pri čemu su podaci dobijeni od roditelja. Samopovređivanje je prisutno kod 90,9% dece sa PAS, i kod nešto više od polovine (56,7%) dece sa IO. Prinošenje ustima ili gutanje nejestivih predmeta (pika) (65%) je najučestalija topografija samopovređivanja kod dece sa PAS, dok se među učestalije ubrajaju još i udaranje po glavi (50%) i drugim delovima tela (45%), grebanje (45%) i štipanje (40%). Kod dece sa IO, udaranje po glavi, prinošenje ustima ili gutanje nejestivih predmeta (pika), čupanje noktiju na prstima ruku i nogu, gutanje vazduha i čupanje kose su najzastupljenije topografije samopovređivanja, pri čemu je svaka od pomenutih, registrovana kod 41,2% ispitanika. Broj topografija samopovređivanja kod dece sa PAS kreće se između 1 i 10 (AS = 4,60; SD = 2,68), a u slučaju dece sa IO, od 1 do 9 (AS = 4,00; SD = 2,42). Uzrast statistički značajno i visoko korelira sa brojem topografija samopovređivanja (r = 0,61, p < 0,01), samo kod dece sa PAS. Neophodno je sagledati uticaj različitih činilaca koji mogu imati ulogu u nastanku i perzistiranju samopovređivanja, zatim, utvrditi funkciju samopovređivanja i primeniti bihevioralne strategije za njegovo preusmeravanje. AB - Self-injury is behavior directed towards one’s own body, followed by its physical damage. There is a large number of topography of self-injury in children with autism spectrum disorder (ASD) and children with intellectual disability (ID), whereby each of them individually, may self-injure in several different ways. The aim of the research was to determine the topography of self-injury in children with ASD and children with ID. The sample was formed from 22 subjects with ASD and associated ID, from 7 to 12.9 years of age (M = 9.72; SD = 1.74), and 30 subjects with ID, 7.1 to 12.1 years of age. In both cases, these people had more severe forms of ID. The topography of self-injury was determined by using the Self-injury subscale from the Behavior Problems Inventory, wherein the data was obtained from the parents. Self-injury was present in 90.9% of children with ASD, and in slightly more than half (56.7%) of children with ID. Mouthing or swallowing of non-food items (pica) (65%), was the most common topography of self-injury in children with ASD, while hitting on the head (50%) and other parts of the body (45%), scratching (45%) and pinching (40%) were among more frequent ones. In children with ID, hitting on the head, mouthing or swallowing of non-food items (pica), pulling out finger or toe nails, air swallowing and hear pulling were the most common topography of self-injury, with each of them registered in 41.2% of respondents. The number of topography of self-injury in children with ASD ranges between 1 and 10 (M = 4.60; SD = 2.68), and in children with ID, from 1 to 9 (M = 4.00; SD = 2.42). Age statistically significantly and highly correlated with the number of topography of self-injury (r = 0.61, p < 0.01), only in children with ASD. It is necessary to consider the influence of various factors that may play a role in the onset and persistence of self-injury, then, establish the function of self-injury and apply behavioral strategies for its redirection. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019. T1 - Topografija samopovređivanja kod dece sa poremećajem autističkog spektra i dece sa intelektualnom ometenošću T1 - Topography of self-injury in children with autism spectrum disorder and children with intellectual disability EP - 252 SP - 245 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4098 ER -
@conference{ author = "Marković, Danijel", year = "2019", abstract = "Samopovređivanje je ponašanje usmereno ka sopstvenom telu, koje je praćeno njegovim fizičkim oštećenjem. Postoji veliki broj topografija samopovređivanja kod dece sa poremećajem autističkog spektra (PAS) i dece sa intelektualnom ometenošću (IO), pri čemu se svako od njih ponaosob može samopovređivati na više različitih načina. Istraživanje ima za cilj da utvrdi topografiju samopovređivanja kod dece sa PAS i dece sa IO. Uzorak je formiran od 22 ispitanika sa PAS i pridruženom IO, uzrasta od 7 do 12,9 godina (AS = 9,72; SD = 1,74), i 30 ispitanika sa IO starosti od 7,1 do 12,1 godina (AS = 9,68; SD = 1,70). U oba slučaja se radi o ispitanicima sa težim oblicima IO. Topografija samopovređivanja je utvrđena primenom podskale Samopovređivanje iz Inventara problematičnog ponašanja, pri čemu su podaci dobijeni od roditelja. Samopovređivanje je prisutno kod 90,9% dece sa PAS, i kod nešto više od polovine (56,7%) dece sa IO. Prinošenje ustima ili gutanje nejestivih predmeta (pika) (65%) je najučestalija topografija samopovređivanja kod dece sa PAS, dok se među učestalije ubrajaju još i udaranje po glavi (50%) i drugim delovima tela (45%), grebanje (45%) i štipanje (40%). Kod dece sa IO, udaranje po glavi, prinošenje ustima ili gutanje nejestivih predmeta (pika), čupanje noktiju na prstima ruku i nogu, gutanje vazduha i čupanje kose su najzastupljenije topografije samopovređivanja, pri čemu je svaka od pomenutih, registrovana kod 41,2% ispitanika. Broj topografija samopovređivanja kod dece sa PAS kreće se između 1 i 10 (AS = 4,60; SD = 2,68), a u slučaju dece sa IO, od 1 do 9 (AS = 4,00; SD = 2,42). Uzrast statistički značajno i visoko korelira sa brojem topografija samopovređivanja (r = 0,61, p < 0,01), samo kod dece sa PAS. Neophodno je sagledati uticaj različitih činilaca koji mogu imati ulogu u nastanku i perzistiranju samopovređivanja, zatim, utvrditi funkciju samopovređivanja i primeniti bihevioralne strategije za njegovo preusmeravanje., Self-injury is behavior directed towards one’s own body, followed by its physical damage. There is a large number of topography of self-injury in children with autism spectrum disorder (ASD) and children with intellectual disability (ID), whereby each of them individually, may self-injure in several different ways. The aim of the research was to determine the topography of self-injury in children with ASD and children with ID. The sample was formed from 22 subjects with ASD and associated ID, from 7 to 12.9 years of age (M = 9.72; SD = 1.74), and 30 subjects with ID, 7.1 to 12.1 years of age. In both cases, these people had more severe forms of ID. The topography of self-injury was determined by using the Self-injury subscale from the Behavior Problems Inventory, wherein the data was obtained from the parents. Self-injury was present in 90.9% of children with ASD, and in slightly more than half (56.7%) of children with ID. Mouthing or swallowing of non-food items (pica) (65%), was the most common topography of self-injury in children with ASD, while hitting on the head (50%) and other parts of the body (45%), scratching (45%) and pinching (40%) were among more frequent ones. In children with ID, hitting on the head, mouthing or swallowing of non-food items (pica), pulling out finger or toe nails, air swallowing and hear pulling were the most common topography of self-injury, with each of them registered in 41.2% of respondents. The number of topography of self-injury in children with ASD ranges between 1 and 10 (M = 4.60; SD = 2.68), and in children with ID, from 1 to 9 (M = 4.00; SD = 2.42). Age statistically significantly and highly correlated with the number of topography of self-injury (r = 0.61, p < 0.01), only in children with ASD. It is necessary to consider the influence of various factors that may play a role in the onset and persistence of self-injury, then, establish the function of self-injury and apply behavioral strategies for its redirection.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.", title = "Topografija samopovređivanja kod dece sa poremećajem autističkog spektra i dece sa intelektualnom ometenošću, Topography of self-injury in children with autism spectrum disorder and children with intellectual disability", pages = "252-245", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4098" }
Marković, D.. (2019). Topografija samopovređivanja kod dece sa poremećajem autističkog spektra i dece sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 245-252. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4098
Marković D. Topografija samopovređivanja kod dece sa poremećajem autističkog spektra i dece sa intelektualnom ometenošću. in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.. 2019;:245-252. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4098 .
Marković, Danijel, "Topografija samopovređivanja kod dece sa poremećajem autističkog spektra i dece sa intelektualnom ometenošću" in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019. (2019):245-252, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4098 .