Govorno-jezičke sposobnosti kod dece prvog razreda
Само за регистроване кориснике
2020
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Позната је чињеница да говорно-језичке способности утичу на школско постигнуће и друге аспекте развоја децe. С обзиром да говорно-језичке сметње често могу бити толико дискретне да могу остати непримећене, а самим тим и без одговарајућег третмана, то може оставити дугорочне последице по развој детета.
Тим пре се указује потреба за континуираним и правовременим испитивањем говорно- језичких способности деце.
Циљ овог истраживања је утврђивање карактеристика говорно-језичке развијености код деце првог разреда. Узорком је обухваћено 104 деце типичног развоја, који похађају Основну школу „Милан Илић Чича“ у Аранђеловцу. Говорно-језичке способности деце процењене су Глобалним артикулационим тестом и Тестом говорне развијености.
Резултати испитивања говорне развијености су показали најчешћу заступљеност ехолаличних одговора (16,3%) и функционалних дефиниција појмова (16,2%), док је Тест супротности показао да је 64,9% деце дало тачан одговор у форми антонима задатом придеву. Деца су најче...шће давала тачан одговор на задатку шта је супротно од придева „велики“ (N=91) и „црн“ (N=87), док су тачни одговори утврђени у нешто мањој мери за придев „добар“ (N=64), а најмање тачних одговора је утврђено за придев „слободан“ (N=28). Велика заступљеност омисија, ехолаличних, погрешних и не+стимулус одговора на Тесту говорне развијености и мала заступљеност логичких дефиниција говори у прилог томе да се одређени аспекти језичких способности код одређеног броја деце развијају и након поласка у школу.
Добијени резултати истраживања показују да није утврђена повезаност између пола и лексичко-семантичких способности. Анализом резултата артикулационих способности утврђено је да 79,8% деце правилно изговара свих 30 гласова нашег језика, док је 20,2% деце у нашем истраживању има атипичан изговор неких од следећих 12 гласова: Ц, Ћ, Ч, Џ, С, З, Ш, Ж Р, Њ, Л и Љ. Утврђено је највише дисторзија (8 гласова: Ц, Ћ, Ч, Џ, С, З, Р и Л), затим супституција (4 гласа: Ш, Ж, Њ и Љ), док омисије гласова нису утврђене на нашем узорку деце. Највећи број дисторзија утврђен је при изговору гласа Ц (6,7%), док су деца највише супституисала глас Љ гласом Л (9,6%). Резултати истраживања су показали да девојчице статистички значајно чешће имају правилан изговор гласова у односу на дечаке (p<0,05).
It is a known fact about the influence of speech and language abilities on academic achievements and other aspects of children's development, and as speech and language disorders are often so discreet that they can go unnoticed, and thus without proper treatment, it can leave long-term consequences for child development. The need for continuous and timely evaluation of children's speech and language abilities is even more pronounced.
The aim of this study was to examine the speech and language characteristics of primary school age children.
The sample included 104 children of the typical younger school age population attending Primary School „Milan Ilić Čiča“ in Aranđelovac. Speech and language abilities of respondents where evaluated with the Global Articulation Test and Speech Development Test.
The results of the speech development showed the most common representation of echolalic (16,3%) and functional term definition (16,2%), while the Opposites Test showed that 64,9% children ...knew the correct antonyms of adjectives.Children most often knew what was the opposite of big (N=91) and black (N=87), while to a lesser extent they knew what was the opposite of good (N=64), and least of all what was the opposite of free (N=28). The high prevalence of omission, echolalic, erroneous and non+stimulus responses on the Speech Development Test, and the low prevalence of logical definitions suggest that respondents have deficits in the field of speech development.We did not find a connection between gender and lexical-semantic abilities. 79.8% of respondents pronounced all 30 voices of our language correctly, while 20.2% of respondents in our study had atypical pronunciation of some of the 12 voices: C, Ć, Č, Dž, S, Z, Š, Ž, R, Nj, L and Lj. There were the most distortions (8 voices: C, Ć, Č, Dž, S, Z, R and L), followed by substitution (4 voices: Š, Ž, Nj and Lj), while there was no omission. The largest number of distortions was observed when pronouncing the voice C (6.7%), while children mostly substituted the voice Lj with the voice L (9.6%). Girls had slightly more correctly pronounced voices compared to the group of boys (p <0.05).
Кључне речи:
артикулационе способности / лексичко-семантичке способности / дефиниције речи / формирање појмова / млађи школски узраст / articulatory abilities / lexical-semantic аbilities / word definitions / term formation / younger school ageИзвор:
2020, 1-60Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Ćirović, Aleksandra PY - 2020 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4024 AB - Позната је чињеница да говорно-језичке способности утичу на школско постигнуће и друге аспекте развоја децe. С обзиром да говорно-језичке сметње често могу бити толико дискретне да могу остати непримећене, а самим тим и без одговарајућег третмана, то може оставити дугорочне последице по развој детета. Тим пре се указује потреба за континуираним и правовременим испитивањем говорно- језичких способности деце. Циљ овог истраживања је утврђивање карактеристика говорно-језичке развијености код деце првог разреда. Узорком је обухваћено 104 деце типичног развоја, који похађају Основну школу „Милан Илић Чича“ у Аранђеловцу. Говорно-језичке способности деце процењене су Глобалним артикулационим тестом и Тестом говорне развијености. Резултати испитивања говорне развијености су показали најчешћу заступљеност ехолаличних одговора (16,3%) и функционалних дефиниција појмова (16,2%), док је Тест супротности показао да је 64,9% деце дало тачан одговор у форми антонима задатом придеву. Деца су најчешће давала тачан одговор на задатку шта је супротно од придева „велики“ (N=91) и „црн“ (N=87), док су тачни одговори утврђени у нешто мањој мери за придев „добар“ (N=64), а најмање тачних одговора је утврђено за придев „слободан“ (N=28). Велика заступљеност омисија, ехолаличних, погрешних и не+стимулус одговора на Тесту говорне развијености и мала заступљеност логичких дефиниција говори у прилог томе да се одређени аспекти језичких способности код одређеног броја деце развијају и након поласка у школу. Добијени резултати истраживања показују да није утврђена повезаност између пола и лексичко-семантичких способности. Анализом резултата артикулационих способности утврђено је да 79,8% деце правилно изговара свих 30 гласова нашег језика, док је 20,2% деце у нашем истраживању има атипичан изговор неких од следећих 12 гласова: Ц, Ћ, Ч, Џ, С, З, Ш, Ж Р, Њ, Л и Љ. Утврђено је највише дисторзија (8 гласова: Ц, Ћ, Ч, Џ, С, З, Р и Л), затим супституција (4 гласа: Ш, Ж, Њ и Љ), док омисије гласова нису утврђене на нашем узорку деце. Највећи број дисторзија утврђен је при изговору гласа Ц (6,7%), док су деца највише супституисала глас Љ гласом Л (9,6%). Резултати истраживања су показали да девојчице статистички значајно чешће имају правилан изговор гласова у односу на дечаке (p<0,05). AB - It is a known fact about the influence of speech and language abilities on academic achievements and other aspects of children's development, and as speech and language disorders are often so discreet that they can go unnoticed, and thus without proper treatment, it can leave long-term consequences for child development. The need for continuous and timely evaluation of children's speech and language abilities is even more pronounced. The aim of this study was to examine the speech and language characteristics of primary school age children. The sample included 104 children of the typical younger school age population attending Primary School „Milan Ilić Čiča“ in Aranđelovac. Speech and language abilities of respondents where evaluated with the Global Articulation Test and Speech Development Test. The results of the speech development showed the most common representation of echolalic (16,3%) and functional term definition (16,2%), while the Opposites Test showed that 64,9% children knew the correct antonyms of adjectives.Children most often knew what was the opposite of big (N=91) and black (N=87), while to a lesser extent they knew what was the opposite of good (N=64), and least of all what was the opposite of free (N=28). The high prevalence of omission, echolalic, erroneous and non+stimulus responses on the Speech Development Test, and the low prevalence of logical definitions suggest that respondents have deficits in the field of speech development.We did not find a connection between gender and lexical-semantic abilities. 79.8% of respondents pronounced all 30 voices of our language correctly, while 20.2% of respondents in our study had atypical pronunciation of some of the 12 voices: C, Ć, Č, Dž, S, Z, Š, Ž, R, Nj, L and Lj. There were the most distortions (8 voices: C, Ć, Č, Dž, S, Z, R and L), followed by substitution (4 voices: Š, Ž, Nj and Lj), while there was no omission. The largest number of distortions was observed when pronouncing the voice C (6.7%), while children mostly substituted the voice Lj with the voice L (9.6%). Girls had slightly more correctly pronounced voices compared to the group of boys (p <0.05). T1 - Govorno-jezičke sposobnosti kod dece prvog razreda EP - 60 SP - 1 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4024 ER -
@mastersthesis{ author = "Ćirović, Aleksandra", year = "2020", abstract = "Позната је чињеница да говорно-језичке способности утичу на школско постигнуће и друге аспекте развоја децe. С обзиром да говорно-језичке сметње често могу бити толико дискретне да могу остати непримећене, а самим тим и без одговарајућег третмана, то може оставити дугорочне последице по развој детета. Тим пре се указује потреба за континуираним и правовременим испитивањем говорно- језичких способности деце. Циљ овог истраживања је утврђивање карактеристика говорно-језичке развијености код деце првог разреда. Узорком је обухваћено 104 деце типичног развоја, који похађају Основну школу „Милан Илић Чича“ у Аранђеловцу. Говорно-језичке способности деце процењене су Глобалним артикулационим тестом и Тестом говорне развијености. Резултати испитивања говорне развијености су показали најчешћу заступљеност ехолаличних одговора (16,3%) и функционалних дефиниција појмова (16,2%), док је Тест супротности показао да је 64,9% деце дало тачан одговор у форми антонима задатом придеву. Деца су најчешће давала тачан одговор на задатку шта је супротно од придева „велики“ (N=91) и „црн“ (N=87), док су тачни одговори утврђени у нешто мањој мери за придев „добар“ (N=64), а најмање тачних одговора је утврђено за придев „слободан“ (N=28). Велика заступљеност омисија, ехолаличних, погрешних и не+стимулус одговора на Тесту говорне развијености и мала заступљеност логичких дефиниција говори у прилог томе да се одређени аспекти језичких способности код одређеног броја деце развијају и након поласка у школу. Добијени резултати истраживања показују да није утврђена повезаност између пола и лексичко-семантичких способности. Анализом резултата артикулационих способности утврђено је да 79,8% деце правилно изговара свих 30 гласова нашег језика, док је 20,2% деце у нашем истраживању има атипичан изговор неких од следећих 12 гласова: Ц, Ћ, Ч, Џ, С, З, Ш, Ж Р, Њ, Л и Љ. Утврђено је највише дисторзија (8 гласова: Ц, Ћ, Ч, Џ, С, З, Р и Л), затим супституција (4 гласа: Ш, Ж, Њ и Љ), док омисије гласова нису утврђене на нашем узорку деце. Највећи број дисторзија утврђен је при изговору гласа Ц (6,7%), док су деца највише супституисала глас Љ гласом Л (9,6%). Резултати истраживања су показали да девојчице статистички значајно чешће имају правилан изговор гласова у односу на дечаке (p<0,05)., It is a known fact about the influence of speech and language abilities on academic achievements and other aspects of children's development, and as speech and language disorders are often so discreet that they can go unnoticed, and thus without proper treatment, it can leave long-term consequences for child development. The need for continuous and timely evaluation of children's speech and language abilities is even more pronounced. The aim of this study was to examine the speech and language characteristics of primary school age children. The sample included 104 children of the typical younger school age population attending Primary School „Milan Ilić Čiča“ in Aranđelovac. Speech and language abilities of respondents where evaluated with the Global Articulation Test and Speech Development Test. The results of the speech development showed the most common representation of echolalic (16,3%) and functional term definition (16,2%), while the Opposites Test showed that 64,9% children knew the correct antonyms of adjectives.Children most often knew what was the opposite of big (N=91) and black (N=87), while to a lesser extent they knew what was the opposite of good (N=64), and least of all what was the opposite of free (N=28). The high prevalence of omission, echolalic, erroneous and non+stimulus responses on the Speech Development Test, and the low prevalence of logical definitions suggest that respondents have deficits in the field of speech development.We did not find a connection between gender and lexical-semantic abilities. 79.8% of respondents pronounced all 30 voices of our language correctly, while 20.2% of respondents in our study had atypical pronunciation of some of the 12 voices: C, Ć, Č, Dž, S, Z, Š, Ž, R, Nj, L and Lj. There were the most distortions (8 voices: C, Ć, Č, Dž, S, Z, R and L), followed by substitution (4 voices: Š, Ž, Nj and Lj), while there was no omission. The largest number of distortions was observed when pronouncing the voice C (6.7%), while children mostly substituted the voice Lj with the voice L (9.6%). Girls had slightly more correctly pronounced voices compared to the group of boys (p <0.05).", title = "Govorno-jezičke sposobnosti kod dece prvog razreda", pages = "60-1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4024" }
Ćirović, A.. (2020). Govorno-jezičke sposobnosti kod dece prvog razreda. , 1-60. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4024
Ćirović A. Govorno-jezičke sposobnosti kod dece prvog razreda. 2020;:1-60. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4024 .
Ćirović, Aleksandra, "Govorno-jezičke sposobnosti kod dece prvog razreda" (2020):1-60, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4024 .