rFASPER - Repository of the Faculty of Special Education and Rehabilitation
Faculty of Special Education and Rehabilitation
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
  •   rFASPER
  • rFASPER
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Primena „strategija svesnog roditeljstva” kao podrška roditeljima dece sa smetnjama u razvoju

Implementing “mindful parenting strategies” as a support to parents of children with disabilities

Thumbnail
2021
ducic.pdf (532.1Kb)
Authors
Dučić Bojan
Kaljača Svetlana
Contributors
Jablan, Branka
Buha, Nataša
Kovačević, Milica
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Strategije svesnog roditeljstva zasnovane su na upotrebi majndfulnes teh- nika samoregulacije. Primenom ovih strategija kod roditelja se unapređuju kapaciteti kontrole sopstvenog ponašanja pri povišenom nivou stresa, što omogućava uspešnije rešavanje konflikata na relaciji roditelj-dete. Cilj ovog rada je da se, na osnovu pregleda publikovanih studija, prikažu me- hanizmi delovanja, kao i prednosti i ograničenja primene Strategija svesnog roditeljstva kod roditelja dece sa ometenošću. U uslovima pandemije virusa SARS-CoV2 prednost Svesnog roditeljstva predstavlja mogućnost obuke roditelja u virtuelnom okruženju, što takođe umanjuje troškove pružanja ovakvog oblika podrške. Kod roditelja je nakon primene Strategija svesnog roditeljstva utvrđeno unapređivanje pozitivne slike o sebi, prestanak zanemarivanja sopstvenih potreba, niži nivo stresa, simptoma depresije, povećanje zadovoljstva roditeljskim kompetencijama, uspešnije prepoznavanje sopstvenih emocija koje proizilaze iz... odnosa sa dete- tom i viši nivo saosećanja prema detetu. Kao posledica navedenih promena u ponašanju roditelja, kod dece je došlo do unapređivanja kapaciteta emocio- nalne samoregulacije, snižavanja učestalosti ispoljavanja maladaptivnih oblika ponašanja i povećanja učestalost pozitivnih interakcija u odnosu sa braćom/sestrama. Uprkos metodološkim ograničenjima u evaluaciji efekta Svesnog roditeljstva koje smo registrovali u analiziranim studijama, možemo da zaključimo da ovaj koncept podrške daje pozitivne rezultate i da zaslužuje više prostora u naučnoj literaturi i stručnoj praksi.

Mindful parenting strategies are based on the use of mindfulness techniques of self-regulation. The application of these strategies in parents improves the capacity to control their own behavior at elevated levels of stress, which enables more successful resolution of conflicts in the parent-child relationship. The aim of this paper, based on a review of published studies, is to present the mechanisms of action, as well as the advantages and limitations of the application of Mindful Parenting strategies in parents of children with disabilities. СПЕЦИЈАЛНА ЕДУКАЦИЈА И РЕХАБИЛИТАЦИЈА У УСЛОВИМА ПАНДЕМИЈЕ COVID-19 112 In the conditions of the SARS-CoV2 virus pandemic, the advantage of Mindful Parenting is the possibility of training parents in a virtual environment, which also reduces the cost of providing this form of support. After applying the strategies of Mindful Parenting, parents improved their positive self-image, stopped neglecting their own needs, had lowe...r stress levels and symptoms of depression, increased satisfaction with parental competencies, more successful recognition of their own emotions arising from relationships with the child and higher levels of compassion for the child. As a consequence of these changes in parents’ behavior, children improved the capacity of emotional self-regulation, lowered the frequency of maladaptive behaviors and increased the frequency of positive interactions in relationships with siblings. Despite the methodological limitations in evaluating the effect of Mindful Parenting that we registered in the analysed studies, we can conclude that this concept of support has positive results and deserves more space in the scientific literature and professional practice.

Keywords:
special education and rehabilitation / Strategije svesnog roditeljstva / majndfulnes / samoregulacija / neurorazvojni poremećaji / Mindful parenting / mindfulness / self-regulation / neurodevelopmental disorders / stress
Source:
Zbornik radova - Nacionalni naučni skup "Specijalna edukacija i rehabilitacija u uslovima pandemije Covid 19", Beograd, Srbija, 23. decembar 2021. godine, 2021, 103-112
Publisher:
  • Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation

ISBN: 978-86-6203-155-6

[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4092
URI
http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4092
Collections
  • Radovi istraživača / Researcher's publications
  • Zbornik radova - Nacionalni naučni skup "Specijalna edukacija i rehabilitacija u uslovima pandemije Covid 19", Beograd, Srbija, 23. decembar 2021
Institution/Community
rFASPER
TY  - CONF
AU  - Dučić Bojan
AU  - Kaljača Svetlana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4092
AB  - Strategije svesnog roditeljstva zasnovane su na upotrebi majndfulnes teh-
nika samoregulacije. Primenom ovih strategija kod roditelja se unapređuju
kapaciteti kontrole sopstvenog ponašanja pri povišenom nivou stresa, što
omogućava uspešnije rešavanje konflikata na relaciji roditelj-dete.
Cilj ovog rada je da se, na osnovu pregleda publikovanih studija, prikažu me-
hanizmi delovanja, kao i prednosti i ograničenja primene Strategija svesnog
roditeljstva kod roditelja dece sa ometenošću.
U uslovima pandemije virusa SARS-CoV2 prednost Svesnog roditeljstva
predstavlja mogućnost obuke roditelja u virtuelnom okruženju, što takođe
umanjuje troškove pružanja ovakvog oblika podrške. Kod roditelja je nakon
primene Strategija svesnog roditeljstva utvrđeno unapređivanje pozitivne
slike o sebi, prestanak zanemarivanja sopstvenih potreba, niži nivo stresa,
simptoma depresije, povećanje zadovoljstva roditeljskim kompetencijama,
uspešnije prepoznavanje sopstvenih emocija koje proizilaze iz odnosa sa dete-
tom i viši nivo saosećanja prema detetu. Kao posledica navedenih promena u
ponašanju roditelja, kod dece je došlo do unapređivanja kapaciteta emocio-
nalne samoregulacije, snižavanja učestalosti ispoljavanja maladaptivnih
oblika ponašanja i povećanja učestalost pozitivnih interakcija u odnosu sa
braćom/sestrama.
Uprkos metodološkim ograničenjima u evaluaciji efekta Svesnog roditeljstva
koje smo registrovali u analiziranim studijama, možemo da zaključimo da ovaj
koncept podrške daje pozitivne rezultate i da zaslužuje više prostora u
naučnoj literaturi i stručnoj praksi.
AB  - Mindful parenting strategies are based
on the use of mindfulness techniques of
self-regulation. The application of these
strategies in parents improves the capacity
to control their own behavior at elevated
levels of stress, which enables more successful
resolution of conflicts in the parent-child
relationship.
The aim of this paper, based on a review
of published studies, is to present the
mechanisms of action, as well as the
advantages and limitations of the application
of Mindful Parenting strategies in parents of
children with disabilities.
СПЕЦИЈАЛНА ЕДУКАЦИЈА И РЕХАБИЛИТАЦИЈА У УСЛОВИМА ПАНДЕМИЈЕ COVID-19 112
In the conditions of the SARS-CoV2 virus
pandemic, the advantage of Mindful
Parenting is the possibility of training
parents in a virtual environment, which
also reduces the cost of providing this form
of support. After applying the strategies of
Mindful Parenting, parents improved their
positive self-image, stopped neglecting
their own needs, had lower stress levels
and symptoms of depression, increased
satisfaction with parental competencies,
more successful recognition of their own
emotions arising from relationships with
the child and higher levels of compassion for
the child. As a consequence of these changes
in parents’ behavior, children improved
the capacity of emotional self-regulation,
lowered the frequency of maladaptive
behaviors and increased the frequency of
positive interactions in relationships with
siblings.
Despite the methodological limitations in
evaluating the effect of Mindful Parenting
that we registered in the analysed studies,
we can conclude that this concept of support
has positive results and deserves more space
in the scientific literature and professional
practice.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup "Specijalna edukacija i rehabilitacija u uslovima pandemije Covid 19", Beograd, Srbija, 23. decembar 2021. godine
T1  - Primena „strategija svesnog roditeljstva” kao
podrška roditeljima dece sa smetnjama u razvoju
T1  - Implementing “mindful
parenting strategies” as a
support to parents of children
with disabilities
EP  - 112
SP  - 103
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4092
ER  - 
@conference{
author = "Dučić Bojan and Kaljača Svetlana",
year = "2021",
abstract = "Strategije svesnog roditeljstva zasnovane su na upotrebi majndfulnes teh-
nika samoregulacije. Primenom ovih strategija kod roditelja se unapređuju
kapaciteti kontrole sopstvenog ponašanja pri povišenom nivou stresa, što
omogućava uspešnije rešavanje konflikata na relaciji roditelj-dete.
Cilj ovog rada je da se, na osnovu pregleda publikovanih studija, prikažu me-
hanizmi delovanja, kao i prednosti i ograničenja primene Strategija svesnog
roditeljstva kod roditelja dece sa ometenošću.
U uslovima pandemije virusa SARS-CoV2 prednost Svesnog roditeljstva
predstavlja mogućnost obuke roditelja u virtuelnom okruženju, što takođe
umanjuje troškove pružanja ovakvog oblika podrške. Kod roditelja je nakon
primene Strategija svesnog roditeljstva utvrđeno unapređivanje pozitivne
slike o sebi, prestanak zanemarivanja sopstvenih potreba, niži nivo stresa,
simptoma depresije, povećanje zadovoljstva roditeljskim kompetencijama,
uspešnije prepoznavanje sopstvenih emocija koje proizilaze iz odnosa sa dete-
tom i viši nivo saosećanja prema detetu. Kao posledica navedenih promena u
ponašanju roditelja, kod dece je došlo do unapređivanja kapaciteta emocio-
nalne samoregulacije, snižavanja učestalosti ispoljavanja maladaptivnih
oblika ponašanja i povećanja učestalost pozitivnih interakcija u odnosu sa
braćom/sestrama.
Uprkos metodološkim ograničenjima u evaluaciji efekta Svesnog roditeljstva
koje smo registrovali u analiziranim studijama, možemo da zaključimo da ovaj
koncept podrške daje pozitivne rezultate i da zaslužuje više prostora u
naučnoj literaturi i stručnoj praksi., Mindful parenting strategies are based
on the use of mindfulness techniques of
self-regulation. The application of these
strategies in parents improves the capacity
to control their own behavior at elevated
levels of stress, which enables more successful
resolution of conflicts in the parent-child
relationship.
The aim of this paper, based on a review
of published studies, is to present the
mechanisms of action, as well as the
advantages and limitations of the application
of Mindful Parenting strategies in parents of
children with disabilities.
СПЕЦИЈАЛНА ЕДУКАЦИЈА И РЕХАБИЛИТАЦИЈА У УСЛОВИМА ПАНДЕМИЈЕ COVID-19 112
In the conditions of the SARS-CoV2 virus
pandemic, the advantage of Mindful
Parenting is the possibility of training
parents in a virtual environment, which
also reduces the cost of providing this form
of support. After applying the strategies of
Mindful Parenting, parents improved their
positive self-image, stopped neglecting
their own needs, had lower stress levels
and symptoms of depression, increased
satisfaction with parental competencies,
more successful recognition of their own
emotions arising from relationships with
the child and higher levels of compassion for
the child. As a consequence of these changes
in parents’ behavior, children improved
the capacity of emotional self-regulation,
lowered the frequency of maladaptive
behaviors and increased the frequency of
positive interactions in relationships with
siblings.
Despite the methodological limitations in
evaluating the effect of Mindful Parenting
that we registered in the analysed studies,
we can conclude that this concept of support
has positive results and deserves more space
in the scientific literature and professional
practice.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup "Specijalna edukacija i rehabilitacija u uslovima pandemije Covid 19", Beograd, Srbija, 23. decembar 2021. godine",
title = "Primena „strategija svesnog roditeljstva” kao
podrška roditeljima dece sa smetnjama u razvoju, Implementing “mindful
parenting strategies” as a
support to parents of children
with disabilities",
pages = "112-103",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4092"
}
Dučić Bojan,& Kaljača Svetlana. (2021). Primena „strategija svesnog roditeljstva” kao
podrška roditeljima dece sa smetnjama u razvoju. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup "Specijalna edukacija i rehabilitacija u uslovima pandemije Covid 19", Beograd, Srbija, 23. decembar 2021. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 103-112.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4092
Dučić Bojan, Kaljača Svetlana. Primena „strategija svesnog roditeljstva” kao
podrška roditeljima dece sa smetnjama u razvoju. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup "Specijalna edukacija i rehabilitacija u uslovima pandemije Covid 19", Beograd, Srbija, 23. decembar 2021. godine. 2021;:103-112.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4092 .
Dučić Bojan, Kaljača Svetlana, "Primena „strategija svesnog roditeljstva” kao
podrška roditeljima dece sa smetnjama u razvoju" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup "Specijalna edukacija i rehabilitacija u uslovima pandemije Covid 19", Beograd, Srbija, 23. decembar 2021. godine (2021):103-112,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4092 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceCommunitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About the rFASPER Repository | Send Feedback

OpenAIRERCUB