Приказ основних података о документу

Implementing “mindful parenting strategies” as a support to parents of children with disabilities

dc.contributorJablan, Branka
dc.contributorBuha, Nataša
dc.contributorKovačević, Milica
dc.creatorDučić Bojan
dc.creatorKaljača Svetlana
dc.date.accessioned2021-12-23T09:25:43Z
dc.date.available2021-12-23T09:25:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-86-6203-155-6
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4092
dc.description.abstractStrategije svesnog roditeljstva zasnovane su na upotrebi majndfulnes teh- nika samoregulacije. Primenom ovih strategija kod roditelja se unapređuju kapaciteti kontrole sopstvenog ponašanja pri povišenom nivou stresa, što omogućava uspešnije rešavanje konflikata na relaciji roditelj-dete. Cilj ovog rada je da se, na osnovu pregleda publikovanih studija, prikažu me- hanizmi delovanja, kao i prednosti i ograničenja primene Strategija svesnog roditeljstva kod roditelja dece sa ometenošću. U uslovima pandemije virusa SARS-CoV2 prednost Svesnog roditeljstva predstavlja mogućnost obuke roditelja u virtuelnom okruženju, što takođe umanjuje troškove pružanja ovakvog oblika podrške. Kod roditelja je nakon primene Strategija svesnog roditeljstva utvrđeno unapređivanje pozitivne slike o sebi, prestanak zanemarivanja sopstvenih potreba, niži nivo stresa, simptoma depresije, povećanje zadovoljstva roditeljskim kompetencijama, uspešnije prepoznavanje sopstvenih emocija koje proizilaze iz odnosa sa dete- tom i viši nivo saosećanja prema detetu. Kao posledica navedenih promena u ponašanju roditelja, kod dece je došlo do unapređivanja kapaciteta emocio- nalne samoregulacije, snižavanja učestalosti ispoljavanja maladaptivnih oblika ponašanja i povećanja učestalost pozitivnih interakcija u odnosu sa braćom/sestrama. Uprkos metodološkim ograničenjima u evaluaciji efekta Svesnog roditeljstva koje smo registrovali u analiziranim studijama, možemo da zaključimo da ovaj koncept podrške daje pozitivne rezultate i da zaslužuje više prostora u naučnoj literaturi i stručnoj praksi.
dc.description.abstractMindful parenting strategies are based on the use of mindfulness techniques of self-regulation. The application of these strategies in parents improves the capacity to control their own behavior at elevated levels of stress, which enables more successful resolution of conflicts in the parent-child relationship. The aim of this paper, based on a review of published studies, is to present the mechanisms of action, as well as the advantages and limitations of the application of Mindful Parenting strategies in parents of children with disabilities. СПЕЦИЈАЛНА ЕДУКАЦИЈА И РЕХАБИЛИТАЦИЈА У УСЛОВИМА ПАНДЕМИЈЕ COVID-19 112 In the conditions of the SARS-CoV2 virus pandemic, the advantage of Mindful Parenting is the possibility of training parents in a virtual environment, which also reduces the cost of providing this form of support. After applying the strategies of Mindful Parenting, parents improved their positive self-image, stopped neglecting their own needs, had lower stress levels and symptoms of depression, increased satisfaction with parental competencies, more successful recognition of their own emotions arising from relationships with the child and higher levels of compassion for the child. As a consequence of these changes in parents’ behavior, children improved the capacity of emotional self-regulation, lowered the frequency of maladaptive behaviors and increased the frequency of positive interactions in relationships with siblings. Despite the methodological limitations in evaluating the effect of Mindful Parenting that we registered in the analysed studies, we can conclude that this concept of support has positive results and deserves more space in the scientific literature and professional practice.
dc.language.isosrsr
dc.publisherUniverzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitationsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.sourceZbornik radova - Nacionalni naučni skup "Specijalna edukacija i rehabilitacija u uslovima pandemije Covid 19", Beograd, Srbija, 23. decembar 2021. godinesr
dc.subjectspecial education and rehabilitationsr
dc.subjectStrategije svesnog roditeljstva
dc.subjectmajndfulnes
dc.subjectsamoregulacija
dc.subjectneurorazvojni poremećaji
dc.subjectMindful parenting
dc.subjectmindfulness
dc.subjectself-regulation
dc.subjectneurodevelopmental disorders
dc.subjectstress
dc.titlePrimena „strategija svesnog roditeljstva” kao podrška roditeljima dece sa smetnjama u razvoju
dc.titleImplementing “mindful parenting strategies” as a support to parents of children with disabilities
dc.typeconferenceObjectsr
dc.rights.licenseBY-SAsr
dc.citation.epage112
dc.citation.rankM63
dc.citation.spage103
dc.identifier.fulltexthttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/5490/ducic.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4092
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу